Mieczysław Gogacz - obrona intelektu.pdf

(1050 KB) Pobierz
Microsoft Word - M. Gogacz - Obrona intelektu
MIECZYSŁAW GOGACZ
OBRONA INTELEKTU
Wydanie pierwsze
Akademia Teologii Katolickiej
Warszawa 1969
Edycja internetowa wg wydania pierwszego
 Mieczysław Gogacz
SPIS TREŚCI
2
3
4
OD AUTORA
Przy pomocy tej książki pragnę zwrócić uwagę Czytelników na sprawę
wielotorowości ogromnie skomplikowanych i poplątanych nurtów współczesnej kultury
umysłowej. Pragnę także pokazać, że w tym swoim „teatrze lalek”, którym jest
myślenie ludzkie i kultura, stanowiąca zobiektywizowany wynik myślenia i działania
ludzkiego, poszczególne postawy człowieka, prądy umysłowe, opinie, teorie, kierunki
artystyczne, religijne, naukowe i filozoficzne, grają swą rolę dzięki dosłownemu
powiązaniu z czymś lub kimś, kto pociągając za sznurki stwarza zależności, sytuacje i
całą akcję, rozgrywającą się na scenie. Reżyserów tej akcji jest wielu.
Odpowiedzialnym reżyserem i źródłem myślenia oraz wszelkiego rozumnego działania
ludzkiego jest intelekt. Umieć go odszukać, umieć rozpoznać impulsy, którymi
wywołuje w umysłowości współczesnej najciekawsze prądy i opowiedzieć się za
intelektem, jest równoznaczne z sensownym korzystaniem z kultury, będącej dla
człowieka dobrem lub złem zależnie od tego, co z niej weźmie. Aby człowiek umiał
wybierać najlepsze, musi zrozumieć, że przede wszystkim intelekt jest właściwym
twórcą i źródłem kultury i że intelekt stanowi narzędzie, przy pomocy którego korzysta
się z kultury. Właściwe korzystanie z kultury zależy od uporządkowania oraz oceny
postaw i prądów, opinii i teorii, tłumaczących źródło ludzkiego działania, wyrażającego
się w postępowaniu i wytwarzaniu, a przede wszystkim w poznaniu świata i człowieka.
Zależy też od zobaczenia roli intelektu w kulturze. Jeżeli Czytelnik urobi sobie
właściwą opinię o intelekcie ludzkim, jeżeli będzie się nim odpowiednio posługiwał i
jeżeli zaufa intelektowi, zrozumie, że splątanie nurtów kultury wynika z faktu działania
wielu reżyserów akcji, rozgrywającej się w „teatrze lalek”. Zrozumie więc, że tę akcję
wyjaśnia jej powiązanie lub brak powiązania z intelektem. Akcja ta jest konsekwentna
wtedy, gdy tworzy ją intelekt na miarę intelektu. Jeżeli wobec tego Czytelnik opowie
się za intelektem i poczuje się odpowiedzialny za jego uprawę, a tym samym za kulturę
współczesną, której wyłącznie intelekt może być kompetentnym twórcą i
użytkownikiem, książka spełni swoje zadanie.
Mieczysław Gogacz
19 marca 1965
5
Zgłoś jeśli naruszono regulamin