Filozofia kultury, wykład, 18 stycznia 2006
Roman Ingarden- ostatni platonik1. nie wszystkie przedmioty są intencjonalne - dzieło sztuki nie jest czymś realnym (w sensie fizycznym czy psychicznym) dzieło literackie -> intencjonalne? -> intersubiektywneFUNDAMENT –> realne przedmiotyfenomenologia zakłada, że wszystko się konstytuuje2. dzieło sztuki nie istnieje, jeśli nie zachodzi relacja między tym, co idealne (->pięknem) a dziełem sztuki, które jest konkretyzacją tego, co idealne3. przedmiot intencjonalny jest korelatem konkretnych aktów podmiotu, jest konkretyzacjądzieło sztuki jest intersubiektywnym tworem schematycznym, jest założeniem samego siebie; może się ukonstytuować jeżeli jest czymś, co wyprzedza samą tę konstytucję (relacja między tym, co intencjonalne a dziełem)4. relacje wewnątrz samego dzieła – między jego warstwami-> twory kultury mają SENS, dzieła sztuki mają sens (ze względu na rozumiejące ich potraktowanie) np. Kościół – DOM BOŻY (czym jest np. dla elektryka?)WIELOWARSTWOWA STRUKTURA DZIEŁA LITERACKIEGOpodstawa bytowa – kartki, dźwięki – są realne, do dzieła nie należąWARSTWA USCHEMATYZOWANYCH TWORÓW BRZMIENIOWYCH(spostrzeganie nie jest aktualizacją tego, co znaczące)na nich osadzone są znaczenia, intencjeintencje -> pochodne w stosunku do nadawcy (początkowa) -> potencjalne w stosunku do odbiorcy (końcowa)schematyzacja jest kosztem porozumienia-> realne przedmioty i zdarzenie zawierają miejsca niedookreślenia przedmiot posiada nieskończenie wiele konkretnych (a nie ogólnych) własności-> FORMA jest dana, ale nie da się jej wysłowić ( nie do końca wypełniona treścią) forma jest założeniem ontologicznym
-> schematyczność powinna zostać powetowana, szkody powinny zostać naprawione
[-> polemika Ingardena z prof. Markiewiczem, który powoływał się na Kleinera]
- Ingarden uznał, że miejsca niedookreślenia w dziele literackim są, ale usunięte przez WYGLĄDY- obcowanie z dziełem literackim jest WIDZENIEM ( Lem: rozumiem, ale nie widzę! -> wizualizacja jest niepotrzebna!) np. Antoni, ująwszy dłoń Marii, powiódł ją w szumiącą leszczynę. -> TA SAMA WIZUALIZACJA Antek wciągnął Mańkę w krzaki. ALE RÓŻNA KONWENCJA
* WYGLĄDY* ŚWIAT PRZEDSTAWIONY – pojawiają się nim JAKOŚCI METAFIZYCZNE, które odsłaniają głębię i praźródła bytu realizacja tych jakości jest ŁASKĄ (w życiu), konkretyzacja – w literaturze, sztuce JAKOŚCI METAFIZYCZNE – jakości estetycznie wartościowe, ich synteza (międzywarstwowa) daje w efekcie jakości samych wartości estetycznych-> KONTEMPLACJA PIĘKNA (jakości) to, co idealne samo w sobie, jest blade; dopiero skonkretyzowane nabiera blasku i jasno świeci-> kontemplacja jakości jest tym, co sprawia, że przezwyciężamy czas- Ingarden zakłada, że jest jakaś podstawa wszelkiej konstytucji, która sama się nie konstytuuje Ingarden jest nierealistycznym niefenomenologiem
- przymiotnik wskazuje na to, co absolutne
POROZUMIENIE- ma mieć charakter platoński -> skupione wokół wartości, a nie wokół faktów (np. pozytywizm!)”zdobyć wspólne doświadczenie” ! ! !
Ingarden nie zna kategorii języka, zna kategorie DZIEŁA - tak jakby dzieło zawierało w sobie normę odczytania-> według literaturoznawców norma odczytania jest zawarta w kulturzeDZIEŁO JEST WIECZNOTRWAŁE (funkcjonuje w rozmaitych kontekstach)POROZUMIENIE -> transhistoryczne – łączy odbiorców różnych czasów -> łączące odbiorcę i nadawcę -> łączące zwykłego, naiwnego czytelnika z czytelnikiem krytycznym -> badaczem
1. język się zmienia – zmienić się może rozumienie dzieła2. autor i czytelnik nie przeżywają tego samego – autor męczy się ze słowami, poszukując słów właściwych3. czytelnik i badacz zajmują się czymś zupełnie innym
badacz -> norma, tradycja, prąd literacki – tego szuka!FUNDAMENTALNĄ KATEGORIĄ NIE JEST TU JUŻ DZIEŁO, LECZ JĘZYK!Ingarden – ostatni filozof naiwny -> filozof porozumienia (opisuje warunki porozumienia i praktykuje je) podstawą porozumienia są idealne jakości -> cel i podstawa są tym samym! ( język jako podstawa porozumienia nie mógłby być zarazem celem -> filozofia zorientowana na język, na arche bez telos ) - zaufanie do przymiotnika -> 2 ZAŁOŻENIA
- zaufanie do struktury zdaniowej
KONCEPCJA PODSTAWOWEJ FORMY PRZEDMIOTOWEJ –> RZECZY I WŁASNOŚCI
isabela3