JHerbst_BadanieIlosciowe.pdf

(3084 KB) Pobierz
38658666 UNPDF
Jan Herbst
Organizacje pozarządowe
w systemie usług rynku pracy 2005
Raport z badania ilościowego
0ROGRAM
0OLSKO!MERYKAÎSKIEJ
&UNDACJI7OLNOyCI
WWWPAFWPL
2EALIZATORPROGRAMU
&UNDACJA)NICJATYW
3POECZNO%KONOMICZNYCH
WWWFISEORGPL
38658666.014.png 38658666.015.png
Jan Herbst
Organizacje pozarządowe
w systemie usług rynku pracy 2005
Raport z badania ilościowego
Raport został opracowany na podstawie badań zrealizowanych przez Stowarzyszenie Klon/Jawor w ramach pro-
gramu Polsko – Amerykańskiej Fundacji Wolności „Bezrobocie – co robić?”, prowadzonego przez Fundację Ini-
cjatyw Społeczno–Ekonomicznych. Wykorzystanie jakichkolwiek zawartych w nim danych możliwe jest wyłącznie z
podaniem źródła.
Warszawa 2006
38658666.016.png 38658666.017.png
a Spis treści
Wstęp: Organizacje pozarządowe w polskim systemie usług rynku pracy
4
Zakresbadania
5
1. Podstawowe dane o organizacjach zajmujących się rynkiem pracy
7
1.1.Liczbaorganizacji
7
1.2.Rozkładterytorialny
7
1.3.Wiek
9
1.4.Charakterystykazewzględunatypyusług
10
1.5.Charakterystykazewzględunatypyodbiorców
11
1.6.Działalnośćrynkupracynatleinnychobszarówdziałańorganizacji
11
2. Kondycja organizacji zajmujących się usługami rynku pracy
14
2.1.Finanseorganizacji
14
2.2.Źródłaprzychodów
15
2.3.Funduszestrukturalne,innefunduszeunijne
16
2.4.Skaladziałań
18
2.5.Stabilnośćfinansowa
19
2.6.Ludzie
19
2.7.Ocenasytuacjiorganizacji,najważniejszeproblemy
20
3. Partnerzy organizacji rynku pracy
22
3.1.Kontaktyzinnymiinstytucjami
22
3.2.Charakterwspółpracyzpublicznymisłużbamizatrudnienia
22
3.3.Ocenawspółpracyzpublicznymisłużbamizatrudnienia
23
4. Opinie organizacji na temat polityki rynku pracy
25
4.1.Opinieoobecnejpolitycerynkupracy,preferencjedotyczącezmian
25
4.2.Autoportretorganizacjizajmującychsięrynkiempracy
26
5. Podsumowanie – najważniejsze fakty o organizacjach, bariery związane
z wykorzystaniem ich potencjału
28
6. Metodologia
30
6.1.Źródładanych
30
6.2.Opisużytychnarzędziimetod
30
6.3.Dobórpróbydobadaniaankietowego
31
38658666.001.png 38658666.002.png 38658666.003.png 38658666.004.png
Organizacje pozarządowe w polskim systemie usług rynku pracy
Niniejszyraportprzedstawiawynikibadańilościowych,
którezostałyzrealizowanewlistopadzieigrudniu2005
rokuprzezStowarzyszenieKlon/Jawor,FundacjęFuga
MundiorazSMG/KRC–MillwardBrownCompany.
StowarzyszenieKlon/Jaworbyłopodmiotemodpowie-
dzialnymzacałyprocesbadawczy.
wWarszawie,zwracasięuwagęnakoniecznośćwspie-
raniaudziałuspołeczeństwaobywatelskiegowprojek-
towaniuiwykonywaniudziałańzwiązanychzrynkiem
pracy,lokalnymrozwojemekonomicznymispołecznym
orazedukacją 2 .Przykładupraktycznegozastosowania
tejfilozofiidostarczaaustralijskisystemJobNetwork,
powołanyw1998rokuwzwiązkuzreformąaustralij-
skiegosystemuusługrynkupracy,którejefektembyło
wprowadzeniecałkowitegoobowiązkukontraktowania
wszystkichtegotypuusług.JobNetworktosiećkomer-
cyjnych,niekomercyjnychispołecznychinstytucjirynku
pracy,zajmującychsiępomocąwzatrudnieniuipowią-
zanychzcentralną,publicznąinstytucjąpośredniczącą
onazwieCenterlink,odpowiedzialnązaprzyznawa-
niebezrobotnymświadczeńsocjalnych,motywowanie
ichdoposzukiwaniapracy,prowadzeniebazydanych
owakatachiidentyfikowaniepotrzebwsferzeusług
rynkupracy.Podmiotynależącedosieci–organizacje
pozarządowe,firmyszkoleniowe,agencjeiinstytucje
publiczne–sąinformowanenabieżącooofertachdo-
tyczącychusługrynkupracynaichterenie,istartują
wkonkursachnaichrealizację.Rolapaństwa,poza
sferą świadczeń, ogranicza się do identyfikowania
zapotrzebowanianausługizwiązanezzatrudnieniem
idoodpowiedniego„sterowania”rynkiemtychusług.
Celembadańbyłoopisanieobecnegomiejscaorgani-
zacjipozarządowychwsystemieusługrynkupracyoraz
barier,jakieutrudniająwykorzystanieichpotencjału
wdziałaniachnarzeczrozwojuzatrudnieniawPolsce,
zarównonapoziomielokalnym,jakinapoziomiepo-
litykipaństwa.Punktemwyjściadlapodjętychwbada-
niachanalizbyłpogląd,żeorganizacjepozarządowe
dysponująspecyficznymikompetencjamiwsferzepo-
mocy grupom doświadczającym szczególnych trud-
nościnarynkupracy,zwłaszczatym,któremająmałe
szanse na skuteczną pomoc ze strony publicznych
służbzatrudnienia(czytodlatego,żewymagajądale-
koposuniętejindywidualizacjiświadczonychimusług,
czypoprostudlatego,żeznajdująsiępozaistniejącym
systememusługrynkupracy).
WEuropieprzekonanieoszczególnymznaczeniuusług
dedykowanychtakimgrupom,atakżeoniepośledniej
roli,jakąwtejdziedziniemajądoodegraniaorgani-
zacjenon-profitjestdośćpowszechne.Znajdujetood-
zwierciedleniewwynikachbadań 1 ,aletakżewzapisach
EuropejskiejStrategiiZatrudnieniaorazwkształciein-
strumentówfinansowychEuropejskiegoFunduszuSpo-
łecznego–zwłaszczaInicjatywyWspólnotowejEQUAL.
Wwielukrajacheuropejskich(np.wHolandii,Belgii,
WielkiejBrytanii),sektorpozarządowyodlatjestliczą-
cymsię„aktorem”narynkuusługzwiązanychzzatrud-
nieniem(innasprawa,żejestonwtychkrajachtakże
znaczącympracodawcą,apoziominstytucjonalnego
rozwojutworzącychgoorganizacjijestnieporówny-
walnyzkondycjąorganizacjipozarządowychwPolsce).
Koncepcjadecentralizacjirynkuusługzwiązanychzza-
trudnieniemizwiększeniaroliorganizacjipozarządo-
wychwpolitycerynkupracyzyskujenapopularności
nietylkonagruncieeuropejskim.Wjednymzostat-
nichraportówprogramuLEEDOECD,będącymzresz-
tąpokłosiemkonferencjizorganizowanejw2003roku
WPolsceudziałsektorapozarządowegowrealizacji
politykirynkupracyjestjakdotądznikomy.Nieozna-
czato,żepolskieorganizacjeniemająwtejsferzenic
dozaproponowania,aniżerealizującdziałaniazwią-
zanezrynkiempracyniewspółpracujązpublicznymi
służbamizatrudnienia.Jednaktąwspółpracępóki
cotrudnonazwaćobustronną.Sprowadzasięonajak
dotądprzedewszystkimdokorzystaniaprzezorganiza-
cjezinformacjidostępnychwUrzędachPracy.Rzadziej,
poleganaubieganiusięodystrybuowaneprzezUrzędy
środkipublicznelubnaudzialewewspólnychprojek-
tach.Jednakspecyficznekompetencjesektorapozarzą-
dowegoniebyłydotądwpisanewpolitykęrynkupracy
wPolsce,choćwostatnichlatachpojawiłosiękilkaini-
cjatywustawodawczychzmierzającychdozmianytego
stanurzeczy.Wartotuprzedewszystkimwspomnieć
oUstawieodziałalnościpożytkupublicznegoiowo-
lontariacie,Ustawieozatrudnieniusocjalnym,atakże
Por.,np.M.Campbell, he hird System Employment and Local Development
(vol.1),LeedsMetropolitanUniversity,Leeds1999.
Por. Managing Decentaralisation a New Role for Labour Market Policy ,
OECDreport,Paris:2003,s.26,(tłum.własne),
a Wstęp:
38658666.005.png 38658666.006.png 38658666.007.png 38658666.008.png
oUstawieopromocjizatrudnieniaiinstytucjachrynku
pracy.Tetrzyaktyprawnetworząobecnienoweramy,
ułatwiająceorganizacjompozarządowymdziałalność
związanązzatrudnieniem.Jakpokazująprzedstawione
niżejbadania,ichwprowadzenieprzyczyniłosięwspo-
sóbznaczącydopobudzeniazainteresowaniasektora
pozarządowegodziałalnościąwsferzeusługrynkupra-
cy–choćzpewnością,conajmniejrównieważnąrolę
odegrałotupojawieniesięnowychmożliwościfinanso-
waniategotypudziałalnościwramachfunduszystruk-
turalnychorazIWEQUAL.Niezmieniatojednaktego,
żewciążlwiaczęśćpotencjałusektorapozarządowego
wsferzepolitykirynkupracypozostajeniewykorzysta-
na.Jesttaknietylkodlatego,żerozwiązania,októrych
wyżejwspomniano,dopierozaczynająfunkcjonować
wpraktyce,alerównieżdlatego,żeniezawszefunkcjo-
nująprawidłowo,asamoichwprowadzenieniedaje
jeszczenadzieinarozwiązaniekluczowegoproblemu
utrudniającegoskorzystaniezespecyficznychkompe-
tencjisektorapozarządowegowsferzepolitykirynku
pracy–problemujegonierównejpozycjiwrelacjach
zpublicznymisłużbamizatrudnienia,silnegoosadze-
niaorganizacjiwroliodbiorcówpomocypublicznej
lubewentualnieusługodawców.
gająswojemiejscewtymsystemie,ajakswojemoż-
liwościdziałania?Jakieograniczeniawłasnejdziałal-
nościidentyfikują?Tewłaśniepytaniastanowiłypunkt
wyjściadlabadańprezentowanychwtymraporcie.
Zakres badania
Poniższeanalizyopierająsięnadanychztrzechuzu-
pełniającychsięwzajemnieprzedsięwzięćbadawczych.
Pierwszeznichpolegałonaanaliziewszelkichdostęp-
nych zbiorów danych, pozwalających skonstruować
możliwiekompletnąlistęorganizacjipozarządowych
trudniącychsięusługamirynkupracywPolsce(włącz-
niezorganizacjamiwspierającymisamozatrudnienie
irozwójprzedsiębiorczości).Zadanietowykonanood-
wołującsiędorozmaitychzbiorówdanych,wymienio-
nychszczegółowowczęściraportupoświęconejmeto-
dologiibadań.
Wnastępnymkrokupodjętopróbędotarciadomak-
symalnie dużej liczby organizacji zidentyfikowanych
dzięki tym wstępnym poszukiwaniom, i upewnienia
się,czyfaktyczniefunkcjonująiprowadządziałalność
związanązrynkiempracy,atakżezebraniepodsta-
wowychinformacjinatemattejdziałalności(metodą
krótkich, kilkuminutowych wywiadów telefonicznych).
Toprzedewszystkimnapodstawietychdanychdokona-
nopróbyokreśleniamapyorganizacjipozarządowych
świadczącychusługizatrudnienia,opisanejwpierw-
szymrozdzialeniniejszegoraportu.Wartozaznaczyć,
żezprzedstawicielamitychinicjatywkontaktowanosię
telefonicznie,zadającimpytanie,czyprowadządzia-
łaniazwiązanezpomocąosobombezrobotnymlub
zatrudnieniemalboinnąaktywnośćwdziedzinierynku
pracy.Takiepostępowaniemiałosłużyćwyodrębnieniu
zbioruinicjatywpozarządowych,którenietylkooka-
zjonalniepodejmujątegotypudziałalność,aletakże
utożsamiająsięznią–przynajmniejdotegostopnia,
byichprzedstawicieletwierdziliwrozmowietelefonicz-
nej,żezajmująsięrynkiempracy.Jednakubocznym
efektemtakiejstrategiibyłorównieżwyeliminowanie
zbadaniainicjatyw,któreniedziałająwystarczająco
regularnie,abymożnabyłosięznimiskontaktować
wczasieprzewidzianymramamiprojektu.Innymisłowy,
kontaktującsięzorganizacjamitelefoniczniezmniej-
szanoprawdopodobieństwodotarciadonajmniejszych
znich,niedziałającychwsposóbciągły,pozbawionych
własnejsiedziby,itp.Tymsamymwcentrumprojektu
umieszczonoorganizacje,któreaktywnieangażująsię
wświadczenieusługrynkupracy,wjakikolwiekspo-
sóbutożsamiająsięztądziedzinąidziałająnatyle
regularnie,żekontaktzniminienastręczawiększych
problemów.Oilezpunktuwidzeniakonstruowania
Możnamiećnadzieję,żezmianysłużącewłączaniuor-
ganizacjipozarządowychwsystemusługrynkupracy
będąkontynuowane,tymbardziej,żeeksperciopisują-
cytensystemdostrzegajątakąpotrzebę 3 .Jeślijednak
podobnepróbymająbyćpodejmowane,towartozapy-
tać,czypolskisektorpozarządowyjestnatowyzwanie
gotowy?Czyprzekładaniedoświadczeńiimportowa-
nierozwiązaństosowanychwkrajachustabilizowanej
demokracjinapolskigruntmaszansepowodzenia?
Czypolskieorganizacjesąwstanieistotniewesprzeć
realizacjępolitykirynkupracyiczysątymzaintereso-
wane,jeślipominąćmotywacjezwiązanezchronicz-
nymniedoboremśrodkówfinansowych?Jeślizamier-
nik takiego zainteresowania uznać odzew sektora
pozarządowegonapojawieniesięwPolsceIWEQUAL,
totrudnotwierdzić,żejestinaczej.77%podmiotów
składającychwnioskiodofinansowanieztegopro-
gramustanowiływPolsceorganizacjepozarządowe 4 .
Danetemogąbyćodczytywanetyleżjakomiaraza-
angażowania,cokoniunkturalizmu.Jeślitak,tymbar-
dziejadekwatnestajesiępytanie,dojakiegostopnia
jestmożliwyrzeczywistyudziałIIIsektorawewspieraniu
polskiejpolitykirynkupracy?Jakorganizacjepostrze-
Por.,np.UNDP, W trosce o pracę ,Warszawa2005:UNDP,cz. Wnioski i reko-
mendacje orazrozdz.IXB.
DanezestronyinternetowejFunduszuWspółpracy:http://www.bkkk-cofund.
org.pl/index.php?act=612
38658666.009.png 38658666.010.png 38658666.011.png 38658666.012.png 38658666.013.png
 
Zgłoś jeśli naruszono regulamin