Rachunkowość 7.12.doc

(43 KB) Pobierz

RACHUNKOWOŚĆ FINANSOWA   7.12.2008

Wynagrodzenia :

-zasadnicze – podstawowa pensja 

-premia

 

-dodatki ( funkcyjny, stażowy, za ciężkie warunki pracy)

 

Od nowego roku 18 % podatku za pracowników a nie 19%.

 

Wynagrodzenie dzielimy na różne konta

226 – rozrachunki z ZUSem

 

EGZAMIN !!!!!!!!!!!!!!  : niedziela ( 8.02) w lutym 2009  -  będą trzy grupy piszących , aula CP od 10 co półtorej godziny.  Dwie grupy zadań. Trzeba mieć wpis w indeksie z ćwiczeń. Wziąć długopis i głowę J . test jednokrotnego wyboru i krzyżówka. Są punkty dodatnie za poprawną odpowiedź, za puste miejsce jest 0 , za błędną jest -1 punkt. Krzyżówka tylko z zagadnień podanych na wykładzie ( np. konto, akredytywa, dywidenda, waga opakowania –tara, PIT ) – za każde poprawnie rozwiązane hasło jest 1 ptk. 0 za brak odp. I -1 za złą odpowiedź.  30ptk z testu + 20ptk z krzyżówki = 25,5ptk  by zaliczyć. Można mieć numery kont – wykaz kont.  CP 310 – lista z ocenami ok. środy powinny zostać wywieszone.. Oceny będą wpisywane w następną sobotę.

 

 

 

TEMAT:    Dokumentacja księgowa

 

Podstawą zapisu w księgach rachunkowych są dowody księgowe, stwierdzające dokonanie operacji gospodarczych. Nazywa się je dokumentami księgowymi  albo dowodami źródłowymi ( hasła które mogą być na krzyżówce J ).


Najważniejsze funkcje dowodu księgowego:

- funkcja dokumentu: - prawidłowo wystawiony dowód księgowy jest dokumentem w rozumieniu prawa, dowody księgowe wchodzą do dokumentacji jednostki.

- funkcja dowodowa – prawidłowo wystawiony dowód księgowy jest dokumentem  i jednocześnie dowodem na to , że opisane w nim operacje gospodarcze rzeczywiście wystąpiły, w określonym miejscu i czasie , w wymiarze ilościowym , wartościowym lub ilościowo-wartościowym.

- funkcja księgowa – dowód jest podstawą księgowania

- funkcja informacyjna – dane z dowodu księgowego, stanowią podstawowe źródło informacji o zdarzeniach gospodarczych.

- funkcja kontrolna -  dowód księgowy stanowi  podstawę kontroli operacji gospodarczych.

 

Ustawa o rachunkowości dzieli dowody księgowe na :

-Zewnętrzne obce – otrzymywane od kontrahenta

-Zewnętrzne własne – przekazywane w oryginale kontrahentom

-wewnętrzne – stwierdzające zaistnienie operacji gospodarczych wewnątrz jednostki.

 

Jednostka może sporządzać dowody księgowe, w czterech rodzajach:

- zbiorcze np. raport kasowy

- korygujące uprzednio dokonane zapisy księgowe np. faktura korygująca

- zastępcze  - wystawione w przypadku braku zewnętrznego dowodu obcego dla udokumentowania operacji gospodarczych ale tylko do czasu otrzymania dowodu źródłowego.

-rozliczeniowe – służące ujęciu już dokonanych zapisów według nowych kryteriów klasyfikacyjnych np. rozliczenie kosztów

 

Dowody księgowe ( dokumenty) powinny zawierać:

-określenie rodzaju dokumentu ( faktura, rachunek ) nazwa i numer identyfikacyjny

-określenie stron ( nazwy, adresy)dokonujących operacji gospodarczych.

-opis operacji oraz jej wartość

-data dokonania operacji ( data dokonania zakupu i data sporządzenia faktury )

-podpis wystawcy dowodu

-stwierdzenie sprawdzenie i zakwalifikowania dowodu do ujęcia w księgach rachunkowych (dekretacja  - ważne pojęcie – Krzyżówka ) i tu musi być podpis osoby odpowiedzialnej czyli np. Księgowego.

