Poniatowska I., Muzyka fortepianowa i pianistyka w wieku XIX, Warszawa 1991, s. 380.pdf
(
2691 KB
)
Pobierz
273535184 UNPDF
Irena Poniatowska
MUZYKA FORTEPIANOWA
I PIANI STYKA
W WIEKU XIX
ASPEKTY ARTYSTYCZNE
I SPOŁECZNE
WARSZAWA 1991
Redaktor techniczny:
Jadwiga Kobuszewska
©Copyright by Irena Poniatowska 1991
Publikacja dofinansowana przez Uniwersytet Warszawski
i Ministerstwo Kultury i Sztuki
Skład komputerowy:
Paweł Luboński
Oficyna Wydawnicza „Rewasz", Warszawa, ul. Czumy 12/18
Matce poświęcam
Wstęp
Estetyka muzyki wieku XX wyrastała początkowo w atmosferze
negacji prądów estetycznych romantyzmu i neoromantyzmu, choć z
perspektywy czasu wykazuje z nimi wiele związków. Ostatnio również
w działalności kompozytorskiej przejawiła się silniejsza tendencja do
powiązań z tradycją neoromantyzmu, z pewnymi cechami późnoroman-
tycznej stylistyki. Ale nastawienie krytyczne do estetyki XIX w., która
do końca stulecia nie mogła się wyzwolić z okowów romantyzmu i ogra
niczeń kultury mieszczańskiej, przyczyniło się w pewnej mierze do ostrej
selekcji zjawisk muzycznych XIX w. Przede wszystkim formy użytkowe,
obiegowe, popularne, okazjonalne przeminęły razem z epoką, z sytu
acją historyczną, która je inspirowała, potwierdzając jakby odwieczną
zasadę kreacji dzieła, iż „same bodźce zewnętrzne nie zrodzą prawdzi
wej sztuki, powstaje ona w klimacie prawdy wewnętrznej, samodzielnie
odkrytej i nierozerwalnie wrośniętej w świadomość artysty".
3
rozumiana jako pewien kanon do
skonałości dzieła artystycznego. Drugim kryterium jest ocena dzieł da
nej epoki przez pryzmat potrzeb aktualnego, współczesnego stylu czy
kierunku w sztuce, w myśl zasady, że każda kultura może wybierać z
1
J. Starzyński, s. 108.
2
R. Benedict, s. 344.
3
J. Starzyński, s. 108.
1
Ale też
„żadna jednostka nie może osiągnąć nawet progu swych potencjalnych
możliwości bez kultury, w której partycypuje".
2
Z obu tych prawd wynika dylemat postawy historyka sztuki i histo
ryka kultury. Mają oni do wyboru kilka punktów widzenia. Pierwszym
z nich jest przyjęcie jako kryterium selekcji dzieł minionych epok abso-
lutyzacji określonych wartości sztuki, a więc założenie, że „jedno (...),
co obowiązuje zawsze, niezmiennie, to nienaruszalność wewnętrznej
struktury dzieła, zasada jedności",
Plik z chomika:
drsun
Inne pliki z tego folderu:
Westerby, Herbert, How to study the pianoforte works of the great composers Handel, J. S. Bach, D. Scarlatti, C. P. E. Bach, Haydn, Mozart, Clementi, Beethoven;.pdf
(7085 KB)
Poniatowska I., Muzyka fortepianowa i pianistyka w wieku XIX, Warszawa 1991, s. 380.pdf
(2691 KB)
Chopin, Szkice do metody gry fortepianowej, Warszawa 1995.pdf
(9431 KB)
Fadiejew i Ałłon - Naprawa i strojenie fortepianów i pianin.pdf
(43197 KB)
Inne foldery tego chomika:
Akustyka
Analiza muzyczna
Antropologia muzyki
CHÓR (nuty i midi) WTW
Etnomuzykologia
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin