ZAŚWIATY I KRAINY MITYCZNE@@@
Leksykon
Zaświaty i krainy mityczne
Redakcja
Małgorzata Sacha –Piekło
Wydawnictwo ZNAK
Kraków 1999@@@Projekt okładki Studio nr 11 Piotr Suchodolski
Na okładce
Piekielne budowle, fragment tryptyku Hieronima Boscha Wóz siana
Adiustacja Urszula Horecka
Korekta
Małgorzata Dudkowa
Barbara Gąsiorowska
Opracowanie typograficzne i łamanie Piotr Poniedziałek
Hasła opracowali:
Kazimierz Banek - starożytna Grecja, Rzym, Anatolia
Wiesław Bator - starożytny Egipt, Węgry, ezoteryka
Stanisław Cinal - starożytny Bliski Wschód, judaizm
Henryk Hoffmann - Japonia, gnoza
Bożena Gierek - Celtowie
Kazimiera Mikoś - Germanie, ludy fińskie (Finowie i Maryjczycy), Mezoameryka i Inkowie, Korea
Zbigniew Pasek - chrześcijaństwo
Przemysław Piekarski - dżinizm, hinduizm, judaizm
Elżbieta Przybył - chrześcijaństwo
Małgorzata Sacha-Piekło - bon, buddyzm, hinduizm, ezoteryka
Andrzej Szyjewski - Afryka, Ameryka, Australia,
Elżbieta Wnuk^Row Anna Wójcik - Chiny
Copyright by Wydawnictwo Znak, Kraków 1999
ISBN 83-7006-854-5
WSTĘP
Przekonanie o istnieniu światów ukrytych przed oczami przeciętnego człowieka, światów o radykalnie odmiennym statusie, a jednocześnie w jakiś sposób przenikających się ze znaną rzeczywistością jest jedną z cech charakterystycznych religijnej wyobraźni. Jaka jest funkcja tego tak powszechnego mitologemu „innego świata"? W różnych religiach różnorako opisuje się ową odmienność czy inność. Zaświaty pojmowane są na ogół jako wszelkie światy lub stany odmienne od tych, które znamy z codziennego doświadczenia. Jeżeli wspomina się o jakiejkolwiek lokalizacji, na ogół próbuje się umieszczać owe „inne światy" w przestrzeni wyznaczonej przez konkretny model -> kosmosu. Zdarza się jednak, że niektóre z nich sięgają w dziedzinę -> chaosu - do obszaru i czasów sprzed stworzenia świata- i trwają po katastrofie kosmicznej (-> buddakszetra). Chaos istnieje nadal na obrzeżach kosmosu, w formie szczątkowej, i wzmaga się przy końcu świata, dezintegrując jego struktury. Niektóre z zaświatów są odwieczne i wieczne, niezniszczalne (są w stanie przetrwać nawet koniec świata, np. -> Niflheim), podczas gdy inne, które zostały stworzone, mogą ulec zagładzie (-> Asgard).
Odmienność zaświatów przejawia się zatem albo w wyłączeniu ich spod władania czasu (wieczność, np. -> raj), albo w różnym - od ziemskiego - rytmie upływu czasu (np. w mitologii indyjskiej tzw. lata boskie w zestawieniu z „latami ludzkimi"). Niezwykle ciekawym zagadnieniem jest również pojmowanie przestrzeni zaświatów. Wszystkie światy, istniejące w łonie lub na pograniczu kosmosu, traktuje się jako rzeczywistości o konkretnych cechach, które da się opisać. Należy przy tym pamiętać, że do ich opisu stosuje się język symboliczny, wraz z charakterystycznymi dla niego
@@@______________________Wstęp_______________________
zasadami (ekwiwalencji, zagęszczania itp.). Ciekawą prawidłowością opisu owych zaświatów jest położenie nacisku albo na możliwie dokładne określenie topografii, albo funkcji opisywanego obszaru. W pierwszym przypadku narzuca się traktowanie konkretnego zaświata raczej jako pewnego miejsca bądź obszaru opisywanego na wzór realnego obszaru geograficznego, a wtedy najczęściej określa się go jako mityczną krainę. Zwykle topografia mityczna miesza się w opisie z topografią naturalną; krainy mityczne (czasami określane jako królestwa, miasta, grody, osady) przenikają się w przestrzeni z ich ziemskimi odpowiednikami (-» ziemskie krainy i obszary mityczne) bądź umiejscawiane są bezpośrednio na obszarze ziemi (wyspy, rejony górskie, doliny, dorzecza itp.) bez precyzyjnego wskazania konkretnego miejsca („za górami", „daleko na wschodzie"). Jeżeli w opisie kładzie się nacisk na funkcjonalny charakter zaświatów, wtedy ich charakterystyka sugeruje pojmowanie ich bardziej jako stan niż miejsce.
Jakkolwiek pojmowane - zaświaty funkcjonują w relacji do konkretnego modelu kosmosu, a ten ostatni, najogólniej mówiąc, jest uporządkowanym systemem wszelkich światów. W różnorodnych modelach kosmosu zwykle, w jakiś sposób, wyróżnione jest centrum („pępek świata", omphalos) stanowiące ośrodek całej struktury wszechświata. Przez centrum przechodzą osie orientujące wszechświat w wymiarze wertykalnym i horyzontalnym (-> oś kosmiczna). W myśleniu symbolicznym, w którym dąży się do budowania maksymalnej liczby analogii, stałą zasadą jest zasada substytucji; stąd w odniesieniu do przestrzeni pojawiają się częste utożsamienia, np. północy z dolną częścią kosmosu. Różna natomiast w różnych tradycjach religijnych jest waloryzacja przestrzeni. Na ogół „dół" postrzegany jest jako złowieszczy (-> dolny świat), ale bywa, że tu umieszczane są krainy o cechach -» raju (-> kraina podziemna, -> kraina podwodna). Analogicznie - „góra" czasami ma ambiwalentny charakter (-» Walhalla). Poszukując symbolu przedstawiającego totalność i organiczną jedność kosmosu, często przywołuje się obraz kosmicznego jaj a (-» Brahmanda), kosmicznego zarodka (-» Rangi, -» Sigi Tolo), praolbrzyma (kosmicznego człowieka: -» Adam Kadmon), piętrowej -» góry kosmicznej lub -» drzewa kosmicznego (czasami jako arbor inversa przedstawianego w pozycji odwrotnej; dzięki takiemu zabiegowi „korzenie" i źródło kosmosu kojarzone są z subtelnym górnym światem). Góra i drzewo kosmiczne są niezwykle ważnym elementem w topografii zaświatów. Wyznaczają pionową oś kosmiczną, wzdłuż i wokół której rozpięte są światy. W podstawowych modelach kosmosu znajdujemy podział na trzy, siedem bądź dziewięć pięter (-> dolny świat, -» górny świat, -» triloka, -» saptaloka, -»Olmolungring). Pochodne modele posługują się na ogół zwielokrotnieniem tego podziału.
@@@Wstęp
Horyzontalne uporządkowanie przestrzeni wyrażane jest wyróżnieniem czterech stron góry kosmicznej czy drzewa kosmicznego (a także symboli analogicznych: -» oś kosmiczna), kojarzonych z czterema kardynalnymi stronami świata. Niemal każdy szczegół topografii naturalnej ma swój mityczny analogem, odpowiednio niesamowity w swej „zaświatowości" (np. piekielny Las Brzytew, rajskie Drzewo Spełniające Wszelkie Życzenia, Ocean Mleka itp.) Obcość i grozę zaświatów podkreśla często stosowana w opisie zasada odwrotności: np. podziemie jest oświetlane przez podziemne Czarne Słońce (-» Kaksat) lub Słońce „szczerbate" (-> dolny świat), dające efekt wiecznego półmroku.
W opisach błogosławionych krain przeważają obrazy, które podkreślają ich trwałość, statyczność oraz panującą tu szczęśliwość i dobrobyt. W przeciwieństwie do tego, w opisach krain waloryzowanych negatywnie znajdujemy obrazy bezmiaru ohydy, nieszczęść, cierpienia, niedostatku i ciągłego ruchu. W niektórych tradycjach nawet szczęśliwe rajskie krainy, pomimo pozoru trwałości, nie są wieczne. Piekielne męki też mają swój koniec, a więc -> piekło spełnia tu funkcję podobną do -> czyśćca.
Trwałość i doskonałość oraz zasada niezmienności często wyrażane są poprzez symbol kamienia, a w szczególności - kamieni szlachetnych (-»raj niebiański w różnych tradycjach religijnych); np. -»niebo w Iranie jest kamienne (-> Asman), a niektóre niebiańskie miasta zbudowane są ze szlachetnych kamieni (-» Jerozolima niebiańska i in.). W wielu tradycjach szczególną wartość przypisywano diamentowi, kryształowi bądź kwarcowi. Te kamienie idealnie symbolizuj ą trwałość i „transparentność" tego co wysokie, niedosiężne, niebiańskie (-> górny świat, -» Bullimach). Kryształowa bywa góra kosmiczna (-» Olmolungring), a diament stanowi częsty motyw opisu centralnego miejsca wszystkich światów - miasta i tronu bóstwa (np. „diamentowy pył" pokrywający niebiańskie miasto: -» Siwapura). Centralne bóstwo zasiada na tronie lub rydwanie, których opis często przywodzi na myśl kosmiczną górę (-» Bullimach, -» czakrawala, -> Merkaba). Tu, podobnie jak w przypadku góry kosmicznej, spod tronu Najwyższej Istoty wypływa Woda Życia (-» Jerozolima niebiańska), często opisywana jako rzeka ciekłego diamentu lub ciekłego kryształu. Czasami Woda Życia znajduje się w naczyniu spoczywającym u stóp tronu lub w pobliżu Drzewa Życia, rodzącego cudowne owoce. Napicie się choćby niewielkiej ilości tej cudownej wody daje na zawsze nieśmiertelność, mądrość i przekształca doczesne ciało w „ciało chwalebne" (np. „ciało diamentowe": -> Śripura). Podobną rolę w opisie szczęśliwych krain pełnią metale szlachetne (złoto i srebro), czasami przedstawiane w postaci ciekłej („rzeka płynnego złota": -» Patala), oraz rtęć. Często stanowią one główny składnik magicznych
@@@_____________________Wstęp________________________
napojów (lub napoju nieśmiertelności), dzięki którym możliwa jest podróż w zaświaty. Bywa, że zdobycie takiego napoju jest celem podróży. Podobną funkcję spełniają cudowne owoce, np. darzące nieśmiertelnością owoce brzoskwini (-» Kunlun, -» Sondosan).
W krainach waloryzowanych negatywnie te same symbole pełnią odmienną funkcję. Napicie się z wód Źródła Zapomnienia (Lete: -» Hades) powoduje radykalne zerwanie kontaktu ze światem żywych (utrata poprzedniej tożsamości) i otwiera drogę do krainy zmarłych (czasami taką samą funkcję pełni zjedzenie owocu związanego z tą krainą). Na wody rzek podziemnej krainy śmierci składa się przysięgę (Styks: -» Hades, Leipt: -» Hel), której złamanie pociąga za sobą straszliwe konsekwencje. Przekroczenie licznych zbiorników wód tej krainy jest trudne i niebezpieczne. Rzeki krwi i ropy, cuchnące i trujące (np. Waitarani: -» Jamy królestwo), często też przedstawiane jako wrzące rzeki roztopionego żelaza lub rzeki ognia (np. Pyriflegeton; -> Hades), niosą w sobie zagrożenie całkowitym unicestwieniem. Podobną funkcję pełnią złowieszcze góry, które - znajdując się w ciągłym ruchu - grożą, na podobieństwo żaren, zmiażdżeniem i starciem w pył. Brak światła (mrok) lub szara poświata potęgują strach i niepewność. Opisy odnoszące się do krain najbardziej negatywnych, do piekieł, stają się jeszcze bardziej dramatyczne. Kruchość bytu, zagrożenie nicością, a w najlepszym przypadku wielokrotną śmiercią i mękami sugestywnie oddawane są w przeróżnych obrazach pożerania, cięcia na kawałki, palenia, gotowania, miażdżenia bądź rozszarpywania. Często też powraca motyw rozpuszczania świadomości indywidualnej, rozpadu na wielość niższych bytów (->piekło w różnych tradycjach). Taka degradacja statusu duszy jest figurą radykalnie odmienną od figury ubóstwionego ciała i świadomości istot przebywających w dziedzinach szczęśliwych.
Wyobrażenia życia pozagrobowego są różnorodne. Świat zmarłych może być miejscem/stanem ostatecznego przebywania bądź oczekiwania na dalsze losy. Bywa przedstawiany jako bezbarwna kraina cieni (-» Hades, -» Szeol), neutralnie waloryzowana kraina przodków, ale też i jako pełne grozy miejsce sądu, a czasami licznych prób i testów. Opisy, w których kładzie się nacisk na tymczasowość stanu duszy bezpośrednio po momencie śmierci, sugerują, że mamy do czynienia ze -» światami/stanami przejścia, które są pewnym etapem na drodze do innych światów. Pojawiający się motyw oczyszczenia przez cierpienie wiąże się z ideą odpłaty za popełnione uczynki. Spotkanie z władcą krainy śmierci zwykle przedstawiane jest za pomocą obrazu sądu nad duszą (-» Amentet, -» Ile Orun, -> Ju Neś(e)r(u), -> Pitriloka). Po zapadnięciu wyroku zmarli odchodzą do przeznaczonych im dziedzin, gdzie doświadczają owoców swoich uczynków@@@
dokonanych za życia; wkraczają w rajskie bądź piekielne krainy. W wyobrażeniach np. chrześcijan czy muzułmanów dusza zmarłego udaje się bezpośrednio do piekła, czyśćca lub raju. W tego typu spekulacji pojawia się motyw Sądu Ostatecznego, który odbędzie się dopiero z końcem świata. Towarzyszy mu koncepcja wskrzeszenia zmarłych. Oczekiwanie na przyjście bądź powrót Zbawiciela, który odnowi świat (budda Maitreja, Kalkin), a w niektórych tradycjach - wskrzesi umarłych (ostatni z irańskich Saoszjantów, Chrystus) i ostatecznie osądzi ludzi jako zbawionych lub potępionych, jest dość powszechne w wielu kręgach kulturowych.
Zaświaty można odwiedzać za życia, czasowo opuszczając obszar znanego, swojskiego świata. Dla udających się w zaświaty stworzono swoistego rodzaju przewodniki, takie jak egipska Księga umarłych czy tybetańska Bar-do fos-grol (-> kraina zmarłych, światy/stany przejścia, -> wąskie przejście), powstały też pomniejsze literackie opracowania raportów z odwiedzin zaświatów w różnych tradycjach religijnych (np. -> Jamy królestwo, -> raj). Najbardziej krytyczny jest sam moment przechodzenia ze znanego do „tamtego" świata. Symbol wąskiego przejścia wyraża trudność przeprawy, ale przede wszystkim zagrożenie (ruchome góry, tnące ostrza, wąskie mosty, tunele zamieszkane przez mityczne stwory, żelazne wrota, bramy i ich bezwzględni strażnicy).
W tradycjach, w których idea cykliczności odgrywa dużą rolę, życie i śmierć są traktowane jako wzajemnie uzupełniające się elementy tej samej rzeczywistości. Istoty żyjące po zakończeniu cyklu życiowego przechodzą do innych światów, przybierając charakterystyczne dla tych światów formy życia (por. indyjska sansara, kabalistyczna koncepcja gilgul itp.) Czasami zmarli udają się do miejsca będącego swoistym zasobnikiem dusz (-> Huanquan), z którego ponownie mogą powrócić do świata żywych. Często ta koncepcja wiąże się z ideą regeneracji (-> Po). Przykładem dobowego cyklu aktywności i spoczynku jest nocna wędrówka dusz. Dusza śniącego czasowo udaje się do swego Źródła, aby tam nabrać sił i wrócić odświeżona wraz z przebudzeniem (np. w indyjskiej koncepcji stanów świadomości rozróżnia się pomiędzy snem głębokim, regeneracyjnym i reintegracyjnym, a snem z marzeniami sennymi; nocna wędrówka dusz jest częstym motywem w wielu tradycjach religijnych, np. u Indian Ameryki Płn.: -»Dom Mitów, u ludów Polinezji: -»Rangi, u australijskich aborygenów, w religiach indyjskich czy w chasydyzmie). Powszechne tabu przekraczania śpiącego człowieka bądź gwałtownego budzenia go jest wyrazem obawy przed zerwaniem cienkiej nici łączącej wędrującą duszę ze śpiącym ciałem.
Idea jednokrotnego życia, Sądu Ostatecznego i przeznaczenia ku wiecznemu zbawieniu bądź zatraceniu jest jedną z propozycji eschatolo-@@@_________________________Wstęp_________________________
gicznych. Odmienną w założeniach, wspomnianą powyżej ideę cyklicznych powrotów często uzupełnia koncepcja wyzwolenia spod przymusu krążenia w kosmosie. Taki „skok w nieskończoność" (w niektórych tradycjach możliwy już za życia, np. koncepcja dżiwanmukty w myśli indyjskiej) jest tak radykalny, że w ostateczności brakuje języka do jego opisu. Pełne błogości wizje raju ustępują miejsca milczeniu, a filozoficzne dyskursy na temat osobowego bądź nieosobowego statusu wyzwolonej świadomości tracą sens. Intuicja niemożliwości ogarnięcia Najwyższego ludzkim rozumem często odzwierciedla się w podziale górnego świata na sferę niższych i wyższych rajów bądź sferę raju niebiańskiego i nieba (jako wyłącznej domeny Bóstwa/bóstw), poza którymi rozciąga się już sfera transcendencji.
Zaświaty nie istnieją całkowicie „poza" światem codzienności. Niewielkie zmiany w świadomości mogą spowodować otworzenie się dotychczas ukrytych wymiarów doświadczenia i wejście w dziedziny zaświatów lub kontakt z ich emisariuszami: duchami, duszami zmarłych lub pozornie „normalnymi" istotami, takimi jak ludzie czy zwierzęta, pod których postaciami mogą kryć się inne byty. W przypadku owładnięcia przez duchy, lub w przypadku proroctwa, świadomość istoty żyjącej w świecie doczesnym wykorzystywana jest jako swoisty kanał kontaktu. Wizjonerzy i prorocy, osoby nawiedzone przez ducha często przekazują opisy zaświatów i tajemniczych krain „po tamtej stronie". Siła mitu zaświatów jest potężna. Motywy obecne w starych tradycjach wciąż podlegają nowemu sformułowaniu (np. tradycja ezoteryczna), a uzupełnieniem owego mitu są baśnie, opisy szczęśliwych utopii i rajów na ziemi (-> ziemskie krainy i obszary mityczne), literackie fikcje. W symbolach pełnych grozy bądź błogości sacrum ujawnia swoją istotę, a częścią tej istoty jest święty obszar i jego struktura, która odzwierciedla się, między innymi, w obrazie różnorako pojmowanych zaświatów.
* * *
Znamienną cechą cywilizacji powstałych na obszarze tzw. Wschodu Starożytnego (w ustalonej polskiej terminologii naukowej obejmuje się tą nazwą starożytną Mezopotamię, Iran, Syrię i Palestynę, a także Egipt i Anatolię) jest ciągłość kulturowa, która zaznacza się również w charakterystycznych wyobrażeniach dotyczących zaświatów i krain mitycznych.
Sumeryjska cywilizacja stworzyła wyobrażenie -» Dilmun, którego echem jest biblijne opowiadanie o raju w -» Edenie. Sumeryjski świat podziemny -> Kur zwany też Ki-Gal („Wielka Ziemia"), a w mitologii babi-
10@@@______________________Wstęp________________________
lońskiej „ziemią bez powrotu" -> Arallu, znalazł odzwierciedlenie w wyobrażeniach Hebrajczyków o -» Szeolu i Greków o -> Hadesie. Rzekę tego sumeryjskiego podziemnego świata Babilończycy nazywali Hubur, a przewoźnikowi, który przez nią przeprawiał zmarłych, nadali wymowne imię Humuttabal - „Szybko Zabierz". Obraz ten musiał przemawiać do wyobraźni Greków, których poetycki opis Hadesu z rzeką Styks i Charonem przewożącym dusze przez Jezioro Archeońskie inspirowały być może pieczary z podziemnymi rzekami i jeziorami Anatolii.
Makabryczne porównanie ciała w Arallu do starej szmaty toczonej przez robaki powtarza się też w mitologii kangnejskiego miasta-państwa, Ugarit, gdzie bóg Mot („Śmierć") zjada garściami „istoty ludzkie zżarte gliną", a jego podziemne miasto -> Hamri („Gardziel") jest „domem butwienia", w którym „umarli poznają nicość". W opisie biblijnego Szeolu też pojawia się obraz rozkładu i prochu, ale najczęściej miejsce to porównywane bywa do lochu więziennego. Wyjaśnić tu jeszcze należy, że Izraelitom nie była znana grecka dychotomia ciała i duszy. Do Szeolu szli „zmarli" albo „cienie". Człowiek był rozumiany jako istota żyjąca, „dusza (ne-fes) żyjąca", którą Bóg uformował z „prochu ziemi" i ożywił swoim „tchnie...
blackcardamon