28.02.05 / 07.03.05
HERBART
DEWEY
Podstawy filozoficzne i psychologiczne.
Kant :
2 pnie poznania- zmysłowy i rozumowy,
które się uzupełniają
Rousseau :
ànaturalizm (wspieranie zdolności)
Hegel :
Dominacja ogółu (społeczeństwa) nad jednostką
àutylitaryzm (praktyczność)
Apercepcja : włączanie nowych informacji przez wiązanie ich z wiedzą wcześniejszą
Zgłębienie Przygotowanie
a) Spoczywające = Jasność = Podanie
b) Postępujące = Kojarzenie = Powiązanie
Ogarnianie
a) Spoczywające = System = Zebranie
b) Postępujące = Metoda = Zastosowanie
Psychologia rozwojowa
1. odczucie trudności
2. wykrycie jej i określenie
3. formułowanie hipotez
4. empiryczna weryfikacja
5. działanie zgodnie z hipotezą
Cele
· Rozwijanie zdolności, twórczości
· Przekazanie jak największej wiedzy
· Przekazanie umiejętności
Treści
· Przewaga praktyki
· Wielostronność,
uczniowie nie mają wpływu na treści
· Teoria podporządkowana praktyce
· Przedmioty
· Bloki interdyscyplinarne
Nauczyciel
· Obserwator, wspomaga
· Czynny
· Bierny
· Traktowanie przedmiotowe
· Traktowanie podmiotowe (partnerskie)
Uczeń
Współpraca
· Aktywny
· Zastraszony
· Samodzielny
· Odtwórczy
· Twórczy
· Poszukujące (eksperyment, obserwacja)
· Uczenie pamięciowe
· Rozwiązywanie problemów
· Dominuje ‘nauczanie’
· Dominuje ‘uczenie się’
Formy
System klasowo - lekcyjny
Lekcja , wycieczki, praca laboratoryjna
Nauczanie zbiorowe / praca indywidualna
Środki dydaktyczne
Książka, tablica, kreda, plansze
Modele mapy, narzędzia
Ocena i kontrola
Opisy, zaliczenia
Duża częstotliwość sprawdzania
Rzadka częstotliwość sprawdzania, bo samokontrola
Motywacja
Zewnętrzna (kary, stopnie)
Zasady nauczania
Moc_On