plan pracy 5 latków.docx

(99 KB) Pobierz

PLAN  PRACY WYCHOWAWCZO – DYDAKTYCZNEJ

 

NA  MIESIĄC  WRZESIEŃ                (5 - latki)

 

 

 

 

TEMATY   TYGODNIOWE

 

 

 

I.                     WAKACJE JUŻ ZA NAMI – ZNÓW SIĘ SPOTYKAMY 

 

II.                   MOJE RODZINNE MIASTO – MÓJ   DOM 

 

III.                  PRZEDSZKOLAK BEZPIECZNY NA DRODZE

 

IV.                JESIEŃ W SADZIE I W OGRODZIE

 

 

 

     Praca wychowawczo – dydaktyczna oparta na:   metodzie innowacyjnej „Sojusz metod” E. Arciszewskiej; innowacji pedagogicznej „Mój mały świat – Słupsk i okolice” -  L.Wojtas, B.Forjasz; projekcie działań wspomagających „Gimnastyka ciała i umysłu” w zakresie kinezjologii edukacyjnej dr Paula Dennisona - L.Wojtas; praca z książką „ABC pięciolatka” część 1.

              

ZADANIA

 

ð      powitanie dzieci po wakacyjnej przerwie; podkreślenie zmian zaistniałych  w wyglądzie i w zachowaniu dziecka;

 

ð      dzielenie się wakacyjnymi przeżyciami w różnych środowiskach przyrodniczych: morze, góry, jezioro, las itp.

 

ð      zapoznanie dzieci z nową salą, kącikami zabaw i  kącikami aktywności dziecka, indywidualnymi szafkami oraz pomieszczeniem sanitarnym;

 

ð      przypomnienie podstawowych praw i obowiązków przedszkolaka - dbanie o wspólny sprzęt  i zabawki - rozumienie pojęcia „wspólna własność”;

 

ð      wprowadzenie kilkudniowych dyżurów – odpowiedzialne wykonywanie obowiązków dyżurnego;

 

ð      przestrzeganie zwyczajów zgodnego współdziałania w grupie; uświadomienie sobie prawa do wyrażania niezadowolenia, własnego zdania, prawa do bycia wysłuchanym;

 

ð      wdrażanie dzieci do przestrzegania zasad bezpieczeństwa na terenie przedszkola i poza nim - rozumienie konieczności informowania wychowawcy o złym samopoczuciu, skaleczeniu oraz sygnalizowania jakiegokolwiek zagrożenia;

 

ð      rozbudzanie przywiązania do rodzinnego miasta – wycieczka do Ratusza Miejskiego połączona z wizytą u Prezydenta Słupska;

 

ð      interesowanie się historią swojego miasta, słuchanie legend i opowieści o Słupsku;

 

ð      zapamiętanie wiadomości dotyczących miejsca zamieszkania swojego oraz najbliższych kolegów (ulica, dom numer mieszkania);

 

ð      poznanie zasad bezpieczeństwa dziecka poza terenem przedszkola – podstawowe zasady ruchu drogowego i ich przestrzeganie;

 

ð      rozpoznawanie i nazywanie warzyw i owoców rodzimych i zagranicznych, wyodrębnienie charakterystycznych cech: (kształt, barwa, smak i zapach, wartości odżywcze)

 

ð      zbieranie „skarbów” do kącika przyrody: kłosy zbóż, owoce i warzywa (porównywanie, segregowanie, przechowywanie);

 

ð      poznawanie przysłów związanych z jesienią np. „Gdy we wrześniu plucha, będzie zima sucha”.

 

 

 

I.                   WAKACJE JUŻ ZA NAMI – ZNÓW SIĘ SPOTYKAMY

 

 

 

Środa   -  1 września

 

JA I MOJE PRZEDSZKOLE 

 

Ø         przywitanie się z wszystkimi dziećmi przybyłymi do przedszkola po wakacyjnej przerwie; wprowadzenie zabaw integrujących grupę i przypominających imiona dzieci: „Mam na imię…obok mnie siedzi…” „Podajmy sobie rączki”, „Czarowanie”, „Witam tych, którzy…’; nauka piosenki „Podajmy sobie ręce” – zapoznanie ze słowami i melodią;

 

Ø         rozmowa z dziećmi na temat podstawowych zasad i norm obowiązujących w grupie oraz praw dziecka; zachęcenie dzieci do wzajemnej komunikacji; zabawy dowolne w kącikach zabaw  i aktywności dziecka; przypomnienie o zasadzie „szanuj przedszkolne zabawki”;

 

Ø         zabawa dydaktyczna ‘Przyjacielski uścisk”.

 

Czwartek

 

MOJE WSPOMNIENIA Z WAKACJI

 

Ø         rozmowa kierowana z dziećmi na temat przeżyć wakacyjnych i różnych środowisk przyrodniczych ; wprowadzenie wyrazów do globalnego czytania - morze, góry, jezioro, las itp.); podkreślenie piękna krajobrazu ziemi polskiej – wykorzystanie ilustracji, widokówek; utworzenie kącika pamiątek wakacyjnych: kamyki, muszelki, przeliczanie, utrwalenie liczebników głównych w zakresie liczby 6;  wysłuchanie wiersza D. Gellner „Muszelki” i J. Ratajczaka „Rozmowa ciszy”; zabawa „Co mówią muszle” przykładanie muszli do ucha;

 

Ø         zapoznanie dzieci z podręcznikiem „ABC pięciolatka” część 1; wykonanie ćwicz. graficznego „Muszle” s.1, 2 – ćwiczenie spostrzegawczości wzrokowej, przypomnienie pojęcia „para”

 

Ø         zabawy terenowe na placu zabaw z elementami wspinania „Powódź”

 

Piątek

 

TĘCZOWE KRAJOBRAZY

 

Ø         oglądanie ilustracji przedstawiającej morze i góry – odkrywanie zasłoniętych fragmentów obrazka i snucie domysłów na temat treści; zabawa integracyjna „Jedzie pociąg’ – utrwalenie spostrzeżeń wakacyjnych; praca z książką s.3 „Góry’ – posługiwanie się określeniami dot. wysokości, porównywanie wysokości

 

Ø         wprowadzenie wiersza B.Forma „Wspomnienia z wakacji” jako inspiracji do działalności plastycznej na powyższy temat; wykorzystanie kartek formatu A4 oraz farb plakatowych; malowanie na całej powierzchni kartki wykonując swobodne ruchy ręką z narzędziem malarskim, przypomnienie sposobu trzymania pędzla oraz odpowiedniego nacisku na kartkę; wyrażenie własnych przeżyć i wspomnień za pomocą rysunku; 

 

Ø         zabawa pobudzająco-hamująca „Malujemy” oraz zabawa z elementem ćwiczeń korekcyjnych, kształtująca narządy ruchu „Pływanie” ”

 

 

 

II tydzień

 

Poniedziałek

 

LUBIMY WSPÓLNIE SIĘ BAWIĆ

 

Ø         zestaw ćwiczeń porannych nr 1;

 

Ø         obserwacja najbliższego otoczenia pod kątem estetyki; wykonywanie praktycznych czynności porządkowych po zabawie; na podstawie opowiadania „Stary zielony miś” wdrażanie do szanowania zabawek; praca z książką s.4, 5 – wskazanie różnic i nazywanie wykonanych prac porządkowych; określanie ręki prawej i znajomości nazw palców:

 

Ø         zabawy ze skakankami – układanie z niej na podłodze różnych wzorów, kształtu liter, przeskoki i podskoki ze skakanką; rozwijanie aktywności twórczej poprzez wyszukiwanie podobieństw skakanki do innych obiektów;

 

Ø         zestaw ćwiczeń gimnastycznych doskonalących sprawność ruchową nr 1 wg K. Wlaźnik zawarcie z dziećmi umowy w sprawie bezpiecznego zachowania się w trakcie zajęć gimnastycznych

 

Wtorek

 

MATEMATYCZNE ZABAWY I ZAGADKI

 

Ø         wysłuchanie wiersza D. Gellner ‘Piłka” zabawy z elementami liczenia „zabawy z piłkami” (rzucanie, odbijanie, toczenie do siebie, bieganie wokół piłek); wyrabianie umiejętności klasyfikowania przedmiotów wg ich wielkości: piłka mała, większa i największa; układanie z mozaiki geometrycznej „Zgadnij jaka to figura?” – przypomnienie nazw figur geometrycznych, określanie wielkości, koloru, liczby figur; praca z książką s.7.

 

Ø          „Moja ulubiona piosenka” śpiew solowy i zbiorowy piosenek wybranych  z repertuaru domowego i przedszkolnego. Ćwiczenia rytmiczne; odtwarzanie prostych rytmów – wyklaskiwanie, wystukiwanie. Reagowanie na kilka różnych sygnałów.  Zabawa rytmiczno – ruchowa   „Idzie rak”;  utrwalenie piosenki „Podajmy sobie ręce’. 

 

Środa

 

KALENDARZ POGODY W KĄCIKU PRZYRODY

 

Ø         zapoznanie dzieci z wyglądem kalendarza pogody zamieszczonego w kąciku przyrody; poznanie oznaczeń dni tygodnia - próba nazwania ich oraz symboli pogody; omówienie poszczególnych symboli znajdujących się w kieszonkach; wprowadzenie kalendarza do codziennego użytku przez cały miesiąc; zachęcenie dzieci do dokładnej obserwacji przyrody; wysłuchanie wiersza „Co lubią dzieci” W. Melzacki

 

Ø         „leniwe ósemki” –  ćwiczenia na przekraczanie linii środka; doskonalenie koordynacji ręka – oko, oko – ręka; wzmacnianie mięsni oczu.

 

Ø         ćwiczenia graficzne  praca z książką s.6 „Zabawy w ogrodzie”; wyjście z dziećmi do ogrodu, zabawy dzieci na przedszkolnym sprzęcie, w piaskownicy z zachowaniem bezpieczeństwa. zabawy ruchowe z elementem biegu na placu przedszkolnym „Berek kucany” oraz skoku „Na jednej nodze”;

 

Czwartek

 

PEŁNIMY DYŻURY PRZY POSIŁKACH

 

Ø         „O co dbają dyżurni” – wiersz Cz. Janczarskiego; zapoznanie dzieci z rodzajami dyżurów (w łazience, przy posiłkach, w kąciku książek, przyrody, zabawek)  oraz czynnościami z nimi związanymi; wprowadzenie dyżurów; określenie roli dyżurnego oraz zasad dokonywania oceny dyżurnego; praca z książką s. 8, 9; przeliczanie i odwzorowywanie liczby;

 

Ø         zestaw ćwiczeń gimnastycznych doskonalących sprawność ruchową nr 1a wg K. Wlaźnik

 

Ø         ćwiczenie „Wahadełko” i „Słoń” aktywizacja pracy obu półkul, poprawa płynności pracy wzroku, rozluźnienie mięśni karku i barków;

 

Piątek

 

KREATYWNE RYSOWANIE

 

Ø       wysłuchanie wiersza S. Jachowicza „Tadeuszek” – wprowadzenie zasady moralnej „nie czyń drugiemu, co tobie niemiłe”. Wypowiedzi dzieci  na temat, jak należy zachowywać się wobec kolegów i koleżanek. Wyrazy do globalnego czytania: miły, dobry, życzliwy;

 

Ø         przypomnienie melodii i słów piosenki „Podajmy sobie ręce” – wyjaśnienie symbolu trzymania się za ręce; zabawy rytmiczne doskonalące szybką reakcję na zmianę rytmu; ćwiczenia oddechowe, relaksujące „Wakacyjne wspomnienia” przy spokojnej muzyce wraz ze słownym komentarzem nauczycielki; zapoznanie dzieci z nowymi instrumentami muzycznymi, perkusyjnymi, drewnianymi;

 

Ø         rysowanie kredkami ołówkowymi lub świecowymi (możliwość wyboru); losowanie kartek z narysowanym konturem zabawki (np. kontur wiaderka, piłki, samochodu); za pomocą kredek próba zmiany prawdziwej zabawki w taką zabawkę, jakiej nie ma na świecie; po skończonej pracy nazywanie wymyślonych zabawek; wystawa prac dzieci.

 

 

 

II.                 MOJE RODZINNE MIASTO – MÓJ DOM

 

Poniedziałek

 

TU  JEST MÓJ RODZINNY DOM

 

Ø       na podstawie filmu, ilustracji, zdjęć, albumów o Słupsku przedstawienie rodzinnego miasta; omówienie miejsca położenia na mapie Polski; odszukanie na planie Słupska przedszkola i naszej dzielnicy; opowiadanie dzieci o miejscu swojego zamieszkania; z kim mieszkają i gdzie; utrwalenie nazwy ulicy i numeru domu; wprowadzenie wyrazów do globalnego czytania: miasto Słupsk, rzeka Słupia; zachęcenie dzieci do zainteresowania się historią naszego miasta oraz do uczestniczenia w wycieczkach pozwalających poznać dokładnie Słupsk;

 

Ø       zestaw ćwiczeń gimnastycznych doskonalących sprawność ruchową nr 2 wg K. Wlaźnik; pomoce: woreczki i obręcze; szybkie reagowanie na sygnały;

 

Wtorek

 

JA I  MOJA RODZINA

 

Ø       prezentacja swojej najbliższej rodziny z wykorzystaniem przyniesionych zdjęć (imiona, jak wyglądają, czym się zajmują członkowie rodziny); budzenie dumy i radości z jej posiadania;

 

Ø       wysłuchanie wiersz B. Formy „Mały, większy, największy”; utrwalenie znajomości pojęć matematycznych, dotyczących wysokości na podstawie wzrostu dzieci, wysokości mebli; stosowanie pojęć: wyższy, niższy, taki sam; zabawa dydaktyczna „Zmierz się ze mną”; rysowanie członków swojej rodziny z uwzględnieniem osoby najwyższej i najniższej.

 

Ø       zabawy rytmiczne przy muzyce - doskonalenie umiejętności biegania, maszerowania, podskakiwania, skoków obunóż, cwału bocznego; nauka piosenki „Przedszkole drugi dom” - zapoznanie ze słowami i melodią,  ćwiczenia słuchowe - rozpoznawanie melodii znanych piosenek, odgłosów dochodzących z otoczenia,, głosów kolegów, dźwięków instrumentów; ćwiczenia emisyjne: nauka właściwego operowania rejestrami głosu;

 

Środa

 

POZNAJEMY MIESIĄC WRZESIEŃ

 

Ø       rozmowa na temat upływającego czasu, poznanie aktualnego miesiąca, wyjaśnienie skąd pochodzi jego nazwa; omówienie wyglądu wrzosu, wprowadzenie wyrazów do globalnego czytania: wrzos, wrzesień; słuchanie wiersza E. Szelburg – Zarembiny „Wrzesień” – omówienie treści wiersza; poznanie przysłów o wrześniu  np. „Wrzesień rozpoczyna jesień”, Gdy we wrześniu plucha, będzie zima sucha”.

 

Ø       „skrzynia skarbów” wyprawa do parku; zbieranie okazów przyrodniczych do kącika przyrody; obserwacje przyrodnicze – drzewa, krzewy, kwiaty i inne rośliny, omówienie ich wyglądu; próba naszkicowania ołówkiem kształtu drzewa – odtwarzanie obserwowanego obrazu.

 

Czwartek

 

PRZEDSZKOLE DRUGI DOM

 

Ø       opowiadanie W. Chotomskiej „Trzymaj się Kamil” – rozumienie znaczenia pojęć: koleżeński, sprawiedliwy, uczynny; rozumienie potrzeby współpracy między dziećmi

 

Ø        „ Moje przedszkole” - wykonanie makiety przedszkola w zespołach, wybraną przez dzieci techniką, np. z pudełka,  kartonu, klocków, mozaiki geometrycznej; ozdabianie wg własnych pomysłów; zwrócenie uwagi na bezpieczne posługiwanie się narzędziami pracy; przypomnienie zasad obowiązujących dzieci podczas pracy w zespole;

 

Ø       zestaw ćwiczeń gimnastycznych doskonalących sprawność ruchową nr 2a wg K. Wlaźnik; pomoce: woreczki i obręcze; szybkie reagowanie na sygnały;

 

Piątek

 

MOJE RODZINNE MIASTO – SPOTKANIE Z PREZYDENTEM SŁUPSKA

 

(Zagadnienie realizowane wg programu autorskiego – „Mój mały świat – Słupsk i okolice)

 

Ø       utrwalenie piosenki „Przedszkole drugi dom” – określenie nastroju piosenki; kształcenie poczucia rytmu – klaskanie, tupanie; tworzenie krótkich, rytmicznych zwrotów np. przedstawianie się;  słuchanie piosenki „Miasto Słupsk”;

 

Ø       wysłuchanie legendy o Gryfie; omówienie treści legendy; układanie herbu Słupska z kilku części w całość (puzzle) - praca w zespołach; obrysowanie herbu miasta po wykropkowanym śladzie; quiz na temat „Co wiem o moim rodzinnym mieście?’ – sprawdzenie wiadomości dzieci; „Balony nad Słupskiem” – praca przestrzenna z wykorzysta. dmuchanych baloników.

 

Ø       zaproszenie dzieci na wycieczkę do siedziby Prezydenta Słupska – Miejskiego Ratusza; przypomnienie o zasadach zachowania się w miejscach publicznych; obserwacja Ratusza z zewnątrz oraz zwiedzanie wewnątrz: Pałac Ślubów, sala obrad, gabinet prezydenta; Spotkanie i rozmowa z Prezydentem – wręczenie upominku od dzieci (praca plastyczna).

 

 

 

III.              PRZEDSZKOLAK BEZPIECZNY NA DRODZE

 

Poniedziałek

 

CO SIĘ DZIEJE NA ULICY?

 

Ø       rozwiązanie zagadki sylabowo – obrazkowej „ulica”; omówienie ilustracji przedstawiającej ulicę; wprowadzenie wyrazów do globalnego czytania: ulica, samochód, pieszy, kierowca; omówienie znaku informacyjnego przejście dla pieszych i poziomego – zebra; zabawa dydaktyczna „Odszukaj taki sam znak”; wprowadzenie wiersza „Przechodzimy przez ulicę” W. Badalskiej; utrwalenie prawej i lewej strony ciała; odgadywanie dźwięków pojazdów z nagrań magnetofonowych; ćwiczenia graficzne - karta pracy;

 

Ø       zestaw ćwiczeń gimnastycznych doskonalących sprawność ruchową  nr 3. pomoce: krążki; wrabianie orientacji i spostrzegawczości; bezpieczne poruszanie się po sali.

 

Wtorek

 

NA SKRZYŻOWANIU ULIC

 

Ø       „Być kierowcą” osłuchanie z piosenką; przypomnienie znaków sygnalizacji świetlnej, układanie zdań z wyrazem AUTO i ZNAK, zabawa rytmiczno ruchowa „ Samochody”.

 

Ø       „Kolorowe znaki” wg K. Wiśniewskiego; słuchanie opowiadania nauczycielki na podstawie utworu, zapoznanie z wyglądem znaków drogowych, wdrażanie do uważnego słuchania nauczycielki, wzbogacanie słownika dzieci w wyrazy pasy, zebra, skrzyżowanie; na podstawie wyglądu znaków drogowych utrwalenie kształtu figur geometrycznych : koło, trójkąt, kwadrat, prostokąt; kolorów: żółty, czerwony, niebieski;

 

Ø       po południu – słuchanie opowiadanie W. Chotomskiej „Pies z ulicy Bałamutów”; ocena bohaterów opowiadania; ćwiczenia graficzne w książce „ABC pięciolatka”

 

Środa

 

NIEBEZPIECZNE ZABAWY

 

Ø       historyjka obrazkowa „Niebezpieczne zabawy”; układanie historyjki wg kolejności wydarzeń; omówienie konsekwencji nieprawidłowego zachowania się na jezdni; utrwalenie znajomości kolorów sygnalizatora świetlnego – wykorzystanie tektury i folii samoprzylepnej (żółta, zielona, czerwona); zabawa orientacyjno – porządkowa „Na skrzyżowaniu”

 

Ø       wycieczka na skrzyżowanie w celu obserwacji ruchu ulicznego oraz utrwalenia elementarnych zasad ruchu drogowego; nauka chodzenia prawą stroną chodnika, przechodzenia przez ulicę w wyznaczonym miejscu; utrwalenie określenia: „chodnik”, „jezdnia”,  „zebra” i  „sygnalizator”

 

Ø       kinezjologia edukacyjna – ćwiczenie „Słoń”, „Kapturek myśliciela”, kreślenie „leniwych ósemek”

 

Czwartek

 

OSTROŻNIE NA DRODZE

 

...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin