2
ZAŁĄCZNIK NR 1
DO PRZEDMIOTOWEGO SYSTEMU ICENIANIA Z RELIGII
Ocenianie uczniów o specjalnych potrzebach edukacyjnych
Zgodnie z § 6.1. Rozporządzeniem MEN i S z dnia 7 września 2004 w sprawie warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów (...) „ nauczyciel jest obowiązany na podstawie opinii poradni psychologiczno- pedagogicznej dostosować wymagania edukacyjne do indywidualnych potrzeb psychofizycznych edukacyjnych ucznia, u którego stwierdzono zaburzenia i odchylenia rozwojowe lub specyficzne trudności w uczeniu się , uniemożliwiające sprostanie tym wymaganiom.”
Specjalne potrzeby edukacyjne to potrzeby, które w procesie rozwoju dzieci i młodzieży wynikają z ich niepełnosprawności lub powstałe z innych przyczyn trudności w uczeniu się.
Uczeń ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi to taki uczeń, u którego niepowodzenia szkolne wynikają przede wszystkim z szeroko pojętych zaburzeń rozwojowych czyli różnego rodzaju dysfunkcji, w tym także uczniowie ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się.
Należy:
· zadawać mniej prac do wykonania, gdy tylko jest to możliwe
· ustawicznie motywować ucznia do pracy, zwłaszcza samodzielnej;
· oceniać ucznia udzielając pochwał po każdej poprawnej wypowiedzi;
· unikać stawiania ocen za wypowiedzi słabe i nie na temat;
· dać uczniom do zrozumienia, iż oczekuje się od niego większych osiągnięć oraz przekazywać im spostrzeżenia typu: „Zrobiłeś cztery zadania na sześć dobrze. Dobrze by było, gdybyś popracował jeszcze nad dwoma”
· naprowadzać ucznia na trop dodatkowymi pytaniami i pytaniami na ten sam temat, gdy uczeń nie rozumie poleceń, tekstu;
· koncentrować osąd na zadaniu (np. „W tym fragmencie pisz więcej szczegółów”);
· starać się, aby uczniowie z trudnościami siedzieli blisko nauczyciela i częściej mieli okazję być sprawdzanymi;
· podpatrywać wykonywanie pracy przez uczniów z trudnościami i podpowiadać, gdy się zgubili w wykonywaniu zadania;
· stosować zalecenia poradni psychologiczno – pedagogicznej;
· stale współpracować z wychowawcą, pedagogiem, rodzicami
ZASADY OCENIANIA UCZNIA Z DYSLEKSJĄ, DYSORTOGRAFIĄ, DYSGRAFIĄ
problem
ocenianie/ postępowanie
v mylenie wydarzeń;
v trudności z ich chronologicznym odtworzeniem wydarzeń;
v trudności z chronologicznym odtworzeniem dat;
v trudności z przypisaniem wydarzeń datom;
v trudności z bezbłędnym zaznaczeniem dat na osi czasu;
v trudności ze zrozumieniem tekstów, w których zachodzą stosunki przestrzenne;
v trudności w odczytywaniu danych z map;
v uznawanie faktu przekręcenia nazwy historycznego wydarzenia, pojęcia;
v dopuszcza się możliwość korzystania z tablic chronologicznych, pomocy typu słowniki;
v uznaje się błędy w zapisie dat związana z przestawieniem cyfr
9 i 6 lub błędnym zapisem cyfry 3;
v uznaje się błędy w zaznaczeniu na osi czasu, ale tylko o charakterze dyslektycznym;
v sprawdzanie znajomości faktów, dat, pojęć nie za pomocą zwykłego odpytywania, a przy pomocy np. puzzli, gier dydaktycznych;
v podczas sprawdzania ustnego lub pisemnego zadawanie dodatkowych pytań
v pozostałe zasady – jak na języku polskim.
WOLNE TEMPO PRACY LUB OBNIŻENIE WYMAGAŃ
Uczniowie ci w większości przypadków podlegają systemowi oceniania tak, jak uczniowie bez opinii, jednak oceny cząstkowe podwyższane są z przeskokiem o jedną ocenę,
np.: uczeń bez opinii otrzymał za ćwiczenie 2+, natomiast za to samo ćwiczenie uczeń z opinią otrzyma 3.
W przypadkach znacznego obniżenia tempa pracy lub obniżenia wymagań uczeń z opinią oceniany jest indywidualnie, niezależnie od opisanego systemu i w sposób zbliżony do oceniania uczniów z orzeczeniem, jednak przy założeniu wyższego poziomu wymagań, niż w przypadku kształcenia specjalnego i nie schodzenia poniżej wymagań podstawowych.
UCZEŃ SŁABOWIDZĄCY I Z NIEDOSŁUCHEM
np.: uczeń bez opinii otrzymał za ćwiczenie 2+, natomiast za to samo ćwiczenie
uczeń z opinią otrzyma 3.
Uczniowi z niedosłuchem nie dyktuje się, a w przypadku prac klasowych zagadnienia otrzymuje napisane na osobnej kartce.
W przypadkach znacznego obniżenia tempa pracy lub obniżenia wymagań uczeń z opinią oceniany jest indywidualnie, niezależnie od opisanego systemu i w sposób zbliżony do oceniania uczniów z orzeczeniem, jednak przy założeniu wyższego poziomu wymagań, niż w przypadku kształcenia specjalnego i nie schodzenia poniżej wymagań podstawowych
UCZEŃ A ADHD
Przy ocenianiu ucznia z ADHD stosuje się ogólne zasady oceniania uczniów z opiniami PPP. Nie ocenia się staranności prowadzenia zeszytu i wykonania prac pisemnych.
Opracował: mgr Anna Nowak
KATECHEZA_DLA_DZIECI