 

Dokumentacja księgowa obejmuje:

- dowody księgowe

- księgi rachunkowe

- sprawozdania finansowe

 

Z punktu widzenia potrzeb rachunkowości ogół dowodów można podzielić według następujących kryteriów:

1.       Jednostki wystawiającej dowód

2.       Przeznaczenie dowodów

3.       Podstawy wystawienia dowodów

4.       Cel wystawienia dowodów

5.       Rodzaje dowodów

 

Rodzaje dowodów księgowych:

I. Dowody  Kasowe:

- Kp- kasa przyjmie

-Kw- kasa wypłaci

-Rk- raport kasowy

-Wniosek o zaliczkę

II. Dowody materiałowe  i obrotu wyrobami gotowymi

-Pz – przychód zewnętrzny

-Wz- wydanie na zewnątrz

-Rw- rozchód wewnętrzny

-Zw- zwrot wewnętrzny

-Mm- przesunięcia między magazynami

-Pl – protokół inwentaryzacyjny

-Pw- przyjęcie wyrobów z produkcji do magazynu

III. Dowody Bankowe:

- Wb – wyciąg bankowy

-Pp- polecenie przelewu

- czek gotówkowy, rachunkowy, weksel

-bankowy dowód wpłaty

-bankowy dowód wypłaty

IV. Dowody służące ewidencji środków trwałych:

              -OT- wprowadzenie środka trwałego do użytkowania – przyjęcie na stan

              - LT- likwidacja środka trwałego

              -PT- nieodpłatne przejęcie, przekazanie środka trwałego

              -MT- zmiana miejsca użytkowania środka trwałego

V. Dowody służące do ewidencji wynagrodzeń:

              - Lp- lista płac

              - deklaracja ZUS

VI. Dowody kupna / sprzedaży:

              - FaV – faktura VATowska (oryginał i kopia)

              - Fa Korygująca

              - Faktura wewnętrzna

              - Rachunek

VII. Dowody księgowe

              - PK polecenie księgowania

-nota księgowa

-nota korygująca


 


Każdy dokument  księgowy powinien być sprawdzony pod względem:

              - merytorycznym (rzeczowym) – to sprawdzenie prawidłowości , rzetelności, celowości i zgodności z przepisami prawa operacji gospodarczej wyrażonej w dowodzie oraz sprawdzenie czy dokument  został wystawiony przez właściwą komórkę, osobę.

              - kontrola formalna – pod względem formalnym – stwierdzenie czy dokument sporządzony został w sposób technicznie poprawnym i zawiera wszystkie elementy dowodu prawidłowo wystawionego zgodnie z Ustawą O Rachunkowości.

              - rachunkowym- sprawdzenie czy dane liczbowe zawarte w dowodzie nie zawierają błędu arytmetycznego.

 

Przechowywanie dokumentów:

Dowody księgowe własne( (czyli są w mojej jednostce) mogą być zewnętrzne i wewnętrzne (czyli które ja wystawiam i otrzymuje ) )sporządzają upoważnione do tego osoby (pracownicy) według zasad określonych wewnętrzną instrukcją obsługi i kontroli dokumentów ( nazywa się to inaczej regulaminem).

Instrukcja ta powinna zawierać:

- wykaz stosowanych dowodów.

- wykaz komórek organizacyjnych i zatrudnionych pracowników upoważnionych do wystawiania dowodów.

- wykaz terminów sporządzania i przekazywania dowodów, opis obiegu dokumentów (ilość kopii ), spis osób upoważnionych do kontroli.

- sposób znakowania dokumentów

- sposób kontroli wykorzystanych formularzy druków

- sposób postępowania w razie wykrycia w dowodach błędów ( bądź nieprawidłowości)

- jak długo należy poszczególne dokumenty przechowywać ( PIT – 5 lat , ale w sumie 6 bo nie liczy się pierwszy rok, inwentaryzacja – 5lat, a bilansy – całe życie czyli od pierwszego do zamknięcia)

 

 

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin