KONSPEKT NR 25
1. Imię i nazwisko osoby prowadzącej lekcje: Adam Kmiotek
2. Klasa: 3
3. Data prowadzonej lekcji: 28.09.2010r.
4. Miejsce realizacji lekcji: Sala 6
5. Czas trwania lekcji: 1055-1140
1. Temat lekcji poprzedniej: Wykonanie witrażu z papieru i bibuły.
2. Temat lekcji prowadzonej: Forma przestrzenna z kartonu – grzyby.
3. Temat lekcji następnej:
A: Operacyjne cele instrumentalne
1. Wiadomości:
· Wiadomości do zapamiętania:
- uczeń zna formy przestrzenne.
· Wiadomości do zrozumienia:
- uczeń będzie umiał prawidłowo korzystać z instrukcji nauczyciela.
- uczeń będzie pamiętać o regulaminie pracowni technicznej.
2. Umiejętności:
· Umiejętność stosowania wiadomości w sytuacjach typowych:
Uczeń przestrzega instrukcji działania przy formy przestrzennej.
· Umiejętność stosowania wiadomości w sytuacjach problemowych:
Uczeń potrafi poradzić sobie w sytuacjach problemowych w razie potrzeby zwraca się do nauczyciela.
3. Zdolności poznawcze (Spostrzegawczość; Wyobraźnia techniczna (przestrzenna, konstrukcyjna, operacyjna); Myślenie techniczne (wyobrażeniowe, graficzne, pojęciowe); Pamięć; Uwaga; Zainteresowania techniczne) nabywane w czasie lekcji przez ucznia (należy nazwać oraz w krótko opisać sposób ich nabywania:
Uwaga – uważnie czytany instrukcji obrazkowej. Wyobraźnia techniczna – wykonywanie formy przestrzennej.
1. Działanie
· Uczestnictwo w działaniu: Uczeń wymienia różne formy przestrzenne.
Uczeń łączy elementy papieru różnymi sposobami.
· Podejmowanie działań: Uczeń potrafi przygotować sobie miejsce do bezpiecznej pracy wraz z zachowaniem wszystkich zasad BHP.
Oszczędnie gospodaruje materiałem.
2. Postawy: Uczeń prezentuje postawę poznawczą.
3. Nastawienie na działania:
System działań: Uczeń postępuje zgodnie z poleceniami prowadzącego zajęcia lekcyjne, wykonuje ćwiczenia oraz aktywnie bierze udział w rozwiązywaniu napotkanych problemów na forum klasy.
1. Podstawowa strategia dydaktyczna:
- Strategia: Skupienie uwagi ucznia na instrukcji nauczyciela.
- Dominujące metody uczenia się: Słuchanie i powtarzanie własnymi słowami poszczególnych punktów instrukcji osoby prowadzącej.
- Dominujące metody nauczania: Tłumaczenie treści instrukcji.
- Środki dydaktyczne: Instrukcja obrazkowa, podręcznik, materiały własne.
2. Awaryjna strategia dydaktyczna:
¨ Strategia: Praca z podręcznikiem.
¨ Dominująca metoda uczenia się: Analiza instrukcji obrazkowej zawartej w podręczniku.
¨ Dominująca metoda nauczania: Zadawanie teoretycznych ćwiczeń mających na celu pobudzenie wyobraźni ucznia.
¨ Środki dydaktyczne: Podręcznik
L.p.
Fazy/ogniwa lekcji
1.
Czynności organizacyjne (sprawdzenie obecności, wpis tematu lekcji do dziennika)
5
2.
Uświadomienie celów lekcji
3.
Zapoznanie z tematem lekcji
4.
Rozwinięcie celów dydaktycznych w struktury wiedzy i umiejętności
5.
Praca nad tematem lekcji
15
6.
Podsumowanie
7.
Czynności organizacyjno porządkowe, zakończenie lekcji
VI. Przebieg lekcji
Faza/ogniwa lekcji
Czynności organizacyjne
- czynności wstępne – powitanie, sprawdzenie obecności, przypomnienie warunków bezpieczeństwa podczas zajęć w pracowni technicznej - obowiązujących na zajęciach
- zajmują miejsca, i wykonują polecenia nauczyciela
- omówienie organizacji zajęć i podanie głównego celu zajęć
- z uwagą wsłuchują się w wykład prowadzącego, zadając pytania
grudzien33