kiliszek1.doc

(49 KB) Pobierz
SCENARIUSZ ZAJĘĆ Z DZIEĆMI PRZEDSZKOLNYMI WG METODY RUCHU ROZWIJAJĄCEGO WERONIKI SHERBORNE

SCENARIUSZ ZAJĘĆ Z DZIEĆMI PRZEDSZKOLNYMI WG METODY RUCHU ROZWIJAJĄCEGO WERONIKI SHERBORNE

 

              System ćwiczeń W. Sherborne ma zastosowanie we wspomaganiu prawidłowego rozwoju dziecka oraz korygowanie zaburzeń tego rozwoju. Wywodzi się z naturalnych potrzeb dziecka, zaspokajanych w kontakcie z dorosłymi lub rówieśnikami.

Dzięki Ruchowi rozwijającemu dziecko zaczyna mieć zaufanie do siebie, zyskuje poczucie bezpieczeństwa. Podczas ćwiczeń ruchowych dziecko może poznać przestrzeń ruchową, w której się znajduje, przestaje ona być dla niego groźna. Jedną z zalet metody jest także rozwój dużej różnorodności sposobów komunikowania się.

 

Przebieg zajęć:

Czas trwania ćwiczeń ok. 45 minut.

Uczestnicy: dzieci i tyluż dorosłych – każde dziecko powinno mieć dorosłego partnera (rodzic, nauczyciel lub student).

 

Środowisko – las.

Dzieci z dorosłymi siedzą w kręgu, dziecko przed dorosłym pomiędzy nogami, przytulone rękami ( pełne poczucie bezpieczeństwa). 

 

* Przywitanie

a/ prowadząca: przedstawia się dzieciom i rodzicom imieniem, klaszcze wymawiając sylabami np.  ja je – stem, A – nia;

b/ dzieci powtarzają klaszcząc tak samo: je – steś A – nia.

Prowadząca: żeby nam było milej będziemy każdemu śpiewać piosenkę na powitanie, piosenka będzie na melodię piosenki „Panie Janie.

                                Witaj Aniu, witaj Aniu

                                  jak się masz, jak się masz,

                                  wszyscy Cię witamy, wszyscy Cię kochamy

                                  bądź wśród nas, bądź wśród nas”.

 

*Zabawy w środowisku leśnym:

 

1/ „Wiewiórki i dziuple” – dzieci wiewiórki, dorośli dziuple.

Ø      Dorośli i dzieci siedzą w kręgu, każdy otacza ramionami dziecko – wiewiórkę.

Ø      Wiewiórki opuszczają dziuple  – szukają orzeszków, znajdują, znoszą każda do swojej dziupli – krążą po sali drobnymi kroczkami, kucają w przysiadzie, posuwają się na pośladkach, spotykają się ze sobą, witają się dotykając się łapkami, noskami, bródkami, policzkami, czółkami, pokazują gdzie są orzeszki – wracają do dziupli.

Ø      Nagle zrywa się wiatr, kołysze dziuplami, coraz głębsze odchylenie na boki, do tyłu, do przodu, w lewo, w prawo  wiewiórki wypadają z dziupli, toczą się, turlają po podłodze.

  2/ „Odwracanie kłód”  - dorośli drzewa stoją, dzieci różne zwierzątka poruszające się w

              różny sposób:

Ø      zajączki – skaczą;

Ø      lisy – posuwają się na czworakach;

Ø      dżdżownice – pełzają na brzuszkach.

Nagle zrywa się silny wiatr przewraca drzewa dorośli kładą się – kłody ciasno przywierają do podłogi dzieci zwierzątka, każde przy swojej kłodzie usiłują ją odwrócić na lewy bok, na prawy bok, na plecy, próbują turlać kłody.

 

3/ „Drzewa” – dorośli duże drzewa, dzieci małe drzewka.

Wichura przewraca wszystkie drzewa, drzewa układają się w stertę jedno na drugie na dorosłym dziecko, odpoczynek leżenie swobodne w kręgu.

 

4/ „Mrowisko” – dorośli w klęku podpartym rękami tworzą tunel – mrowisko. Dzieci mrówki biegają drobniutkimi kroczkami na czworakach po sali na sygnał  np. klaśniecie  kierują się do mrowiska, przeczołgują się przez tunel i znów biegają po sali.

 

5/ „Huśtawka” -  cztery osoby trzymają koc za rogi – dziecko kładzie się na kocu, dorośli kołyszą kocem przy piosence „słyszysz deszczyk pada tam,

                                                  kotek mruczy, śpiewa nam”.

 

6/ „Grzybki” - dzieci grzybki kucnięte w kręgu. Prowadząca śpiewa piosenkę:

„Rosną grzybki w trawie

wychylają się ciekawie

la, la, la, la, la ,la, la, la

la, la, la, la, la, la, la, la.

Dorośli grzybiarze wchodzą do lasu, grzybki kucają, chowają się w trawie – dorośli próbują zerwać grzybki, „te” przyklejają się do podłoża lub dorośli podchodzą do swego grzybka przywartego do podłoża chwytają dziecko za kostki nóg, przeciągają na środek sali.

 

7/ „Lisy i zajączki”- dorośli lisy, dzieci zajączki.

Zajączki kicają wyszukując pożywienia, spotykają się, wskazują, gdzie ono jest, lisy tropią zajączki, zajączki unikają, kładą się na brzuszkach, zwijają się w kłębuszki, lisy usiłują je rozwinąć.

 

8/ „Odpoczynek” – w kręgu dzieci leżą na brzuchach głowami do środka sali, dorośli robią dziecku masażyk wg wiersza:

Tu płynie rzeczka.

Tutaj przeszła pani w butach na szpileczkach.

Tutaj pada deszczyk /stukają palcami po krzyżu/.

Czy cię przeszedł dreszczyk?

Promyczki słonka po plecach,

wiaterek po włoskach.

Trochę deszczyku na zmianę głaskanie – wysuszanie.

9/ „Zakończenie” -  pożegnanie rękami, kolanami, czołami, nosami. Zaśpiewanie piosenki:

Do widzenia, do widzenia,

do miłego zobaczenia.  

 

 

 

                                                                                                       Opracowała :

                                                                                                       Urszula Kiliszek

    Przedszkole Miejskie nr 5 „Bajka”

                                                                                               72 - 600  Świnoujście

                                                                                                 ul. Witosa 7

 

    

 

 

 

2

 

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin