Kwestionariusz_kl II.pdf

(297 KB) Pobierz
Layout 1
Marta ogdanowicz
westionariusz rozpoznawania specycznych trudnoci w czytaniu i pisaniu klasa
Opracowanie statystyczne arol arasiewicz
Ucze: .............................................................................................................................................................................................................................................................. Wiek:
Szkoa podstawowa: .............................................................................................................................................................................................................................. Klasa:
Miejscowo: miasto due miasto mae wie Okres badania: wrzesie padziernik
Lp.
Stwierdzeniedotyczceumiejtnocidziecka
pocztekklasy
Ocena:
od5
(bardzodobra)
do1
(niedostateczna)
skazwkipomocneprzydokonywaniuoceny
Ocena
(liczba
ocen
bardzo
dobrych
5)
Ocenianefunkcje
iumiejtnoci
1. Jest spraw ne wczyn no ciach sa mo ob su go wych. 5 4 3 2 1 Na le y za py ta ro dzi cw iza ob ser wo wa pod czas
co dzien nych za j: po su gi wa nia si przy bo ra mi
szkol ny mi, ubie ra nia, je dze nia (np. czy dziec ko pr -
bu je uy wa no a).
Motorykamaasprawno
ruchowark(14)
2. Spraw nie wi e ko kard k.
5 4 3 2 1 Na le y za ob ser wo wa pod czas ubie ra nia si oraz
za ba wy.
3. Spraw nie bu du je mo de le obiek tw zdrob nych kloc -
kw, naprzy kad le go.
5 4 3 2 1 Na le y za ob ser wo wa oraz za py ta ro dzi cw.
5 4 3 2 1 Na le y za ob ser wo wa pod czas pi sa nia iry so wa nia
(m. in. zwr ci uwa g naspo sb trzy ma nia ow ka,
pi ra, du go pi su).
5. Jest spraw ne ru cho wo: ska cze, szyb ko bie ga. 5 4 3 2 1 Na le y za ob ser wo wa pod czas za baw iza j ru -
cho wych (np. ska ka nia naska kan ce).
Motorykaduasprawno
ruchowacaegociaairw-
nowaga(57)
6. Spraw nie cho dzi poli nii pro stej, stoi chwi l najed nej
no dze zza mkni ty mi ocza mi.
5 4 3 2 1 Na le y za pro po no wa dziec ku cho dze nie poli nii
na ry so wa nej napod o dze oraz na la do wa nie pi -
ce go bo cia na.
7. Je dzi naprzy kad naro we rze, hu laj no dze, rol kach,
nar tach.
5 4 3 2 1 Na le y za ob ser wo wa pod czas za j ru cho wych
oraz za py ta ro dzi cw, czy dziec ko po tra utrzy ma
rw no wa g wru chu.
8. Uka da we dug wzo ru mo zai ki ipuz zle zdrob nych
ele men tw.
5 4 3 2 1 Na le y za ob ser wo wa pod czas za baw oraz za py ta
ro dzi cw.
unkcjewzrokowo-
-przestrzenne(812)
9. Do strze ga drob ne ele men ty, naprzy kad bra ki naob -
raz kach lub ele ment ina czej po o o ny ni po zo sta e.
5 4 3 2 1 Na le y za ob ser wo wa pod czas za da, wkt rych
dziec ko ma wska za okre lo ne szcze g y naob raz -
kach lub ele ment ina czej po o o ny (np. wszlacz ku
ztrj k tw ucze ma zna le je den uo o ny ina -
czej).
10. Wtrak cie ry so wa nia ipi sa nia umie za go spo da ro wa
prze strze kart ki.
5 4 3 2 1 Na le y oce ni pod czas ry so wa nia nakart ce ipi sa -
nia wze szy cie.
11. Bez bd nie roz po zna je iza pi su je li te ry opo dob nym
kszta cie (t l ) oraz zna ki dia kry tycz ne.
5 4 3 2 1 Na le y oce ni nalek cji oraz pod czas spraw dza nia
ze szy tu, czy dziec ko my li li te ry po dob ne oraz
opusz cza drob ne ele men ty gra cz ne li ter, naprzy -
kad zna ki dia kry tycz ne wli te rach , .
12. Bez bd nie roz po zna je iza pi su je li te ry oraz cy fry po -
dob ne, lecz ina czej po o o ne wprze strze ni (6 9,
p b d g).
5 4 3 2 1 Na le y oce ni nalek cji oraz pod czas spraw dza nia
ze szy tw.
13. Spraw nie ry su je. Po tra na ry so wa la ta wiec we dug
wzo ru. Ry sun ki s bo ga te wszcze g y.
5 4 3 2 1 Na le y za ob ser wo wa pod czas ry so wa nia przez
dziec ko oraz napod sta wie ana li zy je go ry sun kw.
Na uczy ciel ry su je wzr la taw ca (romb opar ty nak -
cie) iza ch ca dziec ko doprze ry so wa nia.
Koordynacjawzrokowo-
-ruchowa(1316)
14. Spraw nie po su gu je si no ycz ka mi. 5 4 3 2 1 Na le y za ob ser wo wa pod czas wy ci na nia oraz uzy -
ska in for ma cje odro dzi cw.
15. Pi sze ka li gra cz nie, mie ci si wli nia tu rze. 5 4 3 2 1 Na le y oce ni napod sta wie ana li zy po zio mu gra -
cz ne go pi sma wze szy cie.
16. Cel nie rzu ca ichwy ta pi k. 5 4 3 2 1 Na le y za ob ser wo wa pod czas za j iza baw ru -
cho wych.
17. Po praw nie wy ma wia wszyst kie go ski, zo o ne so wa. 5 4 3 2 1 Na le y za ob ser wo wa pod czas co dzien nych kon -
tak tw. Trze ba za pi sa, kt re go ski dziec ko wy ma -
wia nie po praw nie oraz czy cz sto prze kr ca so wa
(prze sta wia go ski, sy la by).
unkcjesuchowo-jzykowe
(1726)
18. Pa mi ta wier szy ki, pio sen ki.
5 4 3 2 1 Na le y za ob ser wo wa naza j ciach szkol nych oraz
po za szko .
4. Spraw nie po su gu je si ow kiem, pi rem, du go pi -
sem.
707337038.007.png 707337038.008.png 707337038.009.png 707337038.010.png 707337038.001.png
Lp.
Stwierdzeniedotyczceumiejtnocidziecka
pocztekklasy
Ocena:
od5
(bardzodobra)
do1
(niedostateczna)
skazwkipomocneprzydokonywaniuoceny
Ocena
(liczba
ocen
bardzo
dobrych
5)
Ocenianefunkcje
iumiejtnoci
5 4 3 2 1 Na le y za ob ser wo wa pod czas za baw j zy ko -
wych. Na uczy ciel pro si dziec ko, aby wska za o pa ry
sw, kt re r ni si jed n go sk ipo da o t r ni -
c (np. go ski d t wpa rze sw dom tom).
20. Po praw nie do ko nu je ana li zy go sko wej sw. 5 4 3 2 1 Na le y za ob ser wo wa pod czas lek cji, za baw j zy -
ko wych, atak e od ra bia nia pra cy do mo wej, czy
dziec ko po tra wy dzie li wszyst kie go ski wso wie,
we wa ci wej ko lej no ci.
21. Po praw nie do ko nu je syn te zy go sko wej sw. 5 4 3 2 1 Na le y za ob ser wo wa pod czas lek cji, od ra bia nia
pra cy do mo wej, atak e za baw j zy ko wych, czy
dziec ko po tra po czy go ski wso wo.
22. Po tra prze kszta ca so wa: ro zu mie za ba w Mo wa
ka czek do da je sy la b kprzedka d sy la b lub j
usu wa.
