I. Taranowicz - Małżeństwo partnerskie, mit czy rzeczywistość.doc

(36 KB) Pobierz

I. Taranowicz „Małżeństwo partnerskie – mit czy rzeczywistość”

 

Małżeństwo partnerskie - termin oznaczający równoprawność osób tworzących małżeństwo; pojawił się u E. W. Burgera i H. J. Locke’a; sama ich koncepcja nie sprawdziła się (twierdzili np. że współczesna rodzina przestaje być instytucją, a staje się związkiem opartym o przyjaźń)

 

Małżeństwo partnerskie:

v     K. Neugebauer – założenie równości, egalitaryzmu, wynikających z trwałej więzi miłości, szacunku, odpowiedzialności, troski i wierności

v     Rembowski, Rostowski - jakość interakcji małżeńskiej, ekspresji emocjonalnej, specyfika osobowości małżonków rozpatrywana pod kątem możliwości samorealizacji

v     Szopiński - więź psychiczna łącząca małżonków

v     J. Witczak - wzajemne zaufanie, poczucie równowagi praw i obowiązków, wpółodpowiedzialności, wzajemną tolerancję, wyrozumiałość, dążenie do stałego poznawania siebie, pełnej akceptacji, zdolność do kompromisu

 

Realizacja modelu wymaga dojrzałej osobowości

[słaby punkt definicji to tożsamość partnerskiego małżeństwa ze szczęśliwym]

 

Małżeństwo partnerskie utożsamiane jest z nowoczesnością, ale istniało w pewnym sensie zawsze, zwłaszcza, że wymienione wyżej cechy charakteryzowały niejedno małżeństwo patriarchalne.

 

v     Z. Butrym - funkcjonowanie rodziny oparte na wspólnych działaniach matki i ojca

v     Kotlarska-Michalska – ocena stanu partnerstwa na podstawie wskaźników – udział w pracach domowych, w wychowaniu dzieci, materialnym zabezpieczaniu rodziny, praw i obowiązków

v     M. Ziemska – rodzina symetryczna pod względem struktury i funkcji

v     M. Jarosz – rodzina egalitarna – podział prac w domu, wspólna opieka nad dziećmi, wspólna troska o sprawy finansowe, poświęcanie czasu wolnego na hobby i zainteresowania; dzielone decyzje; matka i ojciec mają swoje obszary, w których dzierżą władzę

 

Def. Tyszki: dwóch równoprawnych partnerów, ceniących się wzajemnie jako niepowtarzalne osobowości, czerpiące satysfakcję z emocjonalnego i intelektualnego obcowania, skłonnych do wspólnego spędzania czasu ze względu na zbieżność zainteresowań i żywioną przyjaźń oraz atrakcyjność, traktujących wpółegzystencję bardziej indywidualnie niż instytucjonalnie, nieszablonowo i osobiście.

 

Egalitaryzm wyrażany w takich cechach jak:

  1. identyczny/podobny poziom wykształcenia
  2. identyczne/podobne zainteresowania i upodobania
  3. identyczny/podobny zawód
  4. skłonność do nowoczesnego, mniej instytucjonalnego traktowania małżeństwa i rodziny (bardziej interakcja osobowości niż ról społecznych)
  5. podobny udział w życiu rodzinnym

 

 

Czynniki społeczno-ekonomiczne prowadzące do przemian:

 

Wstęp – rodzina tradycyjna (wg Tyszki) to rodzina patriarchalna, instytucjonalna, często produkcyjna, w okresie preindustrialnym; ojciec jest głową rodziny, w jego ręce władza, duża spójność rodzinna, warsztat pracy związany z rodziną, brak tendencji indywidualistycznych; przewaga stosunków materialno-rzeczowych nad emocjonalno-osobistymi; bezwzględne podporządkowanie członków rodziny normom życia rodzinnego oraz dokładnie sprecyzowanym rolom rodzinnym

Instytucja rodziny podporządkowana innym instytucjom społecznym; w modelach żony i męża nacisk na cechy korzystne dla rodziny w jej aspekcie instytucjonalnym – dla kobiety spełnienie funkcji opiekuńczej, dla mężczyzny materialnej i kontrolnej

 

- Upadek feudalizmu, majątków ziemskich, rodów, spadek znaczenia więzi rodowych, powstaje trzeci stan oraz mieszczaństwo

- Kapitał podkopuje rodziny typu rodowo-ziemiańskiego

 

dalej niekwestionowany autorytet mężczyzny, patriarchat (korzyści ekonomiczne)

uprzywilejowanie wynikające z roli obrońcy, zdobywcy, wojownika

brak kobiet w życiu społecznym, pozarodzinnym

 

kobieta – zależna od natury (stworzona by być matką), męża i ojca

v     mężczyzna dla kobiety

Ø      stanowił prawa, to jaka powinna być; poprzez niego mogła dopiero zdobyć wszystkie inne dobra

Ø      mężczyzna jako pożądane dobro instrumentalne

v     kobieta dla mężczyzny – dobro:

Ø      instrumentalne à przedłużenie rodu, zajmowała się sprawami codziennymi, przyziemnymi, pozostawiając mężcz. czas np. na myślenie J

Ø      autonomiczne à seks; odebranie kobiecie prawa do przyjemności z seksu

 

władza kobiety wynikała z tego, na ile umiała wykorzystać zarządzanie domem oraz swoją atrakcyjność seksualną (nigdy władza bezpośrednia, tylko poprzez manipulowanie mężczyzną)

 

postrzeganie kandydata na współmałżonka przez pryzmat zalet instrumentalnych – u mężczyzny poszukiwany majątek i pozycja, u kobiety rodność, wiano, zdolności gospodarskie

likwidacja tego kontekstu umożliwia małżeństwo partnerskie

 

à industrializacja i urbanizacja

à początek niezależności ekonomicznej kobiety, wyjście poza dom i rodzinę

à rozwój przemysłu, powszechna edukacja

 

generalnie zmiana pozycji kobiety dzięki:

v     niezależności ekonomicznej

v     możliwości zdobycia wykształcenia

 

podwyższenie rangi rodziny jako grupy społecznej:

v     dzięki rozwojowi miast i wzrostowi kontaktów rzeczowych, anonimowości i samotności w tłumie

v     rozpad rodziny dużej, rozluźnienie więzów pokrewieństwa (wzrost ruchliwości rodziny, brak wspólnej własności – szuka się oparcia emocjonalnego, poczucia bezpieczeństwa właśnie w rodzinie prokreacji)

 

nowa funkcja rodziny miejskiej – kompensacja w świecie zdepersonalizowanych stosunków społecznych

+ pojawienie się innego sensu czasu wolnego – wspólnie spędzany tworzy nowe więzi oraz przyjemność z samego faktu spędzania go razem

+rewolucja seksualna, odkrycie sfery erotyki przez kobiety

+uniezależnienie od mężczyzn i od natury (antykoncepcja)

+równorzędność również na linii seksualnej, pojawia się nowa więź erotyczna

 

PL – szybsze przemiany po drugiej wojnie światowej, pojawiają się zakłady pracy, rozwój szkolnictwa; I pokolenie kobiet łączyło dwa etaty – w pracy i w domu, dopiero następne podzieliło się obowiązkami ze swoimi mężami;

 

Kolejny etap rozwoju małżeństwa (różnice w stos. do modelu tradycyjnego):

v     zmiana pozycji męża (już nie niekwestionowana głowa rodziny i najwyższa władza) i żony (już nie podporządkowana i zależna)

v     wzrost rangi rodziny jako grupy pierwotnej w stosunku do instytucji

 

Podstawy małżeństwa partnerskiego:

v     egalitaryzm małżeński wyrażający się w:

a)      równomiernym dostępie do władzy wewnątrzrodzinnej

b)     równomiernym rozłożeniu obowiązków rodzinnych

c)      równych uprawnieniach poza rodziną

v     funkcja emocjonalno-ekspresyjna jako podstawowa funkcja rodzinna – zaspokajanie potrzeb – m.in. bezpieczeństwa, bliskości, afiliacji, akceptacji, kochania i bycia kochanym, samorealizacji i oddźwięku intelektualnego.

 

Czynniki sprzyjające układowi partnerskiemu związane z warunkami społecznymi:

  1. brak barier w zdobywaniu wykształcenia/zawodu przez kobiety
  2. taka sama możliwość podjęcia pracy
  3. sytuacja społeczna jednostki niezależna od jej stanu cywilnego
  4. przejęcie części zadań i funkcji rodzinnych przez inne instytucje społeczne
  5. zmiana obyczajowości norm zrównująca kobietę i mężczyznę

 

Czynniki sprzyjające układowi partnerskiemu związane z rodziną:

  1. szeroko rozumiana homogeniczność małżonków
  2. rówieśnictwo wiekowe
  3. zawarcie małżeństwa ze względu na walory osobiste
  4. więź uczuciowa
  5. podobny system wartości

 

a jednak: 30 % niższe płace kobiet; motywacja podjęcia pracy przez kobiety czysto ekonomiczna; brak odciążenia rodziny, wzrost kosztów utrzymania, długa nieobecność mężczyzny w domu, brak niezależności materialnej i mieszkaniowej młodych małżeństwa, opóźnienie usamodzielnienia, mało czasu wolnego (f. Rekreacyjno-towarzyska i kulturowa!)

zależność sytuacja społeczna a stan cywilny

 

negatywny wpływ ustawy o aborcji – zrzucona odpowiedzialność na kobiety

tylko 8,6 % rodzin wielodzietnych to rodziny egalitarne!

 

- podstawowy warunek to wyjście kobiety poza dom, nie wymuszone ekonomicznie!!

- czołówka przemian to młode małżeństwa nauki, choć i one nie są w pełni partnerskie...

 

 

 

Zgłoś jeśli naruszono regulamin