2011 1.2 Dz Urz MSW.pdf

(522 KB) Pobierz
ZARZĄDZENIE NR 3
MINISTRA SPRAW WEWNĘTRZNYCH
z dnia 9 grudnia 2011 r.
w sprawie szczególnego sposobu organizacji i funkcjonowania kancelarii tajnych, sposobu 
i trybu przetwarzania informacji niejawnych oraz doboru i stosowania środków bezpieczeństwa 
fizycznego  
Na podstawie art. 47 ust. 3 ustawy z dnia 5 sierpnia 2010 r. o ochronie informacji niejawnych (Dz. 
U. Nr 182, poz. 1228) zarządza się, co następuje: 
§ 1.  Przepisy  zarządzenia  stosuje  się  do  komórek  organizacyjnych  Ministerstwa  Spraw 
Wewnętrznych  oraz  organów  i jednostek  organizacyjnych  podległych  Ministrowi  Spraw 
Wewnętrznych, z wyjątkiem jednostek organizacyjnych Policji, Straży Granicznej oraz Biura Ochrony 
Rządu. 
§ 2.  Zarządzenie określa: 
1) strukturę organizacyjną kancelarii tajnej; 
2) podstawowe zadania kierownika kancelarii tajnej; 
3) zakres i warunki stosowania środków bezpieczeństwa fizycznego; 
4) tryb przetwarzania informacji niejawnych; 
5) wzory dzienników ewidencji; 
6) wzór karty zapoznania się z dokumentem. 
§ 3.  1. Kancelarię  tajną,  zwaną  dalej  „kancelarią”,  tworzy  kierownik  jednostki  organizacyjnej, 
w której są przetwarzane informacje niejawne o klauzuli „ściśle tajne” lub „tajne”. 
2. Kierownik  jednostki  organizacyjnej  może  wyrazić  zgodę  na  przetwarzanie  w kancelarii 
informacji niejawnych o klauzuli poufne lub zastrzeżone. 
3. Kancelaria,  ze  względów  organizacyjnych,  może  mieć  swoje  oddziały,  tworzone 
i funkcjonujące zgodnie z zasadami i na warunkach przewidzianych dla kancelarii. 
4. Kancelarią  kieruje  kierownik  kancelarii,  wyznaczany  przez  kierownika  jednostki 
organizacyjnej. 
5. Oddziałem  kancelarii  kieruje  wyznaczony  przez  pełnomocnika  ochrony  pracownik  pionu 
ochrony. 
§ 4.  1. Kancelarię lokalizuje się w strefie ochronnej. 
2. Pomieszczenia  kancelarii  oddziela  się  od  pozostałych  pomieszczeń  trwałymi  ścianami 
i stropami, spełniającymi wymagania w zakresie klasy odporności pożarowej oraz nośności granicznej 
odpowiadającej co najmniej konstrukcji murowanej z cegły pełnej o grubości 250 mm. 
3. Drzwi do kancelarii powinny być metalowe lub obite blachą stalową o grubości minimum 2 mm 
i wyposażone w dwa zamki drzwiowe. 
4. Okna  kancelarii  zabezpiecza  się  przed  włamaniem  oraz  obserwacją  wnętrza  kancelarii 
z zewnątrz. 
5. Kancelarię wyposaża się w szafy stalowe z zamkami o skomplikowanym mechanizmie. 
6. Pomieszczenia kancelarii wyposaża się w barierkę odgradzającą pracowników od interesantów 
oraz system kontroli dostępu. 
7. W pomieszczeniach kancelarii instaluje się co najmniej: 
1) system sygnalizacji pożarowej; 
2) system sygnalizacji włamania i napadu; 
3) system  nadzoru  wizyjnego  wraz  z rejestracją  obrazu,  wyłącznie  do  obserwacji  wejścia  do 
pomieszczeń kancelarii. 
8. W kancelarii wydziela się stanowisko lub pomieszczenie, w którym osoby upoważnione mogą 
zapoznawać  się  z dokumentami  –  czytelnię,  która  powinna  być  zorganizowana  w sposób 
umożliwiający  stały  nadzór  nad  dokumentami  ze  strony  pracowników  kancelarii.  W czytelni  nie 
instaluje się systemu nadzoru wizyjnego. 
§ 5.  1. Do podstawowych zadań kierownika kancelarii należy: 
1) bezpośredni nadzór nad obiegiem materiałów; 
2) planowanie, organizowanie i kontrola wykonywania zadań przez pracowników kancelarii; 
3) prowadzenie  kontroli  w zakresie  postępowania  z materiałami,  ich  właściwego  oznaczania 
i rejestrowania w kancelarii; 
4) informowanie  pełnomocnika  ochrony  o zagrożeniach  ujawnienia,  utraty  lub  zagubienia 
materiałów; 
5) sprawowanie nadzoru nad przygotowaniem akt do przekazania do archiwum; 
6) udział w niszczeniu dokumentów niearchiwalnych kategorii Bc; 
7) prowadzenie dzienników ewidencji; 
8) nadzór i koordynacja pracy oddziałów kancelarii. 
2. Pracownik  pionu  ochrony,  o którym  mowa  w §  3 ust.  5,  wykonuje  obowiązki  kierownika 
kancelarii określone w ust. 1 pkt 1 – 7. 
§ 6.  1. Materiały oznaczone różnymi klauzulami tajności są przechowywane w odrębnych szafach 
stalowych lub pomieszczeniach, chyba że wchodzą w skład zbioru. 
2. W  kancelarii  mogą  być  przechowywane  dokumenty  niezawierające  informacji  niejawnych, 
jeżeli wchodzą w skład zbioru materiałów. 
3. Kierownik  jednostki  lub  pełnomocnik  ochrony  może  wyrazić  pisemną  zgodę  na 
przechowywanie  materiałów  poza  kancelarią,  na  czas  niezbędny  do  realizacji  zadań  związanych 
z dostępem do tych informacji, gdy zapewnione są odpowiednie do klauzul tajności warunki ochrony 
przed nieuprawnionym ujawnieniem. 
4. Przedmioty  lub  urządzenia  o dużych  wymiarach,  stanowiące  bądź  zawierające  informacje 
niejawne,  mogą  być  przechowywane  w oddzielnych  pomieszczeniach  spełniających  wymogi 
przewidziane dla kancelarii. 
§ 7.  1. Po  zakończeniu  pracy  kierownik  lub  pracownik  kancelarii  sprawdza  prawidłowość 
zamknięcia  szaf,  a następnie  zamyka  i plombuje  pomieszczenia  kancelarii;  klucze  do  szaf 
i pomieszczeń kancelarii przekazuje za pokwitowaniem w zaplombowanych workach lub kasetkach 
dyżurnemu ochrony obiektu. 
2. Klucze, o których mowa w ust. 1, zdaje i pobiera za pokwitowaniem kierownik lub pracownik 
kancelarii. 
3. Przed  otwarciem  pomieszczeń  kancelarii  pracownik  kancelarii  sprawdza,  czy  drzwi,  zamki 
i plomby nie noszą śladów uszkodzeń. 
4. W  przypadku  stosowania  zamków  szyfrowych  i zabezpieczeń  elektronicznych,  kierownik 
kancelarii, co sześć miesięcy, określa obowiązujące hasła dostępu i szyfry. 
5. Hasła  dostępu  i szyfry  oraz  duplikaty  kluczy  do  szaf  i pomieszczeń  kancelarii  przechowuje 
pełnomocnik ochrony lub upoważniona przez niego osoba. 
6. Nieprawidłowości związane z naruszeniem zasad, o których mowa w ust. 1 – 4, niezwłocznie 
zgłasza się pełnomocnikowi ochrony. 
§ 8.  1. Do  zadań  kancelarii  należy:  przyjmowanie,  wydawanie,  rejestrowanie,  przechowywanie, 
przekazywanie,  udostępnianie  i wysyłanie  dokumentów  i materiałów,  a także  ich  brakowanie 
i przygotowanie do przekazania do archiwum. 
2. W kancelarii prowadzi się: 
1) rejestr dzienników ewidencji i teczek, którego wzór określa załącznik nr 1do zarządzenia; 
2) dziennik ewidencyjny, którego wzór określa załącznik nr 2 do zarządzenia; 
3) kartę zapoznania się z dokumentem, którego wzór określa załącznik nr 3 do zarządzenia; 
4) książkę doręczeń przesyłek miejscowych, której wzór określa załącznik nr 4 do zarządzenia; 
5) wykaz przesyłek nadanych, którego wzór określa załącznik nr 5 do zarządzenia; 
6) rejestr wydanych przedmiotów, którego wzór określa załącznik nr 6 do zarządzenia. 
3. W uzasadnionych przypadkach można prowadzić jeden dziennik ewidencyjny dla dokumentów 
oznaczonych różnymi klauzulami tajności. 
4. W miarę potrzeby kancelaria może prowadzić także inne pomocnicze urządzenia ewidencyjne, 
w szczególności: skorowidze, kartoteki, wykazy lub rozdzielniki. 
§ 9.  1. Otrzymaną i wysyłaną przesyłkę bądź wytworzony materiał rejestruje się we właściwych 
ewidencjach odpowiednio w kolejności wytworzenia lub otrzymania. 
2. Rejestracji we właściwych ewidencjach, o których mowa w ust.1, dokonuje się atramentem lub 
tuszem w kolorze niebieskim lub czarnym. Zmian we właściwych ewidencjach dokonuje się kolorem 
czerwonym, umieszczając datę i czytelny podpis osoby dokonującej zmiany. 
3. Anulowanie pozycji we właściwych ewidencjach dokonuje się kolorem czerwonym, podając 
powód anulowania oraz umieszcza datę i czytelny podpis osoby dokonującej anulowania. 
4. Zabronione jest wycieranie lub zamazywanie wpisów we właściwych ewidencjach. 
§ 10.  1. Przyjęcie przesyłki może nastąpić po uprzednim sprawdzeniu: 
1) prawidłowości adresu; 
2) całości pieczęci i opakowania; 
3) zgodności pieczęci na opakowaniu z nazwą jednostki nadawcy; 
4) zgodności numerów na przesyłce z numerami w wykazie przesyłek lub książce doręczeń. 
2. W przypadku stwierdzenia uszkodzenia przesyłki lub śladów jej otwierania należy sporządzić 
w obecności  doręczającego  protokół  uszkodzenia  w trzech  egzemplarzach.  Jeden  egzemplarz 
protokołu  przekazuje  się  nadawcy  przesyłki,  drugi  pełnomocnikowi  ochrony,  a trzeci  pozostaje 
u doręczającego. Przyjęcie uszkodzonej przesyłki następuje po uprzednim jej otwarciu i sprawdzeniu 
zawartości. 
3. Po otwarciu przesyłki należy sprawdzić zgodność zawartości z oznaczeniami na przesyłce oraz 
zgodność liczby załączników i ich stron z adnotacjami dokonanymi na poszczególnych dokumentach. 
4. W przypadku stwierdzenia nieprawidłowości w wyniku czynności, o których mowa w ust. 3, 
sporządza  się  w dwóch  egzemplarzach  protokół  z otwarcia  przesyłki  zawierający  opis 
nieprawidłowości. Jeden egzemplarz protokołu przekazuje się do kancelarii nadawcy. 
5. Fakt  sporządzenia  protokołu,  o którym  mowa  w ust.  2 i  4,  odnotowuje  się  w odpowiednim 
dzienniku lub rejestrze, w rubryce „Informacje uzupełniające/uwagi”. 
6. W przypadku stwierdzenia nieprawidłowości podczas dokonywania czynności, o których mowa 
w ust. 1 i 3, można odmówić przyjęcia przesyłki i dokonać zwrotu przesyłki do nadawcy. 
§ 11.  1. Dokumenty  rejestruje  się  we  właściwych  ewidencjach,  przy  czym  dla  dokumentów 
oznaczonych  klauzulami  „ściśle  tajne”  lub  „tajne”,  z chwilą  ich  udostępnienia  zakłada  się  kartę 
zapoznania  się  z dokumentem. Kartę  dołącza  się do dokumentu,  przechowuje  wraz  z dokumentem 
w jednostce  organizacyjnej  i nie  przekazuje  w przypadku  wysłania  dokumentu  poza  jednostkę 
organizacyjną.  Kartę  można  także  założyć  dla  dokumentu  zawierającego  informacje  niejawne 
oznaczone klauzulą „poufne”. 
2. Rejestrowany  dokument  oznacza  się  pieczęcią  wpływu  na  jego  pierwszej  stronie,  w obrębie 
odcisku  pieczęci  wpływu  wpisuje  się  datę,  numer  z dziennika  ewidencyjnego,  a w  przypadku 
dołączenia do pisma załączników, również liczbę załączników oraz liczbę stron lub innych jednostek 
miary załączników. 
3. Przesyłki oznaczone „Do rąk własnych” rejestruje się w odpowiednim dzienniku lub rejestrze 
bez ich otwierania, wpisując z opakowania nadawcę, numer i datę wpływu, a w rubryce „Informacje 
uzupełniające/Uwagi” odnotowuje się, że przesyłka jest oznaczona „do rąk własnych”. 
4. W  przypadku  przesyłki  adresowanej  „Do  rąk  własnych”  –  pieczęć  wpływu  stawia  się  na 
kopercie,  w obrębie  odcisku  pieczęci  wpisuje  się  datę  wpływu,  pozycję  i numer  pod  którym 
zarejestrowano przesyłkę. Przesyłkę przekazuje się – za pokwitowaniem – bezpośrednio adresatowi, 
a w razie jego nieobecności – osobie przez niego upoważnionej do odbioru. 
5. Przesyłki  oznaczone  jako  „Pilne”  lub  „Bardzo  pilne”  rejestruje  się  zgodnie  z zasadami, 
o których mowa w ust. 1 – 4, odnotowując dodatkowo godzinę ich otrzymania i doręcza się adresatowi 
bezzwłocznie. 
§ 12.  1. Nie rejestruje się korespondencji, która wpłynęła do kancelarii omyłkowo. 
2. Korespondencję, o której mowa w ust. 1, przekazuje się, łącznie z pierwotnym opakowaniem, 
właściwemu  adresatowi,  za  pokwitowaniem  w książce  doręczeń  lub  w wykazie  przesyłek. 
W przypadku trudności z doręczeniem właściwemu adresatowi, przesyłkę zwraca się do nadawcy. 
§ 13.  1. Przed przyjęciem dokumentu do wysłania pracownik kancelarii sprawdza, czy dokument: 
1) posiada właściwą sygnaturę literowo­cyfrową; 
2) posiada właściwy adres; 
3) posiada rozdzielnik; 
4) zawiera dane wykonawcy oraz liczbę wykonanych egzemplarzy; 
5) wytworzono w takiej liczbie, jaką podano w rozdzielniku; 
6) zawiera dane określające faktyczną liczbę stron dokumentu, liczbę załączników oraz liczbę stron 
lub innych jednostek miary załączników. 
2. Dokumenty wysyła się zgodnie z rozdzielnikiem, pozostawiając jeden egzemplarz dokumentu 
w kancelarii. 
3. Dokument wykonany w jednym egzemplarzu przekazuje się adresatowi. 
§ 14.  1. Wykonanie  kopii,  odpisu,  wyciągu  lub  tłumaczenia  dokumentu  następuje  za  zgodą 
wytwórcy dokumentu lub adresata, odnotowaną na pierwszej stronie dokumentu. 
2. Czynności,  o których  mowa  w ust.  1,  mogą  wykonywać  wyłącznie  osoby  uprawnione  do 
dostępu do informacji niejawnych w warunkach gwarantujących ochronę tych informacji. 
3. Zgodność kopii z oryginałem potwierdza podpisem, na ostatniej stronie dokumentu, kierownik 
jednostki organizacyjnej albo komórki organizacyjnej albo inna osoba pisemnie przez jednego z nich 
upoważniona. 
§ 15.  1. Kancelaria kontroluje postępowanie z dokumentami zawierającymi informacje niejawne, 
które zostały udostępnione pracownikom jednostki organizacyjnej. 
2. W  przypadku  nieobecności  pracownika,  będącego  dysponentem  dokumentów  pobranych 
z kancelarii,  dopuszcza  się  komisyjne  otwarcie  szafy,  w której  przechowywane  są  dokumenty 
zawierające informacje niejawne. 
3. Decyzję o komisyjnym otwarciu szafy, podejmuje kierownik komórki organizacyjnej lub osoba 
przez niego upoważniona, w porozumieniu z pełnomocnikiem ochrony. 
4. Z czynności, o której mowa w ust. 2, sporządza się protokół w dwóch egzemplarzach. Pierwszy 
egzemplarz protokołu przechowywany jest w kancelarii, a drugi w szafie u dysponenta dokumentu. 
5. Wzór  protokołu  z komisyjnego  otwarcia/zamknięcia  pomieszczenia/szafy/sejfu,  określa 
załącznik nr 7 do zarządzenia. 
§ 16.  1. W przypadku zmiany na stanowisku kierownika kancelarii tajnej sporządza się protokół 
zdawczo­odbiorczy  w dwóch  jednobrzmiących  egzemplarzach.  Pierwszy  egzemplarz  protokołu 
przechowywany jest w kancelarii, a drugi u pełnomocnika ochrony. 
2. W  przypadku  czasowej  nieobecności  kierownika  kancelarii  jego  obowiązki  przejmuje 
upoważniony przez niego pracownik kancelarii. 
3. Przepisy ust. 1 i 2 stosuje się odpowiednio do pracownika pionu ochrony, o którym mowa w § 
3 ust. 5. 
§ 17.  1. Akta spraw zakończonych przechowuje się w kancelarii przez okres 2 lat, licząc od daty 
sporządzenia  ostatniego  dokumentu.  Po  upływie  tego  okresu  akta  przekazuje  się  do  archiwum, 
zgodnie z obowiązującymi w jednostce organizacyjnej zasadami. 
2. W przypadku braku archiwum zakładowego akta spraw przechowuje się w kancelarii. 
§ 18.  1. Informacje  niejawne  przetwarzane  są  wyłącznie  na  zaewidencjonowanych  w kancelarii 
tajnej informatycznych nośnikach danych. 
2. Informatyczne nośniki danych posiadają: 
1) numer, pod którym nośnik został zarejestrowany w Rejestrze wydanych przedmiotów; 
2) klauzulę tajności nośnika; 
3) nazwę komórki organizacyjnej, w której wytworzono materiał zawarty na nośniku. 
3. Informatyczne nośniki danych podlegają ochronie, stosownej do klauzuli tajności, jaką zostały 
oznaczone. 
4. Kancelaria  tajna  zakłada  „Metrykę  informatycznego  nośnika  danych”,  zawierającą  dane 
dotyczące informacji zapisanych na nośniku. Wzór „Metryki” określa załącznik nr 8 do zarządzenia. 
5. W  przypadku  fizycznego  zniszczenia  informatycznego  nośnika  danych,  niszczeniu  podlega 
również jego metryka. 
6. Fizyczne  zniszczenie  informatycznego  nośnika  danych  i metryki  odnotowuje  się  w Rejestrze 
wydanych przedmiotów. 
§ 19.  1. W  jednostkach  organizacyjnych  organizuje  się  następujące  strefy  ochronne  służące 
ochronie informacji niejawnych: 
1) strefę  ochronną  I –  obszar,  w którym  informacje  niejawne  o klauzuli  „poufne”  lub  wyższej  są 
przetwarzane w taki sposób, że uzyskanie wstępu na ten obszar jest równoznaczne z uzyskaniem 
dostępu do tych informacji, wymagający: 
a) wyraźnego określenia i zabezpieczenia granic oraz kontrolowania każdego przypadku wstępu na 
ten obszar i jego opuszczenie, 
b) wyraźnego wskazania najwyższej klauzuli tajności informacji niejawnych przetwarzanych na 
tym obszarze, 
c) wprowadzenia  systemu  kontroli  dostępu  zezwalającego  na  wstęp  wyłącznie  osobom,  które 
posiadają  odpowiednie  uprawnienie  do  dostępu  do  informacji  niejawnych  oraz  którym 
przyznano upoważnienie do wstępu na ten obszar; 
2) strefę  ochronną  II  –  obszar,  w którym  informacje  niejawne  o klauzuli  tajności  „poufne”  lub 
wyższej  są  przetwarzane  w sposób  umożliwiający  zabezpieczenie  ich  przed  dostępem  osób 
nieuprawnionych  poprzez  zastosowanie  środków  technicznych  oraz  organizacyjnych, 
wymagający: 
a) wyraźnego określenia i zabezpieczenia granic oraz kontrolowania każdego przypadku wstępu na 
ten obszar i jego opuszczenie, 
b) wyraźnego wskazania najwyższej klauzuli tajności informacji niejawnych przetwarzanych na 
tym obszarze, 
c) wprowadzenia  systemu  kontroli  dostępu  zezwalającego  na  wstęp  wyłącznie  osób,  które 
posiadają odpowiednie uprawnienia do wstępu na ten obszar, a przypadku wszystkich innych 
osób  –  zapewnienie  nadzoru  osoby  uprawnionej  lub  równoważnych  mechanizmów 
kontrolnych; 
3) strefę ochronną III – obszar wokół strefy ochronnej I lub strefy ochronnej II lub przed wejściem 
do  tych  stref,  który  wymaga  wyraźnego  określenia  granic,  w obrębie  których  możliwe  jest 
kontrolowanie osób i pojazdów; 
4) strefę  zabezpieczoną  technicznie  –  umiejscowioną  w obrębie  strefy  ochronnej  I lub  strefy 
ochronnej II, chronioną przed podsłuchem, spełniającą dodatkowo następujące wymagania: 
Zgłoś jeśli naruszono regulamin