5 4 3 2 1 Na le y oce ni pod czas za ba wy, czy dziec ko po tra
za ko do wa naprzy kad imio na, do da jc sy la b k
(np. osi koksi) oraz je de ko do wa, usu wa -
jc j sprzed sy lab (np. Frknek Frnek).
23. Po tra prze kszta ca so wa: usu wa znich go ski, do da -
je lub za st pu je in ny mi tak, aby po wsta o no we so -
wo.
5 4 3 2 1 Na le y oce ni, czy dziec ko po tra do ko ny wa ope -
ra cji naso wach: two rzy so wa pousu ni ciu znie -
go jed nej go ski (np. oiedbra ma,leniem
piersejgoski), jej do da niu (np. otrsooro gi,
lenpoctkudodjgoskd) al bo za st pie niu in n
(np. oiedTo mek,lemistgoskitpoiedgo-
skd).
24. Po tra wrd trzech sw wska za to, kt re jest nie po -
dob ne nie ry mu je si.
5 4 3 2 1 Pod czas za ba wy zdziec kiem na le y po da trzy wy -
ra zy, zkt rych je den si nie ry mu je (np. dm r-
m dom).
25. Po tra szyb ko wy mie nia na zwy, naprzy kad zwie -
rzt, owo cw.
5 4 3 2 1 Na le y oce ni, czy dziec ko szyb ko przy po mi na so -
bie na zwy inie po wta rza tych sa mych sw.
26. Po tra szyb ko na zy wa wska zy wa ne ele men ty naob -
raz ku.
5 4 3 2 1 Na le y oce ni, czy dziec ko szyb ko wy mie nia na zwy
ele men tw naob raz ku.
27. Ma usta lo n do mi na cj r ki.
5 4 3 2 1 Na le y za ob ser wo wa iza pi sa, czy dziec ko pre fe -
ru je jed n r k: jest pra wo rcz ne lub le wo rcz ne.
Lateralizacjaczynnoci
ruchowych(27)
28. Po praw nie wska zu je swo j pra w ile w stro n. 5 4 3 2 1 Na le y za ob ser wo wa, czy dziec ko po praw nie wska -
zu je przed mio ty poswo jej pra wej ile wej stro nie.
Orientacjawprzestrzeni
wkierunkachlewo/prawo(28)
29. Po tra do brze kon cen tro wa uwa g nalek cji. 5 4 3 2 1 Pod czas za j szkol nych na le y za ob ser wo wa, czy
dziec ko po tra si kon cen tro wa mi mo za k ca j -
cych bod cw, naprzy kad szme ru wkla sie, ha a su
nako ry ta rzu.
Uwaga(29)
30. Ro zu mie sens ko do wa nia ide ko do wa nia in for ma cji. 5 4 3 2 1 Na le y spraw dzi, czy dziec ko roz po zna je zna ki in -
for ma cyj ne, pik to gra my ische ma ty ry sun ko we
naprzy kad WC, przej cie dla pie szych.
najomoliter,cyfr,znakw
matematycznych(3032)
31. Zna wszyst kie li te ry al fa be tu, cy fry, zna ki ma te ma tycz -
ne.
5 4 3 2 1 Pod czas za j szkol nych na le y usta li, czy dziec ko
zna wszyst kie li te ry (wiel kie ima e, dru ko wa ne ipi -
sa ne), cy fry oraz zna ki ma te ma tycz ne.
32. Po tra szyb ko na zy wa sze re gi li ter icyfr.
5 4 3 2 1 Pod czas za j szkol nych na le y spraw dzi, czy
dziec ko po tra szyb ko na zy wa sze re gi zo o ne zli -
ter icyfr.
33. Po praw nie pi sze li te ry izna ne wy ra zy.
5 4 3 2 1 Pod czas za j szkol nych na le y usta li, czy dziec ko
po tra sa mo dziel nie ipo praw nie za pi sa li te ry
izna ne wy ra zy.
Pisanie(3335)
34. Po praw nie prze pi su je zda nia.
5 4 3 2 1 Pod czas za j szkol nych na le y usta li, czy dziec ko
po praw nie prze pi su je wy ra zy izda nia zpod rcz ni ka.
35. Po praw nie pi sze zda nia zpa mi ci. Uy wa po praw -
nych form gra ma tycz nych.
5 4 3 2 1 Pod czas za j szkol nych na le y usta li, czy dziec ko
pi sze zpa mi ci zda nia po praw ne podwzgl dem
or to gra cz nym igra ma tycz nym.
36. Czy ta ca y mi wy ra za mi izda nia mi.
5 4 3 2 1 Pod czas za j szkol nych na le y spraw dzi, czy
dziec ko czy ta ca y mi wy ra za mi izda nia mi tek sty
zpod rcz ni ka.
Czytanie(3637)
37. Ro zu mie prze czy ta ny przez sie bie tekst.
5 4 3 2 1 Pod czas za j szkol nych na le y usta li, czy dziec ko
ro zu mie tekst, kt ry sa mo prze czy ta o wpod rcz ni -
ku, za py ta ro dzi cw, czy cht nie czy ta krt kie tek -
sty wksi ecz kach dla dzie ci.
Wy nik ogl ny licz ba ocen bar dzo do brych (5)
UWAGA! Je e li wstwier dze niu wy mie nia si dwie umie jt no ci, wy star czy opa no wa nie jed nej, aby wy sta wi oce n po zy tyw n 3 pkt. Je li dziec ko opa no wa o j bar dzo do brze
naprzy kad bar dzo spraw nie je dzi naro we rze, mo na mu przy zna na wet 5 pkt.
19. Roz r nia pa ry sw, kt re r ni si jed n go sk (np.
dom tom) iokre la t r ni c.
707337038.002.png 707337038.003.png
Ob li cza nie wy ni kw iich in ter pre ta cja
1. a o e nia kwe stio na riu sza
Kwe stio na riusz jest prze zna czo ny dooce ny trud no ci wczy ta niu ipi sa niu, ujaw nie nia ry zy ka spe cy cz nych trud no ci
wucze niu si: dysleksji, dysortograiidysgrai. Te trud no ci po win ny by do strze o ne ju wkla sie I, ana wet wcze -
niej. Symp to my, kt re je za po wia da j, da j bo wiem oso bie zna wwie ku po nie mow l cym iprzed szkol nym. S uwa -
run ko wa ne op nie niem roz wo ju okre lo nych funk cji po znaw czych (szcze gl nie j zy ko wych) i/lub ru cho wych, atak e
ich in te gra cji. Okre le nie spe cy cz ne ozna cza, e te trud no ci nie s skut kiem op nie nia roz wo ju in te lek tu al ne go
ani scho rze neu ro lo gicz nych. Nie zo sta y spo wo do wa ne wy cz nie wa d zmy su, za nie dba niem ro do wi sko wym lub
dy dak tycz nym. Te nie ko rzyst ne czyn ni ki mo g na si la spe cy cz ne trud no ci, lecz nie s ich przy czy n.
Za o e niem przyopra co wa niu kwe stio na riu sza by o stwo rze nie bar dzo pro ste go na rz dzia su ce go na uczy cie lo wi
do prze sie wo wej oce ny umie jt no ci dziec ka w za kre sie czy ta nia i pi sa nia oraz spraw no ci uczest ni cz cych w nich
funk cji. Przy j to, e na uczy ciel ispe cja li sta szkol ny po win ni po zna wa dziec ko wka dej sy tu acji kon tak tu znim nie
tyl ko nalek cji lub pod czas za pla no wa ne go ba da nia dia gno stycz ne go. Ob ser wa cja za cho wa nia, roz mo wy zdziec kiem,
ana li za je go prac, spraw no ci wwy ko ny wa niu za da nama te ria le prze zna czo nym dona uki szkol nej wkla sie IIoraz in -
for ma cje prze ka za ne przez ro dzi cw po win ny umo li wi po zna nie moc nych stron roz wo ju iutrud nie roz wo jo wych
ucznia, przede wszyst kim wza kre sie funk cji po znaw czych (wzro ko wo -prze strzen nych, su cho wo -j zy ko wych) iru cho -
wych oraz ich wsp dzia a nia (in te gra cji per cep cyj no -mo to rycz nej). Tak do ko na na oce na stwa rza pod sta wy doprze -
wi dy wa nia, czy dziec ko opa nu je umie jt no czy ta nia i pi sa nia w tem pie i stop niu okre lo nym w pod sta wie
pro gra mo wej edu ka cji wcze snosz kol nej dla klas I III. Naj le piej do ko na oce ny ju napo czt ku kla sy I, ana stp nie kon -
ty nu owa ob ser wa cj ioce n zapo mo c kwe stio na riu szy dla klas IIiIII.
Proponowanenarzdzieniemaformytestu.Nie za wie ra szcze g o wych in struk cji dla na uczy cie la ani kon kret nych
po mo cy uy wa nych do ba da nia. Do kwe stio na riu sza do czo no je dy nie przy ka dy za da, kt re po zwa la j na ob ser -
wa cj okre lo ne go za cho wa nia dziec ka.
Kwestionariuszjestnarzdziemprzesiewowym.Nie wy ma ga in dy wi du al ne go ba da nia, nakt re za zwy czaj po trze -
ba oko o 2 go dzin, lecz po zwa la nado ko na nie szyb kiej oce ny uczniw ca ej kla sy. Je e li na uczy ciel wni kli wie ob ser -
wu je swo ich uczniw, ana li zu je ich pra c, pro po nu je okre lo ne za da nia, aby po zna ich mo li wo ci, to przy oka zji
kon tak tu z dzie mi i ro dzi ca mi szyb ko zgro ma dzi in for ma cje po trzeb ne do wy pe nie nia kwe stio na riu sza. Dia gno za
szkol na ma ww czas cha rak ter pro ce su po zna wa nia ucznia, anado ko na nie osta tecz nej oce ny wy star czy kil ka mi nut.
Opis me to dy
Kwe stio na riusz za wie ra 37 stwier dze przy po rzd ko wa nych do11 skal:
I. Mo to ry ka ma a spraw no ru cho wa rk (14)
II. Mo to ry ka du a spraw no ru cho wa ca e go cia a irw no wa ga (57)
III. Funk cje wzro ko wo -prze strzen ne (812)
IV. Ko or dy na cja wzro ko wo -ru cho wa (1316)
V. Funk cje su cho wo -j zy ko we (1726)
VI. La te ra li za cja czyn no ci ru cho wych (27)
VII. Orien ta cja wprze strze ni wkie run kach le wo/pra wo (28)
VIII. Uwa ga (29)
IX. Zna jo mo li ter, cyfr, zna kw ma te ma tycz nych (3032)
X. Pi sa nie (3335)
XI. Czy ta nie (3637)
Ka d ska l mo na oce ni iana li zo wa od dziel nie. Ob li cza si te wy nik ogl ny dla ca ej ska li.
2. Okres sto so wa nia
Oce n zapo mo c kwe stio na riu sza na le y prze pro wa dzi pookre sie ada pta cji ucznia wszko le, czy li popierw szym lub
dru gim mie si cu na uki wkla sie II. Jest to rw nie wy star cza j cy czas napo zna nie dziec ka, je li zmie ni o ono szko lub
na uczy cie la. Wwy pad ku utrzy my wa nia si uokre lo nych uczniw za gro e nia spe cy cz ny mi trud no cia mi wczy ta niu
ipi sa niu, na uczy ciel mo e je po twier dzi poro ku zapo mo c ba da nia kon tro l ne go.
707337038.004.png
3. Ob li cza nie iin ter pre ta cja wy ni kw
Napod sta wie wie dzy zgro ma dzo nej wkon tak cie zuczniem ije go ro dzi ca mi na uczy ciel wy pe nia kwe stio na riusz za -
kre la przyka dym stwier dze niu war to od1 do5. Oce na 5 ozna cza, e dziec ko ca ko wi cie spe nia wy ma ga nia, okt -
rych mo wa w da nym stwier dze niu (oce na bar dzo do bra), 4 dziec ko pra wie za wsze lub w du ym za kre sie spe nia
po da ne wy ma ga nia, 3 ucze za zwy czaj wy pe nia wy mo gi okre lo ne wstwier dze niu, 2 ucze rzad ko spe nia ocze -
ki wa ne wy ma ga nia, 1 dziec ko nie spe nia wy ma ga. Je e li wstwier dze niu wy mie nia si dwie umie jt no ci, wy star -
czy opa no wa nie jed nej, aby wy sta wi oce n po zy tyw n 3 pkt. Je e li dziec ko opa no wa o j bar dzo do brze naprzy kad
bar dzo spraw nie je dzi naro we rze, mo na mu przy zna na wet 5 pkt.
Kwe stio na riusz po sia da wstp ne nor my dla kla sy II(po cz tek ro ku szkol ne go). Zo sta y one za miesz czo ne wta be lach
7 i8.
3.1. Oce ny czst ko we kwe stio na riu sza wpo szcze gl nych ska lach
Oce ny umie jt no ci szkol nych ucznia, atak e roz wo ju je go funk cji po znaw czych iru cho wych uczest ni cz cych wczy -
ta niu ipi sa niu oraz ich in te gra cji do ko nu je si napod sta wie za zna czo nych przez na uczy cie la war to ci od1 do5, od -
no sz cych si do ka de go stwier dze nia. W za sa dzie wszyst kie dzie ci po win ny uzy ska oce ny bar dzo do bre (5),
wiad cz ce opo da nym po zio mie roz wo ju funk cji po znaw czych iru cho wych oraz ich umie jt no ci szkol nych. Dla -
te go, aby oce ni roz wj ifunk cjo no wa nie ucznia wpo szcze gl nych ska lach cz ciach kwe stio na riu sza na le y zli-
czyjedyniewszystkiezakrelonewartoci5. Wy nik (su m ocen bar dzo do brych) wkadejskalina le yprzyrwna
doodpowiedniejpozycjiwtabeliznor ma mi oraz zin ter pre to wa zgod nie ze wska za niem: wynikniski przecit-
ny wysoki.
3.2. Oce na ogl na kwe stio na riu sza
ynikoglnykwe stio na riu sza na le y ob li czy, su mu jc wy ni ki wpo szcze gl nych ska lach oraz su ro we wy ni ki (owar -
to ci od 1 do 5) dla po je dyn czych po zy cji, kt re nie zo sta y uwzgld nio ne w ta be li z nor ma mi (uwa ga, la te ra li za cja,
orien ta cja woto cze niu, czy li po zy cje od27 do29).
Ob li cze nie wy ni kw czst ko wych wza kre sie osob nych funk cji iumie jt no ci szkol nych po zwa la stwier dzi, kt re znich
sta no wi sa be, a kt re moc ne stro ny ucznia. Wy nik ogl ny i wy ni ki po szcze gl nych skal po zwa la j na do strze e nie
dzie ci po trze bu j cych in dy wi du al nej opie ki, kt re po win ny by ob j te dal sz ob ser wa cj ipo mo c. Su doopra co -
wa nia przez ze sp na uczy cie li ucz cych dziec ko pla nu udzie la nia tej po mo cy oraz mo ni to ro wa nia je go re ali za cji ioce -
ny sku tecz no ci.
4. a kwa li ko wa nie dood po wied niej for my po mo cy
Wwy pad ku stwier dze nia ni skie go ogl ne go wy ni ku, gdy jed no cze nie ujaw nia si sa by po ziom roz wo ju funk cji su -
cho wo -j zy ko wych oraz wy st pu j na si lo ne trud no ci wczy ta niu ipi sa niu ko niecz ne jest udzie le nie dziec ku po mo cy
wfor mie za j wspo ma ga j cych roz wj. Przy czy ny tych trud no ci mo g by r ne. Jed n znich jest ry zy ko dys lek sji.
Wta kich sy tu acjach wska za ne s za j cia ko rek cyj no -kom pen sa cyj ne. Ma j one nace lu pod nie sie nie po zio mu spraw -
no ci funk cji po znaw czych iru cho wych oraz kszta ce nie umie jt no ci czy ta nia ipi sa nia. Je e li wci gu rocz ne go cy klu
tych za j ob ser wu je si bar dzo wol ny po stp wwy rw ny wa niu stwier dzo nych bra kw roz wo jo wych ido sko na le niu
umie jt no ci czy ta nia ipi sa nia, wska za ne jest po g bio ne ba da nie in dy wi du al ne podko niec ro ku szkol ne go wpo rad -
ni psy cho lo gicz no -pe da go gicz nej lub wszko le przez psy cho lo ga ipe da go ga.
5. dro e nie pro gra mu wspar cia
Kwe stio na riusz ua twia pla no wa nie wi cze, po nie wa wska zu je, z ja ki mi za da nia mi dziec ko so bie nie ra dzi. Ma jc
na uwa dze spe cjal ne po trze by roz wo jo we i edu ka cyj ne oraz de cy ty stwier dzo ne w ba da niu kwe stio na riu szo wym,
na uczy cie le ucz cy da ne go ucznia po win ni zgod nie zno wy mi roz po rz dze nia mi MEN za pla no wa stra te gi udzie la -
nia mu po mo cy. Ze sp na uczy cie li opra co wu je Kar t In dy wi du al nych Po trzeb Ucznia (KIPU), kt ra odwrze nia 2012
ro ku b dzie sta no wi wszko le pod sta wo wej do ku ment obo wiz ko wy dla ka de go dziec ka ztrud no cia mi wucze niu
si. Wpra cy nadpo ko ny wa niem trud no ci ucznia po win ni uczest ni czy na uczy cie le, spe cja li ci ze szko y ipo rad ni oraz
ro dzi ce, kt rzy kon ty nu uj za j cia wdo mu.
707337038.005.png
6. Oce na udzie lo ne go wspar cia ba da nie kon tro l ne
Oprcz ba da wstp nych zapo mo c za pre zen to wa ne go kwe stio na riu sza pla nu je si te ba da nia kon tro l ne nako niec
kla sy II. Ta ka pro ce du ra po zwa la naoce n, wja kim stop niu dziec ko po pra wi o swo je wy ni ki, uspraw ni o pod sta wo we
funk cje po znaw cze iru cho we oraz udo sko na li o umie jt no czy ta nia ipi sa nia. Je e li ca o rocz na pra ca zgod nie zKar -
t In dy wi du al nych Po trzeb Ucznia nie przy nie sie po st pu, na le y prze pro wa dzi ba da nie, by do ko na wstp nej dia -
gno zy spe cy cz nych trud no ci wucze niu si istwo rzy pro gram te ra pii pe da go gicz nej nako lej ny rok szkol ny.
Wstp nej dia gno zy ry zy ka dys lek sji, dy sor to gra i idys gra i mo na do ko na nako cu ro ku szkol ne go zapo mo c Ska li
Ry zy ka Dys lek sji zwy ko rzy sta niem norm dla kla sy II(Bog da no wicz, 2005, 2011) lub napo czt ku kla sy IIIzapo mo c
kwe stio na riu sza.
Do kad niej szej oce ny, na ko cu kla sy II mo e do ko na spe cja li sta szkol ny: psy cho log, pe da gog lub na uczy ciel te ra -
peu ta wfor mie in dy wi du al ne go ba da nia dia gno stycz ne go zapo mo c skr co ne go te stu Dia gno za przy czyn nie po -
wo dze szkol nych dla 8-lat kw (Ba te ria -8 S) (Bog da no wicz, Kal ka, Sa je wicz -Radt ke, Radt ke, 2010). Wstp n dia gno z
dys lek sji, dy sor to gra i idys gra i mo e sfor mu o wa ze sp po rad ni psy cho lo gicz no -pe da go gicz nej, uy wa jc pe nej
for my te stu Dia gno za przy czyn nie po wo dze szkol nych dla 8-lat kw (Ba te ria -8) (Bog da no wicz, Kal ka, Sa je wicz -Radt -
ke, Radt ke, 2009).
Ze wzgl du naprze sie wo wy cha rak ter ba da na le y je prze pro wa dzi ze wszyst ki mi ucznia mi wkla sie. Ba da nia mi nie
obej mu je si tyl ko dzie ci zorze cze niem onie pe no spraw no ci in te lek tu al nej, au ty zmie, scho rze niach neu ro lo gicz nych
oraz po wa nej wa dzie su chu iwzro ku. Dys lek sji, dy sor to gra i idys gra i nie roz po zna je my bo wiem wwy pad kach upo -
le dze nia umy so we go, cho rb neu ro lo gicz nych iwte dy, gdy je dy n przy czy n trud no ci szkol nych jest za nie dba nie
ro do wi sko we i/lub wa dy na rz dw zmy su. Ucznio wie ci po win ni by ob j ci po mo c do sto so wa n do ich spe cjal -
nych po trzeb edu ka cyj nych. Wta kich sy tu acjach za bu rze nia czy ta nia ipi sa nia nie ma j bo wiem cha rak te ru spe cy cz -
ne go, lecz sta no wi wsp wy st pu j ce symp to my dys funk cji orod ko we go uka du ner wo we go.
Na le y pod kre li, e kwe stio na riusz nie su y dope nej oce ny umie jt no ci okre lo nych wpod sta wie pro gra mo wej
dla kla sy II. Jest prze zna czo ny gw nie doba da nia funk cji za pew nia j cych sku tecz ne ucze nie si czy ta nia ipi sa nia.
Kwe stio na riusz ma cha rak ter eks pe ry men tal ny ze wzgl du na trwa j ce pra ce nad je go osta tecz n for m. B dzie my
wdzicz ni uyt kow ni kom zapo dzie le nie si swo imi uwa ga mi nate mat je go przy dat no ci doroz po zna wa nia uczniw
ry zy ka dys lek sji oraz su ge stia mi co dopo trze by do ko na nia zmian wce lu udo sko na le nia te go na rz dzia dia gno zy na -
uczy ciel skiej.
7. ze tel no na rz dzia dia gno stycz ne go we stio na riusz roz po zna wa nia trud no ci wczy ta niu ipi sa -
niu kla sa
Rze tel no skal kwe stio na riu sza ob li czo no napod sta wie me to dy sza co wa nia spj no ci we wntrz nej Ku de ra -Ri chard -
so na (KR-20). Wy ni ki tej ana li zy przed sta wia ta be la 1. Wy ni ki ana li zy rze tel no ci po zwa la j wska za, e jest to wy so ce
spj ne i sa tys fak cjo nu j co pre cy zyj ne na rz dzie oce ny po zio mu funk cjo no wa nia dziec ka w za kre sie roz wo ju mo to -
rycz ne go, funk cji su cho wo -j zy ko wych, wzro ko wo -prze strzen nych oraz ko or dy na cji wzro ko wo -ru cho wej, atak e do -
dat ko wych umie jt no ci wspie ra j cych na uk czy ta nia ipi sa nia.
707337038.006.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin