wos_liceum operon.pdf

(123 KB) Pobierz
Program nauczania – WOS LO
Zbigniew Smutek
Janusz Maleska
WIEDZA
O SPO¸ECZE¡STWIE
PROGRAM NAUCZANIA
DLA LICEUM OGÓLNOKSZTA¸CÑCEGO
(w zakresach podstawowym i rozszerzonym),
LICEUM PROFILOWANEGO I TECHNIKUM
(w zakresie podstawowym)
wydanie pierwsze
Program dopuszczony do u˝ytku szkolnego przez Ministra Edukacji Na-
rodowej i Sportu i wpisany do wykazu programów nauczania wiedzy
o spo∏eczeƒstwie w klasach I-III liceum ogólnokszta∏càcego w zakre-
sach podstawowym i rozszerzonym oraz w klasach I-III liceum profilo-
wanego i I-IV technikum w zakresie podstawowym na podstawie recen-
zji prof. dr. hab. Micha∏a Âliwy, dr. Romana Bäckera, dr hab. Aleksandry
Korwin-Szymanowskiej.
Numer w zestawie DKOS-4015-27/02
Rumia 2002
ISBN 83-87518-39-5
4272100.002.png
Spis treÊci
I. Wst´p – charakterystyka programu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 3
II. Kszta∏cenie w zakresie podstawowym . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 4
1. Cele edukacyjne . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .4
a) cele kszta∏cenia . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 4
b) cele wychowania . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 5
2. TreÊci nauczania . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 6
3. Procedury osiàgania celów . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 11
4. Za∏o˝one osiàgni´cia ucznia . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 14
III. Kszta∏cenie w zakresie rozszerzonym . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 16
1. Cele edukacyjne . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 16
a) cele kszta∏cenia . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 16
b) cele wychowania . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 16
2. TreÊci nauczania . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .16
3. Procedury osiàgania celów . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 20
4. Za∏o˝one osiàgni´cia ucznia . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 20
IV. Kontrola i ocena osiàgni´ç ucznia . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 21
4272100.003.png
I. Wst´p – charakterystyka programu
obejmujàcych wszystkie dziedziny ˝ycia
szko∏y, w celu edukacji obywatelskiej m∏o-
dzie˝y. Opracowany program powinien byç
jednym z ogniw tak rozumianego procesu wy-
chowania. Dobór treÊci, k∏adàcy szczególny
nacisk na problematyk´ spo∏ecznà i prawnà,
s∏u˝yç ma realizacji celu nadrz´dnego, czyli
jest przygotowaniu jednostki do ˝ycia w spo∏e-
czeƒstwie obywatelskim. Wa˝nym tematem,
zwiàzanym z aktualnymi przemianami w Pol-
sce, jest post´pujàcy proces integracji ze
strukturami europejskimi. Wiedza o tym pro-
cesie jest w spo∏eczeƒstwie polskim ciàgle nie-
dostateczna, stàd spadajàce poparcie dla inte-
gracji Polski z Unià Europejskà. Koniecznie
nale˝y wi´c uwzgl´dniç w programie wiedzy
o spo∏eczeƒstwie równie˝ t´ tematyk´. Przed-
miot powinien staç si´ podstawà realizacji
w liceum i technikum Êcie˝ki edukacyjnej
– edukacji europejskiej.
Jednym z podstawowych zadaƒ szko∏y
jest przekazywanie uczniom spójnego obra-
zu otaczajàcej rzeczywistoÊci. Stàd oparte na
idei edukacji holistycznej nauczanie wiedzy
o spo∏eczeƒstwie wymagaç b´dzie korelacji
z innymi przedmiotami, na przyk∏ad j´zy-
kiem polskim (komunikacja werbalna),
przysposobieniem obronnym (wspó∏czesne
zagro˝enia, obowiàzek obrony kraju), histo-
rià (przemiany w Polsce i na Êwiecie po
II wojnie Êwiatowej), religià (nauka spo∏ecz-
na koÊcio∏a), geografià, podstawami przed-
si´biorczoÊci, biologià z ochronà Êrodowiska.
Warto by∏oby zaproponowaç nauczycielom
innych przedmiotów, by tematy pokrewne, po
uzgodnieniu, realizowaç równolegle.
Post´p naukowo-techniczny stawia przed
cz∏owiekiem wiele wyzwaƒ i problemów do
rozwiàzania. Rewolucja w dziedzinie techno-
logii informacyjnych, której efektem jest two-
rzenie si´ spo∏eczeƒstwa informacyjnego, wy-
maga od wspó∏czesnej szko∏y uwzgl´dnienia
tych zjawisk w procesie dydaktyczno-wycho-
wawczym. Dlatego w programie znalaz∏y si´
treÊci dotyczàce mediów oraz sugestie wyko-
rzystania w realizacji programu nowocze-
snych technologii informacyjnych (komputer,
Internet).
Program nauczania wiedzy o spo∏eczeƒ-
stwie dla liceum ogólnokszta∏càcego (w za-
kresach podstawowym i rozszerzonym)
oraz liceum profilowanego i technikum
(w zakresie podstawowym) jest kontynu-
acjà realizowanego na trzecim etapie edu-
kacyjnym przedmiotu wiedza o spo∏eczeƒ-
stwie, a zw∏aszcza dwóch wchodzàcych
w jego sk∏ad modu∏ów: wychowania obywa-
telskiego oraz wychowania do aktywnego
udzia∏u w ˝yciu gospodarczym. Przy opra-
cowywaniu programu uwzgl´dniono spo-
sób realizacji zaj´ç z zakresu edukacji eu-
ropejskiej w gimnazjum, a tak˝e wybrane
zagadnienia z innych przedmiotów i Êcie-
˝ek edukacyjnych, k∏adàc szczególny nacisk
na aspekt prawny omawianych problemów.
Proponowane w programie cele i treÊci na-
uczania uwzgl´dniajà komponenty Êcie˝ek
edukacyjnych przewidzianych w podstawie
programowej (edukacja filozoficzna, edu-
kacja ekologiczna, edukacja czytelnicza
i medialna, edukacja regionalna, edukacja
europejska). Program jest zgodny z podsta-
wà programowà MENiS.
Procesy gwa∏townie zachodzàcych w Pol-
sce przemian spo∏ecznych, politycznych i eko-
nomicznych uÊwiadamiajà koniecznoÊç zmo-
dernizowania szeroko rozumianej edukacji
obywatelskiej. Z∏o˝ony charakter tych prze-
mian oraz nie zawsze dostateczne rozumienie
ich istoty i potrzeby sprawiajà, ˝e 60% Pola-
ków nadal deklaruje apolitycznoÊç, a 2/3 oby-
wateli nie bierze udzia∏u w ˝yciu spo∏eczno-
-politycznym paƒstwa. Na taki stan rzeczy
nak∏adajà si´ tak˝e nawyki z minionych dzie-
si´cioleci: biernoÊç i brak zaanga˝owania,
„syndrom antypaƒstwowy”, „wyuczona bez-
radnoÊç” itp. Z∏o˝one problemy polskiej sce-
ny politycznej i zmieniajàca si´ sytuacja mi´-
dzynarodowa wyraênie wskazujà na wag´
przedmiotu i jego znaczenie w realizacji za-
daƒ edukacyjnych szko∏y. Aby zbudowaç
paƒstwo prawa, oparte na spo∏eczeƒstwie
obywatelskim, konieczne jest podj´cie d∏u-
gofalowych i wielop∏aszczyznowych dzia∏aƒ,
3
4272100.004.png
Pomocà przy realizacji programu b´dzie
podr´cznik dla uczniów i poradnik meto-
dyczny dla nauczycieli oraz S∏ownik wiedzy
obywatelskiej .
Na realizacj´ treÊci z zakresu podstawowe-
go – zgodnie z rozporzàdzeniem MENiS
w sprawie ramowych planów nauczania
w szko∏ach publicznych – przeznaczono dwie
godziny tygodniowo w ciàgu trzech lat. Auto-
rzy proponujà nast´pujàcy rozk∏ad godzin:
Spo∏eczeƒstwo – ∏àcznie 34 godziny
I. Jednostka a spo∏eczeƒstwo – 5 godzin
II. Naród i to˝samoÊç narodowa – 4 godziny
III. Struktura ˝ycia spo∏ecznego – 2 godziny
IV. Prawid∏owoÊci ˝ycia spo∏ecznego – 5 godzin
V. Instytucje spo∏eczne – 2 godziny
VI. Spo∏eczeƒstwo polskie we wspó∏czesnym
Êwiecie i jego problemy – 4 godziny
VII. Kultura ˝ycia publicznego – 7 godzin
VIII. Spo∏eczeƒstwo obywatelskie – 5 godzin
Polityka – ∏àcznie 26 godzin
I. Wspó∏czesne doktryny polityczne – 2 godziny
II. Demokracja – 6 godzin
III. Obywatel w spo∏eczeƒstwie demokra-
tycznym – 6 godzin
IV. Paƒstwo – 5 godzin
V. Ustrój polityczny Rzeczypospolitej Pol-
skiej – 7 godzin
Prawo – ∏àcznie 14 godzin
I. Propedeutyka wiedzy o prawie – 7 godzin
II. Prawa cz∏owieka jako istoty ludzkiej
w Êwietle dokumentów mi´dzynarodo-
wych – 7 godzin
Do dyspozycji nauczyciela – 2 godziny.
Nale˝y si´ spodziewaç, ˝e liczba godzin
przeznaczonych na kszta∏cenie w zakresie
rozszerzonym b´dzie wynosi∏a ∏àcznie 3 go-
dziny tygodniowo w ciàgu trzech lat. Przy-
dzia∏ godzin zale˝y od liczby przedmiotów
wiodàcych w klasie. Przewiduje si´, ˝e na ich
realizacj´ dyrektorzy liceów ogólnokszta∏cà-
cych przeznaczà oko∏o 14 godzin tygodnio-
wo w ciàgu trzech lat.
II. Kszta∏cenie w zakresie
podstawowym
1. Cele edukacyjne
– Przekazanie m∏odzie˝y odpowiedniego za-
sobu wiedzy o wartoÊciach, prawach i obo-
wiàzkach cz∏owieka oraz kszta∏towanie
umiej´tnoÊci i postaw niezb´dnych do ak-
tywnego uczestnictwa w ˝yciu spo∏eczeƒstwa
obywatelskiego.
– Kszta∏towanie postawy poszanowania pra-
worzàdnoÊci oraz umiej´tnoÊci stosowania
przepisów prawa w paƒstwie.
– Pog∏´bianie to˝samoÊci kulturowej i naro-
dowej z zachowaniem ÊwiadomoÊci wspól-
noty kulturowej narodów Europy.
– Doskonalenie umiej´tnoÊci (krytycznej)
oceny otaczajàcej rzeczywistoÊci spo∏ecz-
no-politycznej.
a) cele kszta∏cenia
WiadomoÊci
Uczeƒ:
– opisuje znajomoÊç podstawowych mecha-
nizmów regulujàcych ˝ycie jednostki
w grupach i zbiorowoÊciach spo∏ecznych
(∏ad spo∏eczny, systemy regulacyjne, war-
toÊci, normy spo∏eczne, rytua∏y), wyjaÊnia
ich znaczenie i skutecznoÊç w konkret-
nych sytuacjach ˝yciowych, na przyk∏ad
przy wyborze zawodu, towarzystwa, miej-
sca pracy i zamieszkania, podczas s∏u˝by
wojskowej, pracy spo∏ecznej,
– przedstawia przebieg i skutki konfliktów
spo∏ecznych,
– klasyfikuje problemy wspó∏czesnego Êwia-
ta, zw∏aszcza dotyczàce konfliktów mi´-
dzynarodowych,
– omawia kulturowe oraz spo∏eczno-poli-
tyczne podstawy funkcjonowania spo∏e-
czeƒstwa i paƒstwa,
– definiuje i omawia wspó∏czesne formy or-
ganizacji spo∏eczeƒstwa,
4
4272100.005.png
– definiuje poj´cie narodu i to˝samoÊci na-
rodowej,
– opisuje zasady ustrojowe zawarte w Kon-
stytucji Rzeczypospolitej Polskiej oraz kom-
petencje g∏ównych instytucji paƒstwa (pre-
zydent Rzeczypospolitej Polskiej, Rada
Ministrów, sejm i senat, sàdy i trybuna∏y,
organy kontroli paƒstwowej i ochrony
prawnej, w∏adza lokalna),
– omawia zasady funkcjonowania demokra-
tycznego paƒstwa prawa,
– okreÊla podstawowe funkcje i zadania, ro-
dzaje oraz zasady tworzenia prawa,
– wyjaÊnia poj´cie potrzeb spo∏ecznych, inte-
resów grupowych,
– przedstawia podstawowy katalog praw
cz∏owieka oraz mi´dzynarodowy system
ich ochrony,
– wyjaÊnia ide´ spo∏eczeƒstwa obywatelskie-
go i otwartego,
– wskazuje i omawia powiàzania Polski ze
strukturami mi´dzynarodowymi,takimi
jak: Organizacja Narodów Zjednoczonych,
Rada Europy, pakt pó∏nocnoatlantycki,
Unia Europejska, Organizacja Bezpieczeƒ-
stwa i Wspó∏pracy Europejskiej i inne,
– omawia zjawiska i procesy ˝ycia spo∏eczne-
go, szczególnie zale˝noÊci pomi´dzy indy-
widualnymi postawami i interesami
a funkcjonowaniem spo∏eczeƒstwa,
– wyjaÊnia dwustronnoÊç relacji praw i obo-
wiàzków podejmowanych aktywnie,
– okreÊla i analizuje problemy ˝ycia publicz-
nego,
– wyjaÊnia swoje zadania i role przypisane
w paƒstwie demokratycznym opartym na
spo∏eczeƒstwie obywatelskim,
– omawia organizacj´ i zasady funkcjonowa-
nia wa˝niejszych instytucji paƒstwa pol-
skiego,a tak˝e wskazuje mo˝liwoÊci wp∏y-
wania obywateli na ich dzia∏alnoÊç,
– okreÊla korzyÊci i koszty wynikajàce z inte-
gracji Polski ze strukturami europejskimi
i ogólnoÊwiatowymi.
Umiej´tnoÊci
Uczeƒ:
– samodzielnie, Êwiadomie i selektywnie ko-
rzysta z bogatego strumienia informacji,
szczególnie przy wykorzystaniu nowocze-
snych technologii informacyjnych,
– Êledzi ze zrozumieniem stanowiska uczest-
ników debaty publicznej,
– odró˝nia opini´ od faktów,
– samodzielnie formu∏uje oraz uzasadnia
w∏asne stanowisko oraz potrafi go broniç
na forum publicznym z wykorzystaniem
ró˝nych technik argumentacji,
– w∏aÊciwie korzysta z przys∏ugujàcych praw
i demokratycznych procedur w rozwiàzy-
waniu konfliktów,
– rozró˝nia kompetencje poszczególnych or-
ganów w∏adzy i instytucji paƒstwowych
oraz samorzàdowych,
– analizuje motywy dzia∏ania i wybory doko-
nywane przez uczestników ˝ycia publicz-
nego z punktu widzenia podstawowych
wartoÊci ˝ycia spo∏ecznego,
– skutecznie za∏atwia swoje sprawy w urz´-
dach i innych instytucjach publicznych,
– wype∏nia druki urz´dowe oraz sporzàdza
pisma do w∏adz publicznych i innych insty-
tucji,
– czyta ze zrozumieniem podstawowe doku-
menty prawne (prawa cywilnego, karnego,
administracyjnego oraz mi´dzynarodowe-
go w zakresie ochrony praw cz∏owieka),
– czyta ze zrozumieniem teksty dziennikar-
skie, publicystyczne i popularnonaukowe
dotyczàce nauk spo∏ecznych, polityki i pra-
wa.
b) cele wychowania
Uczeƒ:
– rozwija i ugruntowuje poczucie w∏asnej
wartoÊci i niezale˝noÊci,
– kszta∏tuje umiej´tnoÊç samodzielnego kie-
rowania swoim rozwojem,
5
4272100.001.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin