Powracają ptaki(1).doc

(30 KB) Pobierz

SCENARIUSZ ZAJĘĆ EDUKACYJNYCH

 

Osoba prowadząca: Agnieszka Bok

Data: 18.03.2010r.

Grupa wiekowa: 5-latki

Temat kompleksowy: Wiosna idzie przez świat

Temat dnia: Powracają ptaki

 

Cele operacyjne: dziecko:

- wymienia nazwy ptaków powracających do nas na wiosnę,

- omawia wygląd prezentowanych ptaków,

- dzieli wyrazy na sylaby,

- rozwija słuch fonematyczny,

- kształci umiejętność swobodnej wypowiedzi oraz dialogu,

- prawidłowo reaguje na sygnały dźwiękowe,

- układa grę – ścigankę,

- uczy się zasad współzawodnictwa.

 

Metody:

- oparte na aktywności dziecka: słuchanie, odpowiedzi na pytania, swobodna wypowiedź, drama, dialog, ruch, zadań stawianych do wykonania;

- oparte na aktywności nauczyciela: drama, pogadanka tematyczna, zadawanie pytań, pokaz, instruktaż, nadzór nad wykonywaniem zadań, pochwała.

 

Formy organizacji: indywidualna, zbiorowa, grupowa

 

Środki dydaktyczne: pacynka Szpaka Mądraka, ilustracje ptaków, piórko, plastikowe jajko, nagrania odgłosów omawianych ptaków, nagranie „Ptaki powracają na wiosnę”, kartoniki
z napisem: „Start”, „Meta”, białe, czerwone i zielone kartki, kostka do gry.

 

 

 

 

 

Przebieg zajęć:

1. Powitanie Szpaka Mądraka

Nauczyciel za pomocą pacynki szpaka wita dzieci i wprowadza w tematykę zajęć:

Witajcie moi drodzy! Wreszcie zrobiło się trochę cieplej więc szybko spakowałem swój plecaczek i ile sił w skrzydełkach przyleciałem do mojej ukochanej Polski. Tak, tak ... nigdzie nie czuję się tak dobrze, jak u was. Stęskniłem się za wami strasznie podczas tej długiej, mroźnej zimy, ale wreszcie nadeszło ocieplenie i ja wraz z moimi ptasimi przyjaciółmi wracamy z dalekiej Afryki. Jeśli chcecie się dowiedzieć, kim oni są zapraszam do wspólnej zabawy.

Jak się pewnie domyślacie dziś chciałbym wam przybliżyć moich znajomych oraz nasze zwyczaje. Na początek spójrzcie na przygotowane przeze mnie ilustracje i spróbujcie odgadnąć cóż to za ptaki powracają do was na wiosnę.

 

2. Zabawa „Ptasi podróżnicy”

Dzieci oglądają ilustracje skowronka, bociana, jaskółki oraz kukułki. Podają ich nazwy (podział na sylaby oraz podanie pierwszej głoski) oraz omawiają ich wygląd (podobieństwa
i różnice). Nauczyciel wcielając się w Szpaka Mądraka pokrótce przybliża zwyczaje zaprezentowanych ptaków.

 

3. Zabawa słuchowo-bieżna „Kukułcze jajo”

Dzieci siedzą w kręgu z zamkniętymi oczami, jedna osoba jest kukułką i musi podrzucić niespostrzeżenie jajko. Kładąc je po zewnętrznej stronie mówi „kuku” i ucieka. Jeśli zostanie złapana zanim wróci na swoje miejsce musi szukać kolejnej osoby, której pozostawi jajko.

 

4. Ćwiczenie słuchowe „Ptasie odgłosy”

Słuchanie nagrania ptasich odgłosów, określanie do którego ptaka należą. Próby naśladowania tych odgłosów.

 

5. Zabawa dramowa Wiosenne powroty

Chętne dzieci wcielają się w role wybranych ptaków i prowadzą w parach krótkie dialogi,
w których próbują wyjaśnić, dlaczego wróciły z Afryki.

 

6. Zapoznanie z budową ptaka

Oglądanie ptasich piór, zapoznanie z ich budową. Zwrócenie uwagi, że składają się one
z elastycznej osi oraz promyków, które od niej odchodzą z jednej i drugiej strony i nie łączą się ze sobą. Nauczyciel w roli Szpaka Mądraka wyjaśnia, że na skrzydłach ptaki posiadają pióra zwane lotkami, dzięki którym latają. Z ogona wyrastają pióra zwane sterówkami – one pozwalają ptakom utrzymywać równowagę.

 

7. Zabawa ruchowa „Ptaki powracają na wiosnę” (wg „Wiosenne zabawy przy muzyce”)

Dzieci stoją w dowolnych miejscach sali. Podczas zabawy będą odgrywały rolę ptaków.

Na hasło:

- „ptaki” – fruwają po całej sali, powracają z ciepłych krajów

- „gniazdko” – dobierają się w pary, chwytają za ręce i wiją gniazdko obracając się wokół

- „zmiana” – następuje zmiana kierunku obrotów.

 

8. Układanie gry „Wiosenne loty”

Szpak w nagrodę proponuje dzieciom ułożenie własnej gry. Każdy może wybrać sobie ptaka, którym chciałby być. Nauczyciel przygotowuje kartoniki z napisami: Start, Meta, czerwone, zielone i białe kartki, sylwety ptaków, jako pionki oraz kostkę do gry.

Dzieci wspólnie z nauczycielem ustalają reguły gry, np.:

- ptak rozpoczyna lot po wyrzuceniu kostką sześciu oczek;

- kiedy ptak stanie na zielonym polu traci kolejkę – szuka materiału na budowę gniazda;

- kiedy ptak zatrzyma się na czerwonym polu przesuwa się 2 oczka do przodu – dobry powiew wiatru;

- wygrywa ten, kto pierwszy doleci do mety.

    

 

 

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin