Diagnostyka układu kierowniczego (Politechnika Warszawska).pdf

(2029 KB) Pobierz
P O L I T E C H N I K A W A R S Z A W S K A
P O L I T E C H N I K A W A R S Z A W S K A
INSTYTUT MASZYN ELEKTRYCZNYCH
Zakład Konstrukcji Urządzeń Elektrycznych
INSTRUKCJA ĆWICZENIA LABORATORYJNEGO
Temat:
" Diagnostyka układu kierowniczego "
Do użytku wewnętrznego
Laboratorium Systemów Pomiarowych i Diagnostycznych Pojazdów Samochodowych
Warszawa 2 marzec 2003 r.
opracował : dr inż. Jarosław Paszkowski
Spis treści:
1. Wprowadzenie
3
1.1 Program ćwiczenia
3
1.2 Wiadomości podstawowe
3
1.2.1 Przrzykłady elementów regulacyjnych
7
1.2.1.1 Zawieszenie przednie
7
1.2.1.2 Zawieszenie tylne
8
1.2.2 Przykłady zawieszeń kół
9
1.2.2.1 Przód Fiat125P
9
1.2.2.2 Przód Ford Scorpio
10
2. przyrząd GT-1216
11
2.1 Zasada działania GT-1216
12
2.2 Charakterystyka techniczna przyrządu
13
2.3 Skalowanie przyrządu
13
2.4 Konserwacja
14
3. Badania i pomiary
15
3.1 Przygotowanie stanowiska do badań
15
3.2 Ustawienie i przygotowanie samochodu
15
3.3 Przygotowanie przyrządu
15
3.4 Pzeprowadzanie pomiarów
16
3.4.1 Uwagi wstępne
16
3.4.2 Kompensacja bicia obręczy koła RUN-OUT
17
3.4.3 Sprawdzenie geometri pionowej
18
3.4.3.1 Pomiar kąta wyprzedzenia sworznia zwrotnicy CASTER
18
3.4.3.2 Pomiar kąta pochylenia obręczy koła CAMBER
19
3.4.3.3 Pomiar kąta pochylenia sworznia zwrotnicy KING PIN
19
3.4.4 Sprawdzenie geometrii poziomej
19
3.4.4.1 Ustawienie kół kierowanych do jazdy na wprost ALIGNMENT
19
3.4.4.2 Sprawdzenie połówkowej zbieżności kół PARTIALTOE-IN
20
3.4.4.3 Sprawdzenie całkowitej zbieżności kół TOTALTOE-IN
20
3.4.4.4 Sprawdzenie przesunięcia przedniej osi SET BACK
20
3.4.4.5 Pomiar kąta skrętu kół
20
4. LITERATURA
21
- -
2
1. WPROWADZENIE
1.1 Program ćwiczenia
Ćwiczenie to obejmuje swoim zakresem badanie geometrii zawieszenia samochodu
osobowego przyrządem AUTO GEO-TEST GT-1216 ( Calibra)
1.2 Wiadomości podstawowe
We współczesnych samochodach osobowych i
dostawczych należy wykonywać pomiary geometrii
kół przyrządami czteroczujnikowymi, które
umożliwiają pomiar zbieżności połówkowych kół
przednich - względem geometrycznej osi jazdy, tj.
osi wzdłuż której porusza się pojazd. Ma to
szczególne znaczenie przy kontrolowaniu geometrii
kół samochodów powypadkowych. Oś symetrii
samochodu to linia przebiegająca przez środki osi
przedniej i tylnej ( Rys 1.1) .
Geometryczna oś jazdy - to prosta (dwusieczna)
dzieląca kąt zbieżności całkowitej kół tylnych na dwa
równe kąty ( Rys 1.1) . Jeżeli osie kół przednich i
tylnych są do siebie równoległe i nie przesunięte
względem siebie oraz zbieżności połówkowe kół
tylnych są takie same, to geometryczna oś jazdy
pokrywa się z osią symetrii. W przeciwnym wypadku
występuje tzw. odchylenie geometrycznej osi jazdy
od osi symetrii.
Rys 1.1 Oś symetrii samochodu
Przydatność samochodu jako środka transportu uwarunkowana jest w znacznym stopniu
łatwością prowadzenia go w każdych warunkach oraz jazdą w pożądanym kierunku.
Uzyskuje się to głównie przez odpowiednią konstrukcję układu kierowniczego oraz
prawidłowe ustawienie kół szczególnie kół kierowanych. Układ kierowniczy powinien
zapewniać samoczynne utrzymywanie kierunku jazdy na wprost, umożliwiać toczenie się bez
poślizgu skręconych kół kierowanych podczas zakręcania oraz zapewnić samoczynne
powracanie kół kierowanych do pozycji odpowiadającej jeździe na wprost po zwolnieniu
przez kierowcę koła kierownicy. Spełnienie tych wymagań zapewnia się m. in. przez nadanie
specjalnego ustawienia kołom kierowanym oraz sworzniom zwrotnicy. Ustawienie to
charakteryzuje następujące wielkości:
¾ kąt wyprzedzenia sworznia zwrotnicy γ (caster), jest to kąt zawarty pomiędzy pionem a
rzutem osi sworznia zwrotnicy na płaszczyznę pionową, równoległą do podłużnej osi
samochodu ( Rys 1.2)
- -
3
154624133.003.png
W przypadku stosowania wyprzedzenia osi sworznia
zwrotnicy koła nie są pchane, lecz wleczone i po wyjściu z
zakrętu samoczynnie powracają do pozycji jazdy "na
wprost". Siła, powodująca samoczynne ustawienie się kół
do jazdy "na wprost", jest wywołana w jednakowym stopniu
działaniem kąta wyprzedzenia, jak i pochylenia osi
sworznia zwrotnicy. Konstruktorzy samochodów zazwyczaj
projektują sworzeń zwrotnicy z dodatnim kątem
wyprzedzenia.
Rys 1.2 kąt wyprzedzenia sworznia zwrotnicy
Niewielkie ujemne kąty spotyka się w pojazdach z przednim napędem i napędem na
wszystkie koła. Duże dodatnie kąty wyprzedzenia stosuje się w samochodach z silnikiem
umieszczonym na tylnej osi napędzanej i z nie dociążoną osią przednią oraz w bardzo
szybkich samochodach sportowych, w celu zwiększenia stateczności jazdy z dużymi
prędkościami.
¾ kąt pochylenia koła α (camber), jest to kąt pomiędzy płaszczyzną koła i prostą
prostopadłą do płaszczyzny jezdni, mierzony przy kołach ustawionych symetrycznie do
osi podłużnej samocho du (Rys 1 .3, Rys 1.5.)
Tylne koła napędzane osią sztywną mają najczęściej
pochylenie równe 0°, koła prowadzone na
wahaczach mają niewielkie pochylenie ujemne. W
przypadku pochylenia dodatniego koło wywiera
zwiększony nacisk na łożysko wewnętrzne piasty, a
więc łożysko zewnętrzne i nakrętka mocująca koło na
czopie są odciążone. Koła o takim pochyleniu tworzą
na płaszczyźnie jezdni stożki odtaczane, powodujące
rozchodzenie się kół podczas ruchu pojazdu do
przodu, co ogranicza tendencję do drgań
samowzbudnych. Koła przednie o dużym pochyleniu
mają dużą zbieżność. Działanie stożków
odtaczanych, utworzonych przez koła, w tak znaczny
sposób przeciwdziała zbieżności, że przy jeździe do
przodu powoduje równoległe ustawienie kół. Małe
pochylenie lub pochylenie równe zero wiąże się
przeważnie z małą lub zerową zbieżnością. Ujemne
pochylenie, przy szybkiej jeździe na zakrętach,
zwiększa poprzeczną sprężystą reakcję opony,
przeciwstawiającą
się
odśrodkowej
sile
bezwładności.
Rys 1.3 Pochylenie koła , pochylenie sworznia zwrotnicy
Pochylenie koła mierzone jest w stopniach kątowych, a koła, w trakcie pomiaru, powinny
znajdować się w położeniu do jazdy "na wprost". Niektórzy producenci samochodów
wymagają pomiaru pochylenia koła przy jego zbieżności połówkowej równej zeru.
- -
4
154624133.004.png 154624133.005.png
Rys 1.4 stożki odtaczane
¾ kąt pochylenia sworznia zwrotnicy β (king pin). jest to kąt zawarty pomiędzy pionem a
rzutem osi sworznia na płaszczyznę pionową, prostopadłą do podłużnej osi
samochodu ( Rys 1.3)
Odległość punktów utworzonych przejściem przez płaszczyznę
jezdni osi: pochylenia koła i sworznia zwrotnicy nazywa się
promieniem zataczania. Rys 1.5 Jeżeli punkt przecięcia tych osi
leży poniżej płaszczyzny jezdni, to promień zataczania określa się
jako dodatni, a jeżeli powyżej - jako ujemny Rys 1.6. Po wjechaniu
w zakręt, pochylenie osi sworznia zwrotnicy i promień zataczania
powodują uniesienie przodu pojazdu, natomiast po przejechaniu
zakrętu zwolniona kierownica powraca do położenia wyjściowego
pod wpływem ciężaru pojazdu, działającego na przednie koła.
Rys 1.5 Kąty pochylenia
Rys 1.6 Promień zataczania
- -
5
154624133.006.png 154624133.001.png 154624133.002.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin