SCENARIUSZ ZAJĘĆ Z DZIEĆMI PRZEDSZKOLNYMI WG METODY RUCHU ROZWIJAJĄCEGO WERONIKI SHERBORNE
System ćwiczeń W. Sherborne ma zastosowanie we wspomaganiu prawidłowego rozwoju dziecka oraz korygowanie zaburzeń tego rozwoju. Wywodzi się z naturalnych potrzeb dziecka, zaspokajanych w kontakcie z dorosłymi lub rówieśnikami.
Dzięki Ruchowi rozwijającemu dziecko zaczyna mieć zaufanie do siebie, zyskuje poczucie bezpieczeństwa. Podczas ćwiczeń ruchowych dziecko może poznać przestrzeń ruchową, w której się znajduje, przestaje ona być dla niego groźna. Jedną z zalet metody jest także rozwój dużej różnorodności sposobów komunikowania się.
Przebieg zajęć:
Czas trwania ćwiczeń ok. 45 minut.
Uczestnicy: dzieci i tyluż dorosłych – każde dziecko powinno mieć dorosłego partnera (rodzic, nauczyciel lub student).
Środowisko – las.
Dzieci z dorosłymi siedzą w kręgu, dziecko przed dorosłym pomiędzy nogami, przytulone rękami ( pełne poczucie bezpieczeństwa).
* Przywitanie
a/ prowadząca: przedstawia się dzieciom i rodzicom imieniem, klaszcze wymawiając sylabami np. ja je – stem, A – nia;
b/ dzieci powtarzają klaszcząc tak samo: je – steś A – nia.
Prowadząca: żeby nam było milej będziemy każdemu śpiewać piosenkę na powitanie, piosenka będzie na melodię piosenki „Panie Janie”.
„ Witaj Aniu, witaj Aniu
jak się masz, jak się masz,
wszyscy Cię witamy, wszyscy Cię kochamy
bądź wśród nas, bądź wśród nas”.
*Zabawy w środowisku leśnym:
1/ „Wiewiórki i dziuple” – dzieci wiewiórki, dorośli dziuple.
Ø Dorośli i dzieci siedzą w kręgu, każdy otacza ramionami dziecko – wiewiórkę.
Ø Wiewiórki opuszczają dziuple – szukają orzeszków, znajdują, znoszą każda do swojej dziupli – krążą po sali drobnymi kroczkami, kucają w przysiadzie, posuwają się na pośladkach, spotykają się ze sobą, witają się dotykając się łapkami, noskami, bródkami, policzkami, czółkami, pokazują gdzie są orzeszki – wracają do dziupli.
Ø Nagle zrywa się wiatr, kołysze dziuplami, coraz głębsze odchylenie na boki, do tyłu, do przodu, w lewo, w prawo wiewiórki wypadają z dziupli, toczą się, turlają po podłodze.
2/ „Odwracanie kłód” - dorośli drzewa stoją, dzieci różne zwierzątka poruszające się w
różny sposób:
Ø zajączki – skaczą;
Ø lisy – posuwają się na czworakach;
Ø dżdżownice – pełzają na brzuszkach.
Nagle zrywa się silny wiatr przewraca drzewa dorośli kładą się – kłody ciasno przywierają do podłogi dzieci zwierzątka, każde przy swojej kłodzie usiłują ją odwrócić na lewy bok, na prawy bok, na plecy, próbują turlać kłody.
3/ „Drzewa” – dorośli duże drzewa, dzieci małe drzewka.
Wichura przewraca wszystkie drzewa, drzewa układają się w stertę jedno na drugie na dorosłym dziecko, odpoczynek leżenie swobodne w kręgu.
4/ „Mrowisko” – dorośli w klęku podpartym rękami tworzą tunel – mrowisko. Dzieci mrówki biegają drobniutkimi kroczkami na czworakach po sali na sygnał np. klaśniecie kierują się do mrowiska, przeczołgują się przez tunel i znów biegają po sali.
5/ „Huśtawka” - cztery osoby trzymają koc za rogi – dziecko kładzie się na kocu, dorośli kołyszą kocem przy piosence „słyszysz deszczyk pada tam,
kotek mruczy, śpiewa nam”.
6/ „Grzybki” - dzieci grzybki kucnięte w kręgu. Prowadząca śpiewa piosenkę:
„Rosną grzybki w trawie
wychylają się ciekawie
la, la, la, la, la ,la, la, la
la, la, la, la, la, la, la, la.
Dorośli grzybiarze wchodzą do lasu, grzybki kucają, chowają się w trawie – dorośli próbują zerwać grzybki, „te” przyklejają się do podłoża lub dorośli podchodzą do swego grzybka przywartego do podłoża chwytają dziecko za kostki nóg, przeciągają na środek sali.
7/ „Lisy i zajączki”- dorośli lisy, dzieci zajączki.
Zajączki kicają wyszukując pożywienia, spotykają się, wskazują, gdzie ono jest, lisy tropią zajączki, zajączki unikają, kładą się na brzuszkach, zwijają się w kłębuszki, lisy usiłują je rozwinąć.
8/ „Odpoczynek” – w kręgu dzieci leżą na brzuchach głowami do środka sali, dorośli robią dziecku masażyk wg wiersza:
Tu płynie rzeczka.
Tutaj przeszła pani w butach na szpileczkach.
Tutaj pada deszczyk /stukają palcami po krzyżu/.
Czy cię przeszedł dreszczyk?
Promyczki słonka po plecach,
wiaterek po włoskach.
Trochę deszczyku na zmianę głaskanie – wysuszanie.
9/ „Zakończenie” - pożegnanie rękami, kolanami, czołami, nosami. Zaśpiewanie piosenki:
Do widzenia, do widzenia,
do miłego zobaczenia.
Opracowała :
Urszula Kiliszek
Przedszkole Miejskie nr 5 „Bajka”
72 - 600 Świnoujście
ul. Witosa 7
2
grudzien33