Plan wychowawczy dla maluchów 20102011(1).doc

(133 KB) Pobierz
TREŚCI

 

 

 

TREŚCI

 

SPOSÓB REALIZACJI

 

TERMIN

OSOBY WSPIERA-

JĄCE

AKTYWNOŚC SPOŁECZNA

Kształtowanie umiejętności społecznych dzieci: porozumiewanie się z dorosłymi i dziećmi, zgodne funkcjonowanie w zabawie i sytuacjach zadaniowych.

 

Przyswajanie umiejętności posługiwania się własnym nazwiskiem:

ü      Reagowanie na swoje imię i nazwisko przy różnych okazjach (np. odczytywanie listy obecności)

ü      Zabawy utrwalające swoje i kolegów imiona

Rozbudzanie empatii, pomoc w określaniu i nazywaniu uczuć, zabawy integrujące

ü      Organizowanie gier i zabaw umożliwiających integracje grupy,

ü      Zachęcanie do wyrażania  emocji podczas zabaw i  zajęć rozwijających twórczość i zainteresowania dzieci,

Kierowanie emocjami i wykorzystywanie ich do rozwoju form ekspresji dziecka

Poznanie wartości moralnych

ü      Dostarczanie dzieciom okazji do słuchania  bajek, opowiadań i nagrań magnetofonowych pozwalających im dostrzegać i wyrażać opinie dotyczące postępowania bohaterów

ü      Wykorzystywanie  naturalnych i zorganizowanych sytuacjach wychowawczych nacechowanych życzliwością, dobrocią, przejawami koleżeństwa (nagradzanie takich zachowań np. poprzez pochwałę),

Dokonywanie ocen i analiz określonych sytuacji - wdrażanie do samooceny i oceny innych ( np. zachowanie podczas zabaw).

Współtworzenie przyjaznej atmosfery w grupie

ü      Uczestniczenie w naturalnych i zorganizowanych sytuacjach wychowawczych nacechowanych życzliwością, dobrocią, przejawami koleżeństwa (nagradzanie takich zachowań np. poprzez pochwałę),

ü      Określanie przez dzieci  postaw przeciwstawne: dobry – zły

Zachęcanie do  pomagania innym dzieciom w różnych sytuacjach (ubieranie, sprzątanie zabawek, zapinanie, dzielenie się zabawkami),

Rozwijanie relacji dzieci opartych na wzajemnym szacunku i akceptacji

Organizowanie sytuacji edukacyjnych i zabaw opartych na ustalonych regułach, z przyzwyczajaniem dzieci do przegrywania i wygrywania:

ü      Nauka zabaw paluszkowych, ruchowych ze śpiewem, w kole

ü      Wdrażanie do kulturalnego  zwracania  się do siebie.

Współdziałanie w grupie

ü      Poznanie przez dzieci i wymaganie od nich  przestrzegania zasad i norm

ü      Nawiązanie serdecznego i bliskiego kontaktu z nauczycielką, wyrabianie poczucie bezpieczeństwa

ü      Panowanie  nad zbyt gwałtownymi reakcjami wywołanymi lękiem,

ü      Szanowanie przez dzieci działalności innych.

Organizowanie zabaw z przestrzeganiem zasady równego prawa do korzystania ze wspólnych zabawek i poszanowania działalności innych:

ü      Wdrażanie do  zgodnych zabaw, nie zabierania innym zabawek, nie przeszkadzania innym w zabawie, dzielenia  się z innymi zabawkami,

ü      Szanowanie wytworów pracy innych,

ü      Odnoszenie zabawek i przedmiotów używanych do zabawy na odpowiednie miejsce,

ü      Szanowanie zabawek,

Stosowanie norm i zasad dobrego zachowania, tworzenie zasad współżycia w grupie;

ü      Poznanie i stosowanie formy grzecznościowych,

ü      Zgłaszanie się na wezwanie nauczycielki i wykonywanie jej poleceń,

ü      Szanowanie cudzej własność,

ü      Przyzwyczajanie do słuchania mówiących kolegów

Komunikowanie się w grupie

ü      Okazywanie sobie wzajemnej życzliwości, mówienie sobie miłych słów, dziękowanie innym i okazywanie serdeczności.

Nabywanie umiejętności spokojnego dyskutowania i dochodzenia do kompromisu.

Cały rok

 

 

 

j.w

 

 

 

 

Na bieżąco

 

 

 

 

 

 

 

 

j.w

 

 

 

 

 

 

 

Cały rok

 

 

 

 

j.w

 

 

 

 

j.w

 

 

 

 

 

 

 

j.w

 

 

 

 

na bieżąco

Rodzice

 

 

 

 

 

 

 

 

rodzice

 

 

 

 

 

 

 

 

Personel grupy

 

 

 

 

 

 

 

Personel grupy, rodzice

 

 

 

j.w

 

 

 

 

j.w

 

 

 

 

 

 

 

Personel grupy, Rodzice

 

 

 

J.w

 

Kształtowanie czynności samoobsługowych, nawyków higienicznych i kulturalnych. Wdrażanie dzieci do utrzymywaniu ładu i porządku.

 

Poznawanie swojego ciała przez zabawy

Samodzielne wykonywanie czynności samoobsługowych

Wdrażanie do:

ü      Starannego mycia rąk;

ü      Korzystania z toalety,

ü      Dbania o higienę i estetyczny wygląd włosów;

ü      Systematycznego mycia zębów;

ü      Posługiwania się chustką do nosa;

ü      Dbania o schludny wygląd ubrania;

ü      Ściągania i zakładania ubrań, butów, umieszczanie ich w wyznaczonym miejscu w szatni

ü      Estetycznego spożywania posiłków, posługiwania się łyżką,

ü      Dbanie  o własne zmysły (słuch, wzrok) i higienę układu nerwowego,

ü      Opanowania własnych gwałtownych reakcji emocjonalnych,

Aktywne uczestniczenie w dbaniu o porządek

Wykonywanie prac społecznie użytecznych:

ü      Włączanie  w wykonywanie przedszkolnych i  domowych prac porządkowych poprzez pomoc innym (układanie zabawek,)

ü      Sprzątanie okolic przedszkola z okazji „Sprzątania świata”

Przyswajanie form grzecznościowych, kulturalne zwracanie się do innych:

ü      Zapoznanie dzieci z w/w formami,

ü      Zwracanie uwagi na ich używanie,

ü      Słuchanie wierszy i opowiadań,

ü      Organizowanie zabaw wymagających używania słów grzecznościowych,

Wdrażanie do pokojowego rozwiązywania konfliktów.

Na bieżąco

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Zgodnie z kalendarzem, planem rozwoju p-la

 

 

Cały rok

Rodzice

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Dyrektor, personel grupy, rodzice

 

 

 

 

Personel grupy, rodzice

 

 

 

 

Wychowanie rodzinne, obywatelskie i patriotyczne

 

Wzmacnianie więzów w rodzinie

ü      Podawanie informacji na temat swojej rodziny

ü      Organizowanie świat o charakterze rodzinnym

ü      Dzielenie się informacjami na temat ważnych wydarzeń z życia rodziny

ü      Organizowanie sytuacji edukacyjnych i wykorzystywanie naturalnych okazji, jak również organizowanie zabaw tematycznych

Wspólne planowanie dnia w przedszkolu i w domu:

ü      Próby zaplanowania, decydowania o rodzaju podejmowanych zadań i zabaw

Poznanie swojej miejscowości

ü      Określanie miejsca zamieszkania

ü      Organizowanie spacerów i wycieczek,

ü      Poznanie osób pracujących w bliskim otoczeniu przedszkola

ü      Rozpoznawanie budynku przedszkola

Wyrabianie umiejętności właściwego zachowania się w miejscach publicznych:

ü      Wymaganie zdyscyplinowania podczas spacerów i wycieczek,

 

Na bieżąco

 

 

 

 

 

 

...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin