Indywidualny plan pracy korekcyjno.doc

(27 KB) Pobierz
Indywidualny plan pracy korekcyjno-kompensacyjnej, np:

Indywidualny plan pracy korekcyjno-kompensacyjnej, np:

W wyniku diagnozy u .......... stwierdzono:

-
Niedowidzenie obu oczu-
Nieharmonijny rozwój funkcji poznawczych-
Przeciętny zasób wiadomości-
Obniżone umiejętności rozumowania arytmetycznego, funkcji wzrokowych, słuchowych i motoryki-
wada wymowy


Wskazania i zalecenia wynikające z orzeczenia:

Usprawnianie technik szkolnych w trakcie zajęć rewalidacji indywidualnej-



Praca z uczniem polega zarówno na usprawnianiu funkcji leżących u podstaw czytania i pisania, jak i tych umiejętności.



Ćwiczenia usprawniające zaburzone funkcje:

I. Ćwiczenia percepcji słuchowej

1. Ćwiczenia ortofoniczne:

A. Ćwiczenia narządów mowy

- Ćwiczenia żuchwy: opuszczanie i unoszenie żuchwy ku górze; ruchy poziome przy zamkniętych i rozchylonych wargach;.

- Ćwiczenia warg: zakładanie wargi dolnej na górną i górnej na dolną; wargi ściśnięte - cmokanie; dmuchanie przez wargi w kształcie dzióbka; dmuchanie z zębami górnymi na dolnej wardze, jak przy „f”; dmuchanie bokiem; parskanie; półuśmiech - odciąganie na przemian kącików warg; przesadna artykulacja samogłosek, np. a - i - o - e - u - y, a - i - u,

....................

B. Ćwiczenia oddechowe

wymawianie głoski „s” na wydechu z jednakową głośnością oraz raz ciszej i raz głośniej;-
dmuchanie na skrawek papieru na wydechu,-
dmuchanie na lekkie piłeczki;-
utrzymanie w powietrzu lekkiego piórka za pomocą dmuchnięć od spodu;-



2. Ćwiczenia rozwijające mowę i wzbogacające słownik:

opowiadanie treści obrazków, historyjek obrazkowych.-
swobodne wypowiedzi na różne tematy;-
-


3. Kształcenie wrażliwości słuchowej:

rozpoznawanie dźwięków różnych przedmiotów z otoczenia i ich naśladowanie;-
określanie strony, z której dochodzi dźwięk;-
reagowanie na umówione sygnały dźwiękowe;-


4. Różnicowanie dźwięków mowy ludzkiej:

A. ćwiczenia słuchu fonematycznego:
różnicowanie słów podobnie brzmiących,-
różnicowanie takich samych sylab w szeregu różnych lub o podobnym brzmieniu ( pa, ga, da),-
powtarzanie par słów opozycyjnych typu pary – bary,-
...-


B. ćwiczenia analizy i syntezy słuchowej:
podział wyrazów na sylaby z jednoczesnym wyklaskiwaniem w rytm wypowiadanych sylab; liczenie sylab-
wyodrębnianie głosek w sylabach-
podawanie liczby głosek w wyrazie-
podział zdania na wyrazy - liczenie wyrazów-
podawanie głoski ze względu na jej lokalizację (pierwsza, druga...),-
-

C. kształtowanie pamięci słuchowej
nauka wierszy na pamięć, fragmentów tekstów, dni tygodnia, pór roku, godzin itp.,-
powtarzanie samogłosek i ich grup oraz spółgłosek,-
powtarzanie sylab i połączeń sylabowych,-
...-

II. Ćwiczenia sprawności ruchowej i koordynacji wzrokowo – ruchowej.

1. Ćwiczenia ogólnej sprawności ruchowej
- zabawy ruchowe ogólnorozwojowe

2. Ćwiczenia manualne (usprawniające małe ruchy ręki: dłoni, nadgarstka i palców)
ćwiczenia usprawniające ruch chwytny palców (pianino, deszcz, wydrapywanie, pstrykanie, pukanie);-
ćwiczenia dłoni i pięści oraz układanie modeli z dłoni (kula, dziób, ptak itp.);-
ćwiczenia sprawnościowe palców (kominiarz, rak, gra na flecie, powitanie palców, itp.);-
zbieranie, nawlekanie, przewlekanie, przeplatanie drobnych elementów;-
- papieroplastyka - ugniatanie papierowych kul i rzucanie nimi do celu;
układanki mozaikowe, puzzle;-
rozpoznawanie przedmiotów za pomocą dotyku;-
nawijanie sznurka lub wełny na kłębek;-
...-

3. Ćwiczenia grafomotoryczne
kreślenie- dużych płynnych linii, figur na dużej płaszczyźnie (w powietrzu, na piasku, na tablicy, na arkuszach szarego papieru);
zamalowywanie określonej powierzchni;-
łączenie kropek liniami - tworzenie obrazków-
itd.
-

III. Ćwiczenia orientacji przestrzennej

1. -Utrwalenie autoorientacji.

2. Ćwiczenia orientacji w przestrzeni i na płaszczyźnie:
-
itd. w zależności od dysfunkcji dzieci

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin