polska-zbrojna-nr 32-2011.pdf

(15528 KB) Pobierz
Pełna
kontrola strona 20
Europejska
choroba strona 43
Skazani
na przyjaźń strona 50
www.polska-zbrojna.pl
Cena 4 zł (w tym 8% VAT)
NR 32 (758) 7 sierpnia 2011
INDEks 337 374 IssN 0867-4523
Warszawskie
dzieci, poszliśmy
w bój strona 34
779904801.114.png 779904801.118.png 779904801.119.png 779904801.120.png 779904801.001.png 779904801.003.png 779904801.006.png 779904801.017.png 779904801.028.png 779904801.039.png 779904801.050.png
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
779904801.110.png 779904801.111.png 779904801.112.png
 
 
 
779904801.113.png
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
779904801.115.png 779904801.116.png 779904801.117.png
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
779904801.121.png 779904801.122.png 779904801.123.png
 
 
 
779904801.002.png
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
779904801.004.png
 
 
 
779904801.005.png 779904801.007.png 779904801.008.png 779904801.009.png 779904801.010.png 779904801.011.png 779904801.012.png 779904801.013.png 779904801.014.png 779904801.015.png 779904801.016.png 779904801.018.png 779904801.019.png 779904801.020.png 779904801.021.png 779904801.022.png 779904801.023.png 779904801.024.png 779904801.025.png 779904801.026.png 779904801.027.png 779904801.029.png
779904801.030.png
ArMiA
42 | włodziMierz kAletA
Działania specjalne
11 | Artur GołAwski,
krzysztof wilewski
Nie leci z nami pilot
17 | MAciej szopA
Niedosiężne oko
18 | MAciej szopA
Latający zwiadowcy
20 | krzysztof wilewski
Pełna kontrola
24 | krzysztof
kowAlczyk
Silniejszy od armat
27 | MAłGorzAtA
schwArzGruber
Promocja na rowerach
28 | boGusłAw pAcek
Terroryści czy kryminaliści
bezpieczeŃstwo
43 | MichAł lipA
europejska choroba
49 | piotr wołejko
Smok w jaskini lwa
50 | boGdAn GórAlczyk
Skazani na przyjaźń
52 | Andrzej jonAs
Bilans zbrodni
Maciej Szopa
Latający
zwiadowcy
18
wojny i pokoje
53 | oskAr berezowski
Dopaść Najdera
horyzonty
MilitAriA
57 | piotr bernAbiuk
ekstremalne wakacje
60 | AnnA dąbrowskA
Garść włoskiej ziemi
62 | jAn chMielewski
Łucznik wschodni
66 | MAriusz jAnicki
Zwiedzanie ludzi
29 | robert czuldA
Drugie życie emeryta
MicHał Lipa
Europejska
choroba
34 | Andrzej krzysztof
kunert
Warszawskie dzieci,
poszliśmy w bój
43
zdjęcie
na okładce
nArodowe
ArchiwuM
cyfrowe
Mariusz janicki, Dominik jankowski, andrzej
jonas, Marcin Kaczmarski, Włodzimierz
Kaleta, Włodzimierz Kalicki, zdzisław Kryger,
Michał Nita, Tomasz otłowski, Marek
przybylik, Waldemar Rezmer, Henryk
Suchar, andrzej Szenajch, piotr Wołejko,
Krzysztof Wojciewski
joanna Rochowicz,
tel.: +4822 684 52 30, ca MoN 845 230;
aneta Wiśniewska,
tel.: +4822 684 52 13, ca MoN 845 213;
polska-zbrojna@zbrojni.pl
kierownicy dziAłów
anna Dąbrowska, andrzej Fąfara,
ppłk artur Goławski, Małgorzata
Schwarzgruber, Maciej Szopa,
Tadeusz Wróbel,
tel.: +4822 684 03 55, ca MoN 840 355;
fotoreporter
ewa Korsak,
tel.: +4822 684 52 29, ca MoN 845 229;
dyrektor wojskoweGo instytutu
wydAwniczeGo
redAktor nAczelny
Marek Sarjusz-Wolski,
tel.: +4822 684 53 65, 684 56 85,
faks: 684 55 03; ca MoN 845 365,
845 685, faks: 845 503;
sekretariat@zbrojni.pl
al. jerozolimskie 97,
00-909 Warszawa
dziAł GrAficzny
Marcin Dmowski (kierownik),
paweł Kępka, Monika Siemaszko,
andrzej Witkowski,
tel.: +4822 684 51 70, ca MoN 845 170;
redAktor wydAniA
aneta Wiśniewska
publicyŚci
wArszAwA: piotr Bernabiuk, paulina
Glińska, Krzysztof Kowalczyk, ppłk cezary
Klukowski, Marek pielach, paweł Sikora,
tel.: +4822 684 52 44, ca MoN 845 244;
tel.: +4822 684 52 29, ca MoN 845 229;
bydGoszcz: Krzysztof Wilewski,
tel.: +4852 378 52 00, ca MoN 415 200;
GdyniA: Tomasz Gos,
tel.: +4858 626 24 13, ca MoN 262 413;
krAków: Magdalena Kowalska-Sendek,
jacek Szustakowski,
tel.: +4812 455 17 80, ca MoN 131 780;
wrocłAw: Bogusław politowski,
tel.: +4871 765 38 53, ca MoN 653 853;
kolportAŻ i reklAMAcje
TopLoGiSTic
ul. Skarbka z Gór 118/22
03-287 Warszawa,
tel.: +4822 389 65 87, +48 500 259 909,
faks: +4822 301 86 61;
biuro@toplogistic.pl
oprAcowAnie stylistyczne
Renata Gromska (kierownik),
Małgorzata Mielcarz,
Urszula zdunek,
tel.: +4822 684 55 02, ca MoN 845 502;
zAstĘpcA dyrektorA
wojskoweGo instytutu
wydAwniczeGo
sekretArz redAkcji
„polski zbrojnej”
Wojciech Kiss-orski,
tel.: +4822 684 02 22, ca MoN 840 222;
wko@zbrojni.pl
druk
interak Drukarnia sp. z o.o., czarnków
biuro reklAMy i MArketinGu
adam Niemczak (kierownik),
anita Kwaterowska (tłumacz),
aleksandra ogłoza, Małgorzata
Szustkowska, elżbieta Toczek,
tel. +4822 684 53 87, 684 51 80,
684 04 00, faks: +4822 684 55 03;
reklama@zbrojni.pl
Numer zamknięto: 29.07.2011 r.
redAktorzy prowAdzący
Katarzyna pietraszek,
tel.: +4822 684 02 27, ca MoN 840 227;
współprAcownicy
Robert czulda, zbigniew Furman, andrzej
Garlicki, janusz Grochowski, paweł Henski,
treść zamieszczanych materiałów nie zawsze odzwierciedla stanowisko redakcji. tekstów niezamówionych redakcja nie zwraca. zastrzega sobie prawo do skrótów.
egzemplarze tygodnika w wojskowej dystrybucji wewnętrznej są bezpłatne. informacje: cA Mon 840 400
3
POLSKA ZBROJNA NR 32 | 7 SieRPNiA 2011
779904801.031.png 779904801.032.png 779904801.033.png 779904801.034.png 779904801.035.png 779904801.036.png 779904801.037.png 779904801.038.png 779904801.040.png 779904801.041.png 779904801.042.png 779904801.043.png 779904801.044.png 779904801.045.png 779904801.046.png 779904801.047.png 779904801.048.png 779904801.049.png 779904801.051.png 779904801.052.png 779904801.053.png 779904801.054.png 779904801.055.png 779904801.056.png 779904801.057.png 779904801.058.png 779904801.059.png 779904801.060.png 779904801.061.png 779904801.062.png 779904801.063.png 779904801.064.png 779904801.065.png 779904801.066.png 779904801.067.png 779904801.068.png 779904801.069.png 779904801.070.png 779904801.071.png 779904801.072.png 779904801.073.png 779904801.074.png 779904801.075.png 779904801.076.png 779904801.077.png 779904801.078.png 779904801.079.png 779904801.080.png 779904801.081.png 779904801.082.png 779904801.083.png 779904801.084.png 779904801.085.png 779904801.086.png 779904801.087.png 779904801.088.png 779904801.089.png
 
Nauka na przyszłość
Raport Millera nie tylko wyjaśnia przyczyny katastrofy smoleńskiej, lecz także formułuje
zalecenia, od których spełnienia zależy bezpieczeństwo lotów o statusie head.
Szybkiego ich wprowadzenia będzie musiał dopilnować nowy szef resortu obrony.
formy szkolenia oraz wrócić do
szkoleń na symulatorze Tu-154.
W piątek 29 lipca 2011 roku po
konferencji ministra Jerzego
Millera głos w sprawie polskiego
raportu zabrał także premier
Donald Tusk. Dobrze ocenił pracę
komisji. „Możemy dziś wykluczyć
skrajne polityczne interpretacje:
celowe działanie osób trzecich lub
instytucji, zamach i naciski na pilo-
tów”, podkreślił.
Poinformował też, że na jego rę-
ce dymisję złożył szef MON
Bogdan Klich. Została przyjęta.
Premier powiedział, że nie oznacza
to, iż minister jest winny katastrofy
„Bardzo wysoko oceniam jego
pracę, potwierdziło się, że jest ho-
norowym człowiekiem”, powie-
dział premier. Sam Klich przedsta-
wił powody odejścia z rządu
w specjalnym oświadczeniu. Pod-
kreślił, że nie był informowany
przez wojskowych o nieprawidło-
wościach w 36 Pułku. Podkreślił,
że jego obecność w MON byłaby
obciążeniem we wprowadzaniu za-
leceń zawartych w raporcie komisji
Millera. Ciężar ich wdrożenia bę-
dzie zatem jednym z wyzwań dla
nowego ministra.
Premier na stanowisko ministra
obrony wyznaczył Tomasza
Siemoniaka, dotychczas wicemi-
nistra w Ministerstwie Spraw We-
wnętrznych i Administracji. Nowy
szef MON pracował w przeszłości
w resorcie obrony, był dyrektorem
Departamentu Prasy i Informacji
w latach 1998−2000.
Premier na stanowisko ministra
obrony narodowej wyznaczył
Tomasza siemoniaka.
P iloci Tu-154 źle ocenili wyso-
fragmentu lewego skrzydła runęła
na ziemię.
Takie są najważniejsze przyczy-
ny katastrofy podane w piątek
przez komisję Jerzego Millera. Jej
członkowie na konferencji praso-
wej przedstawili swoje ustalenia,
upubliczniono też szczegółowy ra-
port z prac komisyjnych ekspertów.
Z ich ustaleń wynika także, że
załoga nie była dobrze przygoto-
wana do tego lotu. Nie miała
wszystkich wymaganych upraw-
nień, by pilotować samolot. Nie-
właściwie została również dobrana
− tylko jeden pilot znał język rosyj-
ski − i przez to źle współpracowała
w trakcie lądowania. Pilot był nad-
miernie obciążony prowadzeniem
maszyny i rozmową z rosyjskimi
kontrolerami lotu. Dodatkowo za-
łoga nie znała wystarczająco do-
brze maszyny.
Członkowie komisji wytknęli
uchybienia w szkoleniu i organiza-
cji lotów. Dotyczą one 36 Pułku.
Ale nie tylko. Odpowiedzialne jest
też Dowództwo Sił Powietrznych,
które niewłaściwie kontrolowało
i nadzorowało jednostkę pod ką-
tem wykonywania zadań związa-
nych z lotami na Tu-154. To dlate-
go raport komisji zawiera także za-
lecenia na przyszłość. W dużej
mierze dotyczą one właśnie Sił Po-
wietrznych. Ważne jest, by spraw-
dzić uprawnienia pilotów 36 Pułku
i wprowadzić w nim nowe, lepsze
kość podczas lądowania
w Smoleńsku 10 kwietnia 2010
roku. Nie odczytywali wskazań
wysokościomierza barycznego
i nie reagowali w porę na ostrze-
żenia sytemu TAWS, że są za ni-
sko. Próba poderwania maszyny
na autopilocie była z góry skaza-
na na niepowodzenie, bo lotnisko
w Smoleńsku nie ma systemu
precyzyjnego podejścia ILS, któ-
ry by umożliwiał ten manewr.
Zawinili też rosyjscy kontrole-
rzy, ponieważ błędnie podawali
pilotom położenie samolotu.
W gęstej mgle, bez widoczności,
okazało się to zgubne. Maszyna
zahaczyła o brzozę i po utracie
SPOTKANIA
Chałupy
Żołnierze 1 Dęblińskiego Batalio-
nu Drogowo-Mostowego pod
dowództwem podporucznika
Krzysztofa pokorskiego budują
most na Pilicy. Drewniana kon-
i szerokość trzech. Do budowy od-
delegowano 13 żołnierzy.
z samolotu CASA 295M. W cza-
sie kursu, który zorganizowano
w obiektach 8 Bazy Lotnictwa
Transportowego, uprawnienia in-
struktorskie dostały trzy załogi
samolotów.
że miny przeciwpancerne oraz
bomba lotnicza.
Gdynia
Marynarze z okrętu ORP „Błyska-
wica” uratowali człowieka, który
wpadł do basenu portowego i za-
czął się topić. Wyciągnęli poszko-
dowanego z wody i przekazali
w ręce lekarzy. Akcja ratunkowa
trwała niespełna siedem minut.
uKraina
Przygotowanie lotnictwa Polski
i Ukrainy do zapewnienia bezpie-
czeństwa przestrzeni powietrznej
w czasie Mistrzostw Europy w Pił-
ce Nożnej Euro 2012 było celem
ćwiczeń „Safe Skies 2011”, w któ-
rych udział wzięły polskie F-16
z 32 Bazy Lotnictwa Taktycznego,
ukraińskie Su-27 i MiG-29 oraz
amerykańskie F-16. Ćwiczenia
zorganizowały siły powietrzne
Ukrainy oraz lotnictwo Gwardii Na-
rodowej USA. (AD)
polsKa
Saperzy Wojsk Lądowych prze-
prowadzili tego lata już 31 inter-
wencji. Zlikwidowali ponad 30 po-
cisków artyleryjskich, przeszło
160 sztuk nabojów przeciwlotni-
czych, granatów moździerzowych
i ręcznych, amunicji strzeleckiej
oraz lasek dynamitu. Wśród zna-
lezionych przedmiotów były tak-
KraKów
Zakończyło się trzytygodniowe
szkolenie 6 Brygady Powietrzno-
desantowej w zrzutach ładun-
ków ciężkiej tary desantowej
strukcja na dźwigarach stalowych
będzie miała długość 36 metrów
4
POLSKA ZBROJNA NR 32 | 7 SIERPNIA 2011
779904801.090.png 779904801.091.png 779904801.092.png 779904801.093.png
 
779904801.094.png 779904801.095.png 779904801.096.png 779904801.097.png 779904801.098.png 779904801.099.png 779904801.100.png 779904801.101.png 779904801.102.png 779904801.103.png 779904801.104.png 779904801.105.png
 
Bogdan Klich: „W wojsku udało
się zmienić prawie wszystko”
tem reagowania na przekraczanie
przepisów i łamanie procedur.
Wspomnę także, że na lata 2010
i 2011 obowiązuje kolejny taki
program dyscypliny wojskowej.
W ciągu ostatnich czterech lat
w wojsku udało zmienić się pra-
wie wszystko. Mam poczucie, że
ponad 95 procent założeń w ra-
mach głębokiej reformy armii zo-
stało wykonane. Dziś nie czas
o tym mówić. Opisałem to
wszystko w biuletynie „Polski
Zbrojnej”.
Udało się bardzo głęboko zre-
formować struktury, instytucje
wojskowe, znieść pobór i uczynić
wojsko rzeczywiście zawodowe.
Na pewno więcej czasu potrzeba
na to – i to jest bolesne doświad-
czenie, o którym mówi raport
– aby wszyscy, bez wyjątku, prze-
strzegali zawsze i w każdych oko-
licznościach przepisów, procedur,
standardów i norm.
Dzisiaj przychodzi mi poże-
gnać się z resortem obrony naro-
dowej i podziękować Państwu za
współpracę. Chciałem za Państwa
pośrednictwem życzyć naszej ar-
mii wszystkiego dobrego. Trzy-
mam kciuki za wojsko – bez woj-
ska nie ma bezpiecznego i stabil-
nego państwa polskiego.
Z decydowałem się na ten krok,
zję o tym, że te wszystkie osoby
znajdą się na pokładzie jednego
samolotu, podjęła Kancelaria Pre-
zydenta.
Ten raport nie jest łatwy dla
wojska. Pokazuje wiele błędów
i nieprawidłowości, jakie miały
miejsce w 36 specpułku, oraz
brak nadzoru ze strony Dowódz-
twa Sił Powietrznych. Pokazuje
jednak też, że do ministra obrony
narodowej nie spływały żadne in-
formacje – ani w postaci protoko-
łów z kontroli przeprowadzanych
w 36 specpułku, ani też inne
– które dotyczyłyby nieprawidło-
wości w procesie szkolenia. Gdy-
by docierały, spotykałyby się
z natychmiastową reakcją, tak jak
w tych przypadkach, kiedy dzia-
łałem natychmiast, gdy bezpo-
średni przełożeni nie reagowali.
W 2008 i 2009 roku na szkolenia
pilotów, także na paliwo, nie
szczędziliśmy pieniędzy. W tych
kryzysowych latach wydaliśmy
na paliwo lotnicze odpowiednio
131 i 130 milionów złotych.
Raport mówi, że jedną z głów-
nych przyczyn katastrofy było nie-
przestrzeganie przepisów, standar-
dów, norm i procedur szkolenia
przez niektórych żołnierzy. Znam
wielu wspaniałych dowódców
i bardzo wielu znakomitych żoł-
nierzy, którzy traktują prawo z po-
wagą, uważają je za wyrocznię, ale
nie zawsze tak było. Dlatego już
w kwietniu 2008 roku wspólnie
z moimi najbliższymi współpra-
cownikami podjęliśmy działania
na rzecz poprawy dyscypliny woj-
skowej, tak aby wszyscy żołnierze
zrozumieli, że niezbędne jest prze-
strzeganie procedur i przepisów.
Przypomnę, że w latach 2008
i 2009 obowiązywał i był realizo-
wany program naprawczy dyscy-
pliny wojskowej.
W roku 2009 została jednogło-
śnie uchwalona przez sejm i pod-
pisana przez śp. Prezydenta RP
Lecha Kaczyńskiego ustawa
o dyscyplinie wojskowej, która
różniła się tym od poprzedniej, że
wprowadzała zupełnie nowy sys-
gdyż uważam, że tak być po-
winno. Ze względu bowiem na
moje emocjonalne związki z ar-
mią – po czterech latach wspólnej
pracy, wspólnego wysiłku – dziś
mógłbym być niepotrzebnym ob-
ciążeniem przy wprowadzaniu
niezbędnych rekomendacji. Zde-
cydowałem się na ten krok teraz,
żeby nikt nie mógł powiedzieć, że
w tej trudnej sytuacji zabrakło mi
odwagi. Czekałem na ten raport,
który by potwierdził – i tak się
stało – że minister obrony narodo-
wej w żaden sposób nie uczestni-
czył w procesie przygotowywa-
nia, organizowania i przeprowa-
dzania tego tragicznego lotu
10 kwietnia 2010 roku do Smo-
leńska. Na stronie 76 tego raportu
znajdą Państwo korespondencję,
w której zezwoliłem na udział
najważniejszych dowódców
w państwie w uroczystościach
10 kwietnia 2010 roku, a nie na
przelot tym właśnie konkretnym
samolotem do Smoleńska. Decy-
5
POLSKA ZBROJNA NR 32 | 7 SIERPNIA 2011
779904801.106.png 779904801.107.png 779904801.108.png 779904801.109.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin