Typy rodziców.doc

(54 KB) Pobierz
RODZIC ŚWIADOMY

 

RODZIC ŚWIADOMY

             

 

 

 

 

à                Jest kompetentnym rodzicem i świadomym klientem szkoły.

 

 

à                Zna swoje prawa i obowiązki.

 

 

à                Ma duże oczekiwania wobec szkoły (płaci podatki i wymaga).

 

 

à                Jest zainteresowany edukacją dziecka.

 

 

à                Śledzi procedury nauczania i ich efekty.

 

 

à                Często bywa kompetentny merytorycznie w różnych dziedzinach.

 

 

 

 

 

 

Rodzice tego typu są naprawdę zainteresowani organizacją i doskonaleniem przebiegu procesu edukacyjnego dzieci. Interesuje ich coraz lepsza i sprawniejsza w realizacji swych zadań szkoła. Są świadomi podziału ról i nie chcą zastępować nauczycieli, pragną im naprawdę pomagać.

 

 

 

 

 

 

RODZIC ANALITYCZNY

 

 

 

 

 

à                Ćwiczy nauczycieli w cierpliwości.

 

 

à                Chce wiedzieć wszystko.

 

 

à                Zadaje dużo pytań (w tym wiele „dziwnych”).

 

 

à                Wymaga poświęcania dużo czasu.

 

 

 

 

 

 

Praca z takimi rodzicami polega na cierpliwej zmianie oczekiwań zarówno wobec zakresu ingerencji (nadmiernej) w pracę dydaktyczną, jak i oczekiwań

wobec własnego dziecka.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

RODZIC SOCJALNY

 

 

 

 

à               Nastawiony na pomaganie.

 

 

à               Interesują go relacje międzyludzkie.

 

 

à                 Chce poznać nauczycieli od strony prywatnej, interesuje go jacy są, jak przebiega ich życie osobiste.

 

 

à               Lubi mieć szansę porozmawiania z nauczycielem jak

              z „człowiekiem”.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

RODZIC PRAKTYCZNY

 

 

 

 

 

à                To osoba konkretna.

 

 

à                Nastawiony na widoczne korzyści, ale niekoniecznie materialne.

 

 

à                Nie będzie uczestniczył w długich zebraniach.

 

 

à                Najczęściej mocno zapracowany pomoże (jeśli będzie miał możliwości), jeśli potrzeba będzie wyrażona konkretnie.

 

 

à                Wie, że jego obowiązkiem jest wyrażanie określonego zaangażowania i nie mając czasu, aby uczestniczyć w życiu klasy swojego dziecka, ma z tego powodu lekkie poczucie winy, więc chętnie pomoże w czymś konkretnym, wymiernym.

 

 

 

 

 

 

Każde takie działanie ze strony rodzica należy opieczętować telefonem z podziękowaniem lub jeszcze lepiej listem podpisanym przez dyrektora szkoły.

Kontakt tego typu rodziców ze szkołą jest co prawda korespondencyjny, ale pozytywny.

 

 

 

 

 

 

 

 

RODZIC PODEJRZLIWY

 

 

 

à                Nastawiony na zagrożenie.

 

à                Jest osobą albo ciężko doświadczoną w czasie własnej kariery szkolnej, albo z bagażem negatywnych doświadczeń wyniesionych z czasów edukacji swego starszego dziecka, albo jest generalnie osobą o niskim poczuciu własnej wartości

              i percepująca świat jako wielkie zagrożenie.

 

 

 

RODZIC OBOJĘTNY

 

 

 

à                Zaniedbujący.

 

à                Najtrudniejszy typ rodzica dla szkoły.

 

à                Najtrudniejszy rodzic dla dziecka.

 

à                Nieobecny w życiu dziecka, pozostawiający go samotnym.

 

à                Trudno się z nim komunikować, ponieważ po prostu jest fizycznie nieobecny.

 

 

RODZIC PATOLOGICZNY

 

 

à                Osoba wchodząca w skład tej grupy ludzi, dla których podstawową (lub jedyną) formą wychowania jest bicie dziecka.

 

à                Może plasować się w grupie innych, poważnych patologii, które mogą mieć bardzo negatywny wpływ na rozwój dziecka (przemoc emocjonalna i seksualna, alkoholizm, narkotyki, choroba psychiczna itp.).

 

POLITYKA

„OTWARTEJ SZKOŁY”

 

 

CELE :

 

              informacyjno – propagandowy

              diagnostyczny

 

 

ü       Prezentacja osiągnięć szkoły w środowisku lokalnym.

 

ü       Badania ankietowe w trzech płaszczyznach :

 

 

      oczekiwania rodziców w zakresie funkcji :

 

-                                            edukacyjnej,

-                                            wychowawczej,

-                                            socjalizacyjnej,

-                                            psychologicznej

 

      relacja dziecko, rodzic – szkoła

 

            ogólny stan wiedzy rodzica o swoim dziecku

 

 

RODZICE SĄ ZAWSZE OBECNI W SZKOLE

 

KONTRAKT

 

NAUCZYCIEL – RODZIC

 

 

 

        Naczelną zasadą współpracy dom – szkoła jest dobro dziecka.

 

 

        W imię tej zasady wzajemnie sobie pomagamy.

 

 

        Stwarzamy dziecku poczucie bezpieczeństwa.

 

 

        Zachowujemy dyskrecję.

 

 

        Wzajemnie się szanujemy.

 

 

        Nie podważamy autorytetu rodziców i nauczycieli.

 

 

        Nie chronimy dziecka, gdy problem dotyczy np. wagarów, palenia papierosów czy innych patologii.

 

 

        Staramy się uczestniczyć w każdym zebraniu.

 

 

 

 

 

 

POLITYKA PROWADZENIA OTWARTEJ SZKOŁY – PREZENTACJA OSIĄGNIĘĆ SZKOŁY.

INFORMACJE O SZKOLE :

 

 

 

 

nazwa szkoły,

 

adres,

 

numery telefonów (ew. poczty elektronicznej i strony internetowej www),

 

misja, którą spełnia szkoła w środowisku lokalnym,

 

programy edukacyjne i wychowawcze,

 

szkolny system oceniania,

 

dodatkowe zajęcia pozalekcyjne,

 

baza i kadra,

 

plany rozwojowe szkoły,

 

los absolwentów,

 

krótki rys historyczny.

Zgłoś jeśli naruszono regulamin