Standardy wymagań egzamunu gimnazjalnego do przedmiotów humanistycznych.pdf

(47 KB) Pobierz
185275568 UNPDF
STANDARDY WYMAGAŃ BĘDĄCE PODSTAWĄ PRZEPROWADZANIA EGZAMINU W
OSTATNIM ROKU NAUKI W GIMNAZJUM
A. Standardy wymagań z zakresu przedmiotów humanistycznych
I. Czytanie i odbiór tekstów kultury
Uczeń:
1) czyta teksty kultury (w tym źródła historyczne) rozumiane jako wszelkie wytwory kultury
materialnej i duchowej człowieka, podlegające odczytywaniu i interpretacji, zwłaszcza teksty kultury
należące do polskiego dziedzictwa kulturowego - na poziomie dosłownym, przenośnym i
symbolicznym,
2) interpretuje teksty kultury, uwzględniając intencje nadawcy, odróżnia fakty od opinii, prawdę
historyczną od fikcji, dostrzega perswazję, manipulację, wartościowanie,
3) wyszukuje informacje zawarte w różnych tekstach kultury, w szczególności w tekstach literackich,
publicystycznych, popularnonaukowych, aktach normatywnych, ilustracjach, mapach, tabelach,
diagramach, wykresach, schematach,
4) dostrzega w odczytywanych tekstach środki wyrazu i określa ich funkcje - dostrzega środki
wyrazu typowe dla: tekstów literackich, tekstów publicystycznych, dzieł sztuki plastycznej i muzyki,
5) odnajduje i interpretuje związki przyczynowo-skutkowe w rozwoju cywilizacyjnym Polski i świata -
odnajduje i interpretuje związki przyczynowo-skutkowe w polityce, gospodarce, kulturze i życiu
społecznym,
6) dostrzega i analizuje konteksty niezbędne do interpretacji tekstów kultury: historyczny,
biograficzny, filozoficzny, religijny, literacki, plastyczny, muzyczny, regionalny i wypowiada się na ich
temat oraz wyjaśnia zależności między różnymi rodzajami tekstów kultury (plastyką, muzyką,
literaturą),
7) dostrzega wartości wpisane w teksty kultury.
II. Tworzenie własnego tekstu
Uczeń:
1) buduje wypowiedzi poprawne pod względem językowym i stylistycznym, w następujących
formach: opis, opowiadanie, charakterystyka, sprawozdanie, recenzja, rozprawka, notatka, plan,
reportaż, artykuł, wywiad, ogłoszenie, zaproszenie, dedykacja, podanie, list, pamiętnik,
2) posługuje się kategoriami i pojęciami swoistymi dla przedmiotów humanistycznych i ścieżek
edukacyjnych,
3) tworzy teksty o charakterze informacyjnym lub perswazyjnym, dostosowane do sytuacji
komunikacyjnej,
4) zna i stosuje zasady organizacji tekstu, tworzy tekst na zadany temat, spójny pod względem
logicznym i składniowym,
5) formułuje, porządkuje i wartościuje argumenty uzasadniające stanowisko własne lub cudze,
6) analizuje, porównuje, porządkuje i syntetyzuje informacje zawarte w tekstach kultury,
7) dokonuje celowych operacji na tekście: streszcza, rozwija, przekształca stylistycznie,
8) wypowiada się na temat związków między kulturą rodzimą a innymi kręgami kulturowymi, w tym
komentuje powiązania, zwłaszcza między kulturą polską a śródziemnomorską, oraz określa te
powiązania w różnych obszarach: polityce, kulturze, gospodarce, życiu codziennym, w odniesieniu
do przeszłości i w czasach obecnych,
9) formułuje problemy, podaje sposoby ich rozwiązania, wyciąga wnioski, wypowiada się na temat
sytuacji problemowej przedstawionej w tekstach kultury.
Zgłoś jeśli naruszono regulamin