Maciej St. Zięba, Agnostycyzm.pdf
(
78 KB
)
Pobierz
Powszechna Encyklopedia Filozofii (wersja dla WWW)
•
Agnostycyzmzakresowy
•
Agnostycyzmpsychologiczny
•
Agnostycyzmwywołanysceptycyzmem
•
Agnostycyzmkrytyczny
•
Agnostycyzmwfilozofiiindyjskiej
–
A.epistemologiczny
–
A.metafizyczny
–
A.teologiczny
AGNOSTYCYZM
(gr.
gnwstoc[ágnostos]—niepoznawalny)—terminwpro-
wadzonydofilozofiiw1863przezT.H.Huxleya(
CollectedEssays
,Lo1893)
naoznaczenieniepoznawalno±cirzeczywisto±ciistniej¡cejpozazjawiskami.
Wznaczeniuogólnyma.tostanowiskoteoriopoznawczegłosz¡ceniepoznawal-
no±¢czegokolwiek(a.powszechny)albookre±lonegoprzedmiotuczykategorii
przedmiotu(a.cz¦±ciowy);specyficzn¡odmian¡a.teoriopoznawczegojesta.re-
ligijny(teologiczny),podkre±laj¡cyograniczono±¢lubniedoskonało±¢poznania
Bogaprzezstworzeniarozumne.
Niekiedya.uto»samiasi¦niesłuszniezesceptycyzmem.Tenostatnijednak
nieprzyjmujezcał¡pewno±ci¡całkowitejlubcz¦±ciowejniepoznawalno±ci
prawdy,alewrozmaitejformiepreferujew¡tpieniewobecwarto±cipoznania
ludzkiego.
A.powszechnyniewyst¦pujefaktycznie,arozumiany±ci±le(nieistnie-
jewogólepoznaniewarto±ciowe)prowadziłbydosprzeczno±ci.Natomiasta.
cz¦±ciowyzdarzasi¦cz¦stowokresachkrytycyzmulubwprzypadkuzajmo-
waniakrytycznejpostawypoznawczej.Zale»nieodprzyjmowanychpogl¡dów
epistemologicznychorazsposobuuzasadnianiaswegostanowiskaa.przybiera
rozmaitepostacie.
Agnostycyzmzakresowy
—głosiefektywn¡ograniczono±¢zasi¦guwiedzy
ludzkiej;jestonaniezupełnainieb¦dzienigdyzupełna,boludzko±¢nie
zdoławyczerpa¢niesko«czonegoprzedmiotupoznaniawsko«czonymczasie.
Przyjmuj¡cistnienierzeczylubzjawiskniepoznawalnych,tymsamymaninie
zaprzecza,»erzeczyczyzjawiskas¡niepoznawalneznatury,aniniezakłada
granicywirtualnejpoznawalno±cirzeczy.
Agnostycyzmpsychologiczny
—towynikuznaniawzgl¦dnejsłabo±ciio-
graniczono±cipoznawczychwładzczłowieka.Najwy»sze,ostatecznetajemni-
ce±wiatas¡dlaumysłuludzkiegozbytskomplikowane,zbytrozległeiprze-
wy»szaj¡cemiar¦jegosprawno±ci.Niepoznawalno±¢ichjestnietylewynikiem
strukturyrzeczy,ileraczejwypływazograniczonychzdolno±ciwiedzotwór-
czych.A.psychologicznywyst¦powałnajcz¦±ciejwfilozofiistaro»ytnej.Gło-
szono,»ezmysłyniedaj¡wiedzyrzetelnej,b¡d¹podkre±lano,»eumysłsam
niemo»edoj±¢doprawdy.Ograniczono±¢całegopoznaniawyra¹niepostawił
Ksenofanes(mo»nawiedzie¢jedyniewpewnymstopniu)orazsofi±ci(mini-
malizmpoznawczy).Podkoniec±redniowiecza,azwł.wczasachnowo»ytnych
bardziejszczegółowookre±lanoniedostatkiwładzpoznawczychczłowieka.Naj-
cz¦±ciejjednak,gdykrytykowanozdolno±¢poznawcz¡jednegotypu,towysoko
agnostycyzm
PEF—©CopyrightbyPolskieTowarzystwoTomaszazAkwinu
1
ocenianoinnyjejrodzaj;np.D.Humeuwa»ał,»ewra»eniazmysłoweiichpa-
mi¦cioweobrazy(idee)stanowi¡jedyne¹ródłorzetelnegopoznania:wiedza
orzeczywisto±ciwykraczaj¡capozafaktyniebudzizaufania;niemo»emywie-
dzie¢nicpewnegoo±wiecie.Niedasi¦nieobalalniepozna¢,czywogólejaki±
±wiatistnieje,bowył¡czn¡podstaw¡takiegopoznaniajestaktywno±¢podmio-
tu,niezale»nawzasadzieodjakiejkolwiekrzeczywisto±ciprzedmiotowej.Hume
ograniczyłrzeteln¡wiedz¦do±ci±leformalnejiczystofaktycznej.
Agnostycyzmwywołanysceptycyzmem
—wyst¦pujenajcz¦±ciejwepiste-
mologii.Stwierdzaj¡csprzecznerozwi¡zaniatychsamychproblemóworazlicz-
nebł¦dywsystemiewiedzy,nietrudnoprzyj¡¢tez¦oograniczono±ciludzkiego
poznania.Nicwi¦cdziwnego,»estaro»ytnisceptycygłosilia.wstosunkudo
prawdfilozoficznych,wczasachnowo»ytnychza±scjenty±ciwyznawalia.wsto-
sunkudopoznaniapozanaukowego,anawetniekiedyidopewnychodmian
poznanianaukowego.Takia.pojawiłsi¦np.w„doctaignorantia”uMikołaja
zKuzy,wtezieJ.d’Alambertaoniemo»liwo±cizbudowaniapełnegosystemu
wiedzy,wpozytywizmieE.LittregoorazuscjentystówK.PaersonaiA.Baina.
A.zostałutwierdzonyprzezsceptycyzm,któryprzyj¡ł(niebezwpływuI.Kan-
ta)postaw¦zasadniczegominimalizmupoznawczego.Niem.przyrodnikE.du
Bois-Reymondtwierdziłnajpierw,»epoznanieistotymateriiisiły,pocz¡tkuru-
chu,powstania±wiadomo±ciorazwolno±ciwolile»ypozagranicaminauki.Ta
niewiedzaniejesttymczasowa,leczdefinitywna(ignoramusetignorabimus).
Pó¹niejdoł¡czyłjeszczedotychwiecznychzagadek:pocz¡tek»ycia,celowo±¢
przyrodyipowstaniarozumnegomy±lenia,dlaktórych,przynajmniejnarazie,
niewida¢uzasadnionegorozwi¡zania.Donaukhumanistycznychnatomiast
rozczarowałsi¦E.Renan.Uwa»ał,»enienale»ypróbowa¢rozstrzyga¢zagad-
nie«,alezachowywa¢si¦tylkojakoobserwatorprzeszło±ci.NaprzełomieXIX
iXXw.a.wyst¡piłzcał¡sił¡uteoretykównauki.Zakwestionowałkonieczno±¢
praw(É.Boutroux)orazichobiektywno±¢(H.PoincaréiP.Duhem).Konwen-
cjonalizmuwa»a,»efaktynaukowenies¡rzeczywiste,lecztylkorzeczywisto±¢
symbolizuj¡.Naukaniejestzdolnawyzwoli¢si¦zkonwencjiisymboli,niejest
wi¦czdolnadouj¦ciarzeczywisto±ci.Natereniefizyki,aczkolwieknotujesi¦
niew¡tpliwyogromnypost¦p,a.niewygasa;np.W.Heisenbergdowodzi,»ena-
uka,mimoudoskonaleniaswychmetod,instrumentówipomysłów,niezdoła
wyj±¢pozaokre±lonegranice.
Agnostycyzmkrytyczny
—stanowiwnowszejfilozofiinajszerzejuzasad-
nionestanowisko.Zajegotwórc¦uwa»asi¦I.Kanta,któregoa.byłwynikiem
specyficznejkrytykipoznania.Władzamipoznawczymis¡zmysły,umo»liwia-
j¡cekontaktzrzeczywisto±ci¡,orazumysł,któryj¡ujmujeiwyja±nia.Naczyn-
no±cimy±leniaskładaj¡si¦dwieró»nefunkcje:tworzeniepoj¦¢zmateriałudo-
±wiadczalnego(tazdolno±¢umysłuzostałanazwanarozs¡dkiem—Verstand)
orazwyci¡ganiewnioskówwybiegaj¡cychpozatenmateriałwdziedziniebytu
absolutnego(rozum—Vernunft).Wiedzaniewychodz¡capozazjawiskanieza-
dowalarozumu.Chceonapozna¢rzeczysamewsobie(Dingansich).Krytyka
rozumupokazujejednak,»erzeczysamewsobies¡niepoznawalne,agłówne
poj¦cia,jakierozumwytwarza,tj.ideeduszy,wszech±wiataiBoga,niemaj¡
rzeczowejpodstawy;mo»najeuzasadni¢psychologicznieipraktycznie.Neo-
kantyzmposzedłdalej.Twierdził,»epoznanieniemo»eby¢odzwierciedleniem
agnostycyzm
PEF—©CopyrightbyPolskieTowarzystwoTomaszazAkwinu
2
przedmiotów,alejedynieukształtowaniemichprzezumysł,do±wiadczenienie
przeciwstawiasi¦my±liapriorycznej,bosamoj¡zawiera;przedmiotnieprze-
ciwstawiasi¦podmiotowi,bosambyłjegowytworem;sprawdzeniemprawdy
niemo»eby¢zgodno±¢wyobra»e«zrzeczami,borzeczynies¡wprostdost¦pne.
DoteoriipoznaniaKantanawi¡załW.Hamilton.Twierdziłon,»e±wiado-
mo±¢naszastykasi¦wył¡czniezezjawiskami,aniezrzeczami.Negowałpo-
znaniemetafizyczne(poznaniebytujestniemo»liwezapomoc¡umysłu,który
jesttakzbudowany,»eograniczato,coistnieje,prawamiwzgl¦dno±ci).Chocia»
mo»emypozna¢,»eistniejeto,conieuwarunkowane,niepoznamyjednakjego
natury.Oryginalneuj¦ciea.podałH.Spencer.Usiłuj¡cstworzy¢systemwiedzy
wyja±niaj¡cej,obejmuj¡cejwszystkiezjawiska,przyj¡łistnienierzeczywisto±ci,
aleuznałj¡zaniepoznawaln¡.Wynikałotoznaturysamychrzeczy.Pocz¡tko-
wotwierdził,»egranicami¦dzypoznawalnymaniepoznawalnymprzebiegatak
samojakmi¦dzyprzedmiotemnaukiireligi¡.Pó¹niejdoszedłdoprzekonania,
»etajemnicajestrównie»ostateczn¡tez¡nauki.DoKantanawi¡zalitak»ejego
zwolennicyF.A.LangeiH.Helmholtz.Twierdzilioni,»enietylkorzeczysame
wsobies¡niepoznawalne,lecztak»eniejestznanawłasnaja¹«.St¡dniewie-
my,czyrzeczyistniej¡realnie,czysamoichprzeciwstawianiezjawiskomniejest
uwarunkowanenaszymsposobemmy±lenia.Helmholtz,woparciuobadania
wzakresieoptykiiakustyki,uzasadniałpogl¡d,i»narz¡dywzrokuisłuchu
przekształcaj¡wpewienstałysposóbswebod¹ce.Uwa»ał,»ewtensposób
uzasadniłodstronyfizjologicznejteori¦Kanta.A.typukantowskiegopodj¡ł
równie»H.Vaihinger.OdLangegozapo»yczyłonpoj¦ciefikcjiiuczyniłjefun-
damentemswejfilozofii.Fikcj¡nazwałwszystko,cojestwumy±le,aconie
odpowiadarzeczywisto±ci,cho¢jestpotrzebnedo»ycia(np.poj¦ciaogólne,teo-
riefilozoficzne,bardziejabstrakcyjnepoj¦ciamatematyczneiprzyrodnicze).Va-
ihingernegowałprawdziwo±¢teorii,przyjmuj¡cjedyniejejwi¦ksz¡lubmniejsz¡
przydatno±¢praktyczn¡.Niemate»sensupytanieoprzyczyn¦iistot¦rzeczy.
Współcze±nieniewyst¦puj¡ju»dawneformyradykalnegoa.Trzebajed-
nakuzna¢,»ewpewnymstopniuwiedz¦ludzk¡cechuj¡ograniczeniazarówno
zestronywładz,jakiprzedmiotówpoznawanych.Równie»niebrakwzgl¦d-
nejtajemniczo±cistworzonymprzeznauk¦obrazom±wiataiczłowieka.Nie
przeszkadzatojednakprzyj¦ciuzasadniczejtezy,»erzeczywisto±¢dajesi¦uj¡¢
poznawczodo±¢wielostronnie:»ejest,jakajest,jaksi¦zmieniaitp.Wiedzaprzy
tymstajesi¦corazpełniejsza,wszechstronniejsza,ogólniejsza,gł¦bszaibardziej
usystematyzowana.A.ostałsi¦przedewszystkimwodniesieniudometafizyki
klasycznej.Powszechnieuznajesi¦zawzorcowepoznanieaprioryczne,wyst¦-
puj¡cewlogiceimatematyce,orazempirycznetypuprzyrodniczegolubhu-
manistycznego(sprawaodr¦bno±citegoostatniegojestdyskusyjna).Pluralizmu
poznawczegodo±¢cz¦stonierozci¡gasi¦wła±nienatak¡wiedz¦metafizycz-
n¡,któramiałabycharakteranalityczno-koniecznyizarazemrealistycznyoraz
dotyczyławszelkiegobytu.Wydajesi¦,»eoprócznieporozumie«płyn¡cych
zniewła±ciwegorozumieniakoncepcjimetafizykiklasycznejzawiniłatuzbyt
ciasnaimonistycznakoncepcjawiedzyracjonalnej.Aleituwida¢gotowo±¢do
dyskusji.Neopozytywi±ci,aczkolwiektraktuj¡zdaniametafizykiklasycznejja-
kopozbawionesensufaktualnego,nieuwa»aj¡si¦zaagnostyków.Wyst¦puj¡
wyra¹nieprzeciwhasłu„ignorabimus”,głosz¡c,»eniemazagadnie«(niepo-
agnostycyzm
PEF—©CopyrightbyPolskieTowarzystwoTomaszazAkwinu
3
zorniepostawionych),któreniebyłybynierozwi¡zalne;s¡wył¡cznietakie,które
niemogłyby¢rozwi¡zanewdanychwarunkach.
Bibliografia:
G.Michelet,
Dieuetl’agnosticismecontemporain
,P1920;A.ychli«ski,
Teologia,
jejistota,przymiotyirozwójwedługzasad±w.TomaszazAkwinu
,Pz1923;N.Hartmann,
Grundzüge
einerMetaphysikderErkenntnis
,B1949
4
;R.Garrigou-Lagrange,
Dieu.Sonexistenceetsanature.
Solutionthomistedesantinomiesagnostiques
,P1955;M.F.Sciacca,
Agnosticismo
,R1957;I.D¡mbska,
Sceptycyzmfrancuski—XVI–XVIIwieku
,To1958;G.Siewerth,
DasSchicksalderMetaphysikvon
ThomaszuHeidegger
,Ei1959;P.M.vanBuren,
TheSecularMeaningoftheGospel
,NY1963
(
RedenvonGottinderSprachederWelt
,Z1965);E.Schillebeeckx,
Révélationetthéologie
,P1965;
R.M.Chisholm,
TheoryofKnowledge
,EC1966(
Teoriapoznania
,Lb1994);F.Buri,
Wiekönnen
wirheutenochverantwortlichvonGottreden
,T1967;H.R.Schlette,
DerA.unddieChristen
,w:
WahrheitundVerkündigung
,Pa1967,I123–147;W.Słomka,
Do±wiadczeniechrze±cija«skieijegorola
wpoznaniuBoga
,Lb1972;B.Chwede«czuk,
Spóronatur¦prawdy
,Wwa1984.
StanisławKami«ski,StanisławZi¦ba
Agnostycyzmwfilozofiiindyjskiej
—terminemtymokre±lasi¦kilka
ró»nychzjawisk.
A.epistemologiczny,tj.odrzuceniemo»liwo±ciwszelkiegopewnego
poznania,głoszonyjestprzezpokrewn¡materialistomszkoł¦ajñ¯anika.
A.metafizyczny(lubsoteriologiczny)buddyjski,zw.milczeniemBud-
dy,jestdefactoodmow¡udzielaniaodpowiedzinapytaniametafizyczneczyko-
smologiczne,implikuj¡ceodpowied¹dychotomiczn¡,np.„czywszech±wiatjest
wieczny”,„czywszech±wiatjestniesko«czony”,„czy±wi¦ty(arhat)istniejewja-
ki±sposóbpo±mierci”,jakonapytanianieistotnedlasoteriologicznegoceluosi¡-
gni¦cianirv¯an
.
y.Wpó¹niejszymbuddyzmie,wszkolemadhyamaka,rozwin¡ł
si¦wteori¦a.ontologicznego,zw.teori¡odrzucaj¡c¡dychotomie(adv¯ayav¯ada),
głosz¡c¡niemo»liwo±¢poznaniarzeczywisto±ciwjejaspekcieistnienialubnie-
istnienia,konieczno±¢przyj¦ciastanowiskapo±redniego(„aniistnieje,aninie
istnieje,aniistniejeinieistniejezarazem,aniniejesttak,»eaniistnieje,aninie
istnieje”),zw.powstawaniemuwarunkowanym(prat¯ıtyasamutp¯ada).
A.teologicznyniektórychszkóładvaitaved¯antytoteza,»eabsolut
ijegostosunekdo±wiatajestniewyra»alny(anirvacan¯ıya).
Bibliografia:
S.Radhakrishan,
IndianPhilosophy
,Lo1954(
Filozofiaindyjska
,I–II,Wwa1959–
–1960).
MaciejSt.Zi¦ba
agnostycyzm
PEF—©CopyrightbyPolskieTowarzystwoTomaszazAkwinu
4
Plik z chomika:
Michal_Raj
Inne pliki z tego folderu:
Mieczysław A. Krąpiec, Realizm poznawczy.pdf
(105 KB)
Maciej St. Zięba, Agnostycyzm.pdf
(78 KB)
Henryk Kiereś, Sceptycyzm.pdf
(124 KB)
Henryk Kiereś, Relatywizm.pdf
(108 KB)
Henryk Kiereś, Dogmatyzm.pdf
(59 KB)
Inne foldery tego chomika:
Henryk Kiereś, Sztuka i religia
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin