Program szkolenia okresowego pracowniów administracji przy narażeniu.pdf
(
196 KB
)
Pobierz
untitled
OPINIE
Rozdział 2/9.
2/9. Program szkolenia okresowego pracowników
administracyjno-biurowych i innych, których praca
wi¹¿e siê z nara¿aniem na czynniki szkodliwe dla
zdrowia, uci¹¿liwe lub niebezpieczne albo
z odpowiedzialnoœci¹ w zakresie BHP
Stanis³aw Wójcik
2/9. Program szkolenia okresowego pracowników administracyjno-biurowych i innych...
Spis treœci
1. Uczestnicy szkolenia......................... 1
2. Cel szkolenia............................... 2
3. Forma szkolenia ............................ 2
4. Program szkolenia .......................... 3
5. TreϾ szkolenia ............................. 4
5.1. Wybrane regulacje prawne z zakresu bhp.... 4
5.2. Ocena zagro¿eñ czynnikami wystêpuj¹cymi
w procesach pracy oraz metody ochrony
przed zagro¿eniami dla zdrowia i ¿ycia
pracowników.......................... 7
5.3. Organizacja stanowisk pracy biurowej,
z uwzglêdnieniem zasad ergonomii, w tym
stanowisk wyposa¿onych w monitory
ekranowe i inne urz¹dzenia biurowe ....... 7
5.4. Postêpowanie w razie wypadków i w sytuacjach
zagro¿eñ, w tym zasady udzielania pierwszej
pomocy w razie wypadku ................ 9
1. Uczestnicy szkolenia
Szkolenie to jest przeznaczone
dla pracowników
:
administracyjno-biurowych w np.:
urzêdach,
instytucjach,
bankach,
przedsiêbiorstwach;
szkó³ i innych placówek oœwiatowych;
placówek kulturalnych;
radia i telewizji;
redakcji, agencji itp.;
jednostek naukowo-badawczych i
wszystkich innych, których charakter pracy wi¹¿e siê z nara¿aniem na czynniki
szkodliwe dla zdrowia, uci¹¿liwe lub niebezpieczne albo z odpowiedzialnoœci¹
w zakresie bezpieczeñstwa i higieny pracy.
lipiec 2005
1
2. Szkolenia
Rozdzia³ 2/9.
lipiec 2005
OPINIE
2. Szkolenia
Rozdział 2/9.
2. Cel szkolenia
Celem pierwszego szkolenia okresowego jest
rozszerzenie oraz pog³êbienie wie-
dzy i umiejêtnoœci
nabytych podczas szkolenia wstêpnego ogólnego (ewentualnie
szkolenia okresowego w zwi¹zku z zatrudnieniem na nowym stanowisku), g³ów-
nie w zakresie:
oceny zagro¿eñ zwi¹zanych z wykonywan¹ prac¹,
metod ochrony przed zagro¿eniami dla zdrowia i bezpieczeñstwa pracowni-
ków,
kszta³towania warunków pracy w sposób zgodny z przepisami i zasadami bhp,
postêpowania w razie wypadków i w sytuacjach awaryjnych.
Podczas kolejnych szkoleñ okresowych nale¿y aktualizowaæ i uzupe³niaæ wiedzê
i umiejêtnoœci nabyte uprzednio.
3. Forma szkolenia
Dopuszczalne przez prawo formy szkolenia to: seminarium, kurs lub samo-
kszta³cenie kierowane.
Środki
dydaktyczne
Wymaga siê, aby prowadz¹cy szkolenie stosowa³
odpowiednie œrodki dydaktycz-
ne
. Œrodkami dydaktycznymi zalecanymi w rozporz¹dzeniu Ministra Gospodarki
i Pracy z 27.7.2004 r. w sprawie szkolenia w dziedzinie bezpieczeñstwa i higieny
pracy (Dz.U. Nr 180, poz. 1860) mog¹ byæ:
filmy instrukta¿owe,
tablice pogl¹dowe,
folie do prezentacji itp.
Wskazane jest tak¿e wykorzystywanie technik komputerowych (ró¿nego rodzaju
prezentacje, w tym multimedialne) i Internetu.
Materiały
szkoleniowe
Je¿eli szkolenie ma formê samokszta³cenia kierowanego, to jego
uczestnicy powin-
ni otrzymaæ materia³y
pozwalaj¹ce im przyswoiæ wiedzê w optymalny sposób i na-
byæ umiejêtnoœci objête programem szkolenia. Zalecane materia³y, na które wska-
zuje siê w ww. rozporz¹dzeniu to:
skrypty,
wyci¹gi z przepisów,
listy pytañ kontrolnych,
zadania æwiczebne.
Szkolenie, które nale¿y przeprowadziæ na podstawie szczegó³owego programu
opracowanego przez organizatora szkolenia, powinno trwaæ
minimum 8 godzin
lekcyjnych
. Wymagany czas trwania tego szkolenia, jak widaæ, umo¿liwia jego
przeprowadzenie w trakcie jednego dnia. Jednak¿e dopuszczalne jest roz³o¿enie
zajêæ na poszczególne etapy i prowadzenie szkolenia w d³u¿szym okresie. W okre-
œlonych przypadkach wynikaj¹cych z organizacji, b¹dŸ charakteru pracy uczestni-
ków szkolenia, a tak¿e formy, w jakiej realizowane jest samo szkolenie, takie
roz³o¿enie zajêæ w czasie mo¿e byæ nawet konieczne.
2
lipiec 2005
2/9. Program szkolenia okresowego pracowników administracyjno-biurowych i innych...
OPINIE
Rozdział 2/9.
Specyfika pracy w redakcji, gdzie poszczególnych redaktorów z racji czêstych spotkañ z autorami b¹dŸ
czytelnikami trudno jest zgromadziæ w jednym miejscu o tej samej godzinie wymusza niejako,
aby szkolenie odbywa³o siê w formie samokszta³cenia kierowanego. Ten sposób szkolenia wymaga
od uczestników pobrania materia³ów, ukierunkowania szkolenia przez prowadz¹cego, a nastêpnie
sprawdzenia, na ile niezbêdna wiedza zakres i umiejêtnoœci zosta³y opanowane. Jak widaæ, wieloetapo-
wy sposób szkolenia i organizacja pracy jego uczestników wymuszaj¹ w tym przypadku roz³o¿enie
na kilka dni ca³ego cyklu szkolenia.
PRZYKŁAD
4. Program szkolenia
Podstaw¹ opracowania programu szkolenia okresowego dla pracowników admi-
nistracyjno-biurowych i innych zatrudnionych na stanowiskach, na których pra-
ca wi¹¿e siê z nara¿eniem na czynniki szkodliwe dla zdrowia, uci¹¿liwe lub nie-
bezpieczne, b¹dŸ z odpowiedzialnoœci¹ w zakresie bhp, powinien byæ ramowy
program szkolenia, jaki okreœlono w Rozdziale VIII Za³¹cznika 1 do wymienionego
wczeœniej rozporz¹dzenia MGiP z 27.7.2004 r. w sprawie szkolenia w dziedzinie
bezpieczeñstwa i higieny pracy.
Lp.
Temat szkolenia
Liczba
godzin
lekcyjnych
1. Wybrane regulacje prawne z zakresu prawa pracy dotycz¹ce bezpie-
czeñstwa i higieny pracy, z uwzglêdnieniem:
praw i obowi¹zków pracowników i pracodawców w zakresie bhp
oraz odpowiedzialnoœci za naruszenie przepisów i zasad bhp,
ochrony pracy kobiet i m³odocianych,
wypadków przy pracy i chorób zawodowych oraz œwiadczeñ z ni-
mi zwi¹zanych,
profilaktycznej ochrony zdrowia pracowników.
2
2. Postêp w zakresie oceny zagro¿eñ czynnikami wystêpuj¹cymi w pro-
cesach pracy oraz w zakresie metod ochrony przed zagro¿eniami dla
zdrowia i ¿ycia pracowników.
2
3. Problemy zwi¹zane z organizacj¹ stanowisk pracy biurowej, z uwzglêd-
nieniem zasad ergonomii, w tym stanowisk wyposa¿onych w monitory
ekranowe i inne urz¹dzenia biurowe.
2
4. Postêpowanie w razie wypadków i w sytuacjach zagro¿eñ (np. po-
¿aru, awarii), w tym zasady udzielania pierwszej pomocy w razie
wypadku.
2
Razem:
minimum 8
1 godzina lekcyjna = 45 minut
Program opracowa³:
Po konsultacji z pracownikami zatwierdzi³:
...........................................
..........................................................................
(imiê i nazwisko)
(data, imiê i nazwisko, funkcja, podpis)
lipiec 2005
3
OPINIE
2. Szkolenia
Rozdział 2/9.
5. TreϾ szkolenia
5.1. Wybrane regulacje prawne z zakresu bhp
Realizuj¹c ten etap programu szkolenia nale¿y przypomnieæ uczestnikom
zakres
podstawowych obowi¹zków i uprawnieñ pracodawcy oraz pracowników
.Za-
równo obowi¹zki, jak i prawa wynikaj¹ z Kodeksu pracy (tj. Dz.U z 1998 r. Nr 21,
poz. 94, ze zm.) oraz innych ustaw, odpowiednich dla bran¿y, w której pracuj¹
uczestnicy szkolenia.
PRZYKŁAD
Przygotowuj¹c program szkolenia dla pracowników szkó³ i innych placówek oœwiatowych nale¿y siê-
gn¹æ do ustawy z 7.9.1991 r. o systemie oœwiaty (tj. Dz.U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572, ze zm.) oraz
ustawy – Karta Nauczyciela z 26.1.1982 r. (tj. Dz.U. z 2003 r. Nr 118, poz. 1112, ze zm.), gdzie uregu-
lowano szczegó³owo (a czasem diametralnie odmiennie ni¿ innych zatrudnionych) prawa i obowi¹zki
pracowników oœwiaty. Trzeba tu podkreœliæ, ¿e w³aœciwie w ka¿dej dziedzinie dzia³alnoœci wystêpuj¹
mniejsze b¹dŸ wiêksze odstêpstwa od regulacji zawartych w Kodeksie pracy.
Odpowiedzial-
ność za naru-
szenie przepi-
sów bhp
Warto pamiêtaæ, ¿e podstawowe prawa i obowi¹zki zarówno pracowników, jak
i pracodawców omawiane by³y ju¿ wczeœniej w ramach szkolenia wstêpnego
ogólnego (instrukta¿u ogólnego). Najproœciej jest zatem siêgn¹æ po program tamte-
go szkolenia, zaktualizowaæ je i uzupe³niæ. Podkreœliæ trzeba, ¿e uzupe³niaj¹c pro-
gram instrukta¿u ogólnego nale¿y po³o¿yæ nacisk na szczegó³owe omówienie za-
gadnieñ zwi¹zanych z
czasem pracy
oraz na
sprawy dotycz¹ce bezpieczeñstwa
i higieny pracy
. Zwracamy te¿ Pañstwa uwagê na omówienie dziedziny czêsto
pomijanej, lub nies³usznie traktowanej pobie¿nie, a mianowicie o
szczegó³owe za-
poznanie uczestników szkolenia z formami prawnymi odpowiedzialnoœci pra-
codawców i pracowników za naruszanie przepisów i zasad bezpieczeñstwa i hi-
gieny pracy
. Jest to tym istotniejsze, ¿e przestrzeganie przepisów i zasad bhp jest
coraz czêstszym tematem kontroli inspektorów pracy, a odpowiedzialnoœæ za naru-
szenie przepisów bywa kosztowna. Warto te¿ podkreœliæ, ¿e wymagania zawarte
w przepisach bhp by³y ostatnio czêsto zmieniane, dlatego tak wa¿na jest aktualiza-
cja treœci zawartych w programie instrukta¿u ogólnego.
art. 176–189
1
Dzia³u VIII Kodeksu pracy – uprawnienia zwi¹zane z rodzi-
cielstwem, w tym: zakaz zatrudniania przy pracach szczególnie uci¹¿li-
wych lub szkodliwych, szczególna ochrona zatrudnienia pracownic ciê-
¿arnych, zakaz zatrudniania w godzinach nadliczbowych i porze nocnej,
zasady zmiany warunków pracy ciê¿arnych, urlop macierzyñski i wycho-
wawczy, zasi³ki i badania lekarskie, przerwy na karmienie i zwolnienie od
pracy na opiekê,
rozporz¹dzenia Rady Ministrów z 10.9.1996 r. w sprawie wykazu prac
szczególnie uci¹¿liwych lub szkodliwych dla zdrowia kobiet (Dz.U. Nr 114,
poz. 545, ze zm.) – dopuszczalne normy i ograniczenia w zatrudnianiu
kobiet przy wykonywaniu niektórych rodzajów prac;
4
lipiec 2005
Kolejnym etapem po omówieniu podstawowych obowi¹zków i uprawnieñ jest
przedstawienie zagadnieñ dotycz¹cych:
szczególnej ochrony pracy kobiet
na podstawie:
2/9. Program szkolenia okresowego pracowników administracyjno-biurowych i innych...
OPINIE
Rozdział 2/9.
szczególnej ochrony pracy m³odocianych
na podstawie:
art. 190 – 206 Dzia³u IX Kodeksu pracy – warunki i sposób zatrudniania,
w tym: czas pracy i nauki (zwolnienie na wype³nianie obowi¹zku nauki),
zatrudnianie przy pracach lekkich, badania lekarskie, zakaz zatrudniania
w godzinach nadliczbowych i porze nocnej, urlopy wypoczynkowe,
rozporz¹dzenia Rady Ministrów z 24.8.2004 r. w sprawie wykazu prac
wzbronionych m³odocianym i warunków ich zatrudniania przy niektórych
z tych prac (Dz.U. Nr 200, poz. 2047) – ograniczenia w zatrudnianiu przy
wykonywaniu niektórych rodzajów prac,
rozporz¹dzenia Rady Ministrów z 28.5.1996 r. w sprawie przygotowania
zawodowego m³odocianych i ich wynagradzania (Dz.U. Nr 60, poz. 278, ze
zm.) – formy przygotowania zawodowego, kwalifikacje osób prowadz¹cych
przygotowanie, obowi¹zek umowy pisemnej, zasady powiadamiania opie-
kunów prawnych, zatrudnienie w formie nauki zawodu i przyuczenia do
wykonywania okreœlonej pracy, zasady wynagradzania,
rozporz¹dzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z 5.12.2002 r. w sprawie
przypadków, w których wyj¹tkowo jest dopuszczalne zatrudnianie m³o-
docianych, którzy nie ukoñczyli gimnazjum oraz osób nie maj¹cych 16 lat,
które ukoñczy³y gimnazjum oraz osób nie maj¹cych 16 lat, które nie ukoñ-
czy³y gimnazjum (Dz.U. Nr 214, poz. 1808) – szczegó³owe zasady i formy
zatrudniania m³odocianych, obowi¹zki opiekunów prawnych,
rozporz¹dzenia Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z 1.7.2002 r. w spra-
wie praktycznej nauki zawodu (Dz.U. 113, poz. 988, ze zm.) – warunki
i tryb organizowania praktycznej nauki zawodu w warsztatach, pracow-
niach i szkolnych gospodarstwach pomocniczych, placówkach kszta³cenia
ustawicznego i praktycznego, u pracodawców i w indywidualnych gospo-
darstwach rolnych, kwalifikacje prowadz¹cych praktyczn¹ naukê zawodu;
spraw zwi¹zanych z wypadkami przy pracy i chorobami zawodowymi
na
podstawie:
rozporz¹dzenia Rady Ministrów z 28.7.1998 r. w sprawie ustalania okolicz-
noœci i przyczyn wypadków przy pracy oraz sposobu ich dokumentowania,
a tak¿e zakresu informacji zamieszczanych w rejestrze wypadków przy
pracy (Dz.U. Nr 115, poz. 744, ze zm.) – obowi¹zek niezw³ocznego poin-
formowania pracodawcy o zaistnia³ym wypadku, zabezpieczenie miejsca
wypadku przez pracodawcê, powo³anie, sk³ad i zasady postêpowania ze-
spo³u powypadkowego, protokó³ powypadkowy, obowi¹zek prowadzenia
rejestru wypadków,
rozporz¹dzenia Ministra Pracy i Polityki Spo³ecznej z 19.12.2002 r. w spra-
wie trybu uznawania zdarzenia powsta³ego w okresie ubezpieczenia wy-
padkowego za wypadek przy pracy, kwalifikacji prawnej zdarzenia, wzoru
karty wypadku i terminu jej sporz¹dzenia (Dz.U. Nr 236, poz. 1992) – obo-
wi¹zek niezw³ocznego powiadomienia o wypadku, podstawa uznania zda-
rzenia za wypadek przy pracy, wzór karty wypadku,
lipiec 2005
5
art. 227, 230, 231 oraz art. 234–237
1
Dzia³u X Kp – zapobieganie chorobom
zawodowym i obowi¹zki z chwil¹ ich wyst¹pienia, w tym przeniesienie do
innej pracy, podstawowe obowi¹zki pracodawcy i pracowników w zwi¹zku
ze zdarzeniem wypadkowym w zak³adzie pracy, obowi¹zek analizowania
przyczyn wyst¹pienia wypadków i chorób zawodowych,
Plik z chomika:
orfeusz15
Inne pliki z tego folderu:
Terminarz szkoleń.pdf
(105 KB)
Program szkolenia wstępnego na stanowisku pracy instruktaż stanowiskowy.pdf
(153 KB)
Program szkolenia okresowego pracowniów produkcyjnych.pdf
(160 KB)
Program szkolenia okresowego pracowniów administracji przy narażeniu.pdf
(196 KB)
Program szkolenia okresowego pracodawców.pdf
(229 KB)
Inne foldery tego chomika:
Akty prawne związane ze szkoleniami
Materiały do wykorzystania podczas szkoleń
Szkolenie bhp okresowe PREZENTACJA
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin