___________________________________________________________________________
„Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego”
MINISTERSTWO EDUKACJI
NARODOWEJ
Aleksandra Gutysz-Wojnicka
Wykonywanie czynności związanych z asystowaniem
podczas zabiegów stomatologicznych 322[01].Z2.02
Poradnik dla ucznia
Wydawca
Instytut Technologii Eksploatacji – Państwowy Instytut Badawczy
Radom 2007
1
Recenzenci:
lek. med. Ewa Rusiecka
mgr Katarzyna Zarębska
Opracowanie redakcyjne
mgr Aleksandra Gutysz-Wojnicka
Konsultacja:
mgr inż. Halina Śledziona
Poradnik stanowi obudowę dydaktyczną programu jednostki modułowej 322[01].Z2.02
„Wykonywanie czynności związanych z asystowaniem podczas zabiegów stomatologicznych”,
zawartego w programie nauczania dla zawodu asystentka stomatologiczna.
Instytut Technologii Eksploatacji – Państwowy Instytut Badawczy, Radom 2007
2
SPIS TREŚCI
1. Wprowadzenie 4
2. Wymagania wstępne 6
3. Cele kształcenia 7
4. Materiał nauczania 8
4.1. Rola asystentki stomatologicznej podczas wykonywania zabiegów 8
4.1.1. Materiał nauczania 8
4.1.2. Pytania sprawdzające 9
4.1.3. Ćwiczenia 9
4.1.4. Sprawdzian postępów 10
4.2. Środki ochrony indywidualnej 11
4.2.1. Materiał nauczania 11
4.2.2. Pytania sprawdzające 12
4.2.3. Ćwiczenia 12
4.2.4. Sprawdzian postępów 13
4.3. Asystowanie podczas badań i zabiegów profilaktycznych. 14
4.3.1. Materiał nauczania 14
4.3.2. Pytania sprawdzające 14
4.3.3. Ćwiczenia 15
4.3.4. Sprawdzian postępów 16
4.4. Asystowanie podczas leczenia różnych typów próchnicy 17
4.4.1. Materiał nauczania 17
4.4.2. Pytania sprawdzające 20
4.4.3. Ćwiczenia 20
4.4.4. Sprawdzian postępów 21
4.5. Asystowanie podczas usuwania złogów nazębnych 22
4.5.1. Materiał nauczania 22
4.5.2. Pytania sprawdzające 23
4.5.3. Ćwiczenia 23
4.5.4. Sprawdzian postępów 24
4.6. Zabiegi chirurgiczne wykonywane w gabinecie stomatologicznym i zasady
asystowania podczas zabiegów chirurgicznych 25
4.6.1. Materiał nauczania 25
4.6.2. Pytania sprawdzające 27
4.6.3. Ćwiczenia 27
4.6.4. Sprawdzian postępów 28
4.7. Asystowanie podczas leczenia protetycznego 29
4.7.1. Materiał nauczania 29
4.7.2. Pytania sprawdzające 30
4.7.3. Ćwiczenia 30
4.7.4. Sprawdzian postępów 32
4.8. Asystowanie podczas zabiegów ortodontycznych 33
4.8.1. Materiał nauczania 33
4.8.2. Pytania sprawdzające 33
4.8.3. Ćwiczenia 34
4.8.4. Sprawdzian postępów 35
4.9. Asystowanie podczas leczenia chorób przyzębia 36
4.9.1. Materiał nauczania 36
4.9.2. Pytania sprawdzające 36
3
4.9.3. Ćwiczenia 36
4.9.4. Sprawdzian postępów 37
4.10. Asystowanie podczas wszczepiania implantów 38
4.10.1. Materiał nauczania 38
4.10.2. Pytania sprawdzające 39
4.10.3. Ćwiczenia 40
4.10.4. Sprawdzian postępów 41
4.11. Metody profilaktyki przeciwpróchniczej i przeciwparadontologicznej 42
4.11.1. Materiał nauczania 42
4.11.2. Pytania sprawdzające 44
4.11.3. Ćwiczenia 44
4.11.4. Sprawdzian postępów 45
4.12. Zasady etyki 46
4.12.1. Materiał nauczania 46
4.12.2. Pytania sprawdzające 46
4.12.3. Ćwiczenia 46
4.12.4. Sprawdzian postępów 47
5. Sprawdzian osiągnięć 48
6. Literatura 53
4
1. WPROWADZENIE
Poradnik będzie Tobie pomocny w przyswajaniu wiedzy dotyczącej asystowania podczas
zabiegów stomatologicznych.
W poradniku znajdziesz:
– wymagania wstępne – wykaz umiejętności, jakie powinieneś mieć już ukształtowane,
abyś bez problemów mógł korzystać z poradnika,
– cele kształcenia – wykaz umiejętności, jakie ukształtujesz podczas pracy z poradnikiem,
– materiał nauczania – wiadomości teoretyczne niezbędne do opanowania treści jednostki
modułowej,
– zestaw pytań, abyś mógł sprawdzić, czy już opanowałeś określone treści,
– ćwiczenia, które pomogą Ci zweryfikować wiadomości teoretyczne oraz ukształtować
umiejętności praktyczne,
– sprawdzian postępów czyli zestaw pytań dotyczących treści zawartych w poszczególnych
rozdziałach. Pozytywna odpowiedź na te pytania, potwierdzi opanowanie przez Ciebie
danego zakresu materiału i pozwoli przejść do następnych tematów.
– sprawdzian osiągnięć, przykładowy zestaw zadań. Zaliczenie testu potwierdzi
opanowanie materiału całej jednostki modułowej.
– literaturę uzupełniającą.
5
Schemat układu jednostek modułowych
322[01].Z2. 01
Dobieranie urządzeń oraz
instrumentów do zabiegów
stomatologicznych
322[01].Z2. 02
Wykonywanie czynności
związanych z asystowaniem
podczas zabiegów
322[01].Z2
Zasady asystowania podczas
zabiegów stomatologicznych
6
2. WYMAGANIA WSTĘPNE
Przystępując do realizacji programu jednostki modułowej powinieneś umieć:
– wykorzystywać w praktyce wiedzę z zakresu anatomii, fizjologii i patologii narządu,
żucia oraz wiedzę z zakresu komunikowania się z innymi,
– organizować pracę w gabinecie stomatologicznym,
– przygotowywać gabinet stomatologiczny do pracy,
– przygotowywać stanowisko pracy zgodnie z wymogami ergonomii,
– przygotowywać aparaturę oraz instrumenty stomatologiczne do użycia,
– charakteryzować leki stosowane w leczeniu chorób jamy ustnej,
– charakteryzować materiał stomatologiczny stosowany w gabinecie stomatologicznym,
– przygotowywać materiał stomatologiczny do wypełnień zgodnie z zaleceniami
producenta,
– kompletować zestawy instrumentów stosowanych podczas zabiegów leczniczych
i profilaktycznych wykonywanych w gabinecie stomatologicznym,
– dobierać urządzenia i instrumenty stosowane podczas różnych rodzajów zabiegów
stomatologicznych,
– stosować na stanowisku pracy przepisy bezpieczeństwa i higieny pracy, ochrony
przeciwpożarowej oraz ochrony środowiska,
– pracować w zespole.
7
3. CELE KSZTAŁCENIA
W wyniku realizacji programu jednostki modułowej powinieneś umieć:
– określić rolę asystentki stomatologicznej podczas zabiegów stomatologicznych,
– zaplanować przebieg czynności wykonywanych podczas asystowania,
– dobrać i zastosować środki ochrony indywidualnej pacjenta oraz personelu,
– ...
alicjatechnikfarm