dziecko zdolne.doc

(36 KB) Pobierz

Dziecko zdolne

 

 

 

 

 

Każde dziecko przychodząc na świat jest wyjątkowe i każde przynosi ze sobą ogromny potencjał, bagaż możliwości i zdolności.

 

Zdolności są to różnice indywidualne, sprawiające, że przy danym zasobie wiedzy, praktyki i takich samych warunkach zewnętrznych oraz równej motywacji, jedni ludzie sprawniej niż inni wykonują dane czynności, w tym także szybciej uczą się nowych rzeczy.

 

Zdolności człowieka możemy podzielić na trzy rodzaje:

§         zdolności kierunkowe to te, które wiążą się z określoną sferą aktywności: zdolności plastyczne, muzyczne, taneczne.

§         zdolności ogólne to te, które pozwalają uczyć się w zakresie wiedzy teoretycznej. Dzieci o takich zdolnościach wykazują lepsza pamięć, dużo wcześniej niż rówieśnicy chodzą, mówią, czytają a także posiadają umiejętność posługiwania się wcześniej opanowanym materiałem.

§         zdolności twórcze przejawiają się w umiejętności tworzenia rzeczy nowych.

 

Już w wieku przedszkolnym możemy zaobserwować wyraźne sygnały świadczące o ponadprzeciętnych możliwościach niektórych dzieci.

 

Jak rozpoznać zdolne dziecko ?

 

Oto charakterystyczne cechy szczególnie uzdolnionych dzieci:

 

§         Jest bystrym obserwatorem.

§         Wykonuje zadania umysłowe z przyjemnością.

§         Uczy się szybko i dobrze.

§         Używa poprawnie wielu słów.

§         Zadaje bardzo dużo pytań.

§         Ma oryginalne pomysły.

§         Skupia swoją uwagę na tym, co mu się pokazuje nowego.

§         Ma dobra pamięć.

§         Lubi czytać.

§         Przewodzi w grach z innymi dziećmi (rówieśnikami).

§         Ma pomysły na zabawę, gdy bawi się z innymi.

§         Spędza dużo czasu na malowaniu itp.

§         Ma dobre wyczucie perspektywy i szczegółu, gdy rysuje.

§         Rysuje oryginalne rysunki, które nie przypominają prób innych dzieci.

§         Lubi oglądać obrazy i komentować je.

§         Ma dobre poczucie rytmu i lubi poruszać się w takt melodii.

§         Posługuje się ekspresywnymi ruchami ciała dla okazania nastroju, emocji.

§         Ma dobrą koordynacje ruchów.

§         Nie zraża się łatwo, gdy coś jest nie po jego myśli.

§         Wcześnie zaczyna czytać.

§         Lubi rozwiązywać zadania liczbowe.

§         Pragnie poznać przyczynę zjawisk.

§         Jest manualnie zręczne i potrafi manipulować niewielkimi przedmiotami.

§         Bardzo pochłaniają je rzeczy, wobec których wykazuje zainteresowanie.

§         Bez przerwy eksperymentuje z nowymi rzeczami.

§         Woli samodzielnie rozwiązywać problemy.

§         Jest bardzo pomysłowe w znajdywaniu odpowiedzi i nowych sposobów robienia czegoś.

§         Ma bujną, bogatą wyobraźnię, tworzy świat fantazji.

§         Jest ożywione, gdy rozwiązuje problem bądź dokonuje jakiegoś odkrycia.

§         Przejawia radość życia.

§         Jest pewne siebie, jeśli chodzi o jego umiejętności rozwiązywania nowego problemu.

§         Ma bardzo wielu przyjaciół i kolegów.

§         Jest zawsze skore do odkrywania nowego otoczenia.

§         Inni traktują je jako przywódcę.

§         Wymyśla pomysłowe opowiadania i lubi je opowiadać.

§         Przejawia bardzo niezależną postawę wobec życia.

§         Przejawia zamiłowanie do zabaw językowych, gier słownych.

§         Niegrzecznie zachowuje się zwłaszcza w chwilach znudzenia.

§         Brak cierpliwości wobec rówieśników wolniej kojarzących fakty.

 

 

 

Świat potrzebuje ludzi inteligentnych, dlatego odpowiedzialność wychowania zdolnych dzieci, czy nawet genialnych zależy w dużej mierze od dorosłych, a przede wszystkim od rodziców. Każde dziecko rodzi się by być geniuszem. To, czy jego wrodzony potencjał zostanie urzeczywistniony, będzie znaczącym krokiem w kierunku jego rozwoju zdolności. Dostarczenie dziecku środowiska, które umożliwi rozwój jego wybitnej inteligencji, zdolności twórczych i społecznych jest wyzwaniem i nagrodą na bycie rodzicami dzieci zdolnych.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

LITERATURA:

  1. Lewis Dawid, „Jak wychować zdolne dziecko”, PZWL, Warszawa 1988.
  2. Limont Wiesława, „Zdolności twórcze dzieci w wieku przedszkolnym”, Wychowanie w Przedszkolu 8/2002.

 

 

 

 

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin