Emil Zola_Germinal.doc

(80 KB) Pobierz
EMIL ZOLA GERMINAL (BN) oprac

EMIL ZOLA GERMINAL (BN) oprac. JAN NOWAKOWSKI

 

EMIL ZOLA

 

- Germinal należy do cyklu Rougon-Macquartów – historii naturalnej i społecznej pewnej rodziny za Drugiego Cesarstwa

* wydany w 1885 r.

* Zola nazwał go „wołaniem współczucia”

* wzbudził duże zainteresowanie, podobnie jak i inne dzieła Zoli

- Emil Zola urodził się 2 kwietnia 1840 r. w Paryżu

- dzieciństwo i wczesną młodość spędził na południu Francji, w Prowansji (w Aix-en-Provence)

- ojciec:              * Włoch z Wenecji

              * utalentowany inżynier, twórca m.in. kanału zasilającego miasto Aix w wodę

              * zmarł wcześnie, pozostawiając rodzinę bez środków na życie

-Emil skończył liceum w Paryżu (bez bakalaureatu = matury) i podjął pracę w firmie wydawniczej Hachette

- dzieła Zoli:

* pierwsza powieść wyszła w 1865 r. (miał 25 lat)

* Teresa Raquin (1867) – bardzo dobre dzieło, choć nie podźwignęło go od razu z nędzy

(1870 r.: wojna fr.-pruska, upadek Drugiego Cesarstwa /1852-1870/, powstanie Komuny Paryskiej)

              * przed 1870 r. zaczął cykl powieściowy o rodzinie Rougonów za panowania Nap. III

              * La Fortune des Rougon (1871) – pierwszy tom cyklu

              * do 1893 ukazywała się mniej więcej jedna powieść na rok (20 sztuk, 5 pokoleń)

* Le Docteur Pascal (1893) – finał cyklu, interpretacja założeń cyklu, gł. koncepcji antropologicznej

- powieści, które wzbudziły kontrowersje:

              * L’Assommoir (W matni) 1877

* Nana 1880

* Germinal 1885

* La Terre 1887

* La Bete humaine (Bestia ludzka) 1890

* La Debacle (Klęska) 1892

- pomysł cyklu przywodzi na myśl Komedię ludzką Balzaka, ale Zola wykorzystywał własne założenia światopoglądowe i własny styl pisarski

- cykl obejmuje lata trwania Cesarstwa, ale i lata Trzeciej Republiki (powstałej po upadku Nap.)

- dzieła powstałe po napisaniu cyklu:

              * Lourdes (1894), Rzym (1896), Paryż (1898) – trylogia powieściowa „trzech miast”

* Płodność, Praca, Prawda – trzy z „czterech ewangelii” (ostatnią miała być Sprawiedliwość), miały dać jaśniejszą wizję przyszłości, a nie analizę rzeczywistości, ale śmierć pisarza przerwała cykl

- był aktywnym dziennikarzem, publicystą, krytykiem i teoretykiem

              * bronił malarstwa impresjonistycznego (gł. Maneta) w swoich artykułach

              * impresjonizm w malarstwie miał podobne założenia jak naturalizm w literaturze

- pod koniec życia wystąpił w obronie niesłusznie oskarżonego i skazanego Dreyfusa

              * sam naraził się na represje, musiał schronić się na krótko w Wielkiej Brytanii

              * Dreyfus doczekał się, dzięki Zoli, rehabilitacji (ale już po śmierci pisarza)

- Zola zmarł na skutek zatrucia czadem 29 września 1902 r.

 


TEORIA I PROGRAM LITERACKI

 

- początkowo: dzieje jednej rodziny

              * jednostki wydają się różne, ale dzięki prawu dziedziczności posiadają b. ścisłe związki

* podst. cecha tej rodziny to erupcja namiętności (cnót i występków), pęd epoki opanowanej żądzą użycia

* historycznie wywodzą się z ludu, ale wspinają się na wszystkie szczeble społeczne i obrazują dzieje Drugiego Cesarstwa

- ostatecznie: prawda o Francji współczesnej

* Cesarstwo: od początku we krwi, przez zażywanie uciech i despotyzm, podbijanie zbuntowanych miast, po staczanie się w dezorganizację i rozkład oraz koniec we krwi

* studia społeczne: drobny i wielki handel, prostytucja, zbrodnia, ziemia, pieniądz, burżuazja, lud w nędzy przedmieść, lud zbuntowany w wielkich ośrodkach przemysłowych, napór socjalizmu

- koncepcja antropologiczna

              * rola dziedziczności, koncepcja czynników determinujących cechy indywidualne człowieka

              * cykl miał być dokumentem ujawniającym działanie prawa dziedziczności

- Karol Darwin O pochodzeniu gatunków

              * ewolucja gatunków w historii życia na ziemi

              * prawo walki o byt – określa przebieg podst. procesów w życiu przyrody

* teorię ewolucji uznano potem m.in. za teorię rozwoju społecznego (teorie przyrodnicze często tak uogólniano w drugiej połowie XIX wieku, bo metodę badawczą stosowaną w przyrodoznawstwie uznano za najwłaściwszą metodę poznania)

* do humanistyki przeniósł ją Hipolit Taine: determinująca rola rasy, środowiska i momentu historycznego w powstawaniu dzieł sztuki

- znaczenie dziedziczności

              * Prosper Lucas

              * determinujące znaczenie dziedziczności dla struktury fizjologiczno-biologicznej człowieka

- Zola był pod szczególnym wpływem Tainego i Lucasa

              * człowiek to wytwór ziemi poddany wszelkim wpływom środowiska



              * rozum to tylko jeden z organów

              * psychologia to tylko abstrakcja, co najwyżej jakiś ograniczony zakątek fizjologii

- powieść eksperymentalna (teoria wyłożona w szkicu o tej samej nazwie z 1879 r.)

              * na podst. metody doświadczalnej w medycynie Claude’a Bernarda

              * analogia między pracą badacza w laboratorium a praca pisarza

              * pisarz = obserwator + uczony-eksperymentator (scjentyzm)

              * obserwator: przedstawia zaobserwowane fakty, określa teren dla postaci i zjawisk

*              eksperymentator: każe poruszać się postaciom w określonej historii zdarzeń, aby zobaczyć, że następstwo faktów będzie takie, jakie narzuci determinizm obserwowanych zjawisk

* chodzi o to, by poznać mechanizm zjawisk zachodzących w człowieku, by przedstawić działanie procesów umysłowych i zmysłowych, które są zależne od dziedziczności i warunków otoczenia, by ukazać człowieka żyjącego w środowisku społecznym, które sam wytworzył, które zmienia i wewnątrz którego sam staje się przedmiotem przeobrażeń (badanie problemu zachowania się ludzi, gdy znajdą się w społeczeństwie)

*              powieść ta kontynuuje i uzupełnia fizjologię, zastępując studium człowieka abstrakcyjnego przez studium człowieka naturalnego

- Zola nie był prekursorem, ale został przywódcą naturalistów

- naturalizm: odbicie życia codziennego w literaturze, postacie realne, historia prawdziwa każdego z nas; przedłożenie dokumentów życia ludzkiego, a nie tworzenie typów jak idealiści

 

 

- czynnik dziedziczności

*              ród ukazany w różnych odgałęzieniach (Rougon, Macquart, Mouret, Lantier...)

*              stałe instynkty są początkowo ukryte, ale w końcu zwycięskie

*              ów moment dojścia do głosu dziedziczności czasem sprawia, że konstrukcja postaci jest mało przekonywująca, bo podporządkowana głoszonej tezie (sztuczne i nieoczekiwane sploty zdarzeń)

- materializm przyrodniczy

*              podstawowe znaczenie dla konstrukcji postaci ma biologizm, a dokładniej fizjologizm

* nie interesują go typy i charaktery, ale temperamenty

* postacie nie mają bogatego życia psychicznego, ale też nie są one zredukowane do samej tylko fizjologii

*              objawy fizjologii człowieka często ukazywane były w paralelizmie do życia zwierzęcego

- dokumenty życia ludzkiego – czynnik przeważający w konstrukcji powieści Zoli

*              pisarz odrzucił imaginację, fantazję, idealizm, subiektywizm (vs. Hugo)

* jak dziennikarz, publicysta-reporter zbierał materiały

* zwiedzał miejsca zdarzeń powieści, rysował mapki topograficzne, poznawał wnętrza

*              zapoznawał się ze środowiskiem społecznym: treści rozmów, wyrazy i zwroty

* zwracał się o potrzebne informacje do specjalistów z danych dziedzin

* sporządzał notatki, które zachowały się do dziś

- koncepcja środowiska społecznego

* element kształtujący człowieka

*              obserwacja i dokumentacja nie była ważna sama w sobie, ale jako środek poznania i przedstawienia rzeczywistości

*              nie opisywał, by opisywać; człowieka po prostu nie można odłączyć od jego środowiska

- Powieść eksperymentalna jest bardzo radykalna w przedstawianiu teorii twórczej Zoli, zaciera elementy inne, które w jego dziełach można dostrzec, jak np. rolę osobowości artysty

- osobowość twórcza artysty

*              indywidualność twórcy ma w kreowaniu powieści znaczenie rozstrzygające

* Dzieło sztuki to skrawek natury widziany przez pryzmat temperamentu

*              bez temperamentu twórcy, który interpretuje obserwowaną rzeczywistość, wszystkie dzieła byłyby zwykłymi fotografiami

*              mimo nacisku na obserwację, eksperyment i dokumenty, Zola nie przeczył spontaniczności działania sił twórczych intelektu i wyobraźni

- Zola miał pomysł na Germinal jeszcze zanim zaczął zbierać materiały, ale – zgodnie ze swą teorią – musiał go skonfrontować z rzeczywistością

 

NARODZINY POWIEŚCI

 

- skandal wywołała już poprzednia powieść robotnicza W matni

*              środowisko robotnicze, prostytutki, wykolejeńcy i alkoholicy to nie były tematy do lektury wg mieszczaństwa

*              jedyny sposób przedstawiania takich społeczeństw to było ukazanie ich w sposób humorystyczny albo „pikantny”

*              tymczasem powieść ta miała opowiadać o niszczącym działaniu alkoholizmu w środowisku wielkomiejskiego proletariatu

* w założeniu miał to być naturalistyczny obraz rozwoju nałogu i, w konsekwencji, upadek człowieka (gł. w sensie biologicznym)

* przeważył jednak obraz samego środowiska, jego degeneracji

* zarzucano Zoli demoralizację, ale on odpowiadał, że prawda nigdy nie jest niebezpieczna, pisał, by pokazywać zło, z którym trzeba walczyć (był to krzyk litości dla cierpiących)

 

 

- teki robocze Zoli, gł. Notatki z Anzin

*              wycinki prasowe, wyciągi z lektury wielu prac, ich streszczenia, notatki pisarza, listy z odpowiedziami na szczegółowe pytania, rękopisy powieści, konspekty, szkice

*              w Anzin (zagłębie węglowe na pn. Francji) w lutym 1884 r. wybuchł strajk 12 tysięcy górników

* Zola towarzyszył Alfredowi Giardowi w objeździe osad objętych strajkiem jako jego rzekomy sekretarz, dzięki temu mógł rozmawiać z górnikami i wchodzić do domów

* zwiedził też kopalnie, a końcem lutego 1884 r. opuścił się na głębokość 675 metrów pod ziemię, ubrany w strój roboczy górnika

* tworzył notatki rysunkowe, schematy, plany

*              16 marca 1884 r. miał już wszystkie dokumenty i, zamknąwszy się na wsi, w Medan, zaczął pisać powieść

- Germinal zaczął być publikowany w odcinkach w „Gil Blas” od 26 listopada 1884 r., Zola w tym czasie dopisywał ostatnie fragmenty książki, która w całości wyszła w marcu 1885 r.

 

SPRAWA ROBOTNICZA

 

- koncentracja kapitału w rękach 183 osób za czasów Drugiego Cesarstwa

- wzrost przemysłu ciężkiego i kopalnictwa

              * górnictwo, przemysł żelaza i stali, zakłady budowy maszyn na czele produkcji

              * coraz większe skupienie mas robotniczych, potrzebnych do pracy w kopalniach

- dwie tendencje epoki:

              * wzrost ilościowy klasy robotniczej à proletariat robotniczy

              * ograniczenie liczby dysponentów kapitału przemysłowego i bankowego à burżuazja

- napięcia społeczne były prostą konsekwencją tych procesów

*              Wiosna Ludów w Paryżu została krwawo stłumiona już w czerwcu

*              w 1851 r. klasa rządząca zrzekła się swych swobód republikańskich, bo cesarstwo, jako dyktatura, mogło jej zagwarantować utrzymanie robotników w uległości

*              po klęsce cesarstwa wybuchło powstanie Komuny Paryskiej, burżuazja uległa armii pruskiej, ale rządowi Thiersa udało się odebrać stolicę z rąk ludu i ograniczyć znów do minimum prawa klasy robotniczej (m.in. prawo do stowarzyszania się)

*              w 1880 r. uchwalono amnestię dla pozostałych przy życiu Komunardów, a w marcu 1884 r. zniesiono ustawę Le Chapeliera (z 1719 r.!!!) i przyznano robotnikom prawo do tworzenia związków zawodowych

- ruch robotniczy

* w 1885 r. liczba związków zawodowych wzrosła od 68 do 221

*              w 1880 r. powstała Partia Robotnicza (marksistowska, z rosnącymi wpływami grupy drobnomieszczańskiej Brousse’a, tzw. possybilistów) à na kongresie w Hawrze

*              w 1882 r. nastąpił rozłam Partii, wyodrębnili się zwolennicy lewicowego, marksistowskiego programu Guesde’a à na kongresie w Saint-Etienne

*              w 1866 r. utworzono w Paryżu pierwszą Międzynarodówkę (Międzynarodowe Stowarzyszenie Robotników), którą rząd rozwiązał 20 marca 1868 r.

- w 1869 r. doszło do wybuchu strajku powszechnego w Lyonie

              * stanęły maszyny, zamarło życie miasta, strajki objęły zagłębie Loary i okręg pn. (Nord)

              * doszło do krwawych starć z wojskiem, wiele ofiar wśród robotników

*              Cesarstwo odnowiło Międzynarodówkę (bo grozili mu nie tylko górnicy, ale i liberałowie mieszczańscy), ale wobec nowych strajków, w kwietniu 1870 r. wznowiło akcję likwidacyjną

*              w lipcu Cesarstwo upadło, ale władza dalej była w rękach burżuazji (Trzecia Republika) i dopiero w 1884 r. poczyniono pewne ustępstwa na rzecz robotników

* w lutym 1884 r. wybuchł 2-miesięczny strajk w Anzin, który zaalarmował opinię publiczną i skłonił Zolę do wyjazdu na miejsce konfliktu

„NAKAZ SUMIENIA”

 

- Zola ujawniał prawdę o robotnikach, by przeciwstawić się idealistom, którzy wciąż głosili ludomanię i byli jak lekarz, który kwiatami przysłania agonię swych pacjentów

- pojęcie „republikanizmu” Zola zastępuje stopniowo „socjalizmem”

- akcja jego powieści rozgrywa się między 1866 a 1869 rokiem, choć zarzucano mu, że strajki, o których pisał odpowiadają strajkowi z Anzin

*              świat przedstawiony w Germinalu był światem Drugiego Cesarstwa

*              ale interpretacja przenikająca tę konstrukcję była dokonana już z perspektywy doświadczeń społeczeństwa Trzeciej Republiki

- „nakaz sumienia” to ukazanie walki klasowej, ale z perspektywy proletariatu, a nie burżuazji

- życie robotników w Germinalu jest ukazane niezwykle realistycznie (wartość płac, długość dnia roboczego, praca kobiet w kopalni, warunki mieszkaniowe, eksploatacja robotników...)

- parodia kształtowania się opinii mieszczańskiej

*              „zwiedzanie” kolonii 240 przez pana z rozetką i panią w futrze, pilotowanych przez dyrektorową Hennebeau

* satyryczna konkluzja: gdyby zapytano ich w Paryżu o osiedla robotnicze, będą mogli opowiedzieć o spokoju, obyczajach patriarchalnych, szczęściu, zdrowiu, jest to zakątek, do którego powinni by państwo przyjechać odpocząć w ciszy na świeżym powietrzu; na co pan wykrzyknął z zachwytem: To wspaniałe, wspaniałe!

- powieść ukształtowana jest na zasadzie kontrastu między tą parodią a relacją z życia górników, kontrastu między mieszczańskim dosytem a górnicza nędzą (np. scena przyjęcia delegatów strajkujących przez dyrektorową Hennebeau)

- intencja pisarza: Wzbudzić taką litość, podnieść takie wołanie o sprawiedliwość, by Francja nie pozwoliła się wreszcie pożerać ambicjom garstki polityków, a zajęła się zdrowiem i położeniem materialnym własnych dzieci

...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin