SSP384_Silnik_1_8_l_4V_TFSI.pdf

(2479 KB) Pobierz
384IG_DE.fm
Przewaga dzięki technice www.audi.de
Szkolenia techniczne
Silnik Audi 1,8 l 4V TFSI z łańcuchem rozrządu
Zeszyt do samodzielnego kształcenia nr 384
Wszelkie prawa
zastrzeżone.
Zmiany zastrzeżone.
Copyright
AUDI AG
I/VK-35
Service.training@audi.de
Faks +49-841/89-36367
AUDI AG
D-85045 Ingolstadt
Stan techniczny 08/06
Printed in Polen
A06.5S00.29.11
220980754.021.png 220980754.022.png 220980754.023.png 220980754.024.png 220980754.001.png 220980754.002.png 220980754.003.png 220980754.004.png 220980754.005.png 220980754.006.png 220980754.007.png 220980754.008.png 220980754.009.png 220980754.010.png 220980754.011.png 220980754.012.png 220980754.013.png 220980754.014.png 220980754.015.png 220980754.016.png 220980754.017.png
220980754.018.png
Silnik 1,8 l 4V TFSI należy do nowej, udoskonalonej technicznie generacji silników typu R4.
Powinna ona zastąpić starą generację silników (EA 113), wprowadzając m.in. bezpośredni wtrysk paliwa w miejsce
wtrysku MPI.
Silniki nowej generacji (EA 888) pojawią się w różnych modelach samochodów całego koncernu. Ich premiera ma
miejsce w Audi A3.
Ten zeszyt opisuje silnik przeznaczony do zabudowy poprzecznej w Audi A3.
Silniki montowane w innych modelach samochodów (np. silniki montowane wzdłużnie) mogą różnić się szczegółami
rozwiązań technicznych, wynikającymi z konieczności dostosowania silnika do warunków zabudowy.
Podstawowe cele, jakie postawiono konstruktorom
silnika, to:
Cechy charakterystyczne:
– duży moment obrotowy przy niskiej prędkości
• Zmniejszenie kosztu pojedynczego silnika przez:
– nowe rozwiązania techniczne i technologiczne
– wykorzystanie istniejących części
– duży potencjał mocy
– korzystne parametry zużycia paliwa
• Spełnienie wymagań, stawianych przez różne
modele samochodów:
– zabudowa poprzeczna i wzdłużna
– wymagania prawne, np. w zakresie ochrony
przechodniów czy sposobu przemieszczania się
podczas zderzenia*
– bardzo dobra spontaniczność i elastyczność
– wysoki komfort
• Technika:
– zwarta budowa
– akustyka
– poprawa sprawności mechanicznej
i termodynamicznej
• Spełnienie obowiązujących norm emisji spalin
i emisji hałasu oraz ochrony środowiska
• Łatwa obsługa techniczna
* Chodzi tu o to, by podczas zderzenia elementy zespołu
napędowego i podwozia w jak najmniejszym stopniu
wnikały do przestrzeni na nogi.
Spis treści
Wprowadzenie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 4
Części mechaniczne silnika
Układ korbowo-tłokowy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 8
Odpowietrzenie skrzyni korbowej . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 12
Przewietrzanie skrzyni korbowej . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 13
Głowica silnika . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 14
Przekładnia łańcuchowa. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 18
Napęd urządzeń pomocniczych . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 23
Układ smarowania
Schemat układu smarowania . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 24
Pompa oleju . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 26
Filtr oleju i chłodnica oleju . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 27
Układ chłodzenia
Chłodzenie silnika . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 29
Pompa wody . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 30
Układ dolotowy
Zespół kolektora dolotowego . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 32
Schemat układu dolotowego . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 34
Odprowadzenie par paliwa . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 35
Układ podciśnieniowy. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 36
220980754.019.png
Układ zasilania
Układ zasilania . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 38
Zasobnik paliwa . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 39
Pompa wysokociśnieniowa . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 40
Zasada sterowania . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 42
Wtryskiwacz . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 44
Układ wydechowy
Zespół turbosprężarki i kolektora wydechowego . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 45
Układ sterowania silnika
Schemat układu sterowania Bosch MED 17.5 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .46
Sterownik silnika . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .48
Serwis
Narzędzia specjalne . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 50
Zeszyt do samodzielnego kształcenia informuje o podstawach budowy i działania nowych modeli
samochodów, i nowych podzespołów oraz o nowych rozwiązaniach technicznych.
Odnośnik
Wskazówka
Zeszyt do samodzielnego kształcenia nie jest instrukcją naprawy!
Podawane tutaj wartości mają jedynie pomóc w zrozumieniu treści i dotyczą
wersji programowych, aktualnych w chwili tworzenia zeszytu.
Obsługę techniczną oraz naprawy należy przeprowadzać wyłącznie na podstawie aktualnej literatury
serwisowej.
220980754.020.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin