1(4).pdf
(
108 KB
)
Pobierz
Microsoft Word - 1.doc
1
UKŁAD KONSTRUKCYJNY SILNIKA
Klasyfikacja silników ze wzgl
du na:
-
system spalania (sposób inicjacji spalania)
-
obieg
-
układ chłodzenia
-
rozwizania konstrukcyjne
System spalania
Silniki o zapłonie iskrowym
-
do samochodów osobowych, dostawczych
-
mała masa jednostkowa m
s
/N
e
= 2
÷
4,7 kg/kW
-
wiksza prdko obrotowa
-
niszy koszt produkcji: mniejsza masa, mniejsze obcienie elementów, taszy osprzt
-
łatwiejszy rozruch (szczególnie zimnego silnika)
-
wiksza emisja tlenku wgla i wglowodorów
-
nieznacznie mniejsza emisja tlenków azotu i praktycznie brak emisji czstek stałych
-
łatwo katalitycznego oczyszczania spalin
-
prostsza obsługa i niszy koszt napraw
-
nisza sprawno
Silniki o zapłonie samoczynnym
-
szybkoobrotowe silniki po 1936 r.
-
do samochodów dostawczych, ciarowych, autobusów, cigników i samochodów
osobowych
-
masa jednostkowa m
s
/N
e
= 4,7
÷
9,5 kg/kW
-
mniejsza prdko obrotowa
-
koszt produkcji o 50
÷
100 % wikszy ni silnika ZI
-
trudniejszy rozruch (szczególnie zimnego silnika)
-
trudna obsługa, wysoki koszt napraw
-
mniejsza emisja tlenku wgla i wglowodorów
-
wiksza emisja tlenków azotu i czstek stałych ; bardzo due trudnoci techniczne
ograniczenia tych emisji
-
wiksza hałaliwo
-
wysza sprawno
-
stosunkowo łatwa poprawa właciwoci uytkowych przez doładowanie
-
nisza cena paliwa
Obieg
Silniki czterosuwowe
-
mniejsza moc - dwa razy mniejsza czstotliwo pracy silnika ni w wypadku silnika
dwusuwowego
-
konieczny wyodrbniony konstrukcyjne układ rozrzdu
-
wiksze, cisze i bardziej skomplikowane
-
lepsza wymiana ładunku, lepsze napełnienie, łatwiejsze kształtowanie charakterystyki
napełnienia
-
znacznie mniejsza toksyczno spalin i łatwiejsze oczyszczanie spalin
-
mniejsze obcienia cieplne tłoka i komory spalania
-
moliwo ułoyskowania wału korbowego w łoyskach lizgowych i zastosowania
obiegowego układu chłodzenia
-
wiksza sprawno
-
stosowanie mniej kosztownych materiałów, mniejsze zuycie elementów i mniejszy
wpływ zuycia elementów na właciwoci efektywne
2
Silniki dwusuwowe
-
mniejsza masa jednostkowa, mniejsze wymiary
-
objto skokowa cylindra ograniczona do 250
÷
375 cm
3
-
liczba cylindrów ograniczona do 3 - trudnoci z uszczelnieniem wału korbowego
-
moc maksymalna nie przekraczajca 40 kW
-
due obcienia mechaniczne i cieplne
-
nisza sprawno
-
bardzo dua emisja substancji szkodliwych, (zwłaszcza wglowodorów i czstek
stałych)
-
silniki dwusuwowe o zapłonie samoczynnym: moliwo stosowania olejenia
obiegowego, nie ma ogranicze objtoci skokowej cylindra i liczby cylindrów,
konieczno stosowania wyodrbnionego układu rozrzdu i duych sprarek; bardzo
dobre właciwoci efektywne
Układ chłodzenia
Układ chłodzenia po
redni (ciecz
chłodz
c
)
90 % silników ma taki układ chłodzenia
-
wiksza skuteczno i równomierno chłodzenia silnika
-
mniejsza hałaliwo: tłumienie hałasu przez ciecz, mniejszy luz midzy tłokiem
i cylindrem
-
wiksza masa
-
wiksza cena
-
działanie korozyjne cieczy i kawitacja cieczy chłodzcej
-
konieczno obsługi układu chłodzenia
-
lepsze napełnienie, moc silnika wiksza o około 10 %
-
mniejsze obcienia cieplne
-
moliwo stosowania wikszych stopni sprania (o ponad 0,5)
-
krótszy silnik (moliwo zlewania cylindrów w przekroju osiowym i brak uebrowania)
-
Układ chłodzenia bezpo
redni (powietrzem)
-
lejszy silnik
-
silnik moe pracowa w bardzo wysokiej i bardzo niskiej temperaturze
-
szybsze nagrzewanie si silnika po rozruchu, dziki czemu mniejsze zuycie czci
ruchomych i wiksza trwało
Rozwi
zania konstrukcyjne silników
Silniki rz
dowe
-
pionowe
-
pochyłe
-
poziome
Liczba cylindrów:
SoZI
: 2, 3, 4, 5, 6, (b. rzadko) 8, 12, 16
SoZS
: 3, 4, 5, 6
3
Ograniczenia układów cylindrów:
SoZI:
2 - cyl. : do najmniejszych samochodów
3 - cyl. : 2 - suw. do 1000 cm
3
4 - suw. do 1500 cm
3
z ew. dodatkowym wałkiem wyrównowaajcym moment
od sił bezwładnoci rzdu pierwszego
4 - cyl. : 700
÷
2500 cm
3
5- cyl. : pochodne od silników 4 - cyl.
6 - cyl. : 2000
÷
3500 cm
3
SoZS:
3 - cyl. : b. rzadkie, do 1000 cm
3
4 - cyl. : 1000
÷
3000 cm
3
do samochodów osobowych,
÷
6000 cm
3
do samochodów
ciarowych
5- cyl. : pochodne od silników 4 - cyl.
6 - cyl. : 5000
÷
14000 cm
3
Silniki widlaste
Ograniczenia układów cylindrów:
SoZI:
4 - cyl. : 700
÷
2500 cm
3
6 - cyl. : 2000
÷
3500 cm
3
8 - cyl. : 3500
÷
6000 cm
3
12 - cyl. : rozwizanie rzadkie, np. Jaguar
16 - cyl. : rozwizanie w silnikach wyczynowych
SoZS:
6 - cyl. : 5000
÷
14000 cm
3
8 - cyl. : 10000
÷
15000 cm
3
10 - cyl. : rozwizanie rzadkie do duych samochodów ciarowych
12 - cyl. : rozwizanie rzadkie do duych samochodów ciarowych
Silniki o tłokach przeciwległych (bokser)
SoZI
, 2 - cyl. :
÷
8500 cm
3
SoZI
, 4 - cyl. : 700
÷
2500 cm
3
SoZI
, 6 - cyl. : rzadko, 2000
÷
3500 cm
3
Plik z chomika:
moloniewicz
Inne pliki z tego folderu:
1(4).pdf
(108 KB)
3(4).pdf
(178 KB)
2(4).pdf
(69 KB)
10(4).pdf
(94 KB)
5(4).pdf
(121 KB)
Inne foldery tego chomika:
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin