Największe oszustwa i proroctwa Świadków Jehowy [3].pdf

(157 KB) Pobierz
723690159 UNPDF
Największe oszustwa i proroctwa Świadków Jehowy [3]
Świadkowie Jehowy "cytują"
Świadkowie Jehowy w 1993 roku wydali krążek komputerowy (płyta CD) 1 , na którym
umieścili tekst wielu swoich publikacji (m.in. wszystkie numery czasopisma "Strażnica" w
angielskiej wersji językowej z lat 1950-1993). Dzięki temu krążkowi można zorientować
się, której religii (oprócz własnej) poświęcają najwięcej miejsca . Zdecydowany prym w tym
względzie wiedzie katolicyzm . W czasopiśmie "Strażnica" z lat 1950-1993 znajduje się 5786
słów typu "katolicki", "katolik" itp.
Inne religie i wyznania pozostają daleko w tyle. Oto niektóre z nich:
"protestant", "protestancki" itp. - 1290 razy
"prawosławny" itp. - 531 razy
"Hindus", "hinduski" itp. - 365 razy
"muzułmanin", "muzułmański" itp. - 146 razy 2 .
Wśród prawie 6000 słów typu "katolik", "katolicki" znaczna ich część dotyczy słowników,
encyklopedii i książek katolickich. Katolickie publikacje są obficie cytowane przez
Towarzystwo Strażnica, chociaż bardzo rzadko uwzględniony jest kontekst tych wypowiedzi.
Polscy czytelnicy mają o tyle trudniejszą sytuację, że najczęściej są to słowniki czy
encyklopedie amerykańskie 3 , a więc trudno dostępne na naszym rynku. Trudno też jest im
sprawdzić źródło danego cytatu, a tylko dotarcie do niego pozwala wyjaśnić, czy Świadkowie
Jehowy są rzetelni w cytowaniu innych publikacji.
1. Zacznijmy jednak od dwóch cytatów z publikacji polskich, na które sporadycznie powołuje
się Strażnica:
"...chrześcijanie uznawali tylko chrzest przez całkowite pogrążenie w wodzie. Encyklopedia
Katolicka podaje: 'Kościół pierwotny od początku włączał przez chrzest do swej wspólnoty
nowych członków (...). Był to chrzest przez zanurzenie w wodzie (tom III, kolumna 353,
1979)" ("Strażnica" 1989, nr 5, s. 12, par.10; wyd. pol.)
Czyżby Encyklopedia Katolicka potwierdzała, że chrzest przez polanie nie miał miejsca w
Kościele pierwotnym? By rozwiać wątpliwości zajrzyjmy do Encyklopedii:
"Kościół pierwotny od początku włączał przez chrzest do swej wspólnoty nowych członków
(...). Był to chrzest przez zanurzenie w wodzie (Dz 8:36), zgodnie z symboliką tego
sakramentu; przy większej liczbie osób lub w więzieniu prawdopodobnie chrzczono już
przez polanie wodą (...) chrzczono przez zanurzenie w wodzie (przy źródle, w rzece,
stawie, jeziorze, a w przypadku jej braku przez 3-krotne polanie głowy " 4
Strażnica za niestosowne uznała dokończyć zdanie, które zacytowała, gdyż najwyraźniej nie
współbrzmiało ono ze stwierdzeniem, jakoby "chrześcijanie uznawali tylko chrzest przez
całkowite pogrążenie w wodzie" (zob. cytat wyżej).
723690159.002.png
2. Porównajmy teraz dwa tłumaczenia wersetu z Listu do Rzymian 9:5:
"Do nich należą praojcowie, z nich również jest Chrystus według ciała, który jest ponad
wszystkim, Bóg błogosławiony na wieki. Amen " . (Biblia Tysiąclecia; katolicka)
"do których należą praojcowie i z których Chrystus wywodzi się według ciała: Bóg, który jest
nad wszystkim, niech będzie błogosławiony. Amen " . (tłumaczenie wg Świadków Jehowy) 5
Sposób przetłumaczenia tego wersetu przez Świadków Jehowy powoduje, że zdanie "Bóg,
który jest nad wszystkim..." nie odnosi się do Jezusa (tak jak w przekładzie katolickim), lecz
jest aklamacją skierowaną do Boga Ojca. Świadkowie Jehowy przetłumaczyli ten werset
w taki sposób, gdyż nie wierzą, że Jezus jest Bogiem .
Na tym jednak nie poprzestali. Szukając innych tłumaczeń, oddających ten werset w taki
sposób, że wyklucza ono Bóstwo Jezusa, powołali się na katolickie tłumaczenie KUL...
Zacytowali następujący fragment z tego dzieła: "Po wyrażeniu to kata sarka ['według ciała']
wielu egzegetów, zwłaszcza bardziej radykalnych, proponuje umieścić kropkę. Cały w. 5
składałby się wówczas z dwu zdań niezależnych, w których terminy 'Chrystus' i 'Bóg' nie
miałyby ze sobą nic wspólnego, przy czym zdanie drugie stanowiłoby formułę doksologiczną
(Pallottinum, Poznań 1978, t. VI, cz. 1, s. 201)" . ("Prowadzenie rozmów na podstawie
Pism ", s. 383-384; wyd. pol. - 1991 r.)
Wystarczy wziąć do ręki przekład KUL-u, aby przekonać się, że cytat ten został urwany
dokładnie w tym miejscu, w którym autor tego komentarza zaczyna krytykę owych
radykalnych tłumaczy i wyjaśnia dlaczego nie można w ten sposób tłumaczyć tego wersetu.
"...stanowiłoby formułę doksologiczną (tu kończy się cytat Strażnicy - przyp. C. P.).
Lecz tak sformułowana doksologia - mimo pewnych podobieństw do Rz 1:25 i 2 Kor
11:3 - przedstawiałaby pod wieloma względami przypadek bardzo niezwykły. Oto owe
niezwykłości: Doksologie nigdy nie rozpoczynają się - przynajmniej u Pawła - od podmiotu,
lecz zawsze od orzeczenia i wiążą się ściśle z tym, co je poprzedza (...) Sytuacja treściowa
całego kontekstu - pełnego smutku i przygnębienia - wcale nie przemawia za tym, by można
tu było mówić w ogóle o jakiejkolwiek doksologii, wiążącej się zazwyczaj z dziękczynieniem i
radością (Lagrange)" . 6
Tak więc komentarz katolicki nie tylko nie potwierdza tłumaczenia dokonanego przez
Świadków Jehowy, ale wyraźnie wykazuje bezpodstawność takiego tłumaczenia.
Przyjrzyjmy się obecnie anglojęzycznym słownikom i encyklopediom cytowanym przez
Towarzystwo Strażnica
Opuszczany celowo przez Świadków Jehowy tekst, zaznaczono innym (niebieskim)
kolorem 7 :
"W Starym Testamencie nie ma dychotomii [dwudzielności] ciała i duszy. Izraelita widział
rzeczy konkretnie, w całości, uważał więc, że ludzie to osoby, a nie coś złożonego. Wyraz
nepes [ne'fesz], mimo że jako jego odpowiednika używa się w tłumaczeniu naszego
słowa dusza, nigdy nie oznacza duszy odrębnej od ciała czy od pojedynczej osoby... .
Wyraz 'psyche' jest w Nowym Testamencie odpowiednikiem słowa nepesh. Może oznaczać
723690159.003.png
pierwiastek życia, samo życie albo żywą istotę". Poprzez wpływ hellenistyczny, odmiennie
do nepes, [psyche] została przeciwstawiona ciału i uważana za nieśmiertelną. Psyche w
Mt 10:28... oznacza życie, które istnieje niezależnie od ciała." ("Prowadzenie rozmów na
podstawie Pism", s. 91; wyd. pol. 1991 r. - cytat z New Catholic Encyclopedia, 1967, t. XIII,
s. 449, 450)
Zauważmy, że pominięcie przez Świadków zaznaczonego powyżej tekstu, sugeruje
czytelnikowi, że nawet katolicka encyklopedia nie popiera nieśmiertelności duszy. Sprawę
wyjaśnia dopiero tekst opuszczony.
Świadkowie Jehowy nie wierzą, że Duch Święty jest osobą. Uważają Go za siłę, moc
Bożą. "Cytują" więc New Catholic Encyclopedia na poparcie swojego stanowiska:
Chociaż nowotestamentalne rozumienie Ducha Bożego jest w dużym stopniu kontynuacją
rozumienia Starostestamentalnego, w Nowym Testamencie, następuje stopniowe
objawienie, że Duch Boży jest osobą. Większość tekstów Nowego Testamentu ukazuje ducha
Bożego jako coś, a nie kogoś; widać to zwłaszcza w paralelnym zestawieniu ducha z mocą
Bożą . ("Prowadzenie rozmów na podstawie Pism", s. 371 (wyd. pol. - 1991 r.) - cyt, za
NCE, 1967, t. XIII, s. 575.)
Widać tu jak na dłoni, że oznaczony powyżej fragment kolorem niebieskim (pominięty przez
Świadków Jehowy), jest tekstem kluczowym, stwierdzającym osobowość Ducha Świętego.
Wyrywanie wypowiedzi z kontekstu nie dotyczy zresztą tylko publikacji katolickich. Oto jak
potraktowali Świadkowie Jehowy Encyklopedię Britannicę:
"W The New Encyklopedia Britannica powiedziano: «W Nowym Testamencie nie
spotykamy ani słowa Trójca, ani wyraźnego potwierdzenia tej doktryny» , a Jezus
i jego naśladowcy nie myśleli zaprzeczać Szemie ze Starego Testamentu: 'Słuchaj, Izraelu:
Pan, Bóg nasz, Pan jeden jest' (Pwt 6:4)".
«Pierwsi chrześcijanie, jednakże, musieli radzić sobie z implikacjami związanymi z
przyjściem Jezusa Chrystusa i obecnością i mocą Bożą wśród nich tj. Ducha Świętego,
którego przyjście było związane z obchodzeniem Zielonych Świątek. Ojciec, Syn i Duch
Święty współdziałali w takich fragmentach NT jak Wielkie Rozesłanie: 'Idźcie więc i
nauczajcie wszystkie narody, udzielając im chrztu w imię Ojca i Syna i Ducha Świętego' (Mt
28,19); i w błogosławieństwie apostolskim: "Łaska Pana Jezusa Chrystusa, miłość Boga i dar
jedności w Duchu Świętym niech będą z wami wszystkimi " (2 Kor 13:13). Tak więc Nowy
Testament dał podwaliny nauki o Trójcy . Doktryna ta kształtowała się stopniowo przez
kilka stuleci wśród licznych sporów» . (“Prowadzenie rozmów na podstawie Pism”, s. 369
(wyd. pol. - 1991 r.) - cytat z The New Encyklopedia Britannica 1976, t. X, s. 126.)
Zwróćmy uwagę nie tylko na tekst zaznaczony na niebiesko (czyli opuszczony przez
Świadków Jehowy), ale także na zdania wytłuszczone. Okrojony przez Świadków Jehowy
tekst sugeruje coś całkiem przeciwnego do kontekstu wypowiedzi i wyraźnie potwierdza
biblijne pochodzenie nauki o Trójcy.
Powyższe przykłady dają nam jasny obraz, w jaki sposób Świadkowie Jehowy "cytują"
inne publikacje. Podczas rozmów z nimi należy wyraźnie zastrzec, aby w ogóle nie używali
żadnych cytatów, lecz by ewentualnie, przynosili ze sobą publikacje źródłowe.
723690159.004.png
Przypisy:
1 Płyta CD "Watchtower Library ", edycja 1993 r.
2 Dane dotyczące ilości występowania tych słów na płycie CD "Watchtower Library" można
uzyskać poprzez wyszukiwanie wg następującego klucza: catholi*, protestant*, orthodox*,
hindu*, muslim*.
3 Główna siedziba Świadków Jehowy znajduje się w Nowym Jorku (dzielnica Brooklyn). Stąd
też w większości cytują oni dzieła amerykańskie.
4 Encyklopedia Katolicka, tom III, kolumna 353. 361, Lublin 1979.
5 Chrześcijańskie Pisma..., s. 204.
6 Pismo Święte Nowego Testamentu, List do Rzymian, t. VI, cz. 1, Pallottinum 1978, Poznań
- Warszawa, s. 201.
7 Teksty z publikacji niepolskich (oznaczone kolorem niebieskim) - opuszczone przez
Świadków Jehowy podczas cytowania, cytuję za: Harris D., op. cit., s. 22-25.
[uwaga: Autor w pierwotnej wersji specjalnie używał pogrubień czcionki i podkreśleń - tutaj
w tym samym celu użyłem dwóch kolorów i pogrubień]
Historia Świadków Jehowy
1870 - Charles Taze Russell (późniejszy pierwszy Prezes Strażnicy), jego ojciec i grupa
osób rozpoczynają studium biblijne.
1879 - ukazuje się pierwszy numer miesięcznika "Strażnica" (nakład 6000 sztuk).
1884 - rejestracja Towarzystwa Strażnica w Pensylwanii.
1892 - "Strażnica" zostaje przekształcona w dwutygodnik.
723690159.005.png
1894 - Józef F. Rutherford (późniejszy drugi Prezes) zaczyna studium biblijne z
przedstawicielami Strażnicy.
1900 - pierwsze zagraniczne przedstawicielstwo Strażnicy zostaje otwarte w Londynie.
1914 - zapowiedziany na ten rok koniec świata nie nadchodzi.
1915 - przesunięty z 1914 roku Armagedon także nie nadchodzi.
1916 - umiera Russell.
1917 - Rutherford wybrany na drugiego Prezesa Strażnicy.
1918 - nie następuje "kompletne obalenie Babilonu", nazwy nadanej chrześcijaństwu przez
jehowitów.
1919 - ukazuje się pierwszy numer "Golden Age" (Złoty Wiek).
1921 - zostaje otwarte przedstawicielstwo Strażnicy w Warszawie.
1925 - zapowiadane na ten rok zmartwychwstanie Abrahama i innych patriarchów nie
następuje.
1931 - wyznawcy Towarzystwa Strażnica przyjmują nazwę"Świadkowie Jehowy" (dotąd
nazywali się Badaczami Pisma Św.).
1932 - w tym roku, według Strażnicy, Bóg miał "obalić chrześcijaństwo".
1935 - zapowiedziany Armagedon nie pojawia się.
1936 - wprowadzenie nauki, że Jezus umarł na palu, a nie na krzyżu.
1937 - zmiana nazwy czasopisma "Golden Age" na "Consolation" (Pociecha).
1941 - zapowiedziany na ten rok Armagedon nie nadchodzi.
1942 - umiera Rutherford. Nathan Knorr wybrany na trzeciego Prezesa Strażnicy.
1943 - Strażnica otwiera szkołę dla misjonarzy o nazwie "Gilead".
1945 - Strażnica wprowadza zakaz transfuzji krwi.
1946 - zmiana nazwy czasopisma "Consolation" na "Awake!" (Przebudźcie się!) - taka
nazwa utrzymuje się do dziś (zob. lata 1919, 1937).
723690159.001.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin