Technik_informatyk_312[01]_O1_03_u - Organizacja pracy.pdf

(489 KB) Pobierz
Microsoft Word - Technik_informatyk_312[01]_O1_03_u.doc
MINISTERSTWO EDUKACJI
i NAUKI
Małgorzata Sienna
Organizowanie procesu pracy
312[01].O1.03
Poradnik dla ucznia
Wydawca
Instytut Technologii Eksploatacji – Państwowy Instytut Badawczy
Radom 2006
„Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego”
 
71365570.001.png 71365570.002.png 71365570.003.png
Recenzenci:
mgr Teresa Kordas
mgr inż. Ireneusz Przybyłowicz
Opracowanie redakcyjne:
mgr inż. Katarzyna Maćkowska
Konsultacja:
dr inż. Bożena Zając
Korekta:
mgr inż. Tomasz Sułkowski
Poradnik stanowi obudowę dydaktyczną programu jednostki modułowej 312[01].O1.03
Organizowanie procesu pracy” zawartego w modułowym programie nauczania dla zawodu
technik informatyk.
Wydawca
Instytut Technologii Eksploatacji – Państwowy Instytut Badawczy, Radom 2006
„Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego”
1
SPIS TREŚCI
1. Wprowadzenie 3
2. Wymagania wstępne 5
3. Cele kształcenia 6
4. Materiał nauczania i ćwiczenia 7
4.1. Aktywne poszukiwanie pracy 7
4.1.1. Materiał nauczania 7
4.1.2. Pytania sprawdzające 18
4.1.3. Ćwiczenia 18
4.1.4. Sprawdzian postępów 21
4.2.Planowanie własnego rozwoju 22
4.2.1. Materiał nauczania 22
4.2.2. Pytania sprawdzające 23
4.2.3. Ćwiczenia 24
4.2.4. Sprawdzian postępów 31
4.3. Organizacja stanowiska pracy 32
4.3.1. Materiał nauczania 32
4.3.2. Pytania sprawdzające 34
4.3.3. Ćwiczenia 34
4.3.4. Sprawdzian postępów 36
4.4. Zarządzanie zasobami ludzkimi 37
4.4.1. Materiał nauczania 37
4.4.2. Pytania sprawdzające
46
4.4.3. Ćwiczenia
47
4.4.4. Sprawdzian postępów
56
4.5. Etyka zawodowa
57
4.5.1. Materiał nauczania
57
4.5.2. Pytania sprawdzające
58
4.5.3. Ćwiczenia
58
4.5.4. Sprawdzian postępów
60
5. Sprawdzian osiągnięć
61
6. Literatura
66
„Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego”
2
1. WPROWADZENIE
Poradnik pomoże Ci ukształtować umiejętności komunikacyjne w rozmowie
kwalifikacyjnej oraz zdobyć wiedzę z zakresu organizacji pracy, aktywnego poszukiwania
pracy, planowania własnego rozwoju zawodowego. W materiałach znajdziesz zagadnienia
dotyczące etyki zawodowej, komunikacji międzyludzkiej w środowisku pracowników
informacji.
W poradniku zamieszczono:
wykaz literatury, z jakiej możesz korzystać podczas nauki,
wykaz umiejętności, jakie powinieneś mieć przed przystąpieniem do nauki w wybranym
przez Ciebie zawodzie,
wykaz umiejętności, jakie ukształtujesz podczas pracy z tym poradnikiem,
materiał nauczania – czyli wiadomości dotyczące materiałów przeznaczonych do
stosowania w określonych robotach budowlanych,
zestawy pytań, które pomogą Ci sprawdzić, czy opanowałeś podane treści o materiałach
budowlanych,
ćwiczenia, które mają na celu wykształcenie Twoich umiejętności praktycznych,
sprawdzian postępów.
W materiale nauczania zostały omówione zagadnienia dotyczące organizacji stanowiska
pracy, sporządzania dokumentów aplikacyjnych wymaganych przez pracodawców w procesie
rekrutacji na dane stanowisko pracy, prowadzenia rozmowy kwalifikacyjnej oraz wybrane
zagadnienia zarządzania firmą, szczególnie zasobami ludzkimi. Materiał zawiera wskazówki
do działania, które będą przydatne w kontaktach międzyludzkich. Skuteczność zespołu zależy
między innymi od podziału ról. Dla pracodawców jedną z najistotniejszych umiejętności
funkcjonalnych wymaganych od kandydatów do pracy jest umiejętność współpracy w zespole,
gdyż, jak twierdzą, na sukces firmy pracuje cały zespół i brak umiejętności współpracy ma
odzwierciedlenie w wyniku finansowym.
Człowiek we współczesnym społeczeństwie pełni wiele ról: ucznia, pracownika,
pracodawcy, rodzica. Zmuszony jest przez to do podejmowania kontaktów z innymi ludźmi.
Ramy do współdziałania i dochodzenia do porozumienia powinien stwarzać dialog
negocjacyjny. Zmiany społeczne i ekonomiczne ostatnich lat sprawiły, że umiejętność
negocjowania, wiedza z zakresu zarządzania są niezwykle ważne w osiąganiu sukcesu, dlatego
w materiale tym znajdziesz te zagadnienia.
Z rozdziałem Pytania możesz zapoznać się:
przed przystąpieniem do rozdziału Materiały – poznając przy tej okazji wymagania
wynikające z potrzeb zawodu, a po przyswojeniu wskazanych treści, odpowiadając na te
pytania sprawdzisz stan swojej gotowości do wykonywania ćwiczeń,
po zapoznaniu się z rozdziałem Materiały, by sprawdzić stan swojej wiedzy, która będzie
Ci potrzebna do wykonywania ćwiczeń.
Kolejny etap poznawania przez Ciebie zagadnień z zakresu organizacji procesu pracy to
wykonywanie ćwiczeń, których celem jest uzupełnienie i utrwalenie informacji o poznanych
materiałach.
Wykonując ćwiczenia przedstawione w Poradniku lub zaproponowane przez nauczyciela,
będziesz potrafił sporządzić zgodny z oczekiwaniami pracodawcy życiorys zawodowy (CV),
list motywacyjny, poznasz zasady współpracy w zespole, prowadzenia narad, organizowania
konferencji, będziesz potrafił zorganizować stanowisko pracy, dokonasz samooceny mocnych
„Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego”
3
i słabych stron, będziesz umiał zaplanować własny rozwój zawodowy, między innymi na
podstawie:
opracowanych struktur dokumentów niezbędnych do zatrudnienia,
opracowanych wzorów dokumentów,
informacji zamieszczonych w różnorodnych źródłach wiedzy,
analizy swoich cech osobowości i predyspozycji do wykonywania określonych czynności,
analizy przypadków.
Po wykonaniu zaplanowanych ćwiczeń sprawdź poziom swoich postępów wykonując
test Sprawdzian postępów, zamieszczony zawsze po podrozdziale Propozycje ćwiczeń. W tym
celu:
przeczytaj pytania i odpowiedz na nie,
podaj odpowiedź wstawiając X w podane miejsce,
wpisz TAK, jeśli Twoja odpowiedź na pytanie jest prawidłowa,
wpisz NIE, jeśli Twoja odpowiedź na pytanie jest niepoprawna.
Odpowiedzi NIE wskazują luki w Twojej wiedzy, informują Cię również, jakich zagadnień
jeszcze dobrze nie poznałeś. Oznacza to także powrót do treści, które nie są dostatecznie
opanowane.
Poznanie przez Ciebie wszystkich lub określonej części wiadomości organizacji procesu
pracy będzie stanowiło dla nauczyciela podstawę przeprowadzenia sprawdzianu poziomu
przyswojonych wiadomości i ukształtowanych umiejętności. W tym celu nauczyciel posłuży
się Zestawem zadań testowych zawierającym różnego rodzaju zadania. W rozdziale 5.
poradnika jest zamieszczony przykład takiego testu Zestaw zadań testowych , który zawiera:
instrukcję, w której omówiono tok postępowania podczas przeprowadzania sprawdzianu,
przykładową kartę odpowiedzi, w której w wolnych miejscach wpisz odpowiedzi na pytania
- zadania; będzie to stanowić dla Ciebie trening przed sprawdzianem zaplanowanym przez
nauczyciela.
„Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego”
4
Zgłoś jeśli naruszono regulamin