06(1).doc

(106 KB) Pobierz
Zarządzanie zapasami w przedsiębiorstwie

Zarządzanie zapasami w przedsiębiorstwie

Zarządzanie materiałami

Zaopatrzenie

Proces zaopatrzenia

Sterowanie procesem zakupu

Współpraca z dostawcami

Kryteria doboru operatora usług logistycznych

                    Doświadczenie na rynku logistycznym (liczba lat istnienia firmy)

                    Efektywność majątku trwałego (wartość przychodu/wartość środków trwałych)

                    Koszt obsługi naszego przedsiębiorstwa

                    Czas realizacji dostawy na terenie kraju

 

                    Średni wiek posiadanego taboru

                    Efektywność pracy (przychód na zatrudnionego)

                    Udział w rynku

                    Kompleksowość oferty (certyfikaty, ubezpieczenia, własne magazyny, łączność satelitarna)

                    Kwalifikacje pracowników (liczba dni szkolenia/ liczę pracowników)

 

Logistyka nr 4, 2001

Kryteria wyboru dostawcy - przykład

                     Cena

        Poziom ceny w stosunku do konkurencji

        Warunki płatności

        Elastyczność

                     Jakość

        Poziom jakości

        Trwałość

        Niezawodność

                     Terminy dostaw

        Długość terminów

        Dotrzymywanie ustalonych terminów

                     Dodatkowe usługi

        Własny transport

        Utrzymywanie zapasów

 

 

Kryteria wyboru dostawcy przykład

 

 



 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 



 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Profil przedsiębiorstwa spedycyjnego widzianego przez klienta

                    Wiarygodność przedsiębiorstwa,

                    cena

                    działalność promocyjna,

                    obsługa klienta

                    tabor,

                    terminal,

                    usługa.

 

Profil wiarygodności

 

                    Wiarygodność kadry zarządzającej, czas działania firmy na rynku, wiarygodność finansowa, rekomendacje innych klientów.

Profil ceny

 

                    Dodatkowe usługi, terminy płatności, formy płatności, odzwierciedlenie jakości przez cenę, skłonność do udzielania rabatów, poziom ceny

 

                    Profil promocji

              jakość materiałów promocyjnych, dostępność informacji o firmie, inne działania promocyjne.

                    Profil jakości obsługi

              reklamacje, dostępność, wygląd, kompetencje, fachowość, życzliwość, otwartość.

 

                    Profil jakości taboru

              Spełnianie norm ekologicznych, dostosowanie do potrzeb, wiek taboru, identyfikacja firmy, oznakowanie, czystość.

                    Profil jakości terminalu

              Informatyzacja zarządzania, dbałość o środowisko, organizacja pracy, lokalizacja, wyposażenie techniczne, ogrzewanie, czystość, ogólny wygląd, zabezpieczenie przed kradzieżą,

Profil jakości usługi

 

                    Szybkość realizacji zamówienia, kompleksowość usługi, pewność uniknięcia kradzieży, przewożenie bez uszkodzenia, dotrzymywanie terminów.

 

Tylko to, co można zmierzyć, można też ulepszyć.

ZARZĄDZANIE ZAPASAMI
definicje

Zapasy to (w uproszczeniu):

 

wartość lub ilość surowców, komponentów, dóbr użytkowych, półproduktów i wyrobów gotowych, które są przechowywane lub składowane w celu zużycia w razie zaistnienia takiej potrzeby.

Zarządzanie zapasami w przedsiębiorstwie

                     Powiększające stany magazynowe:

        Zakupy u dostawców

        Dostawy z produkcji

        Zwroty z sieci dystrybucji

        Zwroty od klientów (reklamacje)

 

 

Najczęstsze błędy w zarządzaniu zapasami

                     Nieumiejętne wyznaczenie zapasów bezpieczeństwa lub ich brak

                     Niewłaściwe prognozowanie sprzedaży

                     Zbyt długie interwały czasowe pomiędzy poszczególnymi przeglądami okresowymi stanów zapasów

                     Optymalizowanie zapasów pod kątem jednego kryterium

                     Zbyt duża koncentracja na wszystkich produktach zamiast ich segmentacji zgodnie z metodą ABC

                     Brak reakcji na wyraźne sygnały rynku

                     Błędy w ewidencji materiałowej

Pojęcia z zakresu sterowania zapasami

Znaczenie zapasów.

Rodzaje zapasów

                    zapasy materiałów (surowce, paliwa, przedmioty nietrwałe)

                    zapasy produkcji nieukończonej (półfabrykaty i tzw. produkcja w toku)

                    zapasy wyrobów gotowych i towarów

Rodzaje zapasów

                     zapasy bieżące: cykliczne i „w drodze”  (występują stale w wielkościach niezbędnych dla utrzymania procesu   produkcyjnego, a także obrotu) 

                     zapasy sezonowe  ( tworzone w okresach przewidywanego wzrostu zużycia)

                     zapasy rezerwowe (bezpieczeństwa)  (gromadzone w wyniku decyzji o utworzeniu odpowiednich rezerw, np. z powodu obaw przed opóźnieniem dostaw)

Rodzaje zapasów

                    zapasy nadmierne ( przekraczają wielkość niezbędną do utrzymania ciągłości produkcji i obrotu)

                    zapasy zbędne ( nie wykorzystywane przez przedsiębiorstwo, stanowiące istotny hamulec w jego prawidłowym rozwoju)

Określenie poziomu zapasów

                     Zapas rotacyjny (ZR) zapas gromadzony w celu pokrycia oczekiwanego zapotrzebowania w cyklu uzupełnienia zapasów; planowany ZR jest równy oczekiwanej sprzedaży w danym okresie

                     Zapas bezpieczeństwa (ZB) zapas gromadzony jako rezerwa w celu pokrycia ewentualnej nadwyżki sprzedaży ponad jej oczekiwaną wartość; jest to podstawowy regulator poziomu obsługi klienta

 

                    Poziom obsługi klienta (POK1) prawdopodobieństwo, że w danym cyklu uzupełnienia zapasów zostaną w pełni i terminowo zrealizowane wszystkie zlecenia klientów na dany produkt

                    Poziom obsługi klienta (POK2) stopień realizacji zamówień mierzony jako stosunek liczby produktów wysłanych do liczby produktów zamówionych przez klientów

 

                    Zapas dyspozycyjny (ZD) zapas rzeczywisty powiększony o zamówienia złożone już u dostawców i pomniejszony o rezerwy zapasów

                    Zapas informacyjny (ZI) poziom zapasu porównywany z zapasem dyspozycyjnym w celu określenia momentu złożenia zamówienia według zasady:

       Jeżeli ZD>ZI – nie należy jeszcze składać zamówienia

       Jeżeli ZD</=ZI – należy złożyć nowe zamówienie

                     Wielkość ZI określana jest wg wzoru

                     ZI=ZR+ZB

Systemy składania zamówień

                     System przeglądu ciągłego (minimalizacja stanów magazynowych)

        Składanie zamówienia u dostawcy dokładnie w momencie, w którym zapas dyspozycyjny będzie równy lub niższy od ustalonego poziomu alarmowego (ZI)

                     Założenia

        Możliwość złożenia zamówienia u dostawcy w dowolnym momencie
        Bieżąca ewidencja materiałów w czasie rzeczywistym
        Możliwość porównania stanu dyspozycyjnego i zapasu informacyjnego po dokonaniu każdej transakcji materiałowej oraz możliwość natychmiastowej generacji zamówienia

Stały punkt składania zamówień, stała wielkość zamówienia
cykl zamówienia = 5 dni

Metoda stałego punktu zamawiania

 

                    System przeglądu okresowego

       Polega na składaniu zamówienia w stałym cyklu (np. tygodniowym). Wielkość zamówienia jest zmienna i dostosowana do potrzeb

                     Założenia

        Przeprowadzenie przeglądu zapasów w stałym cyklu (T0) zamówienie jest składane równocześnie z dokonaniem przeglądu
        W trakcie przeglądu jestb ustalany zapas dyspozycyjny
        Wielkość zamówienia jest obliczana wg wzoru: ZAM=Zmax-ZD
        Czas dostawy (T) jest znany w momencie składania zamówienia
Zmax= ZR(T+ T0) + ZB(T+ T...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin