Sternberg Robert - Psychologia poznawcza.doc

(10638 KB) Pobierz

Robert J. Sternberg

 

Psychologia

poznawcza


 

             

Robert J. Sternberg Cognitive Psychology

Copyright © 1999,1996 by Holt, Rinehart and Winston

Translation Copyright © 2001 by Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne Spółka Akcyjna Ali rights reserved

Projekt okładki i karty tytułowej Dariusz Miroński

Redaktor merytoryczny Anna Andre-Urbańska


Redaktor techniczny Monika Rudnik-Kulikowska


CZYT.


Tytuł dotowany przez Ministerstwo Edukacji Narodowej

Copyright © 1999, 1996 Holt, Rinehart, Winston Przekład w języku polskim © 2001 Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne Spółka Akcyjna Wszystkie prawa zastrzeżone

ISBN 83-02-08093-4

Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne Spółka Akcyjna

00-950 Warszawa, Pl. Dąbrowskiego 8

Wydanie pierwsze

Skiad i tamanie: Agencja BELLE-AMI, Warszawa, ul. Kaskadowa 1

Druk i oprawa: Opolgraf SA

n \


* <■*,

Spis treści


Do wykładowcy Do studenta


8 11


 


Rozdział 1. Czym jest psychologia poznawcza?


13


 


Definicja psychologii poznawczej Filozoficzne korzenie psychologii poznawczej Pojawienie się psychologii Psychologiczne korzenie psychologii poznawczej Pojawienie się psychologii poznawczej Metody badawcze psychologii poznawczej Kluczowe problemy psychologii poznawczej Dziaty psychologii poznawczej


14 15 17 19 21 23 29 30


 


Rozdziat 2. Biologiczne podstawy psychologii poznawczej


35


 


Organizacja ukfadu nerwowego

Mózg: struktura i funkcja

Pótkule mózgowe i kora mózgowa

Przetwarzanie informacji w uktadzie nerwowym


36 42 47 54


 


Rozdział 3. Uwaga i świadomość

Uwaga i świadomość

Funkcje uwagi

Teorie uwagi

Odkrycia neuropoznawcze w dziedzinie uwagi i świadomości

Uwaga i percepcja


_6Z



68 76 86 90 91


 


Rozdział 4. Percepcja


97


 




Percepcja gtębi

Stałości percepcyjne

Deficyty w percepcji kształtu i wzoru

Podejścia Gestalt do percepcji kształtu

Teorie percepcji

Teoretyczne wyjaśnienia rozpoznawania wzoru

Czytanie: percepcja i rozumienie tekstu

Percepcja słuchowa: percepcja mowy


100 102 104 105 108 112 117 122


Spis treści

Rozdział 5. Reprezentacja wiedzy: obrazy i sądy


131


 


Umystowa reprezentacja wiedzy

Reprezentacje wiedzy deklaratywnej: stówa a obrazy

Wyobrażenia umystowe

Hipoteza podwójnego kodowania; obrazy analogowe a symbole

Hipoteza na temat reprezentacji w postaci sądów

Równoważność funkcjonalna: umystowe manipulowanie obrazami

Możliwe syntezy: podwójne kodowanie, rewizyta

Mapy poznawcze

Psychobiologiczne odkrycia na temat wyobrażeń umysłowych


132 132 134 135 137 142 147 150 153


 


Rozdział 6. Reprezentacja wiedzy i przetwarzanie informacji


159


Reprezentacje wiedzy deklaratywnej              161

Reprezentacje wiedzy proceduralnej              164

Modele integrujące reprezentowanie wiedzy deklaratywnej i niedeklaratywnej              165

W jakim stopniu poznanie jest niezależne od dziedziny wiedzy lub dla niej specyficzne?              174


Rozdział 7. Pamięć: modele i struktury


179


 


Nadzwyczajna pamięć

Zadania używane do pomiaru pamięci

Tradycyjny model pamięci   ,

Alternatywne perspektywy, alternatywne metafory

Neuropsychologia pamięci

Rozwój pamięci: różnice strukturalne


180 182 185 189 195 197


 


Rozdział 8. Procesy pamięciowe


203


Trzy operacje              204

Kodowanie informacji              204

Zapominanie informacji: w jaki sposób ulegają utracie informacje z pamięci operacyjnej?              206

Przekazywanie informacji z pamięci operacyjnej do pamięci długotrwałej              209

4 Wydobywanie informacji z pamięci              214

Procesy konstruowania pamięciowego: konstruktywna natura pamię...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin