06(1).doc
(
106 KB
)
Pobierz
Zarządzanie zapasami w przedsiębiorstwie
Zarządzanie zapasami w przedsiębiorstwie
Zarządzanie materiałami
Zaopatrzenie
Proces zaopatrzenia
Sterowanie procesem zakupu
Współpraca z dostawcami
Kryteria doboru operatora usług logistycznych
•
Doświadczenie na rynku logistycznym (liczba lat istnienia f
irmy)
•
Efektywność majątku trwałego (wartość przychodu/wartość środków trwałych)
•
Koszt obsługi naszego przedsiębiorstwa
•
Czas realizacji dostawy na terenie kraju
•
Średni wiek posiadanego taboru
•
Efektywność pracy (przychód na zatrudnionego)
•
Udział w rynku
•
Kompleksowość oferty (certyfikaty, ubezpieczenia, własne magazyny, łączność satelitarna)
•
Kwalifikacje pracowników (liczba dni szkolenia/ liczę pracowników)
Logistyka nr 4, 2001
Kryteria wyboru dostawcy - przykład
•
Cena
–
Poziom ceny w stosunku do konkurencji
–
Warunki płatności
–
Elastyczność
•
Jakość
–
Poziom jakości
–
Trwałość
–
Niezawodność
•
Terminy dostaw
–
Długość terminów
–
Dotrzymywanie ustalonych terminów
•
Dodatkowe usługi
–
Własny transport
–
Utrzymywanie zapasów
Kryteria wyboru dostawcy
–
przykład
Profil przedsiębiorstwa spedycyjnego widzianego przez klienta
•
Wiarygodność przedsiębiorstwa,
•
cena
•
działalność promocyjna,
•
obsługa klienta
•
tabor,
•
terminal,
•
usługa.
Profil wiarygodności
•
Wiarygodność kadry zarządzającej, czas działania firmy na rynku, wiarygodność finansowa, rekomendacje innych klientów.
Profil ceny
•
Dodatkowe usługi, terminy płatności, formy płatności, odzwierciedlenie jakości przez cenę, skłonność do udzielania rabatów, poziom ceny
•
Profil prom
ocji
jakość materiałów promocyjnych, dostępność informacji o firmie, inne działania promocyjne.
•
Profil jakości obsługi
reklamacje, dostępność, wygląd, kompetencje, fachowość, życzliwość, otwartość.
•
Profil jakości taboru
Spełnianie norm ekologicznych, dostosowanie do potrzeb, wiek taboru, identyfikacja firmy, oznakowanie, czystość.
•
Profil jakości terminalu
Informatyzacja zarządzania, dbałość o środowisko, organizacja pracy, lokalizacja, wyposażenie techniczne, ogrzewanie, czystość, ogólny wygląd, zabezpieczenie przed kradzieżą,
Profil jakości usługi
•
Szybkość realizacji zamówienia, kompleksowość usługi, pewność uniknięcia kradzieży, przewożenie bez uszkodzenia, dotrzymywanie terminów.
Tylko to, co można zmierzyć, można też ulepszyć.
ZARZĄDZANIE ZAPASAMI
definicje
Zapasy to (w uproszczeniu):
wartość lub ilość surowców, komponentów, dóbr użytkowych, półproduktów i wyrobów gotowych, które są przechowywane lub składowane w celu zużycia w razie zaistnienia takiej potrzeby.
Zarządzanie zapasami w przedsiębiorstwie
•
Powiększające stany magazynowe:
–
Zakupy u dostawców
–
Dostawy z produkcji
–
Zwroty z sieci dystrybucji
–
Zwroty od klientów (reklamacje)
Najczęstsze błędy w zarządzaniu zapasami
•
Nieumiejętne wyznaczenie zapasów bezpieczeństwa lub ich brak
•
Niewłaściwe prognozowanie sprzedaży
•
Zbyt długie interwały czasowe pomiędzy poszczególnymi przeglądami okresowymi stanów zapasów
•
Optymalizowanie zapasów pod kątem jednego kryterium
•
Zbyt duża koncentracja na wszystkich produktach zamiast ich segmentacji zgodnie z metodą ABC
•
Brak reakcji na wyraźne sygnały rynku
•
Błędy w ewidencji materiałowej
Pojęcia z zakresu sterowania zapasami
Znaczenie zapasów.
Rodzaje zapasów
•
zapasy materiałów (surowce, paliwa, przedmioty nietrwałe)
•
zapasy produkcji nieukończonej (półfabrykaty i tzw. produkcja w toku)
•
zapasy wyrobów gotowych i towarów
Rodzaje zapasów
•
zapasy bieżące: cykliczne i „w drodze” (występują stale w wielkościach niezbędnych dla utrzymania procesu produkcyjnego, a także obrotu)
•
zapasy sezonowe ( tworzone w okresach przewidywanego wzrostu zużycia)
•
zapasy rezerwowe (bezpieczeństwa) (gromadzone w wyniku decyzji o utworzeniu odpowiednich rezerw, np. z powodu obaw przed opóźnieniem dostaw)
Rodzaje zapasów
•
zapasy nadmierne ( przekraczają wielkość niezbędną do utrzymania ciągłości produkcji i obrotu)
•
zapasy zbędne ( nie wykorzystywane przez przedsiębiorstwo, stanowiące istotny hamulec w jego prawidłowym rozwoju)
Określenie poziomu zapasów
•
Zapas rotacyjny (ZR) zapas gromadzony w celu pokrycia oczekiwanego zapotrzebowania w cyklu uzupełnienia zapasów; planowany ZR jest równy oczekiwanej sprzedaży w danym okresie
•
Zapas bezpieczeństwa (ZB) zapas gromadzony jako rezerwa w celu pokrycia ewentualnej nadwyżki sprzedaży ponad jej oczekiwaną wartość; jest to podstawowy regulator poziomu obsługi klienta
•
Poziom obsługi klienta (POK1) prawdopodobieństwo, że w danym cyklu uzupełnienia zapasów zostaną w pełni i terminowo zrealizowane wszystkie zlecenia klientów na dany produkt
•
Poziom obsługi klienta (POK2) stopień realizacji zamówień mierzony jako stosunek liczby produktów wysłanych do liczby produktów zamówionych przez klientów
•
Zapas dyspozycyjny (ZD) zapas rzeczywisty powiększony o zamówienia złożone już u dostawców i pomniejszony o rezerwy zapasów
•
Zapas informacyjny (ZI) poziom zapasu porównywany z zapasem dyspozycyjnym w celu określenia momentu złożenia zamówienia według zasady:
–
Jeżeli ZD>ZI – nie należy jeszcze składać zamówienia
–
Jeżeli ZD</=ZI – należy złożyć nowe zamówienie
•
Wielkość ZI określana jest wg wzoru
•
ZI=ZR+ZB
Systemy składania zamówień
•
System przeglądu ciągłego (minimalizacja stanów magazynowych)
–
Składanie zamówienia u dostawcy dokładnie w momencie, w którym zapas dyspozycyjny będzie równy lub niższy od ustalonego poziomu alarmowego (ZI)
•
Założenia
–
Możliwość złożenia zamówienia u dos
tawcy w dowolnym momencie
–
Bieżąca ewidencja materiałów w czasie rzeczywistym
–
Możliwość porównania stanu dyspozycyjnego i zapasu informacyjnego po dokonaniu każdej transakcji materiałowej oraz możliwość natychmiastowej generacji zamówienia
Stały punkt składania zamówień, stała wielkość zamówienia
cykl zamówienia = 5 dni
Metoda stałego punktu zamawiania
•
System przeglądu okresowego
–
Polega na składaniu zamówienia w stałym cyklu (np. tygodniowym). Wielkość zamówienia jest zmienna i dostosowana do potrzeb
•
Założenia
–
Przeprowadzenie przeglądu zapasów w stałym cyklu (T
0
)
zamówienie jest składane równocześnie z dokonaniem przeglądu
–
W trakcie przeglądu jestb ustalany zapas dyspozycyjny
–
Wielkość zamówienia jest obliczana wg wzoru: ZAM=Z
max
-ZD
–
Czas dostawy (T) jest znany w momencie składania zamówienia
Z
max
= ZR(T+ T
0
) + ZB(T+ T
...
Plik z chomika:
berlingo2008
Inne pliki z tego folderu:
Zestawy na transport.doc
(166 KB)
zarzadzanie_logistyka.pdf
(54 KB)
zalo.rar
(47 KB)
Zasoby majątkowe i źródła jego finansowania.doc
(47 KB)
zasady.doc
(70 KB)
Inne foldery tego chomika:
!!! Android !!!
!!! Android !!!fgf
ANDRO2021
Android - 2 2020 - GAMES
ANDROID - APLIKACJE 2021 GRY IKONY - KOLEKCJA STYCZEŃ 2021
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin