1) DATA: 2.06.2008
2) GRUPA WIEKOWA: 6 –latki
3) ZAGADNIENIE PROGRAMOWE:
Określanie pojemności przedmiotów
- porównywanie i nazywanie wielkości przedmiotów w naturalnych sytuacjach i zorganizowanych zabawach
- określanie objętości przedmiotów (mierzenie jej wspólną miarą, np. kubeczkiem)
- zwrócenie uwagi na standardowe pojemności butelki (1 lit, 2 litry, pół litra)
4) TEMAT ZAJĘĆ:
Sposób na nudę rozbitka Sebastiana - mierzymy pojemność naczyń.
5) CELE ZAJĘĆ:
Dziecko:
· potrafi ustalić wielkość przedmiotów w stosunku do siebie
· określa pojemność naczyń odmierzając określoną miarką (szklanka)
· określa pojemność przedmiotów używając słów mało, mniej, dużo więcej
· potrafi odczytać przepis i zastosować go w praktyce
6) METODY PRACY:
a. Słowne:
i. pogadanka
ii. rozmowa
iii. instrukcja przygotowania soku
b. Oglądowe:
i. pokaz
c. Praktycznego działania
i. metoda zadaniowa
7) ŚRODKI DYDAKTYCZNE:
butelka z listem, koszyk, kocyk, butelki o różnym kształcie, miska, słoiki z ryżem, łyżka, szklanka, lejek, dzbanki, rurki do napojów, kubeczki do napojów, sok
8) LITERATURA:
- Cyrański, Kwaśniewska „Moje przedszkole”. Program wychowania przedszkolnego DKW-4013-3/01
- Gruszczyk – Kolczyńska E., Zielińska E. „Dziecięca matematyka”, Warszawa 1997
- Gruszczyk – Kolczyńska E. „ Dzieci ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się matematyki”, Warszawa 1997
SZCZEGÓŁOWY PRZEBIEG ZAJĘĆ:
TOK ZAJĘĆ
CZYNNOSCI NAUCZYCIELA
CZYNNOSCI DZIECKA
1.Czynności organizacyjno-porządkowe - powitanie
Nauczyciel zaprasza dzieci na środek sali i wita się z uczniami.
Dzieci witają się.
2. Wprowadzenie do tematyki zajęć – list dla dzieci
Nauczycielka odczytuje list od rozbitka Sebastiana.
- Jak myślicie, do czego są nam potrzebne naczynia?
- Inne naczynia, do czego nam służą?
- Z czego mogą być zrobione naczynia?
- Jak należy obchodzić się
z naczyniami ze szkła lub porcelany?
- Potrzebne są nam do przekładania, przeniesienia jedzenia w inne miejsce.
Dzieci dają propozycje.
- Ze szkła, plastiku, porcelany, gliny.
- Bardzo ostrożnie.
3. Uświadomienie celu
- Czy domyślacie się, co będziemy dziś robić na zajęciach?
- Dzisiaj będziemy badać pojemność naczyń.
4. Realizacja tematu – ćwiczenia w określaniu pojemności przedmiotów
I. Badanie pojemności ryżu w słoikach
a) dostarczanie obiektów do pomiaru
b) porównanie obiektów
c) przesypywanie ryżu i zaznaczenie naklejką poziomu ryżu w słoikach
d) odmierzanie ryżu szklanką i sprawdzenie ile szklanek mieści się w słoikach (zapis graficzny)
II. Mierzenie płynów w naczyniach.
a) przygotowanie przedmiotów
b) Odmierzanie wody szklanką i przelewanie do misek
c) Ustalenie za pomocą zapisu na kartkach ile szklanek wody mieści się w naczyniach.
- Przyjrzyjcie się naczyniom wcześniej ukrytym pod obrusem.
- Ile ich jest?
- Jak myślicie, w którym z tych naczyń jest najwięcej ryżu?
- Jak sądzicie, jak możemy to sprawdzić?
- Gdzie będziemy przesypywać ryż?
Nauczycielka zatwierdza pomysł dzieci lub nakierowuje dzieci na własny pomysł.
- Przesyp proszę ryż z największego do miski.
- Przesyp proszę ze średniego do tego większego słoika.
- Zaznacz naklejką poziom ryżu w słoiku
- Przesyp z najmniejszego do trochę większego.
- Ponownie zaznacz naklejką poziom ryżu w słoiku.
- Gdzie było najwięcej ryżu?
- Trochę mniej?
- Gdzie było najmniej ryżu?
- Wsyp ryż do szklanki tak, aby szklanka była pełna.
- Przesyp ryż ze szklanki do najmniejszego słoika.
- lle szklanek mieści się w słoiku.
Przesyp ryż ze szklanki do trochę większego.
Przesyp ryż ze szklanki do największego słoika.
- W którym było najwięcej ryżu?
- W którym słoiku było trochę mniej?
- W którym naczyniu najmniej się mieściło ryżu?
- Przyjrzyjcie się tym naczyniom.
- Czy są takie same?
- A czym się różnią?
- Jak myślicie, w którym naczyniu będzie się mieścić najwięcej wody?
- Ile szklanek wody mieści się w naczyniu?
- Ile było szklanek w następnym naczyniu?
- Ile szklanek wody mieści się w ostatnim naczyniu?
- Kto miał rację?
- O naczyniach mówi się, że mają pojemność. Tak samo jak pisał Sebastian w liście do dzieci.
- Przypomnijcie, czego pojemność badaliśmy?
Nauczycielka pokazuje naczynia po produktach (butelka po Kubusiu, słoiki po ogórkach lub sałatkach), w których możemy zbadać pojemność poprzez litery na etykietach..
- Do czego nam jest wiedzieć o tych literach?
Nauczycielka pokazuje pojemność naczyń w książce?
- Ile to będzie litr?
- Ile to będzie pół litra?
- Ile to będzie ćwierć?
- 3
Dzieci porównują słoiki przesuwając wszystkie do siebie i wskazują słoik.
- Możemy przesypać ryż.
Propozycje dzieci.
- W największym słoiku.
- W średnim słoiku.
- W najmniejszym słoiku.
Dziecko wsypuje ryż do szklanki i przesypuje do słoików.
- 1 cała szklanka i jedna nie cała.
- 2 szklanki.
- 6 szklanek i ćwierć.
- Największym.
- W średnim.
- W najmniejszym.
- Nie.
- Różnią się kształtem.
- Możemy przelać wodę szklanką do naczyń.
Dzieci realizują swój pomysł – Przelewają wodę do misek.
- 1 szklanka i pół.
- 2 pełne szklanki.
- 3 pełne szklanki.
- Słoiczków i misek.
- Do przelewania, zrobienia ciasta, do nauki.
- 4 szklanki
- 2 szklanki
- 1 szklanka
lila1