ŚRODKI DYDAKTYCZNE WSPOMAGAJĄCE PROCES NAUCZANIA.doc

(126 KB) Pobierz

ŚRODKI DYDAKTYCZNE WSPOMAGAJĄCE PROCES NAUCZANIA

 

Środki dydaktyczne


Proste

1.       Słowne

·         Podręczniki

·         Czasopisma

·         Przewodniki

2.       Obrazowe występujące w postaci

a)      Bezpośredniej

·         Zmiany chorobowe u pacjenta

·         Sytuacje diagnostyczne

·         Preparaty cytologiczne??

i histologiczne

b)      Pośredniej

·         Fotografie

·         Modele narządów i układów

·         Fantomy

c)      Uogólnionej

·         Mapy

·         Schematy

·         Wykresy 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Złożone

1)      Środki automatyzujące proces dydaktyczny

·         Maszyny egzaminujące

·         Komputery

·         Urządzenia treningowo- kontrolne

2)      Środki audiowizualne

a)      Przyrządy techniczne

·         Mikroskopy

·         Episkop

·         Epidiaskop

·         Projektory filmowe

 

Mechaniczne środki

dydaktyczne                              Materiały dydaktyczne

·         Preparaty mikroskopowe

·         Przeźrocza

·         Foliogramy

·         Filmy bez dźwięku

 

Środki słuchowe:

·         Radia                                      *Taśmy

·         Radiomagnetofon      *Kasety

·         Gramofon                    * Nagrania płytowe

 

Środki audiowizualne

(słuchowo – wzrokowe)

·         Monitory                    *preparaty audio 

·         Kamery                         filmowe

·         Magnetowidy              * filmy dźwiękowe

·         Odbiorniki telewizyjne      * programy TV

*Nagrania     magnetowidowe

*rzutniki współpracujące z magnetowidami

 


 

 

FORMY OGRANIZACYJNE PRACY UCZNIÓW

 

Do organizowania form nauczania i uczenia się wg Wincentego Okonia zalicza się:

·         Pracę lekcyjna

·         Pracę domową

·         Pozalekcyjną

 

Wg Czesława Kupisiewicza formy nauczania- uczenia się rozkazują jak organizować pracę, stosowania do tego kto, gdzie, kiedy i w jakim celu ma być przedmiotem kształcenia i jako podstawowe kryteria ich podziału podaje liczbę uczniów, miejsce uczenia się oraz czas prowadzenia zajęć dydaktycznych.

 

Tradycyjnie wyróżnia się 3 formy organizacyjne pracy uczniów są nimi:

1)     Praca jednostkowa – uczniowie organizują zadania indywidualnie

2)     Praca grupowa -  praca grupowa może być:

·         Jednolita- równym frontem, w toku której uczniowie podzieleni na grupy wykonują te same zadania

·         Zróżnicowana -  grupy wykonują różne zadania

·         Kombinowana-  łącząca pracę jednolita z pracą zróżnicowaną

·         Brygadowa – wykonywanie zadań o charakterze praktycznym (np. w warsztatach szkolnych, pracowniach)

3)     Praca zbiorowa -  rozpowszechniona forma polega na wspólnym wykonywaniu przez wszystkich uczniów tego samego zadania. Kierownicza rola przypada nauczycielowi.

 

Klasyfikacja organizacyjna form pracy uczniów

 









       





forma jednolita                             forma zbiorowa                             forma zespołowa



 

              praca w               praca w              praca w grupach

              diadach                            triadach

 

potencjalne wersje realizacji zadań zespołowych form pracy uczniów:

·         Praca w diadach







             

·        







Praca w triadach

             

·        











Praca w grupach 5 osobowych

             

 

 

METODY I TECHNIKI BADANIA EFEKTYWNOŚCI NAUCZANIA RATOWNICTWA W RAMACH PIERWSZEJ POMOCY

 

Przedmiotem oceny powinny być wszystkie elementy procesu kształtowania decydujące o jego skuteczności, a więc osiągnięcia uczących się, praca prowadzącego zajęcia i program kształcenia.

Wymagane kompetencje pracowników Służby Zdrowia, są zawarte w 3 dziedzinach taksonomicznych (poznawcza, emocjonalna, psychomotoryczna).

 

Etapy ewolucji osiągnięć uczniów

 



Określenie celów kształcenia

 



Określenie kompetencji będących przedmiotem pomiaru

 

Dziedzina poznawcza                                    Dziedzina psychomotoryczna                            Dziedzina afektywna

- wiadomości              - umiejętności praktyczne              - postawy, motywacje,

- umiejętności myślenia              - umiejętności manualne              system wartości



- rozwiązywanie problemów              -zaangażowanie emocjonalne





              - system poznawania się

 







Określenie wymaganego wykonywania (biegłość, samodzielność, odpowiedzialność)

 







Wybór narzędzi i techniki pomiarowych

 

Ustne                            praktyczne                            obserwacje



Pisemne              symulacje

Testowe              obserwacje

Obserwacje





symulacje

 



                            Interpretacja wyników

 

 

Sformułowanie ocen i podjęcie odpowiednich decyzji

 

 

Ewolucja kształcenia- to proces pozwalający zmierzyć i ocenić stopień realizacji celów dydaktycznych.

Proces kontroli jest szeregiem kolejnych czynności prowadzących do uzyskania informacji o aktualnym stanie wyników, na danym etapie kształcenia, po drugie porównania aktualnych wyników z wynikami zaplanowanymi w programie kształcenia i wyciągnięcia wniosków, oraz skorygowanie kształcenia jeśli wymaga tego sytuacja. Ważne jest też określenie częstości kontroli. Kontrola przeprowadzona w sposób dowolny i w przypadkowym momencie ma mniejsze znaczenie dydaktyczne. Zbyt częsta kontrola wpływa zakłócająco na sam proces nauczania w zależności od czasu i miejsca w procesie nauczania, w którym przeprowadza się sprawdzanie osiągnięć szkolnych, wyróżnia się różne jej formy:

1)      Sprawdzanie wstępne zwane inaczej kontrolą gdzie będziemy sprawdzać początkową wiedzę i umiejętności, przed rozpoczęciem cyklu kształcenia np. przed rozpoczęciem kursu

2)      Kontrola bieżąca, bądź sprawdzanie kształtujące jest to systematyczne sprawdzanie uczniów, postępu nauczania. Przedmiotem kontroli bieżącej są osiągnięcia pojedynczych zajęć lub zamkniętego cyklu zajęć. Kontrola bieżąca pozwala nam zauważyć w porę luki w treściach problemowych

3)      Sprawdzanie sporadyczne i końcowesporadyczne uzależnione jest od potrzeb. Uczniowie opanowują zabiegi o dużym stopniu trudności. Końcowe może występować jako praca dyplomowana ucznia, słuchacza

 

 

Konwencjonalne formy sprawdzania uczniów, do najczęstszych należą formy , które opierają się na bardzo prostych sposobach, są to:

1)      Ustne sprawdzanie wiadomości – opiera się na rozmowie, nauczyciel formułuje pytania a uczeń udziela odpowiedzi, od tego zależy ocena ucznia. Na egzaminie przez losowanie pytań

2)      Prace pisemne – sprawdzają wiadomości, mogą być prace klasowe, pisemne domowe podlegające również ocenie. Popularne są kartkówki, zróżnicowanie tematów w grupach

3)      Posługiwanie się książką – ma zastosowanie w językach obcych, w przedmiotach zawodowych, itd.

4)      Wykonywanie prac praktycznych

5)      Obserwacja uczniów w toku ich pracyobserwacje uczniów w toku ich pracy, wycieczka szkolna jakie ma braki, plusy i minusy. Umiejętności przystosowania stanowiska pracy , pracowitość, samodzielność.

Różnice indywidualne związane z wiekiem, stopniem zainteresowania. Wszystkie sposoby sprawdzające uczniów mają swoje zalety . największym barkiem jest duża ….( zdjęcie nr …6079) subiektywizmu i sprawdzanie osiągnięć, ograniczenie możliwości dokonywania pomiaru osiągnięć uczniów, klas, szkół zwłaszcza wtedy gdy aktywizuje się efektem pracy. Co raz częściej w szkołach stosuje się sprawdziany praktyczne, przy zużyciu aparatury i urządzeń symulujących, np. fantomy, filmy. Kładzie emocjonalny stosunek do ludzi. Uniwersalnym sposobem jest poprawne formułowanie pytań, problemów, zadań, poleceń aby pobudzały do myślenia, aby klarowanie określały co ma robić, jak ma robić.

 

 

Testyto zbiór zadań dostosowany do określonych treści nauczania, w taki sposób, aby na podstawie wyniku testowania można było ustalić w jakim stopniu ta treść jest opanowana przez ucznia oraz przeznaczona do rozwiązania w toku jednego zajęcia szkolnego. Dobór i układ zadań testu, pytań, poleceń zależy do tego jakie czynniki interesują badacza danej grupy osób.

 

Sprawdzian testowy jest zbiorem zadań(pytań) gdzie odpowiednie, sposób odpowiadania jest jednakowy, wyniki są oceniane wg tych samych ściśle określonych kryteriów. Sprawdziany testowe mają zróżnicowaną postać i charakter można je podzielić:

1)      Testy wyboru -  formy pytań, które wymagają od zdającego rozpoznania i wyboru jednej lub kilku prawidłowych odpowiedzi z pośród kilku podanych wariantów odpowiedzi. Po drugie ...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin