Kąty ustawienia kół (WERTHER International).pdf

(160 KB) Pobierz
QPrint
WERTHER International POLSKA Sp. z o.o.
dr inŇ. Marek Jankowski
2007-01-19
KĢty Ustawienia Kþ
Technologie stosowane w pomiarach zmieniajĢ siħ, powstajĢ
coraz to nowe urzĢdzenia uþatwiajĢce zarwno regulowanie jak i
diagnozowanie. Spora iloĻę mierzonych parametrw powoduje
kþopoty z ich interpretacjĢ. Przytaczane od kilkudziesiħciu lat w
artykuþach i podrħcznikach te same schematy i stare definicje
gmatwajĢ obraz wþaĻciwego podejĻcia do regulacji kĢtw
ustawienia kþ. PoniŇej zostaþa uporzĢdkowana podstawowa
wiedza o geometrii kþ zaczynajĢc od pomiarowych osi odniesienia i stosujĢc terminologiħ
zgodnĢ z ITS.
W urzĢdzeniach budowanych na bazie komputera staþo siħ moŇliwe szybkie wyznaczanie
tzw. geometrycznej osi jazdy w przybliŇeniu zgodnej z torem ruchu samochodu, ktry stara
siħ utrzymaę kierunek jazdy na wprost. OĻ ta sþuŇy do symetrycznego ustawiania koþa
kierownicy oraz stanowi odniesienie do pomiarw wszystkich kĢtw poþoŇenia kþ.
Geometryczna oĻ jazdy jest wyznaczana przez poþoŇenie kþ osi niekierowanej.
Geometryczna oĻ jazdy jest to dwusieczna kĢta utworzonego przez osie podþuŇne kþ tylnych
(niekierowanych). Geometryczna oĻ jazdy nazywana jest rzeczywistĢ (prawdziwĢ) osiĢ ruchu
pojazdu.
Rys. Wyznaczanie geometrycznej osi jazdy
154624174.009.png 154624174.010.png
Rys. Wyznaczanie osi symetrii
Z kolei oĻ symetrii to oĻ rwno oddalona od kþ tylnych i rwno oddalona od kþ przednich.
PoŇĢdanym wynikiem pomiaru jest pokrywanie siħ obu osi: symetrii i geometrycznej jazdy.
JeŇeli jest inaczej utracona zostaje wþasnoĻę tzw. ĻladowoĻci kþ. KĢt zawarty pomiħdzy
geometrycznĢ osiĢ jazdy a osiĢ symetrii pojazdu nosi nazwħ odchylenia geometrycznej osi
jazdy od osi symetrii.
Czynniki, ktre sprawiĢ Ňe pojawia siħ rozbieŇnoĻę miħdzy w/w osiami to najczħĻciej bþħdna
regulacja zbieŇnoĻci kþ osi niekierowanej (tylnej), odksztaþcenia w zawieszeniu lub caþej
konstrukcji noĻnej. W przypadku wystĢpienia kĢta odchylenia powyŇej 0,25 stopnia nie
naleŇy przeprowadzaę Ňadnych regulacji dla kþ osi przedniej Î lecz znaleŅę przyczynħ
takiego stanu rzeczy.
Bezcenna jest wtedy moŇliwoĻę przeþĢczenia oprogramowania urzĢdzenia na pomiary
wzglħdem osi symetrii. Proponujħ wykonaę prbħ regulacji zbieŇnoĻci kþ tylnych wþaĻnie na
podstawie osi symetrii pojazdu. Taka czynnoĻę moŇe spowodowaę przybliŇenie siħ osi do
siebie.
Kolejne kĢty sĢ definiowane wzglħdem pþaszczyzny prostopadþej do podþoŇa i przechodzĢcej
przez geometrycznĢ oĻ jazdy:
154624174.011.png
 
Pochylenie koþa to kĢt jaki oĻ pionowa
koþa, stojĢcego w pozycji do jazdy na
wprost, tworzy z pþaszczyznĢ
rwnolegþĢ do geometrycznej osi jazdy i
zarazem prostopadþĢ do podþoŇa.
Dodatni kĢt pochylenia koþa zmniejsza
siþħ na kole kierownicy potrzebnĢ do
skrħtu kþ, odciĢŇa nakrħtkħ na czopie,
eliminuje drgania samowzbudne koþa.
Rys. Pochylenie koþa
Pochylenie sworznia zwrotnicy dotyczy kþ kierowanych. Jest to kĢt
odchylenia bocznego osi sworznia zwrotnicy od pþaszczyzny
rwnolegþej do geometrycznej osi jazdy a zarazem prostopadþej do
podþoŇa. Obecnie zawieszenia ze zwrotnicami w samochodach
osobowych sĢ juŇ nieczħsto stosowane, a nazwa pozostaþa. Przez oĻ
sworznia zwrotnicy dla zawieszeı typu MC PersonÓa naleŇy rozumieę
oĻ przechodzĢcĢ przez grne mocowanie amortyzatora oraz przegub
wahacza u doþu
Rys. Pochylenie sworznia zwrotnicy
Osie pochylenia koþa i pochylenia sworznia zwrotnicy,
rzutowane na pþaszczyznħ podþoŇa tworzĢ dŅwigniħ o maþym
ramieniu, nazywanĢ promieniem zataczania. Im mniejszy
promieı zataczania, tym mniejsza siþa na kierownicy potrzebna
do skrħcania kþ szczeglnie na postoju. Miaþo to znaczenie w
samochodach bez ukþĢdu wspomagania kierownicy.
Promieı
zataczania
Rys. Konstrukcja promienia zataczania
KĢt zawarty (ang. SAI) dotyczy kþ kierowanych. Jest to suma kĢtw
pochylenia koþa i pochylenia sworznia zwrotnicy. KĢt ten nie jest
podawany w polskiej literaturze oraz w przyrzĢdach produkcji
polskiej. JednakŇe ma on istotne znaczenie dla celw szybkiej
oceny deformacji ukþadu zawieszenia. Niekiedy istnieje moŇliwoĻę
regulacji tego parametru
Rys. KĢt zawarty
154624174.001.png 154624174.002.png 154624174.003.png 154624174.004.png 154624174.005.png
Wyprzedzenie sworznia zwrotnicy rwnieŇ dotyczy kþ
kierowanych.
Zgodnie z definicjĢ jest to kĢt mierzony pomiħdzy osiĢ
sworznia zwrotnicy a pþaszczyznĢ prostopadþĢ do
podþoŇa a zarazem prostopadþĢ do geometrycznej osi
jazdy.
Zastosowanie: KĢt wyprzedzenia sworznia zwrotnicy,
jak i kĢt pochylenia sworznia zwrotnicy (oglnie:
ustawienie osi sworznia zwrotnicy) powodujĢ powstanie
momentu stabilizacyjnego uþatwiajĢcego utrzymywanie
prostoliniowego kierunku jazdy i samoczynny powrt kþ
skrħconych do kierunku jazdy na wprost
Rys. Wyprzedzenie sworznia zwrotnicy
ZbieŇnoĻę kþ do niedawna mierzona byþa jako rŇnica odlegþoĻci w wyznaczonych punktach
obrħczy kþ i wyraŇana w mm. Obecnie zbieŇnoĻę jest traktowana jako ustawienie kĢtowe
kþ. ZbieŇnoĻę poþwkowa to kĢt zawarty pomiħdzy osiĢ podþuŇnĢ koþa a pþaszczyznĢ
prostopadþĢ do podþoŇa a zarazem prostopadþĢ do geometrycznej osi jazdy, mierzony przy
ustawieniu kþ do jazdy na wprost. ZbieŇnoĻę sumaryczna jest sumĢ zbieŇnoĻci
poþwkowych kþ jednej osi przy zachowaniu znakw
¨ 2007 M.J.
Rys. ZbieŇnoĻę kþ
Przesuniħcie kþ to kĢt zawarty pomiħdzy prostĢ þĢczĢcĢ osie obrotu kþ (odpowiedniej pary
przd lub tyþ) a prostopadþĢ do geometrycznej osi jazdy. KĢt ten jest dodatni jeŇeli koþo prawe
przesuniħte jest do przodu wzglħdem koþa lewego
Na poniŇszym rysunku osie: geometryczna jazdy i symetrii pokrywajĢ siħ, jednakŇe jest to
przypadek szczeglny /patrz definiowanie osi odniesienia/
154624174.006.png 154624174.007.png
 
Wnioski wynikajĢce z powyŇszego opisu technik pomiarowych sĢ nastħpujĢce:
-
przy prowadzeniu regulacji kĢtw staraę siħ aby wszystkie symetryczne kĢty byþy
sobie rwne i zgodne z danymi fabrycznymi
-
przy jednoczesnym znacznym odchyleniem od wartoĻci zerowej kĢtw zwiĢzanych z
osiĢ symetrii Î osiĢ geometrycznĢ i przesuniħciami kþ:
o sprawdzię moŇliwoĻę regulacji zbieŇnoĻci kþ tylnych
o wykonaę powtrny pomiar po ustawieniu osi odniesienia na oĻ symetrii
o przy braku oczekiwanych korekcji sprawdzię samochd na pomiarowej ramie
blacharskiej !!
JeŇeli czytelnik ma kþopoty z ogarniħciem wszystkich zaleŇnoĻci wynikajĢcych z zasady
pomiarowej warto jest we wþasnym zakresie poeksperymentowaę na modelu ewentualnie
wybraę siħ na jednodniowe szkolenie do Werthera (sprawdŅ w Internecie: www.werther.pl ,
a jeĻli brak jest aktualnych terminw zgþoĻ swj akces przez e-mail: czajkowski@werther.pl
154624174.008.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin