ZUPedRD DC 0-3R.doc

(80 KB) Pobierz

DC: 0-3 R

Pytania – zagadnienia

 

Pięć osi klasyfikacji DC: 0-3R (nazwy i charakterystyka).

Osie diagnostyczne:

u I – Zaburzenia kliniczne

u II – Klasyfikacja relacji – wymienia rodzaje zaburzeń, które można zaobserwować w kontekście określonych relacji i interakcji niemowląt oraz małych dzieci z ich rodzicami

u III – Choroby i problemy zdrowotne oraz rozwojowe

u IV – Psychospołeczne źródła stresu to orientacyjna rama, pozwalająca rozpoznać i ocenić stresoty, wpływające na obraz kliniczny, leczenie oraz profilaktykę zaburzeń i zespołów psychicznych u małych dzieci

u V – funkcjonowanie emocjonalne i społeczne: opisuje emocjonalne i społeczne funkcjonowanie niemowlęcia lub małego dziecka w kontekście interakcji z ważnymi opiekunami oraz w odniesieniu do oczekiwanych wzorców rozwoju w pierwszych latach zycia

 

Dwa znaczenia pojęcia zdrowia psychicznego niemowląt (IHM) s.10 i 11

u IMH jako synonim prawidłowego rozwoju emocjonalnego i społecznego małego dziecka.

Przykład:„ ….jest to rozwijająca się u dziecka w wieku od narodzin do trzech lat zdolność do:

- doświadczania, regulowania i wyrażania emocji,

- tworzenia bliskich i ufnych relacji z innymi,

- poznawania otoczenia i uczenia się,

w kontekście rodziny, społeczności i kulturowych oczekiwań

wobec małych dzieci....”(ZERO TO THREE, Infant Mental

Health Task Force, 2002).

u IMH jako interdyscyplinarny obszar badań, praktyki klinicznej i polityki społecznej zajmujący się

wspieraniem prawidłowego rozwoju emocjonalnego i społecznego małych dzieci.

 

 

Teoretyczne założenia DC: 0–3 R; stanowią je założenia  przyjmowane w dziedzinie IMH (Infant Mental Health = Zdrowia Psychicznego Niemowląt) s.13 (6 punktów pisanych od myślników).

u Rozwoj odbywa się zawsze w kontekście relacji z innymi; relacje międzyludzkie są budulcem prawidłowego rozwoju psychiki

u Indywidualna ścieżka rozwoju dziecka jest kształtowana przez ciągłą interakcję czynnikow ryzyka i czynnikow „ochronnych” (protective factors)

u Przebieg rozwoju we wczesnym dzieciństwie, można zmienić poprzez skuteczne interwencje, zmieniające relację pomiędzy czynnikami ryzyka a czynnikami „ochronnymi” w taki sposob, że szansa na lepszą adaptację staje się większa.

u Rozwoj jest kształtowany przez dynamiczne, ciągłe interakcje pomiędzy uwarunkowaniami biologicznymi, społecznymi i psychologicznymi.

u Kamieniem węgielnym wczesnego rozwoju dziecka jest wzrost zdolności do regulacji własnych funkcji organizmu i funkcji psychicznych oraz regulacji stosunkow z otoczeniem.

u Dzieci aktywnie kształtują swoj rozwoj, co jest wyrazem wewnętrznego ludzkiego dążenia, by poznawać świat i zdobywać nad nim kontrolę, by wzrastać, uczyć się i „stawać się” (ang. "become”)

 

 

Proces diagnostyczny i ocena kliniczna (s. 27-31) oraz załącznik A „Priorytety w klasyfikowaniu diagnostycznym i planowaniu interwencji.” s.115-118

Proces diagnozy - założenia

u Każde niemowlę ma swoją własną ścieżkę rozwoju naznaczoną różnicami indywidualnymi we wzorcach

ruchowych, sensorycznych, językowych, poznawczych, afektywnych i interakcyjnych.

u Wszystkie niemowlęta i małe dzieci są uczestnikami relacji. Najbardziej znaczące relacje dzieci to zazwyczaj te rodzinne. Rodziny z kolei wchodzą w relacje w ramach większych społeczności i kręgu kulturowego.

u Każda interwencja i program terapii powinien opierać się na jak najpełniejszym zrozumieniu dziecka i jego relacji z osobami znaczącymi.

 

Proces składa się z klasyfikacji zaburzeń oraz oceny osoby. Klinicysta potrzebuje wielu sesji, aby zrozumieć, jak przebiega rozwój niemowlęcia/ małego dziecka  w danym obszarze. Pełna sesja wymaga co najmniej 3 do pięciu sesji po 45min lub dłuższych. Pełna ocena diagnostyczna składa się z:
- wywiad z rodzicem/opiekunem dotyczący historii rozwojowej dziecka

- bezpośredniej obserwacji funkcjonowania rodziny

- zebrania informacji na temat indywidualnych cech dziecka, mowy, rozwoju poznawczego, ekspresji emocji poprzez bezpośrednią obserwację oraz dane uzyskane od innych

- oceny reaktywności i przetwarzania sensorycznego, napięcia mięśniowego i zdolności do planowania ruchowego

 

Dzięki temu formułuje się wnioski na temat:

- słabych i mocnych stronach dziecka, włączając w to poziom ogólnej zdolności adaptacyjnej oraz poziom funkcjonowania w głównych obszarach rozwoju

- względnego udziału różnych ocenianych obszarów w kompetencjach i trudnościach dziecka

- planu całościowego leczenia oraz interwencji prewencyjnych, ukierunkowanych na kwestie opisane w w/w punktach

 

 

Zaburzenia przystosowania (s.300): kiedy stosujemy tę kategorię diagnostyczną?; cztery kryteria diagnostyczne.

Diagnoza zaburzenia przystosowania dotyczy przejściowych sytuacji zaburzeń, które :

1)     nie spełniają kryteriów dla innych kategorii na Osi I (takich jak zaburzenie po stresie traumatycznym czy przedłużająca się reakcja żałoby/smutku)

2)     nie są jedynie zaostrzeniem objawów wcześniej istniejącego zaburzenia

3)     nie stanowią przejawu rozwojowo właściwych reakcji na zmianę w środowisku

 

Diagnoza wymaga spełnienia wszystkich czterech kryteriów:

1)     występują stresujące okoliczności środowiskowe (wymienione na liście stresorów psychospołecznych na Osi IV)

2)     Zaburzenia afektu lub zachowania pojawiają się w czasie jednego miesiąca. Niemowlę lub małe dziecko może przejawiać objawy afektywne lub behawioralne lub oba rodzaje

3)     Objawy nie spełniają kryteriów zaburzenia po stresie traumatycznym, zaburzeń afektu ani zaburzeń w tworzeniu relacji i komunikowaniu się

4)     Objawy trwają dłużej niż 2 tygodnie

 

Zaburzenia regulacji związane z przetwarzaniem bodźców sensorycznych. Nr 400-430 s.63-72. (rodzaje zaburzeń; jakie trzy cechy  trzeba stwierdzić u dziecka, by postawić diagnozę zaburzeń regulacji związanych z przetwarzaniem bodźców sensorycznych; ogólnie charakterystyka zachowań dziecka).

 

Cechy, które należy stwierdzić u dziecka:

- trudności w przetwarzaniu bodźców sensorycznych

- trudności ruchowe

- specyficzne wzorce zachowania

 

Rodzaje zaburzeń:

1)     Nadwrażliwość

A – lękowy/ostrożny

B- negatywny/buntowniczy

2) Obniżona wrażliwość / niska reaktywność

3) Poszukiwanie stymulacji sensorycznej / impulsywność

 

 

Zaburzenie zachowań związanych z karmieniem s.74 – kiedy bierzemy pod uwagę możliwość postawienia takiej diagnozy?

600. Zaburzenie zachowań związanych z karmieniem

_Mogą się pojawiać na różnych etapach niemowlęctwa i wczesnego dzieciństwa

_Niemowlę lub małe dziecko ma trudność z ustaleniem regularnego wzorca odżywiania: nie

reguluje swojego rytmu odżywiania zgodnie z fizjologicznym odczuciem głodu lub sytości

_Trudności te nie są efektem głodu, rozłąki, negatywizmu czy traumy

601. Zaburzenie karmienia związane z regulacją stanów

_Muszą spełniać wszystkie poniższe kryteria:

_Niemowlę ma trudności w osiągnięciu i utrzymaniu stanu spokojnego czuwania podczas karmienia (np.

jest zbyt śpiące/pobudzone/zaniepokojone, aby je można było nakarmić)

_Trudności z karmieniem zaczynają się w okresie noworodkowym

_Niemowlę nie przybiera lub traci na wadze

602. Zaburzenie karmienia związane z wzajemnością w relacji opiekun-dziecko

_Muszą spełniać wszystkie poniższe kryteria:

_Niemowlę lub małe dziecko nie przejawia rozwojowo właściwych sygnałów społecznej wzajemności (np.

zaangażowania wzrokowego, uśmiechania, gaworzenia) kierowanych do opiekuna w sytuacji karmienia Trudności z karmieniem zaczynają się w okresie noworodkowym

_U niemowlęcia lub małego dziecka widoczny jest znaczny niedobór wzrostu

_Niedobór wzrostu i brak zachowań relacyjnych nie wynikają z choroby fizycznej ani CZR

603. Anoreksja niemowlęca

_Musi spełniać wszystkie poniższe kryteria:

_Niemowlę lub małe dziecko odmawia zjadania adekwatnej ilości pokarmu CO NAJMNIEJ PRZEZ MIESIĄC

_Odmowa jedzenia pojawia się przed trzecim rokiem życia dziecka

_Niemowlę lub małe dziecko nie sygnalizuje głodu i przejawia brak zainteresowania jedzeniem, ale jest silnie zainteresowane eksplorowaniem, interakcjami z opiekunem lub jednym i drugim

_U dziecka wyraźny jest niedobór wzrostu

_Odmowa jedzenia nie jest następstwem zdarzenia traumatycznego

_Odmowa jedzenia nie jest związana z leżącą u jego podstaw chorobą fizyczną

604. Sensoryczna awersja do pokarmu

_Musi spełniać wszystkie poniższe kryteria:

_Dziecko konsekwentnie odmawia jedzenia konkretnych pokarmów o określonym smaku, konsystencji i/lub zapachu

_Odmowa jedzenia zaczęła się pojawiać się przy wprowadzaniu nowego rodzaju pokarmu (np. dziecko

może pić jeden rodzaj mleka, ale odmawia picia innego; może jeść marchewkę, ale odmawia fasolki; może pić mleko, ale nie przyjmuje odżywek niemowlęcych)

_Dziecko je bez problemu, kiedy dostanie to co lubi

_Odmowa jedzenia powoduje specyficzne niedobory pokarmowe lub opóźnienie w rozwoju ruchowym aparatu mowy

605. Zaburzenie karmienia związane z towarzyszącym mu problemem zdrowotnym

_Muszą spełniać wszystkie poniższe kryteria:

_Niemowlę lub małe dziecko rozpoczyna jedzenie, ale okazuje zaniepokojenie i zdenerwowanie w czasie

karmienia, a następnie odmawia dalszego jedzenia

_U małego dziecka współwystępuje problem zdrowotny, który WEDŁUG OCENY KLINICYSTY jest powodem napięcia, niepokoju, przygnębienia

_Leczenie medyczne pomaga, ale nie łagodzi całkowicie problemu karmienia

_Dziecko nie przybiera odpowiednio na wadze, a nawet może na wadze tracić

606. Zaburzenie karmienia związane z obrażeniami przewodu pokarmowego

_ Muszą spełniać wszystkie poniższe kryteria:

_ Odmowa jedzenia pojawia się po wydarzeniu awersyjnym lub w wyniku powtarzających się obrażeń części ustnej gardła lub przewodu pokarmowego (np. krztuszenie się, silne wymioty, refluks, wprowadzenie sondy lub rurki dotchawicznej, odsysanie), wyzwalających u niemowlęcia silny stres

_ Stała odmowa jedzenia u niemowlęcia lub małego dziecka przyjmuje jedną z następujących form:

_ Niemowlę lub małe dziecko odmawia picia z butelki, ale może przyjmować jedzenie z łyżeczki. (Chociaż dziecko konsekwentnie odmawia picia z butelki, gdy nie śpi, to może z niej pić gdy śpi lub jest śpiące)

_ Niemowlę lub małe dziecko może odmawiać pokarmów stałych ale ...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin