ŚREDNIOZAAWANSOWANI - EKSPRESYWNE ZDOLNOŚCI JĘZYKOWE.doc

(294 KB) Pobierz
ŚREDNIOZAAWANSOWANI – EKSPRESYWNE ZDOLNOŚCI JĘZYKOWE

ŚREDNIOZAAWANSOWANI – EKSPRESYWNE ZDOLNOŚCI JĘZYKOWE

 

PROGRAM: CZĘŚCI CIAŁA I ICH FUNKCJE

Procedura programowa:

(1)        Określanie części ciała ze względu na ich funkcje - usiądź na krześle naprzeciw dziecka i skup jego uwagę. Zapytaj: „czym... (określona funkcja)?" np. „czym jesz?". Pomóż dziecku w pokazaniu odpowiedniej części ciała i jej nazwaniu. W trakcie trwania sesji zmniejszaj liczbę odpowiedzi. Początkowo nagradzaj najtrafniejsze, a na zakończenie tylko bezbłędne odpowiedzi.

(2)        Określanie funkcji wybranych części ciała - usiądź na krześle naprzeciw dziecka i skup jego uwagę. Zapytaj: „do czego służy... (część ciała)?". Pomóż dziecku w dokładnym określeniu funkcji. Początkowo nagradzaj najlepsze, a na zakończenie tylko bezbłędne odpowiedzi.

Sugerowane warunki pracy: identyfikacja i nazywanie części ciała, identyfika­cja obiektów ze względu na ich funkcję.

Pomocne wskazówki: prezentacja prawidłowej odpowiedzi.

 

Instrukcja

Reakcja

Data

wprowadzenia

Data

opanowania czynności

(1)              „Czym...?"

(2)              „Do czego słu-
ży...?"

(1)              Wskazywanie i
określenie części ciała

(2)              Określanie części
ciała

1. Patrzenie / oczy

 

 

 

2. Zapach/nos

 

 

 

3. Słuch/uszy

 

 

 

4. Smak/usta

 

 

 

5. Dotyk/ręce

 

 

 

6. Chodzenie/nogi

 

 

 

7. Kichanie/nos

 

 

 

8. Mruganie/oczy

 

 

 

9. Mowa/usta

 

 

 

10. Całowanie/usta

 

 

 

 

Uwaga: Czy już zmieniłeś system nagradzania dziecka?. Jeśli nie, jest to dobra pora na wprowadzenie nowych, zabawnych nagród!

 

 

   PROGRAM: OKREŚLANIE STANÓW EMOCJONALNYCH Procedura programowa:

(1)                 Określanie stanów emocjonalnych na zdjęciach - usiądź na krześle na­przeciw dziecka. Skup jego uwagę i pokaż zdjęcie osoby, przedstawiającej jakiś stan emocjonalny. Zapytaj: ,,jak... (ona lub on) czuje się?". Pomóż dziecku w określeniu zachowania osoby. W trakcie trwania sesji zmniejszaj liczbę pod­powiedzi. Początkowo nagradzaj najtrafniejsze, a na zakończenie tylko bezbłędne odpowiedzi.

(2)                 Określanie stanów emocjonalnych innych osób - usiądź na krześle przodem do dziecka. Skup jego uwagę i zaprezentuj miną wybrane uczucie. Zapytaj: „co ja czuję". Pomóż dziecku w nazwaniu emocji. W trakcie trwania sesji zmniejszaj liczbę podpowiedzi. Początkowo nagradzaj najtrafniejsze, a na zakończenie tylko bezbłędne odpowiedzi.

(3)                 Określanie własnych stanów emocjonalnych - następuje w specyficznych warunkach, kiedy dziecko pokazuje określone emocje (np. gdy się śmieje lub gdy płacze, bo się skaleczyło), zapytaj je: „jak się czujesz?". Pomóż dziecku w naz­waniu stanu emocjonalnego. W trakcie trwania sesji zmniejszaj liczbę podpo­wiedzi. Ostatecznie nagradzaj tylko bezbłędne odpowiedzi.

Materiały: fotografie ludzi, przedstawiające różne stany emocjonalne. Sugerowane warunki pracy: identyfikacja emocji przedstawionych na zdję­ciach, nazywanie przedmiotów, czynności i członków rodziny.

Pomocne wskazówki: przedstawienie nazwy stanów emocjonalnych.

 

Pytanie

Reakcja

Data

wprowadzenia

Data

opanowania czynności

(1)              ,Jak... (ona lub
on) czuje się?"

(2)              „Jak ja się czuję?"

(3)              „Jak ty się czu-
jesz?"

(1-3) Prawidłowe na­zywanie stanów emo­cjonalnych

1. Szczęśliwy

 

 

 

2. Zły

 

 

 

3. Zdziwiony

 

 

 

4. Smutny

 

 

 

5. Przestraszony

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin