MAN zdr_ksmstep05_fms_pl(1).pdf

(480 KB) Pobierz
PORT KOMUNIKACJI ZDR Z INDYWIDUALNYM MODUŁEM STEROWANIA
PORT KOMUNIKACJI ZDR Z INDYWIDUALNYM MODUŁEM STEROWANIA
DLA ZEWNĘTRZNYCH UKŁADÓW STEROWANIA PRĘDKOŚCIĄ
OBROTOWĄ I PORTEMFMS PRZY TGA
1. Zakres zastosowania
2. Stosowane określenia i skróty
3. Współobowiązujące normy i dyrektywy
4. Adresy i kompetencje
5. Ogólne wskazówki do portu komunikacji ZDR z KSM
6. Wskazówki dotyczące parametryzacji KSM
6.1 Podstawowa funkcja przy regulacji pośredniej prędkości obrotowej
6.2 Możliwości parametryzacji KSM
7. Port A-CAN z portem FMS
7.1 Ogólne
7.2 Parametryzacja A-CAN
7.3 Informacje o stanie eksploatacyjnym pojazdu na A-CAN
7.4 Możliwe wywołania w KSM poprzez A-CAN
7.5 Wiadomości nadawane na A-CAN
7.6 Wiadomości odbierane na A-CAN
7.7 Przetwarzanie informacji KSM/FFR w przypadku wartości zadanej przez wiadomość KSM1_A
8. Opis styków i schemat połączeń
9. Realizacja i miejsce montażu przyłącza
10. Przykłady połączeń
2
2
3
3
4
5
5
5
10
10
10
11
11
12
29
31
33
44
46
Elektryczne i elektroniczne złącza TG - ZDR-KSM_ Step05_FMS 1
84602880.006.png
1.
Obszar zastosowania
Opis przyłączy kierowany jest do wszystkich producentów nadwozi, którzy potrzebują „zewnętrznego sterowania prędkością obrotową”
przy pojeździe użytkowym MAN. Port opisany w niniejszym dokumencie uzupełnia seryjny port komunikacji ZDR z FFR rozszerzając go
tym samym o wiele kolejnych funkcji. Przez port CAN w KSM (A-CAN) można podłączyć port systemu zarządzania taborem (port FSM).
Opisana tu realizacja przyłączy dotyczy pojazdów serii „Trucknology ® Generation“ (TG).
2.
Stosowane określenia i skróty
Przy oznaczaniu styków zastosowano następujące określenia specjalistyczne lub skróty:
Określenie/Skrót Objaśnienie
A-CAN CAN Nadwozia
AUS Wyłączenie funkcji FGR/FGB/ZDR
DBG Ograniczenie prędkości obrotowej
DE Wejście cyfrowe
EMV Zgodność elektromagnetyczna
FFR Komputer kontroli pojazdu
FGR/FGB/ZDR Regulacja prędkości pojazdu/ograniczenie prędkości pojazdu/regulacja pośredniej prędkości obrotowej
FIN Numer identyfi kacyjny pojazdu wg ISO 3779 lub normy MAN 1036-7
FMS System zarządzania taborem
Skrzynia-N Neutralny stan skrzyni biegów
GMT Greenwich Mean Time
HGB Ograniczenie prędkości maksymalnej
Włącznik-High-side Wyjście przełączające do zacisku 30 (+U BAT )
HP ZF- Automatyczna skrzynia biegów HP…
KSM Indywidualny moduł sterowania
KS Zwarcie
LED Dioda elektroluminescencyjna
Włącznik- Low-side Wyjście przełączające do zacisku 31 (-U BAT )
M3135
Norma zakładowa MAN (litera M + 4-cyfrowy numer)
MAN-cats II ®
Komputerowy system diagnostyczny warsztatów MAN
MBG
Ograniczenie momentu obrotowego
MEMORY
Wznowienie zapamiętanej funkcji
NA
Napęd dodatkowy
NMV
Wbudowany napęd dodatkowy zależny od silnika
PIN
Styk, terminal
PWM
Modulacja długości impulsów
PTO
Power take off
Bieg R
Bieg wsteczny
SET-
Spowalnianie ew. zmniejszanie i zadawanie prędkości obrotowej
SET+
Przyśpieszanie ew. podnoszenie i zadawanie prędkości obrotowej
SG
Urządzenie sterujące
T-CAN
CAN zespołu napędowego (CAN = Controller Area Network)
+U BAT
Biegun dodatni akumulatora
-U BAT
Biegun ujemny akumulatora
Elektryczne i elektroniczne złącza TG - ZDR-KSM_ Step05_FMS 2
84602880.007.png
UTC
Universal Time Code
VIN
vehicle identifi cation number wg ISO 3779 lub normy MAN M 1036-7
ZBR
Centralny komputer pokładowy
ZDR
Regulacja/regulator pośredniej prędkości obrotowej
3. Współobowiązujące normy i dyrektywy
W każdym przypadku aktualne dyrektywy konstrukcyjne dla samochodów ciężarowych i ciągników siodłowych, a w szczególności
broszura „Elektryka“ i „Trucknology ® Generation“; łącznie ze wszystkimi dodatkami w informacjach dla producentów nadwozi.
• MAN – broszura obciążeń – przekaźniki do pojazdów użytkowych
• MAN – norma M 3285 (EMV) oraz wytyczna 72/245/EWG wraz z 95/54/EWG
• MAN – norma M3135 (instalacje elektryczne)
• Norma MAN M 1036-7 (numer identyfi kacyjny pojazdu)
• DIN 40 050
• DIN 40 839 część 1, 3 i 4
• DIN 57 879, część 3
• VDE 0879, część 3
• VG 95 370 do 95 377
• MIL-STO 461 i 462
• ISO 11898-24V
• SAE J1939/ff
• Specyfi kacja Bosch 2.0B
• ISO 3779
• FMS-Strandard (www.fms-standard.com)
4. Adresy i kompetencje
Źródła odniesienia wynikają z dyrektyw konstrukcyjnych MAN dla pojazdów ciężarowych. Dyrektywy są dostępne w:
MAN Nutzfahrzeuge AG / Abt. ESC (Fax: +49 089 1580 4264)
Postfach 50 06 20
D-80976 München
Elektryczne i elektroniczne złącza TG - ZDR-KSM_ Step05_FMS 3
84602880.008.png
5. Ogólne wskazówki do portu komunikacji ZDR z KSM
• To przyłącze nie wchodzi w skład wyposażenia seryjnego i musi być zamawiane oddzielnie.
• W celu umożliwienia fabrycznego zaprogramowania, wymagane parametry sterownika KSM oraz ograniczenia prędkości
obrotowej, momentu obrotowego i in. należy przekazać do punktu sprzedaży MAN podczas fi nalizowania zlecenia.
• Wyposażenie urządzenia „Start-Stop” jest systemem niezależnym od zewnętrznego sterowania prędkością obrotową i musi być
zamawiane oddzielnie. Przewody dla oddzielnego elementu obsługowego (Silnik – Start-Stop) mogą leżeć zrolowane na
końcu ramy.
• Wyposażenie w „blokadę jazdy wstecz dla śmieciarek” nie jest częścią składową przyłącza i należy ją zamawiać oddzielnie.
Podczas okablowywania przyłącza wymagane jest zachowanie szczególnej ostrożności, ponieważ jest to istotna
ingerencja w sieć pokładową i w okablowanie elektroniki.
• Dopuszcza się stosowanie wyłącznie instalacji elektrycznych odpowiadających normie MAN 3135.
• Należy stosować tylko takie przekaźniki, które odpowiadają warunkom określonym w broszurze fi rmy MAN dotyczącej obciążeń
przekaźników dla okablowania zewnętrznego.
• Zaciskanie terminali należy wykonać w sposób należyty, uwzględniając wskazania ich producenta.
• Zewnętrzne elementy obsługowe nadwozia muszą być odpowiednie dla stopnia ochrony IP69K zgodnie z normą DIN 40 050
i dodatkowo muszą być zabezpieczone przed ingerencją osób nieupoważnionych.
• Zasilanie (+U BAT ) agregatów i sterowników należących do nadwozia musi być pobierane z akumulatorów poprzez oddzielne
i właściwe zabezpieczenie instalacji. Pobieranie +12V tylko z jednego akumulatora jest niedopuszczalne.
• Jako instalacja masy powinien być zastosowany oddzielny przewód przyłączony do punktu masowego przy łożu silnika (rama
pojazdu nie może być wykorzystywana jako instalacja masy).
• Różne potencjały masy okablowania zewnętrznego nie mogą być łączone.
Okablowanie przyłącza musi być odprzężone od obwodu prądu obciążenia sterowników nadwozia.
• Zewnętrzne okablowanie musi spełniać wymagania normy MAN M 3285 dla systemu pojazdu użytkowego.
Urządzenia radiotechniczne takie, jak np. zdalne sterowanie, nie mogą mieć wpływu na żadne funkcje, które zostały opisane
we wspomnianej normie.
• Przykłady połączeń opublikowane przez fi rmę MAN w celu ich unaocznienia, nie stanowią wskazówek konstrukcyjnych.
Kto podejmuje się okablowania przyłącza, ten ponosi w tym zakresie odpowiedzialność.
Elektryczne i elektroniczne złącza TG - ZDR-KSM_ Step05_FMS 4
84602880.009.png 84602880.001.png 84602880.002.png
6. Wskazówki dotyczące parametryzacji KSM
6.1 Podstawowa funkcja przy regulacji pośredniej prędkości obrotowej
• Parametryzacja poszczególnych trybów ZDR następuje w FFR. Poprzez seryjny port ZDR (FFR) poszczególne tryby mogą być
wybierane zewnętrznie (spoza kabiny kierowcy).
• Możliwości parametryzacji FFR oraz konfi guracja styków „portu komunikacji ZDR z FFR“ zostały opisane w dokumencie
„Port komunikacji ZDR z komputerem kontroli pojazdu dla zewnętrznych sterowań przy TG“.
• Dzięki „portowi komunikacji ZDR z KSM“ funkcje elementu obsługowego tempomatu takie jak ‚SET+“, ‚SET-“, „MEMORY“ i
„AUS“ mogą być dostępne na zewnątrz (poza kabiną kierowcy).
• Ponadto mogą być realizowane kolejne pośrednie prędkości obrotowe poprzez aktywowanie ograniczenia prędkości obrotowej.
6.2. Możliwości parametryzacji KSM
W przypadku KSM przy pomocy MAN-cats II ® mogą być parametryzowane następujące funkcje:
• Ograniczenie prędkości obrotowej i momentu obrotowego:
Poprzez aktywację odpowiedniego styku ogr. pręd./mom. Obr. (X1997/pin 1 i 2) dokonuje się wyboru sparametryzowanego
ograniczenia prędkości obr. i momentu obrotowego.
Ustawienie fabryczne:
Sygnał
Prędkość obrotowa
Moment obr.
Ograniczenie prędkości obr./Momentu obr. 0
4000 obr./min
100%
Ograniczenie prędkości obr./Momentu obr. 1
1500 obr./min
100%
Ograniczenie prędkości obr./Momentu obr. 2
1800 obr./min
100%
Ograniczenie prędkości obr./Momentu obr. 3
1200 obr./min
100%
• Prędkość obrotowa silnika:
Parametryzowana jest ilość impulsów obrotowych (ilość impulsów na obrót silnika) oraz próg prędkości obrotowej, od której
będzie przekazywany sygnał prostokątny (współczynnik trwania 50/50).
Ustawienie fabryczne:
Sygnał
Ilość impulsów obrotowych
Próg prędkości obrotowej
Prędkość obrotowa silnika
6
60 obr./min
Cyfrowe wejścia ZDR:
Można sparametryzować, czy wejścia (SET+/-, MEMORY i AUS) będą podtrzymywane.
Jeżeli wejścia będą podtrzymywane, to ewentualny odpowiedni sygnał z A-CAN zostanie zignorowany.
Jeżeli wejścia nie będą podtrzymywane, to ewentualny sygnał z A-CAN zostanie przekazany dalej, a możliwe połączenie wejść
cyfrowych zignorowane.
Ustawienie fabryczne:
Obsługa ZDR
Wejścia cyfrowe
Wywołanie A-CAN
SET +/-, MEM, UIT
X
Przyłącze A-CAN:
Możliwości parametryzacji portu A-CAN patrz rozdział 7.2.
Elektryczne i elektroniczne złącza TG - ZDR-KSM_ Step05_FMS 5
84602880.003.png 84602880.004.png 84602880.005.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin