Czyszczenie EGR manual.pdf

(321 KB) Pobierz
146940953 UNPDF
EGR- zawór recyrkulacji spalin- przemyslenia Liska (2008.06.15)
(http://autokacik.pl/showflat.php?Number=280956008)
#280956008 - 15/06/2008 22:32
No to kilka wskazówek po moich eksperymentach i przemyśleniach - uzupełniających watek
czyszczenia zaworka recyrkulacji spalin ( EGR )
Aby poprawnie odblokować przeczyścić zaworek należy :
- Odłączasz wtyczkę cewki zaworu...
- Odkręcasz ten elektrozawór - samą cewkę od korpusu ( 4 x śrubki )
Z cewki musi wystawać sworzeń jakieś 10 mm. Po naciśnięciu ma lekko sie chować do środka i
wychodzić... sprężynuje.... Jeśli jest w środku to znaczy że jest zacięty / zablokowany i cały układ
albo nie pracuje albo bardzo często zacina się w różnych pozycjach.
Jak odblokować/ wyczyścić cewkę:
Stukamy częścią metalowa cewki zaworka w np.: metalową płaską powierzchnię z otworkiem.
Dobrze jest położyć kawałek szmatki tak aby kolejne uderzenia nie uszkodziły podstawy zaworu.
Za każdym razem wyleci trochę pyłu a trzpień powinien wyjść o kilka mm... śmiało stukaj ... jak
wyjdzie trzpień ponownie go wdusić i powtórzyć operacje. Jak już przestanie lecieć pył ... Mi
osobiście po 30 minutach nadal leciał... .... to jest OK i wystarczy przesmarować i wyczyścić go
jakimś specyfikiem.... ja zastosowałem smarowidło z odrdzewiaczem do śrub. Trzpień bardzo lekko
pracował i wszystko było czyste.
146940953.021.png 146940953.022.png 146940953.023.png 146940953.024.png
Ale trzpień może nie wyskoczyć wtedy tym preparatem zalewamy.... i po chwili znowu stukamy...
Trzpień musi lekko pracować... !!!!!
Po 2-giej stronie cewki / elektro-zaworu jest rodzaj grzybka z sprężyną... ( widzimy tylko jedną
część ale w obudowie są jeszcze dwa inne ) on również ma lekko pracować... wydłubujemy to co
tam jest... sadza i rozruszamy... tu również zastosowałem preparat do odrdzewiania....
146940953.001.png
Tu zacina się niestety rodzaj ośki w korpusie sadza osadza się na niej i cała oś zaciera się a zawór
nie sprężynuje lub w skrajnym przypadku pozostaje zablokowany w położeniu otwarty.
Jak macie już wszystko rozruszane i czyste to sprawdzacie czy cewka pracuje poprawnie:
Podłącza się sama cewkę do wtyczki ( ale nie przykręcamy jej do zaworu EGR !!!! ) i odpalacie
auto
Dobrze aby był silnik przynajmniej ciepły bo na zimnym nie wiem czy to działa...
Po uruchomieniu silnika na biegu jałowym ten sworzeń w cewce ( bolec ) wychodzący z cewki ma
mieć pewien opór ( nie można go wcisnąć... następnie przy pracującym silniku wciskamy ten
grzybek zaworka EGR który poprzednio czyściliście - na kolektorze.... W ten sposób naciskając
otwieramy gazy spaliny które wlatują do kolektora ssącego silnika i następuje recyrkulacja spalin.
W zależności od tego jak mocno wciśniecie ten grzybek EGR-u to silnik zacznie wam inaczej
pracować a sworzeń w cewce przestanie stawiać opór i będzie można go lekko wcisnąć do środka.
Jak przesadzicie i za dużo otworzycie zawór EGR to po prostu silnik zgaśnie.
146940953.002.png
Kilkakrotnie możemy sprawdzić czy jest reakcja cewki trzpienia na otwarcie i zamkniecie zaworka
spalin EGR / grzybka. Bardzo ładnie widać jak silnik ( komputer ) sam sobie reguluje dopływ i
dawkę spalin na biegu jałowym otwierając i zamykając zawór po przyłozeniu cewki trzpienia do
tego grzybka bez podkładek i na odległość kilku mm. Przez szczelinę miedzy cewka a obudowa
zaworu EGR widać pracujący grzybek zaworu.
Następnie wyłączamy silnik........ i skręcasz to wszystko .... i już
Zawór a dokładniej obudowa miedzy cewka z zaworem ma dwa wyloty... w starej konstrukcji
beznadziejnie zatyka to uszczelka w nowej uszczelka już ma specjalne wycięcia które powodują ze
zamiast 0,8 mm jest 3 mm... To tamtędy ma wylatywać sadza jeśli nie to zostaje w środku i
zablokuje zawór no i cewkę....
Można nawet powiększyć jeden z otworów od dołu lub odpowiednio wyciąć uszczelkę ... Ona
nie ma być szczelna !!! Tamtędy spaliny nie przedostaną się natomiast sprężone powietrze z za
turbina oraz sadza która osadza się na osi zaworka wylecą.
Bardzo długa jazda na zablokowanym zaworze powoduje zgromadzenie się ogromnej ilości sadzy i
różnego rodzaju mazi olejowo-sadzowej w rurce za zaworem EGR a nawet kolektorze. Wiem ze
skrajnie potrafi to całkowicie zatkać dopływ powietrza do cylindrów i znacząco zmniejszyć moc i
osiągi silnika. Wyczyścić w takim przypadku należy wszystko ...odkręcić tą karbowaną rurkę ....
a nawet cały zawór lub i/oraz kolektor ssący...
Po co ten zawór jest:
Jest to pewna przewrotność. Z jednej strony oczyszczamy powietrze do silnika - filtr na wlocie a
potem pakujemy tam sadze i spaliny.. Jego głównym zadaniem jest ograniczenie szkodliwych
substancji wydalanych z naszego silnika/auta. Ja jednak odradzam zatykanie tego zaworu.
Owszem gdy nie wiemy dlaczego nie jedzie nasze auto lub dymi na czarno, przerywa itp... to
najprościej jest zatkać go. Ale po tym jak się upewnimy ze to wina zaworu EGR należy dokładnie
przeczyścić go i odblokować
Co nam daje EGR:
- chłodzi silnik ( poprzez wpuszczanie gazów obojętnych do układu ssącego zmniejsza się
temperatura spalin )
146940953.003.png 146940953.004.png 146940953.005.png 146940953.006.png 146940953.007.png 146940953.008.png 146940953.009.png 146940953.010.png 146940953.011.png 146940953.012.png
- Zmniejsza spalanie ( z moich obserwacji nawet skrajnie o 1,5 litra/ 100 km w stosunku do
zatkanego EGR-a poprzez wpuszczanie gazów obojętnych zmniejsza zapotrzebowanie na
paliwo jest wtryskiwana mniejsza dawka paliwa. Przez komputer na bieżąco jest analizowana
dawka powietrza jaką w danym momencie zassał silnik ( przepływka ) i odpowiednio do tego
ustawiany jest poziom wtryskiwanej dawki paliwa. W przypadku otwarcia zaworu np. 25% udział
powietrza jest mniejszy a więc i dawka paliwa jest mniejsza. Ma to szczególne znaczenie podczas
pracy na biegu jałowym silnika -> miasta i nasze korki - oraz jazdy bez maksymalnego obciążenia-
np. 50 - 60 - 90 - 120 - 140..... km/h po płaskim lub z górki )
Zawór jest otwierany proporcjonalnie od 0 do 100%. To znaczy może mieć nieskńczenie wiele
położeń i wpuszczać nam raz więcej raz mniej spalin do kolektora ssącego w zależności od tego czy
hamujemy silnikiem czy jedziemy ze stała prędkością 120 km/h. Podczas obciążenia max silnika
np.: gwałtownie przyspieszenie z 0 km/h do 200 km/h zawór szybko zamknie się ograniczając
udział spalin do zera ( to słowo "szybko" zależy właśnie od tego jak ciężko pracuje i jak mocno się
zacina/zaciera. A w takim przypadku auto może nam dymić i słabo przyspieszać lub nawet szarpać.
UWAGA !!!
Podczas tej operacji należy uważać na rurki od paliwa- wchodza do plastykowego zbiorniczka -
kolektorka i można opierająć sie połamać coś ....oraz złącza elektryczne - na kolektorze jest czujnik
ciśnienia doładowania....
Niby wszystko jest daleko ale licho nie śpi
> ....ze najlepiej jest odkrecic caly zawor
Tak czasami to jedyne rozwiązanie. Ale można to sobie darować o ile uda sie odkęcić cewkę od
korpusu i karbowaną rurkę która idze do kolektora ssącego. Na podstawie tego co zobaczymy - ile
tego sie zebrało i czy oraz jak mocno zatkało rurkę - można dalej rozkręcać lub zostawić zawór -
EGR.
Po odblokowaniu można również przykręcić karbowaną rurkę do korpusu EGR-a i ustawić ją pod
kontem 90 stopni do góry a następnie dmuchnąć w nią i sprawdzić czy zawór jest szczelny w
100 % powinien być ....
Radze jednak wpierw oczyścić koniec rurki z sadzy
146940953.013.png 146940953.014.png 146940953.015.png 146940953.016.png 146940953.017.png 146940953.018.png 146940953.019.png 146940953.020.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin