cały plan wynikowy kl. Igimn.doc

(235 KB) Pobierz
Plan wynikowy

Plan wynikowy

 

 

Religia kl. I

 

opracowany na podstawie programu:

 

„Przyjąć blask Bożej Prawdy”

 

i podręcznika „Słowo Boże jest blisko Ciebie”,

 

red. Ks. Jan Szpet, D. Jackowiak,

 

 

 

 

 

Rok szkolny 2009/2010

 

 

 

 

 

 

 

 

mgr Anna Nowak

Ks. Piotr Mleczek

 

 

 

 

 

 

Cele katechetyczne

Wychowanie katolika świadomego i odpowiedzialnego za swoją wiarę, kochającego Boga, Kościół i własną Ojczyznę, poprzez:

1.      Ukazanie sensu życia proponowanego przez chrześcijaństwo;

2.      Wprowadzenie w świat pojęć religijnych przez poznanie języka i orędzia zbawczego Biblii oraz teologii, prawd wiary i zasad moralnych;

3.      Przedstawienie osoby i odkupieńczego charakteru dzieła Jezusa Chrystusa;

4.      Internalizację prawd wiary i katolickich postaw moralnych;

5.      Wychowanie do udziału w liturgii roku kościelnego i sakramentów oraz do modlitwy liturgicznej;

6.      Przygotowanie do umiejętnego wyboru dobra w konkretnych sytuacjach życiowych;

7.      Wdrożenie do przestrzegania przykazania miłości w zakresie indywidualnym i społecznym;

8.      Odniesienie działań człowieka do woli Boga;

9.      Pomoc w osiągnięciu socjalizacji kościelnej (w odniesieniu do Kościoła powszechnego, jak i partykularnego);

10.  Przygotowanie do podjęcia misji świadczenia o prawdach wiary i wartościach chrześcijańskich.

Zadania nauki religii

1.      Wyjaśnić podstawy motywacji życiowej chrześcijanina poprzez wskazanie uczniom, iż Bóg daje odpowiedź na problemy nurtujące człowieka;

2.      Wprowadzić w lekturę Pisma Świętego; rozwijać umiejętność odbioru tekstów biblijnych i w ich świetle rozumieć świat, człowieka, własne powołanie; ukazać wybrane postaci Starego i Nowego Testamentu jako przykłady rozwiązywania problemów w świetle wiary; ukazać jedność Nowego i Starego Testamentu;

3.      Pogłębić przeżywanie roku liturgicznego. Przedstawić sakramenty jako znaki działania Boga w życiu Kościoła i chrześcijanina; umocnić w świadomości konieczność przyjmowania sakramentu pokuty i Eucharystii; prowadzić przygotowanie bliższe do sakramentu bierzmowania i dalsze do sakramentu małżeństwa i życia w rodzinie;

4.      Kształtować postawy wewnętrzne związane z sakramentem pokuty i pojednania oraz Eucharystii;

5.      Wprowadzić podstawowe pojęcia etyczne i sformułować podstawowe zasady moralne; ukazać zasady życia moralnego przez analizę Dekalogu i Błogosławieństw; ukazać wędrówkę Izraelitów do Ziemi Obiecanej jako figurę życia moralnego człowieka; przekazać prawidła dokonywania samodzielnych wyborów moralnych; ukazać, czym jest prawdziwa miłość i przygotować do właściwego przeżywania miłości;

6.      Wprowadzić w lekturę Pisma Świętego; ukazać bogactwo Modlitwy Pańskiej jako drogi chrześcijanina;

7.      Przedstawić historię Kościoła jako pielgrzymkę ludzi wierzących w Chrystusa; ukazać blaski i cienie historii Kościoła w ramach czasowych kursu historii powszechnej; wyjaśnić krzywdzące wspólnotę wierzących stereotypy i przygotować uczniów do dyskusji na temat przeszłości Kościoła; ukazać rolę Kościoła w życiu narodu polskiego;

8.      Ukazać rzeczywistość Kościoła partykularnego;

9.      Ukazać kręgi przynależności do Kościoła (KK 14-16);

10.  Uświadomić motywy wiary chrześcijańskiej; przygotować do samodzielnego podejmowania i rozwiązywania problemów religijnych (w związku z przygotowaniem do przyjęcia sakramentu bierzmowania); ukazać odpowiedź Kościoła na istotne problemy związane z przekazywaniem życia i życiem społecznym oraz przygotować uczniów do udzielania przez nich - jako katolików świeckich - prawdziwej odpowiedzi, jaką daje Kościół na te problemy; wdrożyć do apostolstwa świeckich.

Treści

1.      Co to znaczy być człowiekiem uczciwym, wierzącym, chrześcijaninem, członkiem Kościoła katolickiego?

2.      Cel ostateczny człowieka - szczęście wieczne (elementy eschatologii);

3.      Podstawowe wiadomości o Piśmie Świętym: formowanie się ksiąg, języki, gatunki literackie;

4.      Interpretacja literacka i hermeneutyczna wybranych fragmentów biblijnych;

5.      Jezus Chrystus - postać historyczna, wcielony Bóg, Odkupiciel człowieka, Założyciel Kościoła;

6.      Wiara, jej przymioty, znaczenie w życiu człowieka. Trudności wiary;

7.      Boże objawienie jako pomoc w rozwiązywaniu problemów stojących przed człowiekiem (postaci Starego i Nowego Testamentu);

8.      Rok liturgiczny w Kościele: Adwent, Boże Narodzenie wraz z okresem Narodzenia Pańskiego, tydzień modlitw o jedność chrześcijan, Wielki Post (czas przygotowania paschalnego), rekolekcje szkolne, Triduum Paschalne, okres wielkanocny, Zesłanie Ducha Świętego, miesiące i święta maryjne, uroczystości wybranych świętych, zwłaszcza patronów Polski i świętych polskich;

9.      Sakramenty - działanie Chrystusa żyjącego w Kościele;

10.  Eucharystia sakramentem miłości;

11.  Sakrament pokuty i pojednania sakramentem nawrócenia;

12.  Duch Święty działający w Kościele; dary Ducha Świętego; posłuszeństwo Duchowi i grzechy przeciwko Duchowi Świętemu;

13.  Małżeństwo chrześcijańskie i jego przymioty: jedność, nierozerwalność, płodność i sakramentalność; rodzina wspólnotą życia i miłości;

14.  Podstawowe pojęcia etyczne: powinność moralna, sumienie, prawo naturalne, prawo Boże, wartości i ich hierarchia;

15.  Wędrówka Izraelitów do Ziemi Obiecanej jako figura życia moralnego człowieka;

16.  Przykazania Dekalogu - ujęcie biblijne, wartości, których bronią, wykroczenia przeciw przykazaniom i ich konsekwencje;

17.  Błogosławieństwa - Nowe Prawo i wypełnienie Dekalogu;

18.  Pojęcie miłości i sposoby jej przeżywania;

19.  Modlitwa Pańska jako program drogi chrześcijanina;

20.  Modlitwa - jej znaczenie w życiu chrześcijanina; rodzaje modlitwy;

21.  Wybrane elementy historii Kościoła powszechnego, np.: początki chrześcijaństwa, prześladowania chrześcijan, chrześcijaństwo starożytne wobec dziedzictwa świata antycznego, św. Benedykt i jego dzieło, reforma gregoriańska, schizma wschodnia, zakony żebracze, ocena inkwizycji, reformacja i reforma katolicka, Kościół wobec wyzwania oświecenia, odpowiedź Kościoła na kwestie społeczne w XIX i XX w., II Sobór Watykański, pontyfikat Jana Pawła II;

22.  Wybrane elementy historii Kościoła w Polsce, np.: początki chrześcijaństwa w Polsce, spór o św. Stanisława, chrześcijaństwo czasów jagiellońskich (św. Jadwiga), Unia Brzeska, Polska krajem tolerancji religijnej, Kościół wobec niewoli narodowej, Kościół w okresie II wojny światowej, w okresie powojennym (postać kard. Stefana Wyszyńskiego, obchody Millennium, Jan Paweł II i papieskie pielgrzymki do Ojczyzny);

23.  Wybrane elementy historii Kościoła partykularnego i wspólnoty parafialnej. Specyfika Kościoła partykularnego (katedra, patronowie, sanktuaria, biskup, seminarium duchowne, działające zgromadzenia zakonne);

24.  Religie świata a chrześcijaństwo;

25.  Najważniejsze wyznania chrześcijańskie;

26.  Katolicka odpowiedź na problemy związane z przekazywaniem i podtrzymywaniem życia (np. prawo do życia nie narodzonych i niepełnosprawnych, naturalne metody planowania rodziny, aborcja, eutanazja, antykoncepcja i zapłodnienie in vitro);

27.  Podstawowe zasady katolickiej nauki społecznej;

28.  Pozorny konflikt nauki i wiary;

29.  Formy apostolstwa świeckich.

Osiągnięcia

1.      Znajomość podstawowych wiadomości o Piśmie Świętym;

2.      Umiejętność właściwej interpretacji wybranych tekstów biblijnych;

3.      Umiejętność aktualizacji faktów związanych z wybranymi postaciami Starego i Nowego Testamentu;

4.      Właściwe rozumienie wydarzeń życia, nauczania i zbawczego charakteru dzieła Jezusa Chrystusa;

5.      Znajomość sensu okresów liturgicznych i wybranych świąt kościelnych;

6.      Odkrywanie sakramentów jako znaków działania Boga w życiu Kościoła;

7.      Zrozumienie związku między sakramentem a jego skutkiem;

8.      Dostrzeganie związku między Eucharystią oraz sakramentem pokuty i pojednania a życiem moralnym chrześcijanina;

9.      Rozumienie znaczenia elementów Mszy świętej oraz gestów i postaw liturgicznych (postawa stojąca, siedząca, klęcząca, milczenie, śpiew, znak pokoju);

10.  Umiejętność religijnego przeżywania rzeczywistości liturgicznej;

11.  Znajomość podstawowych pojęć i zasad etycznych;

12.  Umiejętność zastosowania ogólnych zasad etycznych w konkretnych sytuacjach życiowych, ze szczególnym zrozumieniem konsekwencji stosowania Dekalogu i Błogosławieństw;

13.  Rozumienie pojęcia prawdziwej miłości w różnych aspektach życia ludzkiego;

14.  Umiejętność samodzielnej lektury Pisma Świętego;

15.  Rozumienie konsekwencji poszczególnych wezwań Modlitwy Pańskiej dla życia chrześcijanina;

16.  Znajomość podstawowych faktów z historii Kościoła i umiejętność argumentowania w tej dziedzinie;

17.  Znajomość faktów z historii i życia własnej parafii i diecezji;

18.  Znajomość głównych religii świata i wyznań chrześcijańskich;

19.  Umiejętność rozwiązywania podstawowych problemów wiary;

20.  Znajomość podstawowych zasad katolickiej nauki społecznej;

21.  Rozumienie pozorności konfliktu nauki i wiary;

22.  Zaangażowanie w apostolstwo świeckich.

 

 

 

Blok tematyczny

Temat

Zamierzone osiągnięcia ucznia

Metody i techniki

Środki dydaktyczne

Wymagania podstawowe

Wymagania ponadpodstawowe

Sposoby diagnozowania

Uwagi

1

2

3

4

5

 

6

7

8

9

 

1. Katecheza organizacyjna

 

 

 

 

 

 

 

I. Szukam sensu życia

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin