scenariusz W. Sherborne 4,5 -latki.doc

(33 KB) Pobierz

Scenariusz

zajęcia  zorganizowanego dnia 26.III.2009r. w grupie dzieci 4,5-letnich

                           Opracowała i prowadziła:                                                                                        

                                                                                         Jolanta  Lubińska

 

TEMAT: Zabawy i ćwiczenia ruchowe w oparciu o metodę W. Sherborne.

 

CELE OGÓLNE:

-          Relaksacja  fizyczna i psychiczna dziecka

-          Budowanie więzi grupowej i interpersonalnej-rozwijanie kontaktów i porozumienia się

-          Zapewnienie poczucia bezpieczeństwa oraz zaufania do siebie i innych

-          Kształtowanie pozytywnych odczuć w kontakcie z innym człowiekiem

 

CELE OPERACYJNE:

      Dziecko:

-          Potrafi zrelaksować się, odprężyć poprzez ćwiczenia ruchowe

-          Odkrywa własne możliwości i nabiera pewności siebie

-          Odczuwa radość i przyjemność z działania w grupie

-          Potrafi kontrolować własne zachowanie i zapobiegać niebezpiecznym sytuacjom

-          Współdziała w grupie, akceptuje innych oraz siebie

 

FORMY PRACY:

-          Ćwiczenia indywidualne

-          Ćwiczenia z partnerem i  grupą

 

ŚRODKI DYDAKTYCZNE:

Odtwarzacz CD, płyta z odpowiednimi utworami muzycznymi do ćwiczeń,

 

PRZEBIEG ZAJĘCIA:

1. „Przywitanie” – w rytm muzyki dzieci maszerują po sali, na przerwę w muzyce dzieci witają się słowem, innymi gestami np. podaniem ręki, skinieniem głowy.

2. Ćwiczenia prowadzące do poznania własnego ciała:

- leżenie, ślizganie się na brzuchu w kółko, to samo na plecach,

- siedząc – kręcenie się w kółko na pośladkach,

- podciąganie nóg do siadu skulnego,

- pchanie kolan do siadu prostego ( pokonując opór ),

- w siadzie prostym, rozcieranie i poklepywanie kolan,

- maszerowanie i bieganie z podnoszeniem wysoko kolan,

- chodzenie, bieganie na miękkich („gumowych”) nogach,

- dotykanie palcami stóp podłogi,

- uderzanie o podłogę piętami,

- uderzanie o podłogę całą stopą ( szybko – wolno ),

- dotykanie prawym łokciem lewego kolana i odwrotnie( w siadzie skulnym),

- wytrzeszczanie oczu ( „duże oczy” ) i mrużenie oczu,

- zabawne miny.

3. Ćwiczenia ułatwiające nawiązanie kontaktu i współpracy z partnerem i grupą.

- jedna osoba robi „mostek”, a druga obchodzi ją na czworakach, przechodzi pod, przez, nad, dookoła.

- pozycja siedząca: ćwiczący siedzi, opierając się plecami o partnera (nogi ugięte w kolanach ).Pcha plecami partnera starając się pokonać jego opór,(zmiana ról).

- kołysanie: pozycja siedząca, tworzenie „fotelika” dla ćwiczącego „pasywnego” i obejmowanie go, łagodnie kołysząc do przodu,

- „prowadzenie śpiącego robota” – ćwiczący zamyka oczy i jest oprowadzany przez partnera,

- „uparty robot” – ćwiczący staje stabilnie w rozkroku podpartym lub siedzi mocno podparty o podłoże; współćwiczący próbuje przesunąć „upartego robota”, pchając lub ciągnąc w różnych kierunkach,

- „paczka” – dziecko zwija się w kłębek ( w siadzie), a współćwiczący usiłuje „rozwiązać paczkę”, ciągnąc za nogi i ręce.

4. Ćwiczenia w grupie:

- „tunel”- grupa wykonuje klęk podparty wykonując tunel. Ćwiczący kolejno przechodzą przez tunel.

5. Zakończenie.

- dzieci poruszają się po sali w rytm muzyki- relaks, marsz.

 

 

Scenariusz został opracowany w oparciu o literaturę:

M. Bogdanowicz, B. Kisiel, M. Przasnyska: „Metoda Weroniki Sherborne w terapii i wspomaganiu rozwoju dziecka”. WSiP, Warszawa 1992.

 

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin