Plan wynikowy
Religia kl. I
opracowany na podstawie programu:
„Przyjąć blask Bożej Prawdy”
i podręcznika „Słowo Boże jest blisko Ciebie”,
red. Ks. Jan Szpet, D. Jackowiak,
Rok szkolny 2009/2010
mgr Anna Nowak
Ks. Piotr Mleczek
Cele katechetyczne
Wychowanie katolika świadomego i odpowiedzialnego za swoją wiarę, kochającego Boga, Kościół i własną Ojczyznę, poprzez:
1. Ukazanie sensu życia proponowanego przez chrześcijaństwo;
2. Wprowadzenie w świat pojęć religijnych przez poznanie języka i orędzia zbawczego Biblii oraz teologii, prawd wiary i zasad moralnych;
3. Przedstawienie osoby i odkupieńczego charakteru dzieła Jezusa Chrystusa;
4. Internalizację prawd wiary i katolickich postaw moralnych;
5. Wychowanie do udziału w liturgii roku kościelnego i sakramentów oraz do modlitwy liturgicznej;
6. Przygotowanie do umiejętnego wyboru dobra w konkretnych sytuacjach życiowych;
7. Wdrożenie do przestrzegania przykazania miłości w zakresie indywidualnym i społecznym;
8. Odniesienie działań człowieka do woli Boga;
9. Pomoc w osiągnięciu socjalizacji kościelnej (w odniesieniu do Kościoła powszechnego, jak i partykularnego);
10. Przygotowanie do podjęcia misji świadczenia o prawdach wiary i wartościach chrześcijańskich.
Zadania nauki religii
1. Wyjaśnić podstawy motywacji życiowej chrześcijanina poprzez wskazanie uczniom, iż Bóg daje odpowiedź na problemy nurtujące człowieka;
2. Wprowadzić w lekturę Pisma Świętego; rozwijać umiejętność odbioru tekstów biblijnych i w ich świetle rozumieć świat, człowieka, własne powołanie; ukazać wybrane postaci Starego i Nowego Testamentu jako przykłady rozwiązywania problemów w świetle wiary; ukazać jedność Nowego i Starego Testamentu;
3. Pogłębić przeżywanie roku liturgicznego. Przedstawić sakramenty jako znaki działania Boga w życiu Kościoła i chrześcijanina; umocnić w świadomości konieczność przyjmowania sakramentu pokuty i Eucharystii; prowadzić przygotowanie bliższe do sakramentu bierzmowania i dalsze do sakramentu małżeństwa i życia w rodzinie;
4. Kształtować postawy wewnętrzne związane z sakramentem pokuty i pojednania oraz Eucharystii;
5. Wprowadzić podstawowe pojęcia etyczne i sformułować podstawowe zasady moralne; ukazać zasady życia moralnego przez analizę Dekalogu i Błogosławieństw; ukazać wędrówkę Izraelitów do Ziemi Obiecanej jako figurę życia moralnego człowieka; przekazać prawidła dokonywania samodzielnych wyborów moralnych; ukazać, czym jest prawdziwa miłość i przygotować do właściwego przeżywania miłości;
6. Wprowadzić w lekturę Pisma Świętego; ukazać bogactwo Modlitwy Pańskiej jako drogi chrześcijanina;
7. Przedstawić historię Kościoła jako pielgrzymkę ludzi wierzących w Chrystusa; ukazać blaski i cienie historii Kościoła w ramach czasowych kursu historii powszechnej; wyjaśnić krzywdzące wspólnotę wierzących stereotypy i przygotować uczniów do dyskusji na temat przeszłości Kościoła; ukazać rolę Kościoła w życiu narodu polskiego;
8. Ukazać rzeczywistość Kościoła partykularnego;
9. Ukazać kręgi przynależności do Kościoła (KK 14-16);
10. Uświadomić motywy wiary chrześcijańskiej; przygotować do samodzielnego podejmowania i rozwiązywania problemów religijnych (w związku z przygotowaniem do przyjęcia sakramentu bierzmowania); ukazać odpowiedź Kościoła na istotne problemy związane z przekazywaniem życia i życiem społecznym oraz przygotować uczniów do udzielania przez nich - jako katolików świeckich - prawdziwej odpowiedzi, jaką daje Kościół na te problemy; wdrożyć do apostolstwa świeckich.
Treści
1. Co to znaczy być człowiekiem uczciwym, wierzącym, chrześcijaninem, członkiem Kościoła katolickiego?
2. Cel ostateczny człowieka - szczęście wieczne (elementy eschatologii);
3. Podstawowe wiadomości o Piśmie Świętym: formowanie się ksiąg, języki, gatunki literackie;
4. Interpretacja literacka i hermeneutyczna wybranych fragmentów biblijnych;
5. Jezus Chrystus - postać historyczna, wcielony Bóg, Odkupiciel człowieka, Założyciel Kościoła;
6. Wiara, jej przymioty, znaczenie w życiu człowieka. Trudności wiary;
7. Boże objawienie jako pomoc w rozwiązywaniu problemów stojących przed człowiekiem (postaci Starego i Nowego Testamentu);
8. Rok liturgiczny w Kościele: Adwent, Boże Narodzenie wraz z okresem Narodzenia Pańskiego, tydzień modlitw o jedność chrześcijan, Wielki Post (czas przygotowania paschalnego), rekolekcje szkolne, Triduum Paschalne, okres wielkanocny, Zesłanie Ducha Świętego, miesiące i święta maryjne, uroczystości wybranych świętych, zwłaszcza patronów Polski i świętych polskich;
9. Sakramenty - działanie Chrystusa żyjącego w Kościele;
10. Eucharystia sakramentem miłości;
11. Sakrament pokuty i pojednania sakramentem nawrócenia;
12. Duch Święty działający w Kościele; dary Ducha Świętego; posłuszeństwo Duchowi i grzechy przeciwko Duchowi Świętemu;
13. Małżeństwo chrześcijańskie i jego przymioty: jedność, nierozerwalność, płodność i sakramentalność; rodzina wspólnotą życia i miłości;
14. Podstawowe pojęcia etyczne: powinność moralna, sumienie, prawo naturalne, prawo Boże, wartości i ich hierarchia;
15. Wędrówka Izraelitów do Ziemi Obiecanej jako figura życia moralnego człowieka;
16. Przykazania Dekalogu - ujęcie biblijne, wartości, których bronią, wykroczenia przeciw przykazaniom i ich konsekwencje;
17. Błogosławieństwa - Nowe Prawo i wypełnienie Dekalogu;
18. Pojęcie miłości i sposoby jej przeżywania;
19. Modlitwa Pańska jako program drogi chrześcijanina;
20. Modlitwa - jej znaczenie w życiu chrześcijanina; rodzaje modlitwy;
21. Wybrane elementy historii Kościoła powszechnego, np.: początki chrześcijaństwa, prześladowania chrześcijan, chrześcijaństwo starożytne wobec dziedzictwa świata antycznego, św. Benedykt i jego dzieło, reforma gregoriańska, schizma wschodnia, zakony żebracze, ocena inkwizycji, reformacja i reforma katolicka, Kościół wobec wyzwania oświecenia, odpowiedź Kościoła na kwestie społeczne w XIX i XX w., II Sobór Watykański, pontyfikat Jana Pawła II;
22. Wybrane elementy historii Kościoła w Polsce, np.: początki chrześcijaństwa w Polsce, spór o św. Stanisława, chrześcijaństwo czasów jagiellońskich (św. Jadwiga), Unia Brzeska, Polska krajem tolerancji religijnej, Kościół wobec niewoli narodowej, Kościół w okresie II wojny światowej, w okresie powojennym (postać kard. Stefana Wyszyńskiego, obchody Millennium, Jan Paweł II i papieskie pielgrzymki do Ojczyzny);
23. Wybrane elementy historii Kościoła partykularnego i wspólnoty parafialnej. Specyfika Kościoła partykularnego (katedra, patronowie, sanktuaria, biskup, seminarium duchowne, działające zgromadzenia zakonne);
24. Religie świata a chrześcijaństwo;
25. Najważniejsze wyznania chrześcijańskie;
26. Katolicka odpowiedź na problemy związane z przekazywaniem i podtrzymywaniem życia (np. prawo do życia nie narodzonych i niepełnosprawnych, naturalne metody planowania rodziny, aborcja, eutanazja, antykoncepcja i zapłodnienie in vitro);
27. Podstawowe zasady katolickiej nauki społecznej;
28. Pozorny konflikt nauki i wiary;
29. Formy apostolstwa świeckich.
Osiągnięcia
1. Znajomość podstawowych wiadomości o Piśmie Świętym;
2. Umiejętność właściwej interpretacji wybranych tekstów biblijnych;
3. Umiejętność aktualizacji faktów związanych z wybranymi postaciami Starego i Nowego Testamentu;
4. Właściwe rozumienie wydarzeń życia, nauczania i zbawczego charakteru dzieła Jezusa Chrystusa;
5. Znajomość sensu okresów liturgicznych i wybranych świąt kościelnych;
6. Odkrywanie sakramentów jako znaków działania Boga w życiu Kościoła;
7. Zrozumienie związku między sakramentem a jego skutkiem;
8. Dostrzeganie związku między Eucharystią oraz sakramentem pokuty i pojednania a życiem moralnym chrześcijanina;
9. Rozumienie znaczenia elementów Mszy świętej oraz gestów i postaw liturgicznych (postawa stojąca, siedząca, klęcząca, milczenie, śpiew, znak pokoju);
10. Umiejętność religijnego przeżywania rzeczywistości liturgicznej;
11. Znajomość podstawowych pojęć i zasad etycznych;
12. Umiejętność zastosowania ogólnych zasad etycznych w konkretnych sytuacjach życiowych, ze szczególnym zrozumieniem konsekwencji stosowania Dekalogu i Błogosławieństw;
13. Rozumienie pojęcia prawdziwej miłości w różnych aspektach życia ludzkiego;
14. Umiejętność samodzielnej lektury Pisma Świętego;
15. Rozumienie konsekwencji poszczególnych wezwań Modlitwy Pańskiej dla życia chrześcijanina;
16. Znajomość podstawowych faktów z historii Kościoła i umiejętność argumentowania w tej dziedzinie;
17. Znajomość faktów z historii i życia własnej parafii i diecezji;
18. Znajomość głównych religii świata i wyznań chrześcijańskich;
19. Umiejętność rozwiązywania podstawowych problemów wiary;
20. Znajomość podstawowych zasad katolickiej nauki społecznej;
21. Rozumienie pozorności konfliktu nauki i wiary;
22. Zaangażowanie w apostolstwo świeckich.
Blok tematyczny
Temat
Zamierzone osiągnięcia ucznia
Metody i techniki
Środki dydaktyczne
Wymagania podstawowe
Wymagania ponadpodstawowe
Sposoby diagnozowania
Uwagi
1
2
3
4
5
6
7
8
9
1. Katecheza organizacyjna
I. Szukam sensu życia
KATECHEZA_DLA_DZIECI