TREŚCI
SPOSÓB REALIZACJI
TERMIN
OSOBY WSPIERA-
JĄCE
AKTYWNOŚC SPOŁECZNA
Kształtowanie umiejętności społecznych dzieci: porozumiewanie się z dorosłymi i dziećmi, zgodne funkcjonowanie w zabawie i sytuacjach zadaniowych.
Przyswajanie umiejętności posługiwania się własnym nazwiskiem:
ü Reagowanie na swoje imię i nazwisko przy różnych okazjach (np. odczytywanie listy obecności)
ü Zabawy utrwalające swoje i kolegów imiona
Rozbudzanie empatii, pomoc w określaniu i nazywaniu uczuć, zabawy integrujące
ü Organizowanie gier i zabaw umożliwiających integracje grupy,
ü Zachęcanie do wyrażania emocji podczas zabaw i zajęć rozwijających twórczość i zainteresowania dzieci,
Kierowanie emocjami i wykorzystywanie ich do rozwoju form ekspresji dziecka
Poznanie wartości moralnych
ü Dostarczanie dzieciom okazji do słuchania bajek, opowiadań i nagrań magnetofonowych pozwalających im dostrzegać i wyrażać opinie dotyczące postępowania bohaterów
ü Wykorzystywanie naturalnych i zorganizowanych sytuacjach wychowawczych nacechowanych życzliwością, dobrocią, przejawami koleżeństwa (nagradzanie takich zachowań np. poprzez pochwałę),
Dokonywanie ocen i analiz określonych sytuacji - wdrażanie do samooceny i oceny innych ( np. zachowanie podczas zabaw).
Współtworzenie przyjaznej atmosfery w grupie
ü Uczestniczenie w naturalnych i zorganizowanych sytuacjach wychowawczych nacechowanych życzliwością, dobrocią, przejawami koleżeństwa (nagradzanie takich zachowań np. poprzez pochwałę),
ü Określanie przez dzieci postaw przeciwstawne: dobry – zły
Zachęcanie do pomagania innym dzieciom w różnych sytuacjach (ubieranie, sprzątanie zabawek, zapinanie, dzielenie się zabawkami),
Rozwijanie relacji dzieci opartych na wzajemnym szacunku i akceptacji
Organizowanie sytuacji edukacyjnych i zabaw opartych na ustalonych regułach, z przyzwyczajaniem dzieci do przegrywania i wygrywania:
ü Nauka zabaw paluszkowych, ruchowych ze śpiewem, w kole
ü Wdrażanie do kulturalnego zwracania się do siebie.
Współdziałanie w grupie
ü Poznanie przez dzieci i wymaganie od nich przestrzegania zasad i norm
ü Nawiązanie serdecznego i bliskiego kontaktu z nauczycielką, wyrabianie poczucie bezpieczeństwa
ü Panowanie nad zbyt gwałtownymi reakcjami wywołanymi lękiem,
ü Szanowanie przez dzieci działalności innych.
Organizowanie zabaw z przestrzeganiem zasady równego prawa do korzystania ze wspólnych zabawek i poszanowania działalności innych:
ü Wdrażanie do zgodnych zabaw, nie zabierania innym zabawek, nie przeszkadzania innym w zabawie, dzielenia się z innymi zabawkami,
ü Szanowanie wytworów pracy innych,
ü Odnoszenie zabawek i przedmiotów używanych do zabawy na odpowiednie miejsce,
ü Szanowanie zabawek,
Stosowanie norm i zasad dobrego zachowania, tworzenie zasad współżycia w grupie;
ü Poznanie i stosowanie formy grzecznościowych,
ü Zgłaszanie się na wezwanie nauczycielki i wykonywanie jej poleceń,
ü Szanowanie cudzej własność,
ü Przyzwyczajanie do słuchania mówiących kolegów
Komunikowanie się w grupie
ü Okazywanie sobie wzajemnej życzliwości, mówienie sobie miłych słów, dziękowanie innym i okazywanie serdeczności.
Nabywanie umiejętności spokojnego dyskutowania i dochodzenia do kompromisu.
Cały rok
j.w
Na bieżąco
na bieżąco
Rodzice
rodzice
Personel grupy
Personel grupy, rodzice
Personel grupy, Rodzice
J.w
Kształtowanie czynności samoobsługowych, nawyków higienicznych i kulturalnych. Wdrażanie dzieci do utrzymywaniu ładu i porządku.
Poznawanie swojego ciała przez zabawy
Samodzielne wykonywanie czynności samoobsługowych
Wdrażanie do:
ü Starannego mycia rąk;
ü Korzystania z toalety,
ü Dbania o higienę i estetyczny wygląd włosów;
ü Systematycznego mycia zębów;
ü Posługiwania się chustką do nosa;
ü Dbania o schludny wygląd ubrania;
ü Ściągania i zakładania ubrań, butów, umieszczanie ich w wyznaczonym miejscu w szatni
ü Estetycznego spożywania posiłków, posługiwania się łyżką,
ü Dbanie o własne zmysły (słuch, wzrok) i higienę układu nerwowego,
ü Opanowania własnych gwałtownych reakcji emocjonalnych,
Aktywne uczestniczenie w dbaniu o porządek
Wykonywanie prac społecznie użytecznych:
ü Włączanie w wykonywanie przedszkolnych i domowych prac porządkowych poprzez pomoc innym (układanie zabawek,)
ü Sprzątanie okolic przedszkola z okazji „Sprzątania świata”
Przyswajanie form grzecznościowych, kulturalne zwracanie się do innych:
ü Zapoznanie dzieci z w/w formami,
ü Zwracanie uwagi na ich używanie,
ü Słuchanie wierszy i opowiadań,
ü Organizowanie zabaw wymagających używania słów grzecznościowych,
Wdrażanie do pokojowego rozwiązywania konfliktów.
Zgodnie z kalendarzem, planem rozwoju p-la
Dyrektor, personel grupy, rodzice
Wychowanie rodzinne, obywatelskie i patriotyczne
Wzmacnianie więzów w rodzinie
ü Podawanie informacji na temat swojej rodziny
ü Organizowanie świat o charakterze rodzinnym
ü Dzielenie się informacjami na temat ważnych wydarzeń z życia rodziny
ü Organizowanie sytuacji edukacyjnych i wykorzystywanie naturalnych okazji, jak również organizowanie zabaw tematycznych
Wspólne planowanie dnia w przedszkolu i w domu:
ü Próby zaplanowania, decydowania o rodzaju podejmowanych zadań i zabaw
Poznanie swojej miejscowości
ü Określanie miejsca zamieszkania
ü Organizowanie spacerów i wycieczek,
ü Poznanie osób pracujących w bliskim otoczeniu przedszkola
ü Rozpoznawanie budynku przedszkola
Wyrabianie umiejętności właściwego zachowania się w miejscach publicznych:
ü Wymaganie zdyscyplinowania podczas spacerów i wycieczek,
...
grudzien33