Geometria kół i systemy zawieszenia KIA.pdf

(918 KB) Pobierz
Temat:
Temat:
eetria ł i systemy zawieszenia
Wheel alignment & suspension systems
Spis treści
1. Wstęp
2. Wiadomości wstępne
2.1 Podstawowe informacje o parametrach geometrii kół
2.2 Rodzaje układów zawieszenia i elementy w nich występujące
2.3 Warunki wstępne przed regulacją geometrii kół
2.4 Ocena zużycia ogumienia
3. Systemy zawieszenia stosowane w samochodach KIA oraz sposoby regulacji
3.1 Pride
3.2 Sephia/ Shuma/ Carens
3.3 Rio
3.4 Clarus
3.5 Joice
3.6 Sportage
3.7 Carnival
3.8 K2700
3.9 Pregio
4. Tablice pomocnicze
4.1 Tablica przeliczeniowa zbieżności kół w stopniach na milimetry
4.2 Dane regulacyjne geometrii kół samochodów KIA
1
1. Wstęp
Wszyscy zdajemy sobie sprawę jak ważny dla bezpieczeństwa podróżowania samochodem jest
sprawny układ zawieszenia i prawidłowo ustawiona geometria kół. Są to dwa podstawowe
elementy, które gwarantują nam między innymi wykorzystanie w pełni systemu hamulcowego,
zachowanie stateczności ruchu pojazdu zarówno podczas jazdy po prostym odcinku drogi jak i
podczas pokonywania zakrętów i co najważniejsze dla kierowcy – komfortu prowadzenia. Tak więc
podstawowym zadaniem zawieszeń jest zapewnienie wymaganej płynności ruchu samochodu
poprzez izolację nadwozia od drgań kół wywołanych nierównościami drogi. W ten sposób
zawieszenia decydują o komforcie jazdy kierowcy i pasażerów, zabezpieczają ładunek przed
możliwością zniszczenia, a także zmniejszają obciążenia dynamiczne zespołów samochodu
zwiększając ich trwałość.
Zarówno sprawność działania zawieszenia i geometria kół mają duży wpływ na siebie. Pamiętajmy
że złe ustawienie geometrii kół może powodować wcześniejsze zużycie zawieszenia oraz
nieprawidłowe lub zbyt wczesne zużycie ogumienia. Natomiast niesprawnie działający układ
zawieszenia lub kierowniczy w wielu przypadkach uniemożliwi nam poprawną regulację geometrii
kół.
Mając na względzie dobro naszych klientów pamiętajmy o tej prostej w swojej istocie obsłudze,
która w łatwy sposób może zapewnić dobrą opinię samochodom KIA, jak również może ją jeszcze
szybciej popsuć.
2. Wiadomości wstępne
2.1 Podstawowe informacje o parametrach geometrii kół
Ustawienie w przestrzeni koła i osi zwrotnicy względem płaszczyzny jezdni i płaszczyzny symetrii
samochodu scharakteryzowane jest przez następujące kąty i odległości:
kąt pochylenia koła ε;
kąt pochylenia osi zataczania zwrotnicy σ;
kątowe wyprzedzenie osi zataczania zwrotnicy τ;
zbieżność kół.
Kąty σ i τ są kątami między prostą prostopadłą do płaszczyzny jezdni a rzutami osi zwrotnicy na
płaszczyzny pionowe odpowiednio równoległe i prostopadłe do płaszczyzny symetrii pojazdu.
Zbieżność kół podawana jest w praktyce jako różnica odległości między krawędziami obręczy kół
danej osi.
2
Ustawienie kół kierowanych – kąt pochylenia koła oraz kat pochylenia osi zataczania zwrotnicy
(widok z przodu)
Ustawienie kół kierowanych – kątowe wyprzedzenie osi zataczania zwrotnicy (widok z boku)
Zbieżność kół = B – A , strzałka wskazuje przód pojazdu (widok z góry)
Kąt pochylenia koła przyjmuje wartości dodatnie jeżeli górna część koła odchylona jest na
zewnątrz.
3
154626245.001.png 154626245.002.png 154626245.003.png
Kąt pochylenia osi zataczania zwrotnicy jest dodatni jeżeli osi zataczania zwrotnic zbiegają się ku
górze.
Kątowe wyprzedzenie osi zataczania zwrotnicy jest dodatnie jeśli górna część osi zwrotnicy
skierowana jest do tyłu.
2.2 Rodzaje układów zawieszenia i elementy w nich występujące
Ze względu na spełniające funkcje w zawieszeniu wyróżnia się elementy prowadzące, sprężyste i
tłumiące. Elementy prowadzące (wahacze, drążki reakcyjne) wyznaczają kinematykę ruchu kół
względem kadłuba pojazdu. Elementy sprężyste (resory piórowe, sprężyny śrubowe i inne) służą do
gromadzenia energii ruchu drgającego, natomiast zadaniem elementów tłumiących, najczęściej
amortyzatorów hydraulicznych, jest zamiana energii ruchu drgającego w energię cieplną a następnie
rozproszenie jej.
Istnieje możliwość podziału rodzajów układów zawieszenia na wiele sposobów przy czym
najbardziej powszechnym jest podział na zawieszenia zależne i niezależne.
Zawieszeniem zależnym nazywamy zawieszenie, w którym oba koła danej osi związane są jednym
układem elementów prowadzących.
Zawieszeniem niezależnym nazywamy zawieszenie, w którym każde z kół ma własny układ
elementów prowadzących.
Rozwiązania konstrukcyjne zawieszeń
W zawieszeniach zależnych, jako elementy sprężyste wykorzystuje się najczęściej resory piórowe,
które mogą pełnić jednocześnie rolę elementów prowadzących. W samochodach osobowych
zawieszenie zależne stosowane jest dla osi tylnej w przypadku klasycznego układu napędowego ze
sztywnym mostem. Jeżeli rolę elementów sprężystych pełnią sprężyny śrubowe, to do
przekazywania sił wzdłużnych stosuje się układ wahaczy wzdłużnych, a siły poprzeczne przejmuje
poprzeczny drążek prowadzący, zwany drążkiem Panharda.
Jako zawieszenia niezależne kół przednich samochodów osobowych stosuje się najczęściej
zawieszenie z dwoma wahaczami poprzecznymi i zawieszenie typu McPhersona. W zawieszeniu z
dwoma wahaczami poprzecznymi elementami prowadzącymi są wahacze: górny i dolny,
uzupełnione zwykle drążkiem reakcyjnym przejmującym siły wzdłużne. W zawieszeniu typu
Mcphersona elementami prowadzącymi są kolumna z wbudowanym amortyzatorem i drążek
reakcyjny.
4
2.3 Warunki wstępne przed regulacją geometrii kół
a. Dokonać pomiaru ciśnienia powietrza w kołach i wyregulować jeśli jest to konieczne.
Poniżej podajemy zalecane ciśnienia powietrza dla samochodów KIA.
przód
tył
Pride
2,0 kg/cm 2 (196 kPa)
2,0 kg/cm 2 (196 kPa)
Sephia
2,0 kg/cm 2 (196 kPa)
2,0 kg/cm 2 (196 kPa)
Shuma
2,0 kg/cm 2 (196 kPa)
2,0 kg/cm 2 (196 kPa)
Rio
2,3 kg/cm 2 (226 kPa)
1,8 kg/cm 2 (177 kPa)
Clarus
2,0 kg/cm 2 (196 kPa)
2,0 kg/cm 2 (196 kPa)
Sportage
1,8 kg/cm 2 (176 kPa)
1,8 kg/cm 2 (176 kPa)
Pregio
3,0 kg/cm 2 (294 kPa)
4,0 kg/cm 2 (392 kPa)
Carnival
2,4 kg/cm 2 (235 kPa)
2,4 kg/cm 2 (235 kPa)
K2700
2,8 kg/cm 2 (275 kPa)
3,5 kg/cm 2 (343 kPa)
Retona
2,1 kg/cm 2 (206 kPa)
2,1 kg/cm 2 (206 kPa)
Joice
2,2 kg/cm 2 (216 kPa)
2,2 kg/cm 2 (216 kPa)
Carens
2,2 kg/cm 2 (216 kPa)
2,3 kg/cm 2 (216 kPa)
b. Skontrolować łożyska kół przednich i tylnych, jeżeli jest to konieczne wymienić na nowe.
c. Skontrolować koła i bieżnik opony.
d. Sprawdzić stan hamulców (w szczególności czy nie blokują).
e. Skontrolować luzy w układzie kierowniczym.
f. Skontrolować ogólny stan zawieszenia (w szczególności wszystkie połączenia metalowo-
gumowe, stan sprężyn i amortyzatorów).
g. Skontrolować wysokość zawieszenia porównując wyniki pomiarów uzyskane z obu stron
pojazdu (patrz rysunek poniżej). Różnica wysokości zawieszenia pomiędzy stronami nie
powinna przekraczać 10 mm (dla Pride, Shuma, Sephia, Carens, Rio, Carnival
h. Ustawić samochód na stanowisku pomiarowym specjalnie do tego przygotowanym
(wypoziomowanym) z uwzględnieniem odpowiedniego obciążenia przewidzianego do tego
pojazdu np. ilości pasażerów, ilości paliwa w zbiorniku itp.
5
154626245.004.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin