Charakterystyka upośłedzeń umysłowych pod względem poszczególnych procesów.doc

(45 KB) Pobierz

Upośledzanie umysłowe w stopniu lekkim

Od – 2, 01 s do – 3,00 s (52 - 68)

 

·         Procesy orientacyjno – poznawcze

Zaburzenia pojęć, kształtów geometrycznych, przestrzeni, percepcja słuchowa zaburzona

·         Spostrzeganie

Cechuje synkretyzm, globalne ujmowanie faktów, zjawisk, obserwowanych obiektów poznania. Zakres spostrzegania jest wąski. Zaburzenia spostrzegania wiążą się z niedojrzałością percepcyjną, ze słabo rozwiniętą funkcją analizy i syntezy.

·         Zdolność do koncentracji uwagi

Uwaga  mimowolna, choć wraz z wiekiem i nauczaniem wzrasta trwałość uwagi dowolnej. Uwaga często bywa rozproszona i przyciągana przez bodziec intensywniejszy.

·         Pamięć

jest słabo rozwinięta, co przejawia się w trudnościach z zapamiętywaniem i odtwarzaniem. Nowy materiał przyswajany jest bardzo wolno i wymaga wielokrotnych powtórzeń. Zaburzona jest głównie pamięć logiczna, mniej zaś mechaniczna.

·         Wyobraźnia

Wyobrażenia powstają poprzez wznawianie w korze mózgowej śladów powstałych po działaniu poprzednich bodźców. U dzieci upośledzonych umysłowo wyobrażenia są bardzo powierzchowne. Jeśli czegoś nie pamięta to wymyśla pewne historie

·         Myślenie

Szczątkowe myślenie logiczne, trudność we wnioskowaniu, Operacje umysłowe: klasyfikacja, szeregowanie, dodawanie, mnożenie, przyporządkowanie. Upośledzony jest rozwój myślenia abstrakcyjnego. Nie są wstanie oderwać się od konkretu, zmniejszony krytycyzm

·         Mowa

Poprawna, zdania proste i złożone, mowa może być schematyczna, bardziej rozwinięta mowa bierna niż czynna, uboga w pojęcia abstrakcyjne, ze względu na trudności w przyswajaniu i rozumieniu ich sensu

·         Motoryka
upośledzona precyzja ruchów, szybkość, koordynacja

·         Samoobsługa

Są wstanie samodzielnie żyć po skończeniu szkoły, występuje też niedostosowanie społeczne

 

Upośledzanie umysłowe w stopniu umiarkowanym

Od – 3,01 s do – 4,00 s (36 -51)

 

·         Procesy orientacyjno – poznawcze

Zaburzenia receptorów wzroku, słuchu, uszkodzenia kory mózgowej

·         Spostrzeganie

Obniżona sprawność spostrzegania. Spostrzeganie cech konkretnych, trudność w odróżnianiu cech ważnych. Jest niedokładne, wolniejsze,

·         Zdolność do koncentracji uwagi

Trudności z koncentrowaniem uwagi dowolnej. Dobra koncentracja przy wykonywaniu czynności prostych, mechanicznych i na interesujących przedmiotach. Dominacja uwagi mimowolnej.

 

·         Pamięć

Dobra pamięć mechaniczna, czasem tzw. „pamięć fotograficzna”. Zakres pamięci ograniczony. Słaba pamięć dowolna i logiczna. Bardzo wolne tempo uczenia się.

Ograniczony zakres pamięci. Bardzo wolne tempo uczenia się. Pamięć krótkotrwała, sposób uczenia się przez działanie (praktyka) wtedy zapamiętają

·         Wyobraźnia

Mało dokładnie wyobrażenia 

·         Myślenie

Słabo rozwinięte myślenie pojęciowo-słowne. Myślenie ma charakter konkretno-obrazowy, nie są zdolne do szeregowania, klasyfikacji,

·         Mowa

Rozwija się z opóźnieniem, zaburzenia mowy w postaci dysalii, ubogi zasób słownictwa

·         Motoryka

Zaburzenia psychoruchowe, nadpobudliwość, niedowłady, porażenia, wady postawy,  występują ruchy zbędne

 

Upośledzanie umysłowe w stopniu znacznym

Od – 4,01 s do – 5,00 s (20-35)

 

·         Procesy orientacyjno – poznawcze

Są niedokładne wolne, wady wzroku i słuchu

·         Spostrzeganie

Spostrzeganie niedokładne, trudność rozpoznawania przedmiotów, spostrzeganie wybiórcze powolne, brak odzwierciedlenia rzeczywistości

·         Zdolność do koncentracji uwagi

Mimowolna skupiona jedynie na silnych bodźcach, słaba trwałość uwagi, brak uwagi dowolnej, zajęcia bardzo konkretne, bardzo interesujące, szybie zniechęcenie

·         Pamięć

Pamięć krótkotrwała, ograniczona, zapamiętywanie utrudnione, osoby dorosłe potrafią powtórzyć 12-sylabowe zdanie, 4 cyfry, 3 proste polecenia. Uczenie się przebiega w sposób ograniczony i znacznie wolniejszy, upośledzona pamięć logiczna, mechaniczna upośledzona w stopniu mniejszym.

·         Wyobraźnia

 

·         Myślenie

Potrafią porównywać przedmioty, rozpoznają podstawowe figury, potrafią opanować elementarne liczenie, pisanie, czytanie prostych wyrazów, myślenie sensoryczno - motoryczne

·         Mowa

Proste zdania, wspierane gestami, upośledzenie mowy, niektórzy nie mówią,

·         Motoryka

Niedowłady, porażenia, współ ruchy, zaburzenia mięśni

·         Samoobsługa

Ubieranie się , mycie, sprzątanie, ale potrzebuje opieki do życia

 

 

Upośledzanie umysłowe w stopniu głębokim

Większe niż – 5,01 (0-19)

 

 

·         Procesy orientacyjno – poznawcze

Całkowity brak percepcji lub pewna zdolność do spostrzegania czynności i sytuacji

·         Spostrzeganie

·         Wady wzroku i słuchu

·         Zdolność do koncentracji uwagi

Zdolność koncentracji od zupełnego braku, do koncentracji nad długi czas

·         Pamięć

Niezdolność do zapamiętywania jakichkolwiek treści, utrzymywania tych treści przez dłuższy czas

·         Wyobraźnia

 

·         Myślenie

Nie są w stanie przekroczyć okresu inteligencji zmysłowo ruchowej

·         Mowa

brak

·         Motoryka

Niedowłady, porażenia kończyn, zwiększona podatność na infekcje oraz wady narządów

·         Samoobsługa

              Mogą niekiedy wykonywać proste czynność porządkowe, wykonywanie prostej samoobsługi

 

 

 

 

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin