Mieczysław Gogacz - obrona intelektu.pdf
(
1050 KB
)
Pobierz
Microsoft Word - M. Gogacz - Obrona intelektu
MIECZYSŁAW GOGACZ
OBRONA INTELEKTU
Wydanie pierwsze
Akademia Teologii Katolickiej
Warszawa 1969
Edycja internetowa wg wydania pierwszego
Mieczysław Gogacz
SPIS TREŚCI
OD AUTORA ........................................................................................................................................................ 5
WSTĘP................................................................................................................................................................... 6
Dlaczego obrona intelektu ............................................................................................................................... 6
Rozdział Pierwszy: ZAGROŻENIE INTELEKTU................................................................................................ 8
1. Dominujące prądy umysłowe ...................................................................................................................... 8
1.1. Skąd wiemy o zagrożeniu intelektu ................................................................................................... 8
1.2. Określenie postawy umysłowej ....................................................................................................... 10
1.2.1. Postawa umysłowa a uporządkowany zespół twierdzeń........................................................ 10
1.2.2. Postawa umysłowa a światopogląd ........................................................................................ 11
1.3. Postawa umysłowa według egzystencjalizmu.................................................................................. 13
1.4. Intuicjonizm - prąd towarzyszący egzystencjalizmowi.................................................................... 17
1.5. Irracjonalizm .................................................................................................................................... 20
1.6. Relatywizm ...................................................................................................................................... 21
1.7. Skrajny racjonalizm ......................................................................................................................... 22
1.8. Scjentyzm jako inna wersja skrajnego racjonalizmu ....................................................................... 26
1.9. Wnioski............................................................................................................................................ 27
1.9.1. Struktura umysłowości współczesnej..................................................................................... 28
1.9.2. Cechy współczesnej kultury umysłowej ................................................................................ 29
2. Teorie jednego intelektu ............................................................................................................................ 31
2.1. Filozoficzna geneza teorii jednego intelektu.................................................................................... 32
2.1.1. Tradycja platońska ................................................................................................................. 33
2.1.1.1. Poznanie wyłącznie bierne i wyłącznie czynne ............................................................ 35
2.1.1.2. Poznanie bierno-czynne................................................................................................ 36
2.1.1.3. Wnioski ........................................................................................................................ 38
2.1.2. Tradycja arystotelesowska ..................................................................................................... 39
2.1.2.1. Intelekt pochodzi z materii ........................................................................................... 40
2.1.2.2. Intelekt bytuje poza człowiekiem ................................................................................. 42
2.1.2.3. Jeden intelekt o funkcjach bierno-czynnych................................................................. 43
2.1.2.4. Wnioski ........................................................................................................................ 46
2.2. Teoria jednego intelektu u Descartesa ............................................................................................. 47
2.2.1. Wykład teorii.......................................................................................................................... 47
2.2.2. Krytyka ze strony J. Maritaina ............................................................................................... 49
2.2.3. Krytyka ze strony S. Swieżawskiego ..................................................................................... 51
2.2.4. Krąg kartezjański ................................................................................................................... 52
2.2.5. Wnioski .................................................................................................................................. 54
2.3. Współczesna teoria czynnego intelektu według Gordona................................................................ 55
2.4. Konsekwencje teorii jednego intelektu ............................................................................................ 58
2
Rozdział drugi: NATURA INTELEKTU............................................................................................................. 60
1. Filozoficzna geneza teorii dwu intelektów ................................................................................................ 60
1.1. Monizm i pluralizm.......................................................................................................................... 60
1.1.1. Podział monizmu i pluralizmu ............................................................................................... 61
1.1.2. Krytyka monizmu................................................................................................................... 65
1.2. Idealizm i realizm ............................................................................................................................ 68
1.3. Realistyczna teoria rzeczywistości................................................................................................... 71
1.4. Elementy realistycznej teorii człowieka........................................................................................... 78
1.5. Poznanie przednaukowe a teoria natury intelektu ............................................................................81
1.6. Wnioski............................................................................................................................................ 84
2. Teoria dwu intelektów ............................................................................................................................... 85
2.1. Wykrycie dwu intelektów na podstawie ich poznawczego działania............................................... 85
2.2. Argumentacja Tomasza z Akwinu ................................................................................................... 92
2.3. Tomasz a Arystoteles ....................................................................................................................... 96
2.4. Istnienie intelektu duchowego według M. A. Krąpca ...................................................................... 98
2.5. Struktura obu intelektów................................................................................................................ 102
2.5.1. Pogląd Tomasza z Akwinu................................................................................................... 105
2.5.2. Elementy konstytutywne intelektów .................................................................................... 107
2.5.2.1. Przypadłościowe istnienie intelektów......................................................................... 107
2.5.2.2. Treść istoty intelektów ............................................................................................... 108
2.5.2.3. Powiązanie intelektu z duszą...................................................................................... 109
2.5.3. Zestawienie natury intelektów.............................................................................................. 111
2.6. Terminy określające intelekt .......................................................................................................... 112
2.7. Teoria duszy rozumnej i teoria osoby ............................................................................................ 113
2.8. Wnioski.......................................................................................................................................... 115
3. Filozoficzne konsekwencje teorii dwu intelektów................................................................................... 116
3.1. Uniknięcie sensualizmu ................................................................................................................. 116
3.2. Uniknięcie skrajnego empiryzmu i skrajnego racjonalizmu .......................................................... 117
3.3. Uniknięcie metafizycznego idealizmu ........................................................................................... 119
3.4. Uzasadnienie pluralistycznego realizmu egzystencjalnego............................................................ 120
3.4.1. Odrzucenie teorii intelektu oddzielonego............................................................................. 120
3.4.2. Odrzucenie teorii pojęć wrodzonych.................................................................................... 121
3.4.3. Odrzucenie esencjalizmu...................................................................................................... 122
3.5. Uzasadnienie nieśmiertelności duszy ludzkiej ............................................................................... 124
3.6. Próba wyjaśnienia poznania mistycznego...................................................................................... 127
3.7. Wnioski.......................................................................................................................................... 138
Rozdział trzeci: UPRAWA INTELEKTU.......................................................................................................... 141
Wstęp: Problematyka uprawy intelektu ....................................................................................................... 141
1. Powiązanie intelektu z innymi władzami człowieka ............................................................................... 143
1.1. Intelekt a kompetencje poznawczych władz zmysłowych ............................................................. 143
1.2. Intelekt a wola................................................................................................................................ 146
1.3. Intelekt a uczucia ........................................................................................................................... 151
3
1.4. Intelekt teoretyczny i intelekt praktyczny ...................................................................................... 155
1.4.1. Sprawności teoretyczne........................................................................................................ 156
1.4.2. Sprawności praktyczne......................................................................................................... 157
1.5. Równowaga między intelektem a innymi władzami i działaniami człowieka ............................... 159
1.5.1. Niebezpieczeństwo ignorancji.............................................................................................. 160
1.5.2. Odpowiedzialność................................................................................................................ 162
2. Problem kontroli intelektu ....................................................................................................................... 163
2.1. Pogląd S. Swieżawskiego .............................................................................................................. 164
2.2. Pogląd E. Gilsona........................................................................................................................... 169
2.3. Ewentualne trudności w przyjęciu rozwiązań Swieżawskiego i Gilsona....................................... 172
2.4. Wnioski.......................................................................................................................................... 174
ZAKOŃCZENIE................................................................................................................................................ 177
PRZYPISY ......................................................................................................................................................... 179
4
OD AUTORA
Przy pomocy tej książki pragnę zwrócić uwagę Czytelników na sprawę
wielotorowości ogromnie skomplikowanych i poplątanych nurtów współczesnej kultury
umysłowej. Pragnę także pokazać, że w tym swoim „teatrze lalek”, którym jest
myślenie ludzkie i kultura, stanowiąca zobiektywizowany wynik myślenia i działania
ludzkiego, poszczególne postawy człowieka, prądy umysłowe, opinie, teorie, kierunki
artystyczne, religijne, naukowe i filozoficzne, grają swą rolę dzięki dosłownemu
powiązaniu z czymś lub kimś, kto pociągając za sznurki stwarza zależności, sytuacje i
całą akcję, rozgrywającą się na scenie. Reżyserów tej akcji jest wielu.
Odpowiedzialnym reżyserem i źródłem myślenia oraz wszelkiego rozumnego działania
ludzkiego jest intelekt. Umieć go odszukać, umieć rozpoznać impulsy, którymi
wywołuje w umysłowości współczesnej najciekawsze prądy i opowiedzieć się za
intelektem, jest równoznaczne z sensownym korzystaniem z kultury, będącej dla
człowieka dobrem lub złem zależnie od tego, co z niej weźmie. Aby człowiek umiał
wybierać najlepsze, musi zrozumieć, że przede wszystkim intelekt jest właściwym
twórcą i źródłem kultury i że intelekt stanowi narzędzie, przy pomocy którego korzysta
się z kultury. Właściwe korzystanie z kultury zależy od uporządkowania oraz oceny
postaw i prądów, opinii i teorii, tłumaczących źródło ludzkiego działania, wyrażającego
się w postępowaniu i wytwarzaniu, a przede wszystkim w poznaniu świata i człowieka.
Zależy też od zobaczenia roli intelektu w kulturze. Jeżeli Czytelnik urobi sobie
właściwą opinię o intelekcie ludzkim, jeżeli będzie się nim odpowiednio posługiwał i
jeżeli zaufa intelektowi, zrozumie, że splątanie nurtów kultury wynika z faktu działania
wielu reżyserów akcji, rozgrywającej się w „teatrze lalek”. Zrozumie więc, że tę akcję
wyjaśnia jej powiązanie lub brak powiązania z intelektem. Akcja ta jest konsekwentna
wtedy, gdy tworzy ją intelekt na miarę intelektu. Jeżeli wobec tego Czytelnik opowie
się za intelektem i poczuje się odpowiedzialny za jego uprawę, a tym samym za kulturę
współczesną, której wyłącznie intelekt może być kompetentnym twórcą i
użytkownikiem, książka spełni swoje zadanie.
Mieczysław Gogacz
19 marca 1965
5
Plik z chomika:
MarekMaly
Inne pliki z tego folderu:
Mieczysław Gogacz - obrona intelektu.pdf
(1050 KB)
Gogacz Mieczysław, Człowiek i jego relacje.pdf
(1261 KB)
Gogacz Mieczysław, Elementarz metafizyki.pdf
(793 KB)
Gogacz Mieczysław, Filozoficzne aspekty mistyki.pdf
(1164 KB)
Gogacz Mieczysław, Istnieć i poznawać.pdf
(1119 KB)
Inne foldery tego chomika:
- KSIĄŻKI KONTROWERSYJNE-ZAKAZANE + hasło zakazane
10 CHAMBERS
A.M.O.R.C.Starożytny i Mistyczny Zakon Różo-Krzyża
Apokryty
Audio kurs swiadomy sen
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin