dydaktykaCW2.doc

(99 KB) Pobierz

28.02.05 / 07.03.05

 

HERBART

DEWEY

 

Podstawy filozoficzne i psychologiczne.

Kant :

2 pnie poznania- zmysłowy i rozumowy,

które się uzupełniają

Rousseau :

ànaturalizm (wspieranie zdolności)

 

Hegel :

Dominacja ogółu (społeczeństwa) nad jednostką

àutylitaryzm (praktyczność)

Apercepcja : włączanie nowych informacji przez wiązanie ich z wiedzą wcześniejszą

Zgłębienie                                             Przygotowanie

a)     Spoczywające      = Jasność        = Podanie

b)     Postępujące         = Kojarzenie    = Powiązanie

Ogarnianie

a)     Spoczywające       = System        = Zebranie

b)     Postępujące          = Metoda        = Zastosowanie

Psychologia rozwojowa

 

1.     odczucie trudności

2.     wykrycie jej i określenie

3.     formułowanie hipotez

4.     empiryczna weryfikacja

5.     działanie zgodnie z hipotezą

 

Cele

·         Moralny charakter u młodych obywateli

·         Rozwijanie zdolności, twórczości

·         Przekazanie jak największej wiedzy

·         Przekazanie umiejętności

 

Treści

·         Przewaga teorii

·         Przewaga praktyki

·         Wielostronność,

     uczniowie nie mają wpływu na treści

·         Teoria podporządkowana praktyce

·         Przedmioty

·         Bloki interdyscyplinarne

 

Nauczyciel

·         Autorytet, kierownik

·         Obserwator, wspomaga

·         Czynny

·         Bierny

·         Traktowanie przedmiotowe

·         Traktowanie podmiotowe (partnerskie)

 

Uczeń

Współzawodnictwo

Współpraca

·         Bierny

·         Aktywny

·         Zastraszony

·         Samodzielny

·         Odtwórczy

·         Twórczy

 

Metody

·         Podające (wykład, pogadanka)

·         Poszukujące (eksperyment, obserwacja)

·         Uczenie pamięciowe

·         Rozwiązywanie problemów

·         Dominuje nauczanie

·         Dominuje ‘uczenie się

 

Formy

System klasowo - lekcyjny

Lekcja , wycieczki, praca laboratoryjna

Nauczanie zbiorowe / praca indywidualna

 

 

Środki dydaktyczne

Książka, tablica, kreda, plansze

Modele mapy, narzędzia

 

Ocena i kontrola

Stopnie

Opisy, zaliczenia

Duża częstotliwość sprawdzania

Rzadka częstotliwość sprawdzania, bo samokontrola

 

Motywacja

Zewnętrzna (kary, stopnie)

Wewnętrzna (potrzeby)

 

Zasady nauczania

S...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin