ŚREDNIOZAAWANSOWANI – EKSPRESYWNE ZDOLNOŚCI JĘZYKOWE
PROGRAM: CZĘŚCI CIAŁA I ICH FUNKCJE
Procedura programowa:
(1) Określanie części ciała ze względu na ich funkcje - usiądź na krześle naprzeciw dziecka i skup jego uwagę. Zapytaj: „czym... (określona funkcja)?" np. „czym jesz?". Pomóż dziecku w pokazaniu odpowiedniej części ciała i jej nazwaniu. W trakcie trwania sesji zmniejszaj liczbę odpowiedzi. Początkowo nagradzaj najtrafniejsze, a na zakończenie tylko bezbłędne odpowiedzi.
(2) Określanie funkcji wybranych części ciała - usiądź na krześle naprzeciw dziecka i skup jego uwagę. Zapytaj: „do czego służy... (część ciała)?". Pomóż dziecku w dokładnym określeniu funkcji. Początkowo nagradzaj najlepsze, a na zakończenie tylko bezbłędne odpowiedzi.
Sugerowane warunki pracy: identyfikacja i nazywanie części ciała, identyfikacja obiektów ze względu na ich funkcję.
Pomocne wskazówki: prezentacja prawidłowej odpowiedzi.
Instrukcja
Reakcja
Data
wprowadzenia
opanowania czynności
(1) „Czym...?"
(2) „Do czego słu-ży...?"
(1) Wskazywanie iokreślenie części ciała
(2) Określanie częściciała
1. Patrzenie / oczy
2. Zapach/nos
3. Słuch/uszy
4. Smak/usta
5. Dotyk/ręce
6. Chodzenie/nogi
7. Kichanie/nos
8. Mruganie/oczy
9. Mowa/usta
10. Całowanie/usta
Uwaga: Czy już zmieniłeś system nagradzania dziecka?. Jeśli nie, jest to dobra pora na wprowadzenie nowych, zabawnych nagród!
PROGRAM: OKREŚLANIE STANÓW EMOCJONALNYCH Procedura programowa:
(1) Określanie stanów emocjonalnych na zdjęciach - usiądź na krześle naprzeciw dziecka. Skup jego uwagę i pokaż zdjęcie osoby, przedstawiającej jakiś stan emocjonalny. Zapytaj: ,,jak... (ona lub on) czuje się?". Pomóż dziecku w określeniu zachowania osoby. W trakcie trwania sesji zmniejszaj liczbę podpowiedzi. Początkowo nagradzaj najtrafniejsze, a na zakończenie tylko bezbłędne odpowiedzi.
(2) Określanie stanów emocjonalnych innych osób - usiądź na krześle przodem do dziecka. Skup jego uwagę i zaprezentuj miną wybrane uczucie. Zapytaj: „co ja czuję". Pomóż dziecku w nazwaniu emocji. W trakcie trwania sesji zmniejszaj liczbę podpowiedzi. Początkowo nagradzaj najtrafniejsze, a na zakończenie tylko bezbłędne odpowiedzi.
(3) Określanie własnych stanów emocjonalnych - następuje w specyficznych warunkach, kiedy dziecko pokazuje określone emocje (np. gdy się śmieje lub gdy płacze, bo się skaleczyło), zapytaj je: „jak się czujesz?". Pomóż dziecku w nazwaniu stanu emocjonalnego. W trakcie trwania sesji zmniejszaj liczbę podpowiedzi. Ostatecznie nagradzaj tylko bezbłędne odpowiedzi.
Materiały: fotografie ludzi, przedstawiające różne stany emocjonalne. Sugerowane warunki pracy: identyfikacja emocji przedstawionych na zdjęciach, nazywanie przedmiotów, czynności i członków rodziny.
Pomocne wskazówki: przedstawienie nazwy stanów emocjonalnych.
Pytanie
(1) ,Jak... (ona lubon) czuje się?"
(2) „Jak ja się czuję?"
(3) „Jak ty się czu-jesz?"
(1-3) Prawidłowe nazywanie stanów emocjonalnych
1. Szczęśliwy
2. Zły
3. Zdziwiony
4. Smutny
5. Przestraszony
arwense