Wielka nieobecna - PP & Niech się język gotuje - PR - 2008.pdf

(353 KB) Pobierz
114955943 UNPDF
EGZAMIN MATURALNY Z JÊZYKA POLSKIEGO
Miejsce na naklejkê
z kodem szko³y
dysleksja
Zestaw III
EGZAMIN MATURALNY
Z JÊZYKA POLSKIEGO
POZIOM PODSTAWOWY
WOWY
Czas pracy 170 minut
Instrukcja dla zdaj¹cego
1. Sprawd, czy arkusz egzaminacyjny zawiera odpowiedni¹ liczbê stron.
Ewentualny brak zg³o przewodnicz¹cemu zespo³u nadzoruj¹cego
egzamin.
2. Rozwi¹zania zadañ zamieæ w miejscu na to przeznaczonym.
3. Pisz czytelnie. U¿ywaj d³ugopisu/pióra tylko z czarnym
tuszem/atramentem.
4. Nie u¿ywaj korektora, a b³êdne zapisy przekrel.
5. Pamiêtaj, ¿e zapisy w brudnopisie nie podlegaj¹ ocenie.
6. Mo¿esz korzystaæ ze s³ownika poprawnej polszczyzny
i s³ownika ortograficznego.
7. Wype³nij tê czêæ karty odpowiedzi, któr¹ koduje zdaj¹cy.
Nie wpisuj ¿adnych znaków w czêci przeznaczonej dla egzaminatora.
8. Na karcie odpowiedzi wpisz swoj¹ datê urodzenia i PESEL.
Zamaluj pola odpowiadaj¹ce cyfrom numeru PESEL.
B³êdne zaznaczenie otocz kó³kiem i zaznacz w³aciwe.
¯yczymy powodzenia!
2008
Wype³nia zdaj¹cy
przed rozpoczêciem pracy
PESEL ZDAJ¥CEGO
KOD ZDAJ¥CEGO
Za rozwi¹zanie wszystkich zadañ mo¿na otrzymaæ ³¹cznie 70 punktów
Czêæ I 20 punktów
Czêæ II 50 punktów
107
POZIOM PODST
107
114955943.002.png
EGZAMIN MATURALNY Z JÊZYKA POLSKIEGO
POZIOM PODSTAWOWY
WOWY
Zestaw III
Czêæ I rozumienie czytanego tekstu
Przeczytaj uwa¿nie tekst, a nastêpnie wykonaj zadania umieszczone pod nim. Odpowiadaj tylko
na podstawie tekstu i tylko w³asnymi s³owami chyba ¿e w zadaniu polecono inaczej. Udzielaj
tylu odpowiedzi, o ile jeste proszona/y. W zadaniach zamkniêtych wybierz tylko jedn¹ z zapropo-
nowanych odpowiedzi.
Wielka nieobecna
108
1. Ma³o co jest bardziej wkurzaj¹ce ni¿ s¹siad, który ma jedn¹ krowê wiêcej. Ale ka¿dy ma takiego s¹siada.
A kto ma siê gorzej od innych, czuje siê jako skrzywdzony. W g³êbi duszy wiêkszoæ z nas wierzy przecie¿,
¿e ludzie rodz¹ siê i z natury s¹ lub powinni byæ równi. Ka¿dy jednak go³ym okiem widzi, ¿e w ¿adnym
potocznym sensie to nie mo¿e byæ prawda.
2. Trudno o pogl¹d bardziej fa³szywy, frustruj¹cy i konieczny zarazem, ni¿ wielki mit równoci. Mo¿e jeste-
my równi wobec spraw ostatecznych: mierci i ¿ycia wiecznego. W ¿yciu doczesnym najpierw nierówno
nas wyposa¿a natura w zdrowie, zdolnoci, wygl¹d. Potem bardzo ró¿nie wyposa¿a nas nasze otoczenie
rodzina, rodowisko, szko³a. Dostajemy jêzyk, styl ¿ycia, aspiracje, nawyki, horyzonty marzeñ, potoczny
obraz wiata, kulturê. Nie mamy na to zbyt du¿ego wp³ywu. Kiedy mo¿emy go mieæ, na ogó³ jestemy ju¿
ukszta³towani w tak powa¿nym stopniu, ¿e bardzo nierówno korzystamy z tej szansy. Znów wiele zale¿y od
przypadku, czyli szczêcia, które te¿ nie jest dzielone po równo. Jedni spotkaj¹ osoby czy okolicznoci,
które im pomog¹, inni takie, które im zaszkodz¹.
3. Wchodz¹c w spo³eczne ¿ycie mamy nierówne szanse. Im dalej w las, tym wiêcej nierównoci i jednocze-
nie wiêcej mitów równoci. Mit równych szans w pracy przegrywa nawet z urod¹, która jak wiadomo poma-
ga w karierze, nie mówi¹c o wykszta³ceniu, które w du¿ym stopniu zale¿y od tego, kim s¹ nasi rodzice. Mit
równej konkurencji na rynku przegrywa choæby z urodzeniem. W ka¿dym kraju na wiecie partnerzy inaczej
traktuj¹ cz³onków znanych rodzin i firm, a za granic¹ lepiej s¹ traktowani ci z krajów ciesz¹cych siê dobr¹
opini¹. Przed s¹dem mit równego prawa przegrywa nie tylko z pozycj¹ spo³eczn¹, lecz tak¿e z p³ci¹, zamo¿-
noci¹, zdolnoci¹ przekonywania.
4. Nawet mit politycznej równoci, której symbolem jest równa si³a g³osu ka¿dego obywatela, nie broni siê
w wiecie realnym. S³absi albo nie bior¹ udzia³u w wyborach, albo nie potrafi¹ oceniæ, kto reprezentuje ich
prawdziwy interes.
5. Nierównoæ jest nieusuwalna. A jednak ca³y nasz wiat demokracja, wolny rynek, prawo oparty jest na
micie równoci. Nawet w PRL 85 proc. ludzi uwa¿a³o przecie¿, ¿e nierównoci s¹ w Polsce zbyt wielkie, choæ
wówczas by³y nieporównanie mniejsze ni¿ teraz. To pokazuje jeden z paradoksów równoci ci, którzy siê
domagaj¹ równoci w imiê mitu, sami j¹ musz¹ w imiê natury odrzuciæ. Komunizm upad³ przecie¿ nie
dlatego, ¿e wrogie si³y skutecznie spiskowa³y, ale w³anie dlatego, ¿e nawet ci, którzy o niego walczyli,
jedne nierównoci zastêpowali innymi te¿ nieakceptowanymi.
6. Mo¿na by w tym miejscu powiedzieæ b¹dmy realistami, pozb¹dmy siê frustruj¹cego mitu.
7. Ale na przekór naszej wiedzy o wiecie rzeczywistym mit równoci ma racjonalne j¹dro. Uparta wiara
w równoæ wynika w istocie z wiedzy o nierównoci. Czy bymy mieli ochotê siê cigaæ, gdybymy nie
wierzyli w równoæ, czyli w szansê dorównania tym przed lub nad nami? Dynamizm nowoczesnoci wzi¹³
siê miêdzy innymi z tego, ¿e wiêcej osób poczu³o siê uczestnikami wspólnoty równych ludzi, którzy mog¹
siê ze sob¹ cigaæ. Ch³op pañszczyniany czy rycerz króla Artura w ¿adn¹ równoæ nie wierzy³.
8. Równoæ jest z³udzeniem koniecznym, bymy ¿yli lepiej. Koniecznym, jednak niewystarczaj¹cym. Sztuka
polega na tym, ¿eby w ten mit uwierzyæ, ale nie za bardzo, i ¿eby rzeczywistoæ uznaæ, ale nie do koñca.
S³ynna kpina z Folwarku zwierzêcego Orwella, ¿e wszyscy s¹ równi, ale niektórzy s¹ jednak równiejsi, uczci-
wie opisuje ka¿d¹ rzeczywistoæ nowoczesnego wiata.
9. To jednak nie znaczy, ¿e warto siê na tê rzeczywistoæ konsekwentnie zgodziæ. W realnym wiecie nadmiar
konsekwencji prowadzi do katastrofy. Ideologie, które konsekwentnie uzna³y nierównoæ (rasici, nacjona-
lici, monarchici, lesseferyci), ponios³y równie sromotne klêski i powodowa³y równie wielkie nieszczêcia
jak te, które j¹ chcia³y w imiê mitu równoci usun¹æ (komunici, anarchici). Problem jest w odpowiednich
proporcjach i sposobie ich utrzymania. Natura pog³êbia nierównoci. Gdy zajdzie w tym zbyt daleko, mit
równoci popycha ludzi do tego, by j¹ wyrównywaæ. Mo¿e temu s³u¿yæ rewolucja, pospolity rabunek albo
polityka. Fenomen demokracji polega w³anie na tym, ¿e utrzymuje nierównoæ na wci¹¿ zmieniaj¹cym siê
znonym dla ogó³u i racjonalnym poziomie, co pozwala unikn¹æ rewolucji i ograniczyæ rabunki. By jednak
ten system w miarê sprawnie dzia³a³ i niwelowa³ nadmierne nierównoci, ludzie musz¹ uwierzyæ w równoæ
POZIOM PODST
108
114955943.003.png
EGZAMIN MATURALNY Z JÊZYKA POLSKIEGO
Czêæ I
POZIOM PODSTA WOWY
WOWY
i nierównoæ zarazem. Jak by to paradoksalnie nie brzmia³o, od kiedy w³adza i spo³eczny porz¹dek nie
maj¹ ju¿ boskiej legitymizacji, to w³anie mit równoci autoryzuje nierównoæ.
10. wiat nie jest logiczny. Ka¿da próba ujêcia go w karby ¿elaznej logiki prowadzi do katastrofy. Nierów-
noæ jest faktem. Równoæ jest têsknot¹. Nierównoæ jest naturalna. Równoæ jest niezbywalna. Obie s¹
nam niezbêdne do ¿ycia. Wci¹¿ musimy szukaæ miêdzy nimi odpowiednich proporcji. A zapewne ¿adne
uniwersalnie odpowiednie proporcje nie istniej¹. Wiêc jest nadzieja, ¿e bêdziemy szukali bez koñca.
Jacek ¯akowski, Równoæ. Wielka nieobecna ,
Polityka nr 17 (25010), 30 kwietnia 2005.
Zadanie 1. (2 pkt)
Dwa pierwsze zdania akapitu 1. zawieraj¹ spostrze¿enia na temat relacji miêdzy ludmi. Przeredaguj je tak,
aby ka¿demu z nich nadaæ formê prawdy ogólnej.
..............................................................................................................................................................................
..............................................................................................................................................................................
..............................................................................................................................................................................
..............................................................................................................................................................................
Zadanie 2. (1 pkt)
Przez powtórzenie jakiego s³owa w akapicie 1. autor sygnalizuje, ¿e wypowiada s¹dy o charakterze uniwer-
salnym? Zapisz to s³owo.
..............................................................................................................................................................................
Zadanie 3. (1 pkt)
Na podstawie akapitu 2. wymieñ trzy czynniki, które zdaniem autora decyduj¹ o nierównoci miêdzy ludmi.
..............................................................................................................................................................................
..............................................................................................................................................................................
..............................................................................................................................................................................
..............................................................................................................................................................................
..............................................................................................................................................................................
Zadanie 4. (1 pkt)
U¿yte w akapicie 3. sformu³owanie Im dalej w las, tym wiêcej nierównoci jest przekszta³conym przys³o-
wiem. Wyjanij, w jakim znaczeniu autor u¿y³ tego sformu³owania.
..............................................................................................................................................................................
..............................................................................................................................................................................
..............................................................................................................................................................................
..............................................................................................................................................................................
..............................................................................................................................................................................
109
POZIOM PODST
POZIOM PODST
WOWY
109
114955943.004.png
EGZAMIN MATURALNY Z JÊZYKA POLSKIEGO
POZIOM PODSTAWOWY
WOWY
Zestaw III
Zadanie 5. (1 pkt)
Na podstawie akapitu 5. wyjanij, co wed³ug autora tekstu by³o przyczyn¹ upadku komunizmu.
..............................................................................................................................................................................
..............................................................................................................................................................................
..............................................................................................................................................................................
..............................................................................................................................................................................
..............................................................................................................................................................................
Zadanie 6. (1 pkt)
Wska¿ zdanie, które najlepiej okrela zwi¹zek miêdzy akapitem 1. a akapitami od 2. do 5.
A. Akapity od 2. do 5. zawieraj¹ definicje terminów wspomnianych w akapicie 1.
B. Akapity od 2. do 5. s³u¿¹ udowodnieniu stwierdzenia zawartego w akapicie 1.
C. Treci akapitu 1. oraz akapitów od 2. do 5. s¹ sprzeczne.
D. Akapit 1. nie ³¹czy siê treciowo z akapitami od 2. do 5.
..............................................................................................................................................................................
Zadanie 7. (2 pkt)
Autor tego tekstu chêtnie pos³uguje siê paradoksami. Zacytuj dwa z nich.
..............................................................................................................................................................................
..............................................................................................................................................................................
..............................................................................................................................................................................
..............................................................................................................................................................................
Zadanie 8. (1 pkt)
Na podstawie akapitów 7. i 8. wyjanij jednym zdaniem, na czym polega pozytywny wp³yw mitu równoci
na ludzi.
..............................................................................................................................................................................
..............................................................................................................................................................................
..............................................................................................................................................................................
..............................................................................................................................................................................
Zadanie 9. (1 pkt)
W akapicie 8. ¯akowski cytuje Orwella. Wyjanij, jak¹ prawdê o wiecie wyra¿a dziêki cytatowi z powieci
Folwark zwierzêcy .
..............................................................................................................................................................................
..............................................................................................................................................................................
..............................................................................................................................................................................
..............................................................................................................................................................................
110
..............................................................................................................................................................................
POZIOM PODST
110
114955943.005.png
EGZAMIN MATURALNY Z JÊZYKA POLSKIEGO
Czêæ I
POZIOM PODSTA WOWY
WOWY
Zadanie 10. (1 pkt)
Na podstawie akapitu 9. zinterpretuj zdanie: W realnym wiecie nadmiar konsekwencji prowadzi do kata-
strofy.
..............................................................................................................................................................................
..............................................................................................................................................................................
..............................................................................................................................................................................
..............................................................................................................................................................................
..............................................................................................................................................................................
Zadanie 11. (2 pkt)
Na podstawie akapitu 9. sformu³uj dwa wnioski na temat zalet ustroju demokratycznego.
..............................................................................................................................................................................
..............................................................................................................................................................................
..............................................................................................................................................................................
..............................................................................................................................................................................
Zadanie 12. (2 pkt)
W jakim znaczeniu autor u¿ywa w tekcie s³owa mit ? Sformu³uj definicjê wyrazu mit w tym znaczeniu.
..............................................................................................................................................................................
..............................................................................................................................................................................
..............................................................................................................................................................................
..............................................................................................................................................................................
Zadanie 13. (1 pkt)
Które dwa zdania w akapicie 10. jednoznacznie s³u¿¹ potwierdzeniu przekonania autora, ¿e równoæ to
wielki mit? Zacytuj je.
..............................................................................................................................................................................
..............................................................................................................................................................................
..............................................................................................................................................................................
..............................................................................................................................................................................
Zadanie 14. (1 pkt)
Wska¿ prawdziwe zakoñczenie zdania.
Przytoczony tekst Jacka ¯akowskiego to
A. reporta¿.
B. esej.
C. felieton.
D. artyku³ historyczny.
..............................................................................................................................................................................
111
POZIOM PODST
POZIOM PODST
WOWY
111
114955943.001.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin