SCENARIUSZ ZAJĘĆ
Klasa: 1
Blok tematyczny: Nasze uczucia, przyjaźnie, zainteresowania
Temat dnia: Spędzamy wolny czas z rodziną i przyjaciółmi
Zapis w dzienniku lekcyjnym:
Swobodne wypowiedzi na temat spędzania wolnego czasu na podstawie własnych doświadczeń, wiersza: „Urodzinki” oraz „Mój kolega komputer”. Dopełnianie do 10. Dodawanie i odejmowanie w zakresie 10. Bogacenie słownictwa dotyczącego komputera. Układanie zdań z rozsypanki wyrazowej.
Podpisywanie urządzeń zestawu komputerowego w programie graficznym Paint – poznanie nowego narzędzia przybornika.
Metody:
- poszukująca: metoda problemowa – organizowanie odpowiednich warunków do samodzielnego bądź zespołowego rozwiązania problemu
- podające: polecenia, objaśnienia nauczyciela, odczytywanie planu działania oraz rozwiązań z karty
- praktycznego działania: rozwiązywanie zadań matematycznych, ćwiczeń praktycznych na komputerze
Formy pracy:
- zbiorowa
- grupowa
- indywidualna
Cele ogólne:
- uświadomienie potrzeby kontaktów z rówieśnikami, rodziną, przyrodą
- rozszerzenie słownictwa dotyczącego komputera
- zachęcanie do formułowania wniosków z obserwacji
- rozwijanie umiejętności współdziałania w grupie
- kształcenie umiejętności rozwiązywania zadań z treścią
Cele operacyjne – Uczeń potrafi:
- wypowiadać się pełnymi zdaniami na dany temat
- układać odpowiedzi na pytania dotyczące czytanego przez nauczyciela utworu
- rozwiązuje zadania matematyczne na dodawanie i odejmowanie do 10 oraz dopełnianie do 10
- układa zdania z rozsypanki wyrazowej
- zna i posługuje się poznanym słownictwem
- stosuje zdobyte informacje w praktyce
- potrafi zapisać pracę na dysku pod kontrolą nauczyciela
Środki dydaktyczne:
Worek z ukrytymi przedmiotami (klawiatura, mysz komputerowa, płyta CD, kaseta magnetofonowa, dyskietka, skakanka, piłka, guma do skakania, lalka, książka, samochodzik), załączniki 1 – 4, kartoniki z liczbami 0 – 10, serduszka na aktywność.
Przebieg zajęć:
Czynności nauczyciela i uczniów
Formy
Środki dydaktyczne
Uwagi
1. Powitanie z uczniami w kąciku relaksacyjnym – wprowadzenie do tematu dnia: Spędzamy wolny czas z rodziną i przyjaciółmi:
Praca zbiorowa
Worek foliowy, klawiatura, mysz komputerowa, płyta CD, dyskietka, kaseta magnetofonowa, skakanka, piłka, guma do skakania, lalka, samochodzik, książka.
Chętni uczniowie odgadują, co kryje w sobie worek za pomocą dotyku. Próbują ustalić, do czego służą te przedmioty.
Każde dziecko powinno mieć możliwość wypowiedzi.
Tekst wiersza (załącznik 1)
Na przyjęcie urodzinowe Kasi przyszło 10 gości.
- dodawanie w zakresie 10 (np. W iluosobowych grupach mogły przychodzić dzieci – podaj działania, które w wyniku dają 10)
- odejmowanie w zakresie 10 (np. Podaj działanie na odejmowanie, którego wynik wynosi… – nauczyciel pokazuje liczbę,
Praca zbiorowa i indywidualna
Kartoniki z liczbami 0 – 10 dla nauczyciela
Karta pracy 1 dla każdego ucznia (załącznik 2)
Dzieci podają działania.
Uczniowie dorysowują brakujące elementy.
Uczniowie łączą działania z odpowiednimi liczbami na osi liczbowej.
Praca zbiorowa, indywidualna i grupowa
Tekst wiersza dla każdego ucznia oraz rozsypanka wyrazowa - karta pracy 2 (załącznik 3).
Etykiety z wadami i zaletami komputera.
Dzieci podkreślają w wierszu słownictwo związane z komputerem i układają zdania.
Grupy dobierają etykiety do właściwej minki.
Serduszka za aktywność i poprawne wykonanie zadań.
Praca indywidualna
Komputery
Dyskietka z kartą pracy 3 (załącznik 4)
Dzieci pracują pod baczną kontrolą nauczyciela.
Karta pracy 3 jest skopiowana na Pulpit przed wejściem do pracowni informatycznej.
Załącznik 1
Urodzinki
Tak bym chciała, tak bym chciała,
żeby były Urodzinki!
U chłopczyka czy dziewczynki,
u kucyka czy sardynki –
wszystko jedno, wszystko jedno,
byle były Urodzinki!
Żeby było dużo gości,
i Mateusz, i Grażynka,
dla każdego moc pyszności,
wszystkie stoły w upominkach,
na tych cudnych, na nienudnych,
na wesołych urodzinkach!
A jak zjemy wszystkie kremy,
czekoladę i rodzynki,
upominki rozwiniemy,
upaćkamy się jak świnki,
to z radości podskoczymy
i powiemy do rodzinki:
„Niech żyjecie, niech żyjemy
I niech żyją Urodzinki!”
D. Dawiłow, Wierszykarnia, Nasza Księgarnia, Warszawa 1999
Załącznik 2
Karta pracy 1
Jak wiecie na przyjęcie do Kasi przyszło 10 osób.
· Było 7 dziewczynek. Dorysuj chłopców.
· Kasia dostała 10 kwiatów. 5 wstawiła do niskiego, niebieskiego wazonu, resztę do wysokiego czerwonego. Dorysuj brakujące kwiaty i pokoloruj odpowiednio wazony.
· Kasia postawiła na stole 2 szklanki z lemoniadą. Dorysuj ile szklanek brakuje, aby każdy gość miał lemoniadę.
· Na torcie Kasi było 10 świeczek. Dorysuj brakujące świeczki.
· Kasia dostała 10 baloników. 8 podarowali jej chłopcy, pozostałe dziewczynki. Dorysuj brakujące baloniki.
grudzien33