W ZDROWYM CIELE ZDROWY DUCH.doc

(44 KB) Pobierz
HASŁO TYGODNIA: W ZDROWYM CIELE ZDROWY DUCH

HASŁO TYGODNIA: W ZDROWYM CIELE ZDROWY DUCH

                                     

Grupa 5 - latki

Cele ogólne: Kształtowanie aktywnych postaw i nawyków dzieci wobec zdrowia. Pokazywanie rodzicom sposobu organizowania działań, podczas których dzieci zdobywają samodzielnie doświadczenie, są aktywne, a jednocześnie rozwiązują różne problemy. Stworzenie dzieciom sytuacji budzących ich emocje, radość, zadowolenie.

 

Poniedziałek pod hasłem: Czystość to zdrowie.

Cele ogólne: Wyjaśnienie ogólnego pojęcia zdrowie.

         Zapoznanie z prawidłowym z prawidłowym sposobem i kolejnymi etapami mycia rąk.

        Budzenie wiary dzieci w swoje możliwości podczas tworzenia i działania. Uczenie się dbania o własne rzeczy. Odzwierciedlenie ruchami i gestami treści   zawartych w opowiadaniu i piosence.

Cele operacyjne: Dz. wie i przestrzega kolejne etapy mycia rąk.

                               Dz. potrafi dbać o własne rzeczy.

                               Dz. potrafi odzwierciedlić ruchem i gestami treści zawartych w opowiadaniu i piosence.

Przebieg dnia:

  1. Ćwiczenia poranne: Wielkoludy i krasnoludy.
  2. ,,W łazience” – róbcie to co robi kotek: pokaz kukiełki.
  3. ,,Przedszkolaczek mały, duży...” – recytacja wiersza; przypomnienie o mydle, wodzie, ręczniku.
  4. ,,Czysta Kasia” – historyjka obrazkowa, rozmowa o osiąganiu zdrowia.
  5. Działania w grupach: pranie ubranek dla lalek, mycie samochodu.
  6. Elementy dramy ,,Co robimy w łazience” – bez słów.
  7. Działanie według wyboru: Ręczniki – projektowanie wzorów z figur geometrycznych; Przyrządy toaletowe – lepienie z plasteliny; Dobieranie przyjaznych par – odrysowywanie, wycinanie, naklejanie na kolorowy karton.

 

Wtorek pod hasłem: Bawimy się dbając o czystość naszego otoczenia.

 

Cele ogólne: Poznawanie sposobów wykorzystywania surowców wtórnych do zabawy.    Poznanie pożądanych cech czystego otoczenia. Pamiętanie o nie rzucaniu papierków, uczulenie na estetykę otoczenia, Zapoznanie ze sposobem oklejania pudeł makulatury, Rozpoznawanie dźwięków z kasety: woda, pralka, odkurzacz, szorowanie.

Cele operacyjne: Dz. potrafi wykorzystać surowce wtórne do zabawy.

                              Dz. zna cechy czystego otoczenia .

                              Dz. potrafi działać tak, aby w otoczeniu było czysto w myśl określonych zasad.

                              Dz. zna sposób oklejania pudeł makulaturą.

 

Przebieg dnia:

  1. Zabawa ilustrowana do pios. ,,Jesienna orkiestra”(Kalendarz muz.).
  2. ,,Brudas” – historyjka obrazkowa. Tworzenie według analogii (o innym zachowaniu) – rysowanie mazakami.
  3. Ubieranie lalek odpowiednio do pory roku; urządzenie ,,Kącika czyścioszka” (prace w zespołach) –wycinanie ,lepienie z plasteliny przyborów toaletowych.
  4. ,,Cukierkowe drzewko” – co byłoby gdyby dzieci rzucały papierki na dywan.
  5. Wyklejamy pudełka kartonowe gazetami z myślą o adaptacji na kosze.
  6. ,,W poszukiwaniu pojemników na odpady” – wyprawa na dół przedszkola; oglądanie i segregowanie: szkło, plastyk i papier.

 

Środa pod hasłem: Sport to zdrowie.

 

Cele ogólne: Uświadomienie dzieciom znaczenia ruchu dla prawidłowego funkcjonowania   organizmu.

                      Rozwijanie pomysłowości, innowacji twórczej podczas realizacji zadań ruchowych oraz tematu pracy plastycznej.

                      Doskonalenie płynności ruchów ramion.

                      Ukazywanie możliwości pracy zespołowej w dużym formacie w nietypowej, a bliskiej dzieciom sytuacji.

                      Budzenie radosnej atmosfery.

Cele operacyjne: Dz. rozumie znaczenie ruchu dla prawidłowego funkcjonowania organizmu.

                              Dz. potrafi realizować zadania ruchowe oraz temat pracy plastycznej.

                              Dz. potrafi pracować w zespole.

Przebieg dnia:

  1. Zabawa z kostką obrazkową i liczbową: zrób to tyle razy ile było kropek.
  2. Teatr ,,Duchy” według W. Chotomskiej w wykonaniu nauczycielek i personelu: puenta – w zdrowym ciele zdrowy duch.
  3. Zestaw ćwiczeń gimnastycznych według Labana: wyrabianie umiejętności łączenia ruchów z muzyką, kształcenie motoryki w zakresie zwinności.
  4. W parach -  plakaty malowane farbą klejową, dużym pędzlem na temat:. ,,Lubię sport” (podłoga).
  5. Rozszerzamy historyjkę o Kasi – dzieci tworzą opowiadanie o ruchu.

 

Czwartek pod hasłem: Jedzmy zdrowo i wesoło.

 

Cele ogólne: Ukazanie zależności pomiędzy odżywianiem i zdrowiem (warzywa i owoce – źródła witamin), wzbogacenie słownika o wyrazy: witaminy, zdrowie, jarzyny.

                       Zapoznanie ze skutkami niewłaściwego ubierania się i sposobami domowego  leczenia: syropy.

Cele operacyjne: Dz. wie jakie są zależności pomiędzy odżywianiem i zdrowiem.

                              Dz. zna znaczenie wyrazów witaminy, zdrowie, jarzyny.

                              Dz. zna skutki niewłaściwego ubierania się.

                              Dz. zna sposoby domowego leczenia.

Przebieg dnia:

  1. Ćwiczenia oddechowe ,,Serwetkowe dmuchawce, kule, wietrzyki”.
  2. ,,Przeziębienie Krzysia” – opowiadanie nauczycielki. Działania dzieci syrop z cebuli i buraka (mycie, obieranie, drążenie, sypanie cukru)
  3. Zabawy badawcze z solą, cukrem, wodą, cytryną (smak) wg. E. Gruszczyk- Kolczyńskiej
  4. Prace w zespołach:

I    ,,Surówka krasnoludków” – kapusta, ogórek, pomidor, cebula.

II   ,,Owocowe szaszłyki” – jabłko, marchew, papryka, winogron, ser.

III  ,,Owocowy koktajl” – maślanka, mrożone owoce.

  1. Zaczarowane serwetki – dzieci chętne: rysowanie pędzlem na serwetce bibułkowej (rozpływające się kontury)
  2. Tworzymy album o zdrowej żywności – rysowanie kart mazaki.

 

Piątek pod hasłem: Dentysta to nasz przyjaciel.

 

Cele ogólne: Rozumienie potrzeby dbania, kontrolowania i leczenia zębów.

                      Przezwyciężanie lęku do lekarza stomatologa.

                      Zapoznanie z charakterystycznymi cechami przedmiotów: zęby, szczotka, pasta. Ustalenie wyniku dodawania i odejmowania podczas manipulowania przedmiotami

        ...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin