kodeks_PTP.pdf
(
74 KB
)
Pobierz
55703439 UNPDF
Kodeks
Etyczno - Zawodowy Psychologa
*
Tekst Kodeksu Etyczno-Zawodowego Psychologa w obecnej wersji zatwierdzony został przez
Walne Zgromadzenie Delegatów Polskiego Towarzystwa Psychologicznego w 1991 roku. Kodeks
ten stanowi podstawową wykładnię zasad etycznych obowiązujących członków Polskiego
Towarzystwa Psychologicznego , co zostało wyrażone w
statucie Towarzystwa
.
Psychologia jako profesja i jako dyscyplina naukowa należy do tych dziedzin ludzkiej
aktywności, w których centrum zainteresowania i oddziaływań jest człowiek. Relacje
interpersonalne nawiązywane przez psychologa występującego zarówno w roli praktyka jak
badacza czy nauczyciela podobnie jak wszelkie relacje międzyludzkie posiadają zawsze wymiar
etyczny. Relacje te mają jednak szczególny, niesymetryczny charakter wynikający z przewagi
kompetencji interpersonalnych po stronie psychologa, który dysponuje specjalistyczną wiedzą i
technikami służącymi do poznawania innych ludzi i oddziaływania na nich. Rola zawodowa
psychologa obejmuje ingerencję w sposób istnienia drugiego człowieka jako indywidualnej i
niepowtarzalnej całości, ingerencję, której skutki mogą być nieodwracalne. Te okoliczności
decydują o znaczeniu przestrzegania zasad etyki zawodowej w działalności psychologów i
uzasadniają stawianie im wysokich wymagań etycznych.
Naczelną wartością dla psychologa jest dobro drugiego człowieka. Celem jego działalności
profesjonalnej jest niesienie pomocy innej osobie w rozwiązywaniu trudności życiowych i
osiąganiu lepszej jakości życia na drodze rozwoju indywidualnych możliwości oraz ulepszaniu
kontaktów międzyludzkich.
W badaniach cel ten istnieje w dalszej perspektywie. Kontakt nawiązywany w celach
badawczych, jeśli w swoich założeniach nie ma być pomocny, to w każdym razie nie powinien
przynieść uszczerbku osobom uczestniczącym w badaniach.
Mimo różnych porządków moralnych i światopoglądowych istnieje zespół podstawowych
wartości humanistycznych, które znalazły wyraz w Powszechnej Deklaracji Praw Człowieka
ONZ. W swoich czynnościach zawodowych psycholog zawsze powinien respektować te
podstawowe wartości, zwłaszcza godność osoby ludzkiej, podmiotowość i autonomię człowieka
i jego prawo nieskrępowanego rozwoju. Psycholog uznaje prawo każdego człowieka do
kierowania się własnym systemem wartości, dokonywania własnych wyborów, jak również
prawo do intymności. Jednocześnie psycholog świadomy jest skutków, jakie przynosi lub
przynieść może w przyszłości jego oddziaływanie - ostatecznie powinny to być skutki pomyślne
dla odbiorcy lub odbiorców czynności zawodowych psychologa. W każdym przypadku na
psychologu ciąży odpowiedzialność za następstwa kontaktu, jaki w ramach swojej roli
zawodowej nawiązuje z drugim człowiekiem. Granice ingerencji psychologa wyznaczone są z
jednej strony - jego kompetencjami profesjonalnymi, z drugiej strony - celami i oczekiwaniami
formułowanymi przez osoby zgłaszające się po pomoc psychologiczną.
Współpracując z przedstawicielami innych zawodów, psycholog nie przekracza granic swoich
kompetencji i szanuje kompetencje innych specjalistów. Jednocześnie dba o utrzymanie
własnej tożsamości zawodowej, respektuje cele i wartości właściwe własnej profesji i wystrzega
się identyfikacji z postawami innych specjalistów, jeśli te postawy są niezgodne z zasadami
etycznymi zawodu psychologa. Zasada ta obowiązuje zawsze, ilekroć psycholog występuje w
swojej roli zawodowej, bez względu na to, jakie specyficzne są cele i zadania instytucji, w
której jest on zatrudniony.
W przypadku rezygnacji z wykonywania zawodu psychologa na rzecz innych ról zawodowych
( np. administracyjnych) osoba z wykształceniem psychologicznym nie powinna celowo
wykorzystywać związanej z kierunkiem wykształcenia wiedzy oraz umiejętności poznawania
ludzi i oddziaływania na nich w sposób niezgodny z etyką zawodową psychologa. Psycholog
angażujący się w działalność polityczną nie powinien wykorzystywać prestiżu zawodu
psychologa jako argumentu popierającego prezentowane poglądy.
Zasady ogólne
1. Wykonując czynności zawodowe, psycholog zawsze dąży do tego, żeby kontakt z nim
był pomocny dla drugiego człowieka czy grupy osób. Psycholog z racji swojego zawodu
poczuwa się do udzielania pomocy psychologicznej w każdych okolicznościach, gdy
zachodzi taka potrzeba.
2. Psycholog jest świadomy szczególnej odpowiedzialności wynikającej ze specyfiki
wykonywanego zawodu. Powinien znać granice swoich kompetencji i nie podejmuje się
zadań przekraczających jego możliwości. Dokłada wszelkich starań, aby zapewnić jak
najwyższy poziom wykonywanej pracy.
3. Przyjmując określoną postawę wobec norm moralnych i obyczajowych w życiu
prywatnym psycholog zdaje sobie sprawę, że jego decyzje w sprawach osobistych mogą
wpływać na jakość jego czynności zawodowych a także rzutować na zaufanie społeczne
do psychologii i psychologów. W społecznych oczekiwaniach zawarte są przy tym
wysokie wymagania dotyczące przestrzegania zasad etycznych w życiu prywatnym
przez osoby, których rola zawodowa obejmuje oddziaływania na drugiego człowieka.
4. Obowiązkiem psychologa jest stały rozwój zawodowy i dążenie do stałego rozwoju
osobistego. Kwalifikacje psychologa powinny odzwierciedlać aktualny poziom wiedzy i
technik psychologicznych. Psycholog korzysta z dorobku nauki światowej. Przyjmowanie
twierdzeń i metod wypracowanych w innych warunkach społecznych i kulturowych
powinna poprzedzać krytyczna analiza możliwości ich wykorzystania w naszych
warunkach.
5. Psycholog ustosunkowuje się twórczo do zastanego dorobku swojej dyscypliny.
Przyczynia się do rozwoju wiedzy, ulepszania metod badawczych, narzędzi
diagnostycznych i technik terapeutycznych. Jest krytyczny wobec własnych dokonań,
rozpowszechniając je ujawnia sposoby dotychczasowej weryfikacji. Dąży do
bezstronności i obiektywizmu w ocenie nowych technik oddziaływania psychologicznego
i nieprofesjonalnych form pomocy psychologicznej oraz powstrzymuje się od działań
utrudniających ich rozwój, nie mając po temu merytorycznych powodów.
6. Psycholog udostępnia własny dorobek naukowy, przestrzegając zasad odpowiedzialności
zawodowej, dobra osoby i dobra społecznego.
7. Psycholog nie przedstawia niezgodnie z prawdą swojego wykształcenia , kompetencji
profesjonalnych i doświadczenia zawodowego.
8. Psycholog powstrzymuje się od wykonywania czynności zawodowych, jeżeli okoliczności
zewnętrzne lub jego własny aktualny stan fizyczny czy psychiczny są tego rodzaju, że
mogą istotnie obniżyć poziom wykonywanej pracy lub zakłócić bezstronność osądu
zawodowego.
9. Relacje między psychologami opierają się na wzajemnym szacunku i koleżeństwie,
wynikającymi ze wspólnoty wartości i celów, świadomości rangi społecznej
wykonywanego zawodu oraz przyjętej na siebie odpowiedzialności zawodowej.
10.Psycholog nie jest obojętny na odstępstwa od zasad etyki zawodowej ze strony innych
psychologów. Stwierdzając nieetyczne postępowanie kolegi w sprawach zawodowych lub
dowiadując się o takim zachowaniu, psycholog stara się przekonać go o niewłaściwości
jego czynów, korzystając gdy trzeba, z pomocy innych kolegów. Jeśli taka interwencja
okazuje się nieskuteczna, psycholog zgłasza sprawę do zarządu oddziału PTP, który
określa dalszy sposób jej załatwienia.
11.Krytyczna ocena pracy i działalności innych psychologów nie powinna mieć charakteru
deprecjonującego osobę i w żadnym przypadku nie może służyć do rozgrywek
osobistych. Psycholog powstrzymuje się od wydawania takich ocen w obecności osób
postronnych, dbając o nie podważanie zaufania do psychologii i psychologów.
12.Psycholog wykazuje stałą troskę o prestiż i poziom wykonywania zawodu. Nie
udostępnia specyficznych technik diagnozy psychologicznej osobom nieprzygotowanym
do ich kompetentnego stosowania. Psycholog przeciwstawia się podejmowaniu
działalności psychologicznej, a zwłaszcza stosowaniu specyficznych technik
diagnostycznych i terapeutycznych przez osoby nie posiadające kwalifikacji
psychologicznych.
13.Psycholog nie może akceptować warunków pracy, które ograniczają jego niezależność
zawodową, a zwłaszcza takich, które uniemożliwiają stosowanie zasad etyki zawodowej.
Psycholog powinien domagać się poszanowania dla własnej niezależności, bez względu
na pozycję jaka zajmuje w hierarchii zawodowej. Każdy psycholog ma obowiązek
występować w obronie niezależności swych kolegów.
Psycholog jako praktyk
14.Podejmując działalność praktyczną, psycholog akceptuje fakt, że jego odpowiedzialność
zawodowa przybiera wówczas konkretna formę odpowiedzialności za drugiego
człowieka, czy grupę osób.
15.Psycholog powinien wykonywać swoje czynności zawodowe dążąc do osiągnięcia
możliwie najwyższego poziomu swej pracy, bez względu na to, kto jest odbiorcą jego
czynności i jaki jest jego osobisty stosunek do tej osoby czy osób. W szczególności
intencja niesienia pomocy i staranność w wykonywaniu czynności zawodowych przez
psychologa nie zależy od takich właściwości klienta /1/, jak: pozycja społeczna, sytuacja
, materialna, poglądy polityczne, światopogląd i system wartości, rasa, narodowość i
wiek a także charakter problemów wymagających interwencji psychologicznej.
16.psycholog powinien poinformować klienta o ewentualnym ryzyku związanym ze
stosowanymi metodami terapeutycznymi oraz o istniejących metodach alternatywnych,
z uwzględnieniem metod niepsychologicznych. Jeśli psycholog nie jest w stanie udzielić
skutecznej pomocy wskutek braku kwalifikacji potrzebnych w danym wypadku lub
powstania wadliwej relacji z klientem, kieruje go do innego psychologa lub do innego
specjalisty. Psycholog podejmuje się jedynie tych czynności zawodowych, do których
posiada kwalifikacje potwierdzone odpowiednim szkoleniem i doświadczeniem
praktycznym.
17.Rozpoczynając pracę, psycholog każdorazowo uzgadnia z klientem cel i zakres swoich
oddziaływań oraz zasadnicze sposoby postępowania. Ustalenia te mają charakter
wstępny i mogą ulec zmianie w toku dalszych kontaktów. W przypadku istnienia
niezgodności poglądów należy dążyć do uzgodnienia jednolitego stanowiska. Psycholog
respektuje system wartości klienta i jego prawo do podejmowania własnych decyzji, nie
powinien jednak podejmować się interwencji, jeśli jej cele lub stosowane metody nie
byłyby zgodne z jego etyką zawodową.
18.Osoby zgłaszające się do psychologa nie z własnej inicjatywy zarówno dorośli jak dzieci,
(kierowane na badania diagnostyczne lub zabiegi psychokorekcyjne) powinny być przez
niego informowane o celu postępowania, stosowanych metodach, wynikach i sposobie
ich udostępnienia. Psycholog stara się uzyskać akceptację planowanych czynności
zawodowych przez te osoby.
19.Osoby małoletnia powinny być traktowane w sposób szczególny. Podstawową zasadą
psychologa w pracy z osobami małoletnimi jest ich dobro, co oznacza, że osoby te w
kontaktach z psychologiem maja prawa nie mniejsze niż klienci dorośli. Kontakty z
psychologiem w żadnym razie nie mogą być realizowane pod presją ze strony instytucji
i osób dorosłych decydujących w imieniu małoletniego. W takim przypadku oraz z razie
stwierdzenia naruszenia przez instytucję lub osoby dorosłe dobra małoletniego
psycholog ma prawo odmówić współpracy z tymi instytucjami i osobami. Psycholog ma
moralny obowiązek stać w obronie praw małoletniego. Psycholog ma prawo i też
obowiązek respektować decyzję małoletniego jako osoby ludzkiej w zakresie kontaktów
z nim.
20.Osobom korzystającym z diagnozy i terapii psychologicznej psycholog udziela
informacji o stosowanych metodach i uzyskanych wynikach, kierując się dobrem tych
osób. Psycholog unika postępowania stwarzającego ryzyko zagrożenia wartości
cenionych przez klienta a także okazji do błędnej interpretacji podawanych informacji.
W wypadkach wątpliwych psycholog upewnia się, czy informacje zostały właściwie
zrozumiane.
21.Psychologa obowiązuje przestrzeganie tajemnicy zawodowej. Ujawnienie wiadomości
objętych tajemnicą zawodową może nastąpić jedynie wtedy, gdy poważnie zagrożone
jest bezpieczeństwo klienta lub innych osób. Jeśli jest to możliwe, decyzję w tej sprawie
należy dokładnie omówić z doświadczonym i bezstronnym kolegą. Materiały poufne
powinny być komisyjnie zniszczone, jeżeli zaistnieją warunki grożące ich ujawnieniem.
22.Wnikanie w intymne, osobiste sprawy klienta dopuszczalne jest jedynie w takim
zakresie, jaki wynika z celów pomocy psychologicznej.
23.Współpracując ze specjalistami z innych dziedzin lub korzystając z ich konsultacji (tj.
wykonując badanie na ich zlecenie), psycholog udostępnia wyniki własnych badań tylko
w takim stopniu, w jakim jest to potrzebne. Informuje przy tym o konieczności
utrzymania tych danych w tajemnicy.
24.Korzystając z pomocy personelu pomocniczego bez pełnych kwalifikacji (np. asystenci
psychologiczni, studenci, pielęgniarki itp.) psycholog odpowiada za realizację zasad
etyki zawodowej. W szczególności psycholog powiadamia asystentów o obowiązku
bezwzględnego przestrzegania tajemnicy zawodowej, z wyjątkiem zagrożenia
bezpieczeństwa osób, a materiały powierzone asystentom do opracowania zabezpiecza
w miarę możliwości przed imienną identyfikacją.
25.Psycholog zachowuje wrażliwość etyczną, nie unika rozstrzygania konfliktów moralnych,
lecz stara się je dostrzegać, dokładnie rozważa sytuację i podejmuje decyzje kierując się
własnym rozeznaniem, w oparciu o naczelne wartości etyczne swojego zawodu. Nawet
nie akceptując postępowania osoby, psycholog powinien starać się jej pomóc.
26.Gdy w swoich czynnościach zawodowych psycholog zostanie uwikłany w konflikt
interesów, zarówno między osobami, jak między osobami i instytucja, postępuje tak,
aby nie spowodować szkody dla którejkolwiek z zainteresowanych stron. Jeśli w grę
wchodzi konflikt między interesami osoby i instytucji, psycholog zachowuje
bezstronność
27.Ogłaszając lub reklamując usługi zawodowe, psycholog rzetelnie przedstawia swoje
kwalifikacje i zakres oferowanych czynności.
28.Psycholog jako psychoterapeuta jest świadomy niebezpieczeństw wynikających z jego
możliwości wpływania na innych ludzi, w związku z czym poddaje się superwizji lub
konsultacji
Psycholog jako badacz
29.Psycholog w roli badacza zdaje sobie sprawę z tego, że wyniki badań naukowych nie
tylko stanowią poszerzenie obszaru ludzkiej wiedzy, lecz mogą także być wykorzystane
w praktyce społecznej. Psychologia ze względu na swą bliskośc z życiem społecznym
jest tą dziedziną nauki, której wyniki mogą być nadużywane w celu kształtowania
przekonań i zachowania ludzi. Podejmując badania naukowe psycholog starannie
rozważa ich stronę etyczną, a zwłaszcza możliwe pozytywne i negatywne konsekwencje
udostępnienia wyników badań i ich wykorzystania w praktyce społecznej.
30.Psycholog prowadzący badania naukowe podejmuje tematy zgodne z wartościami
etycznymi swojej profesji, jest odpowiedzialny za dobór metod badawczych
umożliwiających uzyskanie wiarygodnych wyników i za rzetelne przedstawienie
rezultatów badań. W sprawach tych psycholog podejmuje decyzje nie ulegając presji
osób ani okoliczności.
31.Podejmując badania z udziałem ludzi, psycholog starannie rozważa zgodność
planowanego przedsięwzięcia z ogólnymi zasadami etyki zawodowej. Przy zatwierdzaniu
planów badań podległych członków zespołu badawczego, doktorantów czy magistrantów
kierownik lub promotor powinien uwzględniać kryteria etyczne. Osoby pracujące pod
czyimś kierunkiem również ponoszą odpowiedzialność za stronę etyczną badań, w tym
zakresie, w jakim zależy to od ich własnej decyzji.
32.Psycholog przestrzega zasady dobrowolności uczestniczenia w badaniach
psychologicznych, a także respektuje prawo uczestników do wycofania się w dowolnym
momencie z dalszego udziału w badaniach. Jeżeli uczestnicy badań pozostają w
stosunku zależności wobec prowadzącego badania jako jego studenci, klienci lub
pracownicy, a także wtedy, gdy istnieje możliwość społecznej presji na udział w
badaniach, należy szczególnie zadbać o to, aby zasada dobrowolnego udziału nie była
naruszona.
33.Psycholog nie podejmuje badań, które mogłyby narazić osoby uczestniczące na
cierpienia lub utratę cenionych wartości. Jeżeli ważne względy poznawcze i praktyczne
przemawiają za przeprowadzeniem tego rodzaju badań i nie istnieją inne sposoby
uzyskania danych, należy bezstronnie rozważyć, czy spodziewane korzyści z badań
uzasadniają i usprawiedliwiają ich prowadzenie. Przed uzyskaniem zgody na udział w
badaniach należy w takich wypadkach szczególnie starannie poinformować przyszłych
uczestników o ich przebiegu. Uczestnikami takich badań nie mogą być osoby
pozostające w stosunku zależności wobec prowadzącego badania. Psycholog
zobowiązany jest również podjąć wszelkie dostępne kroki w celu zminimalizowania
przykrości związanych z badaniami i ich negatywnych skutków dla osób
uczestniczących.
34.Przed rozpoczęciem badań psycholog ma obowiązek poinformowania uczestników o ich
celu, przebiegu, a zwłaszcza o tych aspektach badania, co do których w sposób
uzasadniony można oczekiwać, że będą wpływać na gotowość uczestniczenia oraz
wyjaśnić wszystkie inne aspekty badania, o które pytają uczestnicy i uzyskać ich zgodę.
Jeżeli planuje się zastosowanie urządzeń rejestrujących zachowanie uczestników badań
(kamera, magnetofon albo obserwacja z ukrycia ) bezwzględnie należy o tym
poinformować badanych i uzyskać ich zgodę. Dotyczy to zarówno dorosłych jak i dzieci.
W wyjątkowych wypadkach informację te można przekazać po zakończeniu badań,
należy jednak wtedy zapewnić badanym możliwość odmowy zgody na wykorzystanie
uzyskanych od nich danych.
35.W każdym przypadku powoływania się na konkretne wyniki badań psycholog usuwa z
nich wszystko, co mogłoby się przyczynić do identyfikacji osób uczestniczących.
36.Posługując się w badaniach zwierzętami, psycholog unika zadawania im cierpień, jeśli
ze względu na szczególnie ważne cele badawcze cierpienie zwierzęcia jest nie do
uniknięcia, psycholog usilnie dąży do jego złagodzenia.
37.Psycholog dba o rzetelne przedstawienie wyników swych badań i stara się zapobiec ich
niewłaściwemu wykorzystaniu. Dlatego należy zawsze uwzględniać wyniki, które nie
potwierdzają hipotez badawczych, istnienie alternatywnych hipotez i alternatywnych
sposobów interpretacji wyników oraz ograniczenia zasięgu generalizacji uzyskanych
rezultatów. Szczególną ostrożność należy zachować przy formułowaniu praktycznych
wniosków z badań.
38.Psychologa obowiązuje prawdziwe i wyczerpujące informowanie o źródłach, z których
korzystał. Psycholog nie zataja, że korzystał w swoich publikacjach lub pracach
badawczych z materiałów innych autorów oraz z pomocy i konsultacji innych osób.
39.Uczestnicząc w pracach zespołowych, psycholog respektuje prawa autorskie innych
członków zespołu i dba o ochronę własnych praw autorskich. Zasada ta jest szczególnie
ważna przy prowadzeniu badań interdyscyplinarnych.
40.Psycholog nie firmuje swoim nazwiskiem żadnych publikacji lub prac, w których nie brał
udziału, ani nie przedstawia swojego udziału w sposób niezgodny z rzeczywistym
wkładem wniesionym w te prace.
41.Psycholog opiniujący prace badawcze innych autorów zdaje sobie sprawę ze znaczenia
krytyki naukowej w rozwoju dyscypliny i ciążącej na nim osobistej odpowiedzialności za
rzetelność wydawanych ocen. Psycholog nie podejmuje ocen pracy, jeśli istnieją
okoliczności uniemożliwiające wydanie bezstronnej, rzetelnej i kompetentnej oceny .
42.Psycholog jako członek społeczności akademickiej realizuje naczelne wartości etyczne
swojego zawodu, jak godność, podmiotowość i autonomia człowieka. W kontaktach z
przedstawicielami innych dziedzin nauki stara się upowszechniać typ relacji oparty na
tych wartościach.
Psycholog jako nauczyciel i popularyzator
43.Psycholog jest świadomy faktu, że ze względu na specyfikę dyscypliny jego osobiste
przekonania, wartości i prywatne normy etyczne wpływać mogą na dobór i sposób
przekazywania treści dydaktycznych. Występując w roli nauczyciela pokazującego
wiedzę psychologiczną, psycholog powinien zaznaczyć, kiedy prezentuje osobisty punkt
widzenia; obowiązuje go jednak znajomość i rzetelne przedstawienie innych stanowisk.
44.Przygotowując studentów i absolwentów do praktycznego wykonywania zawodu, należy
kłaść nacisk na jego aspekty etyczne, akcentując naczelne wartości etyczne zawodu.
Psycholog wykorzystuje konkretne przykłady dla rozwijania wrażliwości etycznej
przyszłych psychologów i ich umiejętności rozstrzygania dylematów moralnych
towarzyszących wykonywaniu czynności zawodowych. Pokazuje i przybliża studentom
wzorce etycznego postępowania w sprawach zawodowych.
45.Psycholog jako nauczyciel, zwłaszcza przy nauczaniu umiejętności praktycznych, zdaje
sobie sprawę, że jego postępowanie w stosunku do klientów czy podopiecznych
kształtuje postawy zawodowe uczniów.
46.W zajęciach dydaktycznych, podczas których prowadzone są demonstracje osób lub
wytworów, psycholog unika momentów o charakterze widowiskowo-sensacyjnym.
Wszelkie demonstracje powinna cechować dyskrecja i takt. Jeśli demonstracja dotyczy
osób, udział w niej powinien być w pełni dobrowolny a osoby uczestniczące powinny być
chronione przed jakimikolwiek skutkami ujemnymi. Jeśli pojawi się ryzyko zaistnienia
Plik z chomika:
yo.el.Rey
Inne pliki z tego folderu:
ustawa.pdf
(89 KB)
Podstawowe teorie etyczne.pdf
(1167 KB)
kodeks_PTP.pdf
(74 KB)
Psycholog jako zawód zaufania publicznego.pdf
(2154 KB)
Inne foldery tego chomika:
Biologiczne podstawy zachowania
Cienka granica między normą a zaburzeniem
Diagnoza psychologiczna
Historia współczesnej psychologii
Interwencja kryzysowa
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin