częsci mowy spr_kl_5.doc

(75 KB) Pobierz
SPRAWDZIAN WIADOMOŚCI O CZĘŚCIACH MOWY – KLASA V

SPRAWDZIAN WIADOMOŚCI O CZĘŚCIACH MOWY – KLASA V

Grupa I              Czytaj uważnie polecenia

                                                                                 Powodzenia!

  1.W podanych zdaniach podkreśl liczebniki, a następnie wpisz je w odpowiednie miejsce w tabeli.

a)Pięciu uczniów usiadło w pierwszym rzędzie.

b)Troje dzieci wyjechało do sanatorium na pół roku.

c)Wiele rzeczy pozostało na dwudziestu krzesłach.

Liczebniki

główne

Liczebniki

porządkowe

Liczebniki

zbiorowe

Liczebniki

ułamkowe

Liczebniki

nieokreślone

 

 

 

 

 

 

2.Obok każdej części mowy napisz, w jakim rodzaju ona występuje.

robiłyśmy-__________________ dziecko -_____________________

kwiaty - ____________________drzewa -_____________________

zbieraliście -_________________ piłki - ______________________

3.Uzupełnij tekst przymiotnikami w odpowiedniej formie.

Następnie określ ich przypadek, liczbę i rodzaj.

ziemski, egzotyczny, nasłoneczniona, niezwykły

Ogrody zwą ………………. Rajem.       (…………………......... ………..)

Do najpiękniejszych ogrodów ……………...…… w Europie należy ogród księstwa Monako.      ( …………………………………….......)   

Na …………………… skale zadomowiono …………………….rośliny tropikalne. (………………….................), ( …………………...................)

   4 .Od podanych przymiotników utwórz przysłówki i dopasuj je do czasowników.

lekki, płynny, pilny, szybki, kulturalny, głośny

czytać……………………….........  stąpać………………………..............

uczyć się………………................  zachowywać…………………...........

krzyczeć………………….............  biec………………………….............

  5. Podane zdania uzupełnij odpowiednia formą rzeczownika i liczebnika zbiorowego troje szczeniąt.

Franek przyglądał się ……………… ……………................................... . Cała rodzina zachwycała się ………………………………....................... . Chłopiec nie mógł oderwać oczu od ……………………………… ............ Przez cały wieczór patrzył na Sabę troszcząc się o…………………….......

Jutro opowie kolegom o ślicznych …………………………………...........

    

 

   6. Określ przypadek podkreślonych rzeczowników, a następnie dokończ zdanie.

Płaczą nie tylko ludzie i zwierzęta, ale także rośliny. Zalewają się łzami warzywa i niektóre drzewa. Jednak z uczuciem potrafi płakać tylko człowiek. Lekarze twierdzą, że kto nigdy nie płacze, wcześniej umiera. Łzy niszczą bakterie i wypłukują z oczu obce ciała. Eksperymenty dowiodły, że łzy wypłukiwane ze wzruszenia różnią się składem chemicznym od tych wylewanych na przykład przy krojeniu cebuli.

Wszystkie podkreślone rzeczowniki występują w …………………….. .

                                                                                      ( jakim przypadku ? )

   7. Z powyższego tekstu wybierz po trzy przykłady rzeczowników  w każdym rodzaju gramatycznym. Rzeczownik zapisz w M. l. poj.

r. męski ……………….  ……………………  …………………………….

r. żeński ………………  ……………………  …………………………….

r. nijaki  ………………  …………………….  ……………………………

  8. Odmień przez przypadki wyrażenie piętnaścioro dzieci

M.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

W.

 

   9. Nazwij części mowy w podanym zdaniu.

Małgosia        przeczytała  wczoraj      pierwszą      ciekawą          książkę.

               

 

 

 

 

 

 

  10. Zapisz słowami liczebniki umieszczone w nawiasach:

a)      ile? ( 34 ) .....................................................................................książki

b)     który z kolei ? (15) .......................................................................maja

c)      która z kolei ? (1) ....................................................................rocznica

d)     ile ? (7) .....................................................................................kurcząt

e)      ile ? (1/3) ............................................................................ margaryny

f)       ilu ? (19) .................................................................................uczniów

11. Ułóż zdania złożone z podanymi poniżej liczebnikami.

czworo:................................................................................................................................................................................................................................

pierwszy:...........................................................................................................................................................................................................................

.SPRAWDZIAN WIADOMOŚCI O CZĘŚCIACH MOWY – KLASA V

Grupa II              Czytaj uważnie polecenia

                                                                                 Powodzenia!

  1. W podanych zdaniach podkreśl liczebniki, a następnie wpisz je w odpowiednie miejsce w tabeli.

a)Te dwa ciasta będą piekły się półtorej godziny..

b)Czworo turystów wybrało się pierwszego dnia na wędrówkę.

c)Od kilku dni nie widział pięciu koleżanek.

Liczebniki

główne

Liczebniki

porządkowe

Liczebniki

zbiorowe

Liczebniki

ułamkowe

Liczebniki

nieokreślone

 

 

 

 

 

 

2.Obok każdej części mowy napisz, w jakim rodzaju ona występuje.

robiłyśmy-__________________ dziecko -_____________________

kwiaty - ____________________drzewa -_____________________

zbieraliście -_________________ piłki - ______________________

  3. Uzupełnij tekst przymiotnikami w odpowiedniej formie. Następnie określ ich przypadek, liczbę i rodzaj.

nocny, liczny niezgrabny, wysoki,

Jeż prowadzi ……………… tryb życia. (…………………........................)

Gdy chce kogoś przestraszyć, usztywnia swoje ………………kolce.

(……………………………) To pozornie ………………………. zwierzątko doskonale skacze, świetnie pływa, pokonuje ………………….  przeszkody. (…………………...............), (................................................)

  4.Od podanych przymiotników utwórz przysłówki i dopasuj je do czasowników.

równy, mocny, wyraźny, bolesny, modny, rzewny

mówić……………………………;  ściskać…………………………...;

podkreślać………………..............; ubierać się………………………;

skaleczyć się………………….......; płakać…………………………..;

5.Podane zdania uzupełnij odpowiednia formą rzeczownika i liczebnika zbiorowego dwoje kurcząt.

Mała Basia zachwycała się …………...............……………..................... .

Próbowała pogłaskać ………………………. .............................................. Dziewczynka wymyśliła nawet rymowankę o …………….……………. . Kwoka dzielnie odpędzała intruzów od ………………....... ……………. . Kasia postanowiła przedstawić ………… ………………......... swoje lalki.

 

 

6.Określ przypadek podkreślonych rzeczowników, a następnie dokończ zdanie.

Liście i trawa, rośliny wodne, łyko i drewno były pierwszymi materiałami, z których robiono obuwie. Z odległych epok wywodzą się sandały. Średniowieczne ciżmy z kolei odznaczały się wąskimi i spiczastymi nosami. Ich długość świadczyła o pozycji społecznej właściciela. Dziś, kupując obuwie, ulegamy kaprysom mody. But jest niezbędny.

Wszystkie podkreślone rzeczowniki występują w …………………….. .

                                                                                        ( jakim przypadku ? )

7.Z powyższego tekstu wybierz po trzy przykłady rzeczowników  w każdym rodzaju gramatycznym. Rzeczownik zapisz w M. l. poj.

r. męski ……………….  ……………………  …………………………….

r. żeński ………………  ……………………  …………………………….

r. nijaki  ………………  …………………….  ……………………………

  8. Odmień przez przypadki wyrażenie dwanaścioro dzieci

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin