ex universa(1).doc

(1045 KB) Pobierz
Spis treści

 

Opracowane tezy na ex uniwersa

 

Spis treści

 

Teologia dogmatyczna

 

Pojęcia wstępne.........................................................................................................................

Teza 1. Wielka godność człowieka w świetle Objawienia Bożego: stworzenie na obraz i

podobieństwo Boże...................................................................................................................

Teza 2. Grzech pierworodny i jego skutki (błędy i nauka Kościoła).......................................

Teza 3. Tajemnica Trójcy Świętej (rozwój dogmatu)..............................................................

Teza 4. Tajemnica Słowa Wcielonego (unia hipostatyczna i jej konsekwencje)......................

Teza 5. Tajemnica Odkupienia..................................................................................................

Teza 6. Boże Macierzyństwo Maryi.........................................................................................-

Teza 7. Maryja w tajemnicy Kościoła.......................................................................................

Teza 8. Dzieło usprawiedliwienia człowieka grzesznego (wiara - nadzieja - miłość)..............

Teza 9. Kościół zgromadzeniem eucharystycznym (rola sakramentów w życiu Kościoła).....

Teza 10. Treść artykułu: „Wierzę w życie wieczne"................................................................

 

Teologia fundamentalna

 

Pojęcia wstępne........................................................................................................................

Teza 1. Współczesny kontekst wiary - od Oświecenia do postmodernizmu...........................

Teza 2 Objaiwenie Boze w nauczaniu Kościoła................................

Teza 3. Wiarygodność źródeł o Jezusie Chrystusie.................................................................

Teza 4. Boska tożsamość Osoby Jezusa Chrystusa w Jego relacji do Ojca i w tajemnicach

Jego ziemskiego życia...............................................................................................................'

Teza 5. Wiarygodność historyczna i miejsce Krzyża w samookresleniu Jezusa Chrystusa ....(

Teza 6. Źródła i relacje wiary w Zmartwychwstanie Pana Jezusa...........................................(

Teza 7. Chrystusowa geneza Kościoła.....................................................................................<

Teza 8. Istota nauki Ił Soboru Watykańskiego o Kościele......................................................<

Teza 9. Uzasadnienie katolickiej nauki o prymacie papieskim................................................<

Teza 10. Określenie, formy nieomylności Urzędu Nauczycielskiego Kościoła......................>

 

Teologia moralna

 

Pojęcia wstępne.........................................................................................................................

Teza I. Człowiek jako podmiot i przedmiot moralności:.........................................................

Teza 2. Czyn ludzki..................................................................................................................

Teza 3. Personalistyczne i społeczne rozumienie cnoty...........................................................'

Teza 4. Prawo moralne porządku stworzenia a Prawo Odkupienia.........................................;•

Teza 5. Sumienie jako subiektywna norma moralności...........................................................i-

Teza 6. Współczesna refleksja teologiczna dotycząca grzechu...............................................l

Teza 7. Wiara, nadzieja i miłość u podstaw życia chrześcijańskiego......................................'

Teza 8. Nawrócenie i pokuta....................................................................................................'

Teza 9. Czystość w służbie miłości. Wykroczenia moralne przeciw cnocie czystości:

zagrożenia i grzechy...............................................................................................................K

Teza 10. Szczególne rodzaje wykroczeń moralnych w zakresie dobra życia:.......................K

 

Pismo Święte

 

Pojęcia wstępne...........................................................................................................            109

 

Teza 1. Interpretacja Pisma Świętego w Kościele........................................................           1 1 1

Teza 1 A. Metody interpretacji Biblii według Instrukcji PKB „Interpretacja Pisma Sw    \

Kościele"..................................................................................................................           113

Teza IB. Różne poziomy sensu Pisma Świętego.....................................................           1 15

Teza 2. Pięcioksiąg........................................................................................................       116

Teza 2A. Teoria czterech źródeł Pięcioksięgu i jej współczesne oceny..................           1 16

Teza 2B. Prawo Izraela i jego dzisiejsze znaczenie.................................................           119

Teza 3. Dzieło Deuteronomistyczne..............................................................................        1 !?•<

Teza 3A. Powstanie dzieła i jego przewodnie idee teologiczne................................          I 24

Teza 3B. Teokracja i monarchia w Izraelu w kontekście nadziei mesjańskich*......       1 28

Teza 4. Księgi prorockie..............................................................................................            I 29

Teza 4A. Zapowiedzi mesjańskie w księgach prorockich........................................           1 29

Teza 4B. Problemy społeczne w nauczaniu proroków.............................................           i 32

Teza 5. Księgi mądrościowe.........................................................................................           i 36

Teza 5A. Rola Mędrców w dawnym Izraelu. Wpływ literatury mądrościowej  na N-

Testament.................................................................................................................            I 36

Teza 5B. Teologia Księgi Psalmów; gatunki literackie, problematyka psalmów

..złorzeczących".......................................................................................................            140

Te/a 6. Ewangelie synoptyczne..................................................................................            I 46

Teza 6A. Geneza Ewangelii synoptycznych. Problem synoptyczny........................           I 16

Teza 6B. Jezus jako Mesjasz, Syn Boży i Zbawiciel...............................................           I 49

Tc/a 7. Ewangelia Świętego Jana................................................................................            \51

Te/a 7A. Pochodzenie, redakcja i środowisko powstania Czwartej Ewangelii.......            ! 37

Teza 7B. Chrystologia IV Ewangelii.........................................................................           i 60

Te/a 8. Dzieje Apostolskie...........................................................................................           i 63

Teza 8A. Rozwój pierwotnej wspólnoty chrześcijańskiej........................................           163

Teza 8B. Misjonarska działalność Kościoła pierwotnego........................................           168

Te/a 9. Listy św. Pawła................................................................................................           I 7 I

Te/a 9A. Nauka o usprawiedliwieniu w Corpus Paulinum......................................           i 71

Te/a 9B. Życie i działalność św. Pawła...................................................................           i 76

Teza 10. Listy Katolickie i Apokalipsa........................................................................            181

Teza 10A. Nauka o moralności chrześcijańskiej w Listach Katolickich*...............           I 8 I

Te/a I0B. Różne sposoby interpretacji Apokalipsy św. Jana..................................           !8l

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Pojęcia wstępne 1. Termin „teologia"

1)    Definicja etymologiczna: pochodzi od słów greckich....Theos. - Bóg, i Logos - nauka wiedza

Teologia - to nauka o Bogu. Jest rozumowym poznawaniem Boga z zastosowaniem wszelkich dostępnych metod na podstawie Objawienia.

2)   Definicja   historyczna.   VW   starożytnej   Grecji   termin   teologia   miał   zastosowanie pogańskie.

Oznaczał:   świętą   poezję,   synonim   mitów   lub   pierwszą   filozofię   według   ujęci

Arystotelesa.

W Kościele Wschodnim Orygenes (III w.) twierdził, że prawdziwa teologia jest nauką Bogu. W chrześcijaństwie termin ten. stosowali: św. Klemens Aleksandryjski, św. Atanazy Euzebiusz z Cezarei.

W Kościele Zachodnim termin „teologia" zaczyna pojawiać się dopiero u schvlk średniowiecza. Ojcowie łacińscy stosowali inne określenia na naukę o Bogu: doctria Chiisliaua, sacra doclrina, sacra scriptura, sacra

3)   Definicje współczesne.

„Teologia jest to wiedza, za pomocą której rozum chrześcijanina wzmocniony i oświecony.

wiarą, próbuje pojąć przez rozumowanie tajemnice objawione przez Boga"(Y. Congar

„Teologia  jest   nauką   o   przepowiadanej   w   Kościele   objawionej   tajemnicy   Boga

Chrystusie" (Scheffczyk).

„Teologia jest nauką o Bogu i stworzeniach w świetle Bożego Objawienia" (Różycki). Teologia obejmuje obszerny dział wiedzy:;

teologię historyczną (nauki biblijne, patrologię, historię Kościoła, historię dogmatów

historię teologii),

teologię fundamentalną (chrystologię i eklezjologię fundamentalną) teologię systematyczną (dogmatyczną, moralną, ascetyczną i mistyczną) teologię praktyczną (homiletykę, katechetykę, misjologię, teologię caritas, liturgikę. teologię pastoralną i prawo kościelne).

2.  Termin „dogmat"

1)    Definicja etymologiczna: pochodzi od słowa łacińskiego „doceo" - dogmat, czyli u co okazało się prawdziwe, dekret prawny, ustawa, opinia filozoficzna.

2)   Definicje systematyczne:

a)  Dogmat  jest to zdanie, które  Kościół mocą Nauczycielskiego Urzędu  Kościoła  lul soboru

lub   papieża,   wyraźnie   ogłasza   jako   objawione   przez   Boga.   Jednocześnie   podaje że zaprzeczenie tego zdania jest herezją.

b)   Dogmat - to prawda istotnie ogłoszona przez Boga, a przez Kościół autorytatywnie określona.

3.  Teologia dogmatyczna

 

Teza 1. Wielka godność człowieka w świetle Objawienia Bożego: stworzenie na obraz i podobieństwo Boże.

1)  Na czym polega wielka godność człowieka?

Człowiek został ustanowiony przez Boga panem wszystkich stworzeń ziemskich, by w imieniu Boga człowiek rządził i panował nad światem. Jako przedstawiciel Bogn ziemi, człowiek uczestniczy w stwórczvm działaniu Bożym, udoskonala i przeksztalca świat stworzony, współdziała w/wypełnianiu Bożych zamysłów, człowiek został stworzony przez Boga z natury jako bardzo dobry, stworzony z miłości obdarowany przez Boga darami naturalnymi, pozanaturalnymi i nadprzyrodzonymi człowiek został stworzony do pracy, która jest czymś błogosławionym, ponieważ jest

udziałem w trudzie Bożym, człowiek  jest  uwieńczeniem dzieła stworzenia, góruje swym  rozumem  nad  światem

rzeczy, uczestniczy w świetle Bożych myśli,

spośród stworzeń tylko człowiek został ożywiony „tchnieniem Bożym", o godności człowieka świadczy obdarowanie go przez Boga rozumem i wolnością,.

Dzięki rozumowi człowiek poprzez rzeczy widzialne dochodzi do poznania rzeczy niewidzialnych do poznania Boga. Dzięki wolnej woli. człowiek może w sposób świadomy i , wolny /wracać się ku Dobru, ku Bogu Najwyższemu,

człowiek został stworzony na obraz i  podobieństwo Boże, jest zdolny do poznania; i miłowania swego Stwórcy,

dzięki  Wcieleniu Syna Bożego nastąpiło niezwykłe wywyższenie człowieka.   Dzięki Odkupieniu   nastąpiło   przywrócenie   człowiekowi   dziecięctwa   Bożego.   Tajemnica człowieka   i   jego   godności   wyjaśnia   się   dopiero   w   pełni   w   tajemnicy   Wcielenia i Odkupienia.

od początku Bóg miał na myśli chwałę „nowego stworzenia" w Chrystusie; postanowił nas uczynić synami na wzór swego Syna Jednorodzonego, który dla naszego zbawienia stal się jednym z nas,

Istotą dziejów zbawienia jest dokonywanie się tajemnicy przebóstwienia poszczególnych ludzi i całej ludzkości. Dzieje te zmierzają do chwalebnego wypełnienia.

2)  Co oznacza, że człowiek został stworzony na obraz i podobieństwo Boże?

Hebrajskie określenia selem - obraz, i denni! - podobieństwo, wielu egzegetów przyjmuje za dwa synonimy.

Św.  Ireneusz odróżniał te pojęcia. Według niego słowo selem - „obraz" - oznacza naturalne podobieństwo człowieka do Boga. dzięki obdarowaniu człowieka rozumem i wolną   wolą.   Słowo   demut   -   „podobieństwo"   oznacza   nadprzyrodzone   podobieństwo człowieka do Boga, dzięki obdarowaniu człowieka synostwem Bożym.

Eiwangelie Święte podkreślają nasze nadprzyrodzone dziecięctwo Boże i Ojcostwo Boże względem ludzi..

Jezus Chrystus jest najdoskonalszym „obrazem Boga": On jest nowym Adamem, który pokonał śmierć i zwyciężył grzech. On prowadzi całe stworzenie do stanu doskonałości.

 

Jest to dział teologii systematycznej, obejmuje natępujące traktaty: (1) o wierze (traktat wstępny),   (2)   trynitologię,   (3)   kreatologię   (protologię),   (4)   chrystologię   (wraz z mariologią),   (5)   soteriologię,   (6)  charytologię,   (7)   eklezjjologię,   (8)   sakramentologię (ogólną i szczegółową), (9) eschatologię, f(10) patrylogię (naukę o Bogu Ojcu)

 

nowego Królestwa, które zostało określone w Piśmie Świętym jako „nowe niebo i nowa ziemia". Historia jest długim, bolesnym rodzeniem świata, który nadchodzi.

3) Dwa opisy stworzenia człowieka według Księgi Rodzaju.

Pius XII w encyklice Humani generis z 1950 r. przestrzega przed zestawianiem opisów prehistorii z opowieściami mitologicznymi. Papież podaje, że opisy te są w pewnym. prawdziwym sensie historią. W prostej i obrazowej formie, dostosowanej do poziomu niewykształconych ludzi, podają zasadnicze prawdy, na których opierają się nasze wysiłki w dążeniu do osiągnięcia zbawienia. Autorzy natchnieni mogli zasięgnąć porównania z ludowych opowieści, ale uczynili to pod natchnieniem Bożym.

I   opis   stworzenia człowieka  (Rdz   1,   ,26-31),   tzw.   hexa  hemeron,   hymn   mówiący

0  stwarzaniu świata przez Boga w ciągu 6 dni. Według badań egzegetycznych napisany został prawdopodobnie ok. V wieku przed Chr.,(według tradycji kapłańskiej..

Elementy opisu stworzenia człowieka:

tekst podaje najpierw zamysł Boży co do stworzenia człowieka,

Bóg stwarza człowieka na samym końcu ,.swoim Słowem"; stworzony wcześniej świal

ma służyć człowiekowi i ma być mu poddany.

Bóg stwarza mężczyznę i niewiastę, błogosławi im i poleca, by się rozmnażali, zaludnili

ziemię i czynili ją sobie poddaną.

U opis stworzenia człowieka (Rdz 2, 7-25), o stworzeniu człowieka z prochu ziemi

1  ożywieniu go „tchnieniem Bożym". Tekst pochodzący prawdopodobnie z X-IX wieku przed Chr., napisany według tradycji jahwistycznej.

Elementy opisu:

Bóg stwarza nie tylko „swoim Słowem" ale i czynem.

podana jest inna kolejność stwarzania: :mężczyzna, rośliny, zwierzęta, kobieta.

Wnioski teologiczne, wynikające z opisów biblijnych:

a) O wspólnym początku rodzaju ludzkiego: „Bóg z jednego człowieka wywiódł cały rodzaj Iudzki"(Dz 17, 26). Według nauki Piusa XII w encyklice Humani generis, „nie wolno wiernym przyjąć teorii, że po Adamie istnieli jacyś inni Judzie nie pochodzący od niego, ani że słowo „Adam" oznacza nieokreśloną ilość „praojców". Tych teorii nie da się pogodzić z nauką Objawioną i nauką Kościoła o grzechu pierworodnym.

b)( Człowiek składa się z ciała i duszy nieśmiertelnej, które zjednoczone tworzą jedną naturę i tak zjednoczone będą trwać w wieczności. Dusza jako „tchnienie Boże" sprawia, że człowiek w sposób szczególny staje się „obrazem Boga"._ W chwili śmierci ciało zostaje pozbawione ożywczego „tchnienia Bożego" i dusza oddziela się od ciała. W momencie ostatecznego zmartwychwstania podczas powtórnego przyjścia Pana Jezusa na końcu czasów, dusza połączy się na nowo z ciałem (taka jest prawowierna nauka Kościoła Katolickiego).

c)   Człowiek jest stworzeniem Boga zależnym od Niego w istnieniu i działaniu.

d)   Człowiek otrzymał od Boga polecenie pracy na ziemi, panowania nad światem roślin i zwierząt, uczestniczenia w stwórczym działaniu Boga i przemienianiu świata.

e)   Człowiek  został  stworzony  do  życia  w  związku   '   monogamicznym,   zróżnicowany co do płci. Mężczyzna i kobieta posiadają tę samą naturę (ma to wydźwięk w hebrajskich terminach:   jsz   -   mężczyzna,   iszszci   -   kobieta),   są   tw...